Tyrannosaurus

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#136 Inlägg av Tyrannosaurus »

Så...
Nu sitter förknasarna ihop igen för tredje gången på förhållandevis kort tid.
Gång 1. Rengöring.
Gång 2. Byte av lågfartsmunstycken.
Gång 3. Byte av flotörnålar och tillhörande ventiler totalt fem pyttesmå delar/förgasare (flotörventil [det är den största delen], tätbricka, litet sketet nylonfiler, nål, åså en liten jävla fjäder som nålen hänger i flotören med). Till detta kommer ett antal små skruvar och pinnarna som håller flotörerna. Allt detta samtidigt som händerna går som guttaperkabollar. Det är spännande ibland, jag måste ha blivit en mästare på tålamod... Eller kanske inte :x
Det är kanske tur att det är tjocka väggar i mitt garage så att folk inte hör mina svavelosande svordomar när grejer far iväg, kroppen rätt som det är slutar funka och varje rörelse bara gör ont :evil

Att ta medikamenter i det läget är ett svårt val eftersom 1. hela världen då börjar snurra, och 2. jag i det läget skulle kunna ta jobb som drinkblandare åt James Bond (shaken not stirred). Sen tar det ca. en timme tills allt när normalt (nåja) igen och då kommer ju det där med tålamodet som jag har massor av - Inte! Det SKA bli klart idag - Oh shit!
Jaja, ni kan ju föreställa er cirkusen som försiggår i mitt garage :lol: :twisted:
Tur att man har en hel del rutin på att skruva hoj annars skulle det nog skita sig kapitalt i kubik.

Nu bör iaf förgaseriet funka, det verkade som att nålarna var slitna och löpte inte helt lätt och verkade hänga sig ibland öppet och ibland stängt, inte minst misstänker jag det eftersom det var en massa soppa kvar i dom trots att jag hade dränerat dom. Dessutom såg dom små nylonfiltren inte så roliga ut. Jag har inte provstartat, men det har ingen betydelse för resultatet märks ändå inte förrän jag kör med hojen.
Jo ett tips till andra som kanske ska mecka förgasare/spjällhus på VF/VFR. Mycket silikonfett gjorde susen för att få gummina och gasarna på plats. *Plopp* så satt dom där.

Återstår att fixa innan säsong:
- Byta olja i gaffeln.
- Putsa och smörja upp bussningarna i bromsoken.
- Lämna in stötdämparen för lutning (förspännaren).
- Slipa och spackla lite på underkåpan och sen lämna den på lack.
- Byta chokevajer som har delat på sig.
- Se om det går att hitta någon annan omkopplare på vänster handtag - Special-special. Underdelen måste jag ha kvar standard eftersom den innehåller funktioner för mina positionsljus (som inte finns på europeiska hojar), men överdelens hel- och halvljusomkopplare är av tryckknappsmodell som verkar glappa som standard (jag har redan bytt den en gång) så jag ska kolla om kanske VFR:ens variant kan ha samma skruvmönster och passa ihop med min underdel.

Sen ska jag själv också fixas. Vi får se när det blir. Utredningen är vad jag fattar klar, sen blir det väl en del tester innan Dr. Frankenstein får ta fram borrmaskinen :gnissla
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Tyrannosaurus

#137 Inlägg av M@rtini »

Ta det lugnt Robban Det är långt innan det är vår på riktigt. Och varken du (tror jag) eller jag känner behovet att vi måste ut med hojen så fort solen visar sig och det fortfarande är skitkallt. När man kört så många år som vi (framförallt du), kör man inte för man måste utan för att man vill och har lust. Så ta det lugnt med mekandet, låt det ta sin tid så det blir bra. :tummenupp
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#138 Inlägg av adrian_vg »

Skynda långsamt, och ta't lugnt. Än ligger snön djup, även om jag förstår den terapeutiska sidan av mc-mekandet.

Bra jobbat iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#139 Inlägg av Tyrannosaurus »

Gammal och av mig sabbad post *morr!* :huvet :twisted:
Senast redigerad av Tyrannosaurus den ons feb 17, 2016 00:31, redigerad totalt 2 gång.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#140 Inlägg av HondaHasