Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslackkebne skrev:Aldrig sett en blå RD 500 förrän jag googlade nyligt. De flesta är vit/röda eller svart/röda som original.Mister skrev:Minns när en äldre polare köpte ny, en RD 500. Blå och vit. Han hade nytaget körkort och lite äldre. Jo, han var kung ett tag på lokala korvmojjen. Vilken jäkla hoj den var och rätt så exotisk.
Men jo att dyka upp på en stor tvåtaktare är lite av en fyrklöver på en äng.
Speciellt idag när man ser dem så sällan.
kebne
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: kebne
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: kebne
Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?Tyrannosaurus skrev: Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack
Re: kebne
Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort. https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQkebne skrev:Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?Tyrannosaurus skrev: Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen, https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: kebne
Den verkade gå fint. Blev en liten nostalgitripp för egen del med när jag kollade in klippen på alla tvåtaktarna från "min tid". Fanns en del jämförelser med moderna fyrtaktare som snabbt slog sönder bilden av hur hysteriska tvåtaktarna var. Men allt är relativt o bör upplevas från sadelplats.blacken skrev:
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: kebne
Ja Mach IV är/var ganska potent, problemet var väl att den hade gångjärn mitt på ramen, dessutom hade den för kort sving så den ville helst bara gå på ett hjulblacken skrev:Har man inte har kört tung korsdragsknota så fattas det i hojutbildningen, en upplevelse alla hojåkare bör få uppleva. Hade en GT 550 -73 som första "officiella" knarr med körkort. https://www.youtube.com/watch?v=6V1zIYO1BYQkebne skrev:Kul med så många likasinnade. Hade gärna testat en NS400R men ska jag vara ärlig så vart jag väldans nyfiken på Suzukis RG 500 gamma. De var dock ovanligare på gatorna än vad RD 500:n var. Fast gammal ska visst vara äldst. Undrar hur en Kawasaki trepip på 750 cc gick?Tyrannosaurus skrev:Henning, vår kära forumgrundare är ju lite svag för dom där stora 2-taktarna, men då ska det helst vara Hondas 3-cylindriga NS400 med Rothmanslack
Kawa Mach IV var och är än idag en potent taskruska, upp till 100 var det inget som slog den då på den tiden mig veterligen, https://www.youtube.com/watch?v=kzaBsGvXcsw
Fast "vattenbuffeln" kan man också få bra "ordning" på https://www.youtube.com/watch?v=XfHmJA9aQas. https://www.youtube.com/watch?v=qXfMHhzXKis
Onekligen så blir man "hyfsat" nostalgisk" av tongångarna fån "fordomdags"..
Men det lär ha blivit bättre på H2. Vattenbuffeln var vad jag har fattat ett lite seriösare bygge, men motorn var enormt bred t.o.m. bredare än CB750.
På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.
Dålig väghållning gav upphov till en rad eftermarknadsprodukter. Jag kommer speciellt ihåg historien om killen som precis hade köpt en Dresta-sving (det var en seriös engelsk fyrkantssving med koniska rullager) till sin hoj (tror det var en Kawa Z900) och kom ner till "Pråmen" (samlingsplats för hojåkare på Södermälarstrand i Stockholm på 70-80-talet) med nya svingen i handen och sa: "Nu grabbar ska det bli väghållning och åka av".
Det ska kanske tilläggas att det ofta satt folk som körde italienskt och/eller höll på med RR på "Pråmen", så dom visste vad väghållning var vilket ledde till att en av dom kommenterade: "Jodå, svingen är säkert bra, men vad ska du sätta fast den i?"
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: kebne
Fast på racing sidan fanns väl vettiga ramar på fabriksmaskinerna?Tyrannosaurus skrev: På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: kebne
Ja iofs. Men det var ganska vanligt även på racehojarna att man körde med främst Bakker-ramar. Stötdämparna var ofta Marzocchi, Girling eller Koni och bromsarnas var Brembo eller Lockheed.kebne skrev:Fast på racing sidan fanns väl vettiga ramar på fabriksmaskinerna?Tyrannosaurus skrev:På tal om gångjärnsramar, det intressanta på en tiden var att japanarna var bra på att bygga motorer men kunde inte bygga ramar, medans hos européerna var det raka motsatsen. Resultatet var att dom som hade pengar började att kombinera japanska motorer med ramar från bl.a. Rickman, Martin, Bimota, Egli och Nico Bakker. Även vår egen Acke Rising (ISR) byggde några ramar innan han lade ner det för att istället helt fokusera på bromsar.
Idag har ju racehojarna heljapanska grejer. På de mest exklusiva grejerna hittar man Öhlins och Brembo. Men dagens Showa-dämpare och Nissin-bromsar duger alldeles utmärkt åt vanliga dödliga. Det är samma sak med däck. Bridgestone var ett skällsord tidigare, idag är det bra grejer.
Så våra vänner i fjärran östern har lärt sig att bygga chassin mycket väl och är idag i stort sett bara slagna av superkvalitetsprodukter från Öhlins, Brembo och ISR.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Re: kebne
Verkligen. Hoppas att de europeiska och amerikanska märkena lever kvar. Någon balans ska det ju vara.Tyrannosaurus skrev: Så våra vänner i fjärran östern har lärt sig att bygga chassin mycket väl och är idag i stort sett bara slagna av superkvalitetsprodukter från Öhlins, Brembo och ISR.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: kebne
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
kebne
Statusuppdatering 2021-03-14:
Vart en del hojåkande ifjol då man flyttar ur stan och fått jobbpendla sen har man åkt med på mc-kajens körningar i prutt tempo och ett par egna körningar med frun som kör z650 numera.
Jag börjar känna att VFR:en inte är helt optimal längre. Med alla sänkta fartgränser runtom så upplever jag det som jobbigt att hänga på styret. Och då har jag ändå höjt styret. Först vid cirka 90 km/h tycker jag det börjar kännas okej. Kanske behövs bara mag o knipövningar men faktum kvarstår. Har börjat kika på vad för hoj man ska ersätta VFR:en med och det är ju inte lätt då den har många sidor som jag värderar högt.
Jag är mitt i ett garagebyggande där plattan är klar men väggarna kommer om en månad. Troligen behåller jag ändå VFR:en ett tag till pga det samt att jag tänkt byta styrlager på den då jag fått nedslag på det.
Hojar jag funderat på är
-Yamaha Tracer
-Yamaha FZ1s
-Yamaha FZ8s
-Honda CBF1000
-Kawasaki z1000sx
De är ”kåpklädda” vilket tilltalar min touring-gen. Dock villl man ju känna fartvinden. Nakenhojar kan vara ett alternativ men skulle antagligen sluta med att jag sätter på en mindre vindavvisare. Sen känns nakenhojar rätt anonyma. Jag menar de ser ju likadana ut. Offroad och äventyrshojar har jag också funderat på. Kanske ska man prova? Livet är inte för evigt. Det sista jag väljer är nog en glidare. Provkörde en HD i somras och trots positiva känslor så gillade jag inte att styra med bakhjulet i kurvorna.
Vart en del hojåkande ifjol då man flyttar ur stan och fått jobbpendla sen har man åkt med på mc-kajens körningar i prutt tempo och ett par egna körningar med frun som kör z650 numera.
Jag börjar känna att VFR:en inte är helt optimal längre. Med alla sänkta fartgränser runtom så upplever jag det som jobbigt att hänga på styret. Och då har jag ändå höjt styret. Först vid cirka 90 km/h tycker jag det börjar kännas okej. Kanske behövs bara mag o knipövningar men faktum kvarstår. Har börjat kika på vad för hoj man ska ersätta VFR:en med och det är ju inte lätt då den har många sidor som jag värderar högt.
Jag är mitt i ett garagebyggande där plattan är klar men väggarna kommer om en månad. Troligen behåller jag ändå VFR:en ett tag till pga det samt att jag tänkt byta styrlager på den då jag fått nedslag på det.
Hojar jag funderat på är
-Yamaha Tracer
-Yamaha FZ1s
-Yamaha FZ8s
-Honda CBF1000
-Kawasaki z1000sx
De är ”kåpklädda” vilket tilltalar min touring-gen. Dock villl man ju känna fartvinden. Nakenhojar kan vara ett alternativ men skulle antagligen sluta med att jag sätter på en mindre vindavvisare. Sen känns nakenhojar rätt anonyma. Jag menar de ser ju likadana ut. Offroad och äventyrshojar har jag också funderat på. Kanske ska man prova? Livet är inte för evigt. Det sista jag väljer är nog en glidare. Provkörde en HD i somras och trots positiva känslor så gillade jag inte att styra med bakhjulet i kurvorna.
Re: kebne
Tracer har jag också sneglat på, pendlar i normalfallet 9 mil om dagen. Men sedan kom Covid och nu påendlar jag inte alls. Men den verkar trevlig En kompis har MT09 eller vad den heter, nakenversionen och han är mycket nöjd med den, men då har han ju iofs aldrig kört viffer.....
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2141
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: kebne
Crossrunner?
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
kebne
Bara en provkörning kan ge svaret men jag har funderat på att gallra bort hojar som har 0 grader forward lean även om det inbegriper tracer. Tror att en lätt framåtlutad körställning är mer skonsam för ryggen. Men det går ju att sitta på bönpallen om man vill ha lite lutning.Tommy Gsson skrev:Crossrunner?
Är också skeptisk mot vtec.
Kan tipsa om https://cycle-ergo.com