Off-topictråden del 6

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Off-topictråden del 6

#646 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:BTW: det krävdes 4 länsman för att fånga en 1 kilos kisse. Anser du det vara rimligt? är det troligt att dylika tjänstemän är kapabla till sin uppgift? nämligen att skydda folk och fä mot "buset" :lol: :lol:
Inte för att jag är insatt på nåt sätt, men den kan ju haft rabies eller annan icke önskvärd sjukdom.

Edit: Det är lite som lapplisor eller p-nissar; de är inte populära när man är i mottagaränden, men är sjutton så välkommna när man exvis råkar ut för att nåt mjeppo ställt sig på ens betalda och förhyrda p-plats. För att ta ett exempel...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#647 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:BTW: det krävdes 4 länsman för att fånga en 1 kilos kisse. Anser du det vara rimligt? är det troligt att dylika tjänstemän är kapabla till sin uppgift? nämligen att skydda folk och fä mot "buset" :lol: :lol:
Inte för att jag är insatt på nåt sätt, men den kan ju haft rabies eller annan icke önskvärd sjukdom.

Edit: Det är lite som lapplisor eller p-nissar; de är inte populära när man är i mottagaränden, men är sjutton så välkommna när man exvis råkar ut för att nåt mjeppo ställt sig på ens betalda och förhyrda p-plats. För att ta ett exempel...
:lol: :lol: Vi har inte haft rabies i Sverige på över 100 år. Dessutom OM nu kisse verkligen skulle ha bitit käringen, så hade hon garanterat behövt uppsöka ett sjukhus, för omplåstring, liasom en katt oavsett storlek åstadkommer en betydlig blodvite på en, om den är riktigt arg eller hotad. Har du blivit påhoppad av en kisse som verkligen är ilsk?. På den nivån som länsman och andra i specifikt fall ljuger om. Nää kärringen och berörde länsman ljuger som hela Solvallas samlade hästskock travar, tillsammans om det, end of story.

Och när blev man behjälpt av länsman sist? annat än när dom ska djävlas med en över skitsaker i trafiken. Inte vart man det när mina bilar snos av skitstövlar. Inte blev man det när man blir hotad, inte blev man det när man behövde hjälp vid vägkanten. Och inte faaan! skulle dom ens kröka ett lillfinger ifall någon "mjäppskalle" (fyndigt uttryck. :) ) skulle ha parkerat på min p-plats, dels för att dom inte ids eller gitter det, dels för att dom inte har någon som helst juristiktion på privat mark, för dylika småbrott.

Och sammaledes med "p-lisorna" hur många gånger tror du man har ringt till p-bolaget när det har vart en "Mjäppskalle" på min p-plats, och hur många gånger tror du att p-bolaget som jag för övrigt BETALAR, för att att "skydda/bevaka" min p-plats? Just det 0 gånger!. Men när man ska flytta något till kvarten, och behöver ställa sig utanför porten, då djävlar så har man en lapp på rutan så fort man trycker på bromsen!..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#648 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Och sammaledes med "p-lisorna" hur många gånger tror du man har ringt till p-bolaget när det har vart en "Mjäppskalle" på min p-plats, och hur många gånger tror du att p-bolaget som jag för övrigt BETALAR, för att att "skydda/bevaka" min p-plats? Just det 0 gånger!. Men när man ska flytta något till kvarten, och behöver ställa sig utanför porten, då djävlar så har man en lapp på rutan så fort man trycker på bromsen!..
Jag kan bara tala av egen erfarenhet. 8*)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#649 Inlägg av tersan »

blacken skrev:
adrian_vg skrev:Det är lite som lapplisor eller p-nissar; de är inte populära när man är i mottagaränden, men är sjutton så välkommna när man exvis råkar ut för att nåt mjeppo ställt sig på ens betalda och förhyrda p-plats. För att ta ett exempel...
Och inte faaan! skulle dom ens kröka ett lillfinger ifall någon "mjäppskalle" (fyndigt uttryck. :) ) skulle ha parkerat på min p-plats, dels för att dom inte ids eller gitter det, dels för att dom inte har någon som helst juristiktion på privat mark, för dylika småbrott.

Och sammaledes med "p-lisorna" hur många gånger tror du man har ringt till p-bolaget när det har vart en "Mjäppskalle" på min p-plats, och hur många gånger tror du att p-bolaget som jag för övrigt BETALAR, för att att "skydda/bevaka" min p-plats? Just det 0 gånger!. Men när man ska flytta något till kvarten, och behöver ställa sig utanför porten, då djävlar så har man en lapp på rutan så fort man trycker på bromsen!..
Att ställa sig på någon annans p-plats är egenmäktigt förfarande, vilket lapplisor inte kan göra något åt. Polisen kan, men det kräver utredning etc etc etc... en smidig lösning skulle vara att kalla in TG, då "försvinner" problemet snabbt och effektivt. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#650 Inlägg av blacken »

Att ställa sig på någon annans p-plats är egenmäktigt förfarande, vilket lapplisor inte kan göra något åt. Polisen kan, men det kräver utredning etc etc etc..
Det är sant och en väldigt skum lagtext/lydelse jag kan parkera mitt fordon i stort sett var som helst, te:x någons vardagsrum och i princip så kan inget göra något åt situationen inte ens länsman, annat är att sätta i gång en "utredning" som i stort sett rinner ut i sanden.
Men en p-lisa skall! lappa ett felparkerat fordon, det är vederbörandes skyldighet att göra så, det är det som är p-nissarnas/lisornas uppgift. Jag betalar en dryg summa varje månad för den "servicen" i från p-bolaget. Då så ska dom fanimiej göra rätt för sig osså!

en smidig lösning skulle vara att kalla in TG, då "försvinner" problemet snabbt och effektivt. :wink:
Ingen dum idè, undrar om han är dyr att anlita? :D Förståss, jag kommer säkerligen att få pröjsa en avsevärt högre tariff från honom än andra, jag misstänker starkt att han fläskar på en "kattälskar avgift" i mitt fall som säkerligen är "lite" ohemul.. :lol:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#651 Inlägg av Tyrannosaurus »

På tal om sura katter som kan orsaka blodvite. Den här är gramse och den skulle jag nog inte gå alltför nära
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#652 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Att ställa sig på någon annans p-plats är egenmäktigt förfarande, vilket lapplisor inte kan göra något åt. Polisen kan, men det kräver utredning etc etc etc... en smidig lösning skulle vara att kalla in TG, då "försvinner" problemet snabbt och effektivt. :wink:
De lappar mjeppobilen. Känns bra för tillfället. Sen får man hitta en publik p-plats tills mjeppot vågar sig ut igen och flyttar på mjeppobilen och man kan ställa sig där igen.
Tyrannosaurus skrev:På tal om sura katter som kan orsaka blodvite. Den här är gramse och den skulle jag nog inte gå alltför nära
Jepp, ett väsande som börjar i kattens strupe och slutar i ens egen om man inte passar sig. 8*)
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#653 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:På tal om sura katter som kan orsaka blodvite. Den här är gramse och den skulle jag nog inte gå alltför nära
Jepp, ett väsande som börjar i kattens strupe och slutar i ens egen om man inte passar sig. 8*)
Japp! Katter är rovdjur men som kan vara aldrig så gulliga, mysiga, trevliga och roliga. Men skräm dom, träng dom, hota dom och gör dom riktigt förbannade och du får se en helt annan sida än den där gulliga, mysiga och trevliga som kan göra rejält ont i form av 20 sylvassa klor och 4 sylvassa huggtänder som t.o.m. kan ge en stor hund en rejäl match.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#654 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Japp! Katter är rovdjur men som kan vara aldrig så gulliga, mysiga, trevliga och roliga. Men skräm dom, träng dom, hota dom och gör dom riktigt förbannade och du får se en helt annan sida än den där gulliga, mysiga och trevliga som kan göra rejält ont i form av 20 sylvassa klor och 4 sylvassa huggtänder som t.o.m. kan ge en stor hund en rejäl match.
Jag skulle även säga att en jycke oavsett storlek/kvalisort får storpisk av en riktig (äkta) kisse, Jag har sett 30-40 kilos jyckar (mod Shäfer, Doberman,mm,mm blivit totalt sönderslitna i huvudet av en 2,5 kilos katthona (som skyddade sina ungar). Även sett två 11 månaders kattungar totalskrota en räv. och det gick så snabbt, att man hängde inte med vad som hände.

Det har även hänt att en katt jagar en björn på flykten. Så bara för att "kisse" är liten, luden och söt så är den inte helt förvarslös, så man blir "lite" skeptisk till folk som säger att "katten anföll mig och var folkilsken" utan att behöva söka läkarvård för det....

BTW: det är inte 20 klor som används av kisse, dom bakre benen har bara fyra klor som används, sammaledes på frambenen, sporrklorna använder kisse bara när han/hon ska hålla fast ett byte..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#655 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det ligger några intressanta filmer på Youtube på "lessna" katter hos veterinären. Hade inte biträdet haft stora handskar så hade hon varit ganske blodig om händerna.
http://www.youtube.com/watch?v=PqaZ8QMoqzw

När katter låter så här med bl.a. djupa strupljud så gör man bäst att hålla sig undan. Utan skydd hade den här veterinären kanske fått uppsöka läkarvård.
http://www.youtube.com/watch?v=ZSeS_lHnNdY

Precis i slutet av den här är det en blixtsnabb vändning med hämnd ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZyqdxxQl8k8
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#656 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:Det ligger några intressanta filmer på Youtube på "lessna" katter hos veterinären. Hade inte biträdet haft stora handskar så hade hon varit ganske blodig om händerna.
http://www.youtube.com/watch?v=PqaZ8QMoqzw

När katter låter så här med bl.a. djupa strupljud så gör man bäst att hålla sig undan. Utan skydd hade den här veterinären kanske fått uppsöka läkarvård.
http://www.youtube.com/watch?v=ZSeS_lHnNdY

Precis i slutet av den här är det en blixtsnabb vändning med hämnd ;)
http://www.youtube.com/watch?v=ZyqdxxQl8k8
:lol: Det var inga "kattvana" veterinärer där inte :lol: Men jag behöver inte glutta på "tuben" i ämnet, man har fått sin mer än beskärda del av kattklor/tänder under årens lopp. Men som tur är så har man bra läkkött :D

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#657 Inlägg av Seth »

går det lämna in 7 månader gamla mc stövlar om dragkedjan har gett sig?
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#658 Inlägg av blacken »

Seth skrev:går det lämna in 7 månader gamla mc stövlar om dragkedjan har gett sig?
Det är lite beroende, men generellt så ska det gå, om det kan härledas till bristfällighet hos varan. kolla kvittona om det finns information på garantier där, annars så släng ett getöga i "konsumentköplagen" ..

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#659 Inlägg av Seth »

tur man har kvar kvitton ett tag. stövlarna
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
Seth
Medlem