Läste nånstans att prototypen gått några tusen mil eller om det var miles, och på bandagar och så, hittills inga problem enl uppgift. Regelbundna oljebyten och ett öga på eventuella silverblänk i oljan vid byte kanske hjälper.Tyrannosaurus skrev:Dom grejerna är väl en sak... Frågan är om resten av motorn klarar det utan förstärkningar?
Off-topictråden del 6
Moderator: adrian_vg
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Nja det beror på hur mycket man laddar.adrian_vg skrev:Läste nånstans att prototypen gått några tusen mil eller om det var miles, och på bandagar och så, hittills inga problem enl uppgift. Regelbundna oljebyten och ett öga på eventuella silverblänk i oljan vid byte kanske hjälper.Tyrannosaurus skrev:Dom grejerna är väl en sak... Frågan är om resten av motorn klarar det utan förstärkningar?
En polare med en herrejössestrimmad Gixxer 1100 men utan kompressor eller turbo råkade ut för något rätt "intressant" för några år sen. Rätt som det var så small det och det var en ordentlig smäll trots att han körde förhållandevis lungt.
Han slog av motorn direkt och stannade, inget synligt och ingen oljepöl. Så han provade att starta igen med resultat att motorn nästan hoppade ur ramen. Han ledde hem hojen och först efter att han hade plockat ner kåporna upptäckte han att en vevstake stack fram bakom cylinderraden.
Det kan gå ur bra som helst och ganska länge. Men det blir ju onekligen ganska mycket större belastning på grejerna som tillverkaren inte har räknat med.
Oljebyten och kolla för silverblänk hjälper inte alltid. Grejerna mattas och eftersom det är högre tryck och belastning så kan det hända att något rätt som det är bara ger upp och då blir det oftast ganska dyrt

Men det är iaf jävligt kul så länge det varar

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Tror jag såg på Torochargersajten att man kör med 11psi övertryck i kompressorn.Tyrannosaurus skrev:Nja det beror på hur mycket man laddar.
[...] Han ledde hem hojen och först efter att han hade plockat ner kåporna upptäckte han att en vevstake stack fram bakom cylinderraden.
Är det mycket extra i en motor som normalt sett bara suger in det den kan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Kommer inte ihåg om jag brukar snacka i psi, bar eller kpm. Men man brukar nog säga att lågtrycksladdning är ca. 0,3-0,5 kpm(?).adrian_vg skrev:Tror jag såg på Torochargersajten att man kör med 11psi övertryck i kompressorn.Tyrannosaurus skrev:Nja det beror på hur mycket man laddar.
[...] Han ledde hem hojen och först efter att han hade plockat ner kåporna upptäckte han att en vevstake stack fram bakom cylinderraden.
Är det mycket extra i en motor som normalt sett bara suger in det den kan?
Är inte 11 psi detsamma som 1,1 kpm(?)? Isf är det en hel del och det räcker knappast med lågtrycksladdning för att hissa effekten från 110 till 170+ hk. Vi snackar alltså om en effekthöjning på ca. 60%.
170+ hk är f.ö. rätt mycket ur 800cc även för sporthojar.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Känner inte till enheten "kpm". Påminn mig. 8*)Tyrannosaurus skrev:Kommer inte ihåg om jag brukar snacka i psi, bar eller kpm. Men man brukar nog säga att lågtrycksladdning är ca. 0,3-0,5 kpm(?).
Är inte 11 psi detsamma som 1,1 kpm(?)? Isf är det en hel del och det räcker knappast med lågtrycksladdning för att hissa effekten från 110 till 170+ hk. Vi snackar alltså om en effekthöjning på ca. 60%.
En del tusingar har ju bortåt 200hk. Det är ungefär samma trimgrad på en VFR som tex en BMW S1000RR har i motorn.Tyrannosaurus skrev:170+ hk är f.ö. rätt mycket ur 800cc även för sporthojar.
170hk/800cc=0,21hk/cc
200hk/1000cc=0,2hk/cc
Men det är nog som du säger, motorn är väl inte byggd för bortåt 170hk.
Undrar hur mycket marginal man bygger in i en viffermotor? Honda måste ju, inofficiellt, ändå räkna med att man monterar på slipon och finslipar lite med en Power Commander - det är ju närmast standard om man har en insprutarviffer. Det ger kanske 110-120hk optimistiskt räknat. 120hk är väl 10% mer i motorn. Kan de ha en marginal på säg 25%? Har tillverkarna som standard nån sorts marginal för eftermarknadstrimning? Vissa motorer sägs ju vara bättre för trimning. Gamla GSX1100F-motorer användes ju på dragstrippar...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Off-topictråden del 6
Tror faktiskt viffern klarar sig rätt så bra vid trimning och överladdning. Att materialet är bra och toleranserna kan hållas visar ju bl a tillförligtligheten i motorerna. Naturligtvis blir påfrestningen större...och då ger sig den svagaste länk vid ett eventuellt haveri. Vad som skulle ge sig blir då frågeställningen...och vad behöver man då förbättraadrian_vg skrev:Känner inte till enheten "kpm". Påminn mig. 8*)Tyrannosaurus skrev:Kommer inte ihåg om jag brukar snacka i psi, bar eller kpm. Men man brukar nog säga att lågtrycksladdning är ca. 0,3-0,5 kpm(?).
Är inte 11 psi detsamma som 1,1 kpm(?)? Isf är det en hel del och det räcker knappast med lågtrycksladdning för att hissa effekten från 110 till 170+ hk. Vi snackar alltså om en effekthöjning på ca. 60%.
En del tusingar har ju bortåt 200hk. Det är ungefär samma trimgrad på en VFR som tex en BMW S1000RR har i motorn.Tyrannosaurus skrev:170+ hk är f.ö. rätt mycket ur 800cc även för sporthojar.
170hk/800cc=0,21hk/cc
200hk/1000cc=0,2hk/cc
Men det är nog som du säger, motorn är väl inte byggd för bortåt 170hk.
Undrar hur mycket marginal man bygger in i en viffermotor? Honda måste ju, inofficiellt, ändå räkna med att man monterar på slipon och finslipar lite med en Power Commander - det är ju närmast standard om man har en insprutarviffer. Det ger kanske 110-120hk optimistiskt räknat. 120hk är väl 10% mer i motorn. Kan de ha en marginal på säg 25%? Har tillverkarna som standard nån sorts marginal för eftermarknadstrimning? Vissa motorer sägs ju vara bättre för trimning. Gamla GSX1100F-motorer användes ju på dragstrippar...

'
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Ja, nja, det finns ju HRC trimkit till t.ex. RC30, men förutom kammar, toppar, gasare mm. så byter man då även vevstakar, koppling och delar i lådan.adrian_vg skrev:Kan de ha en marginal på säg 25%? Har tillverkarna som standard nån sorts marginal för eftermarknadstrimning?
Det handlar nog mest om att det är populära modeller som det har tagits fram mycket grejer till som är förhållandevis billiga.Vissa motorer sägs ju vara bättre för trimning. Gamla GSX1100F-motorer användes ju på dragstrippar...
Men just gamla GSX1100 motorn sköt kopplingar på löpande band, dessutom ställde den kullagrade och därmed delade vevaxeln (de med glidlager är smidda i ett stycke) till problem och vred sig. Så dessa GSX motorer är ofta herrejössesförstärkta för att hålla med bl.a. svetsade vevar, svindyra superhub kopplingar med rakskurna drev (snedskurna original som under extrem belastning ger sidokrafter) mm.
Topfuel dragbikeföraren Stefan Reisten hade t.ex. en Yamaha XS1100 motor i grunden. Men det var inte mycket original på den heller.
Eller som de som kör Supertwin. Jag frågade en gång en kille på hojmässan hur mycket som var HD på dom, ventilkåporna kanske? Svar: Nej inte ens dom

Jo precis, vad ger upp först? Vad är Viffrarnas svagaste länk? Vevstakarna? Kopplingen? Lådan? Det lär man nog först få redan på den dagen någon råkar ut för ett haveriMister skrev:Tror faktiskt viffern klarar sig rätt så bra vid trimning och överladdning. Att materialet är bra och toleranserna kan hållas visar ju bl a tillförligtligheten i motorerna. Naturligtvis blir påfrestningen större...och då ger sig den svagaste länk vid ett eventuellt haveri. Vad som skulle ge sig blir då frågeställningen...och vad behöver man då förbättra

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Off-topictråden del 6
tackolov att jag hann betala alla räkningar innan bankdosan började ge sig. får åka in å byta ut den efter maten 

"Bättre än HD"
Re: Off-topictråden del 6
Undrar om man skulle vara så originell att man går köper pizza idag. Det är det väl ingen annan som kommer att göra 

Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt
- HondaHasse
- Donator 2018
- Inlägg: 2246
- Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
- Ort: Ängelholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Jo vi... 

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Jag var på Vegabaren idag och käkade grillspett, damen tog en hamburgare och Capochino milkshake.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Off-topictråden del 6
Kebabtallrik fick det bli idag hehe.
God fortsättning alla
God fortsättning alla

_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Off-topictråden del 6
räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
"Bättre än HD"
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Off-topictråden del 6
Även inräknat försäkringen?Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Off-topictråden del 6
jup. var bränslet som käkade upp det.adrian_vg skrev:Även inräknat försäkringen?Seth skrev:räknade snabbt på att byta bil och änsålänge så kan jag spara ca 10 000 om året om jag skulle skaffa t.ex en a4 tdi gentemot min 240.
Ifs så "antog" jag för jag kunde inte beräkna på hemsidan att audin bara hamnade på ca 4 000 för mig.
Högsta bonusklass och tror det är 7 skadefria år nu (fick 4 år på köpet).
var bara försäkring jag fick gissa mig till utifrån min kusin som har en a4 fast bensin
"Bättre än HD"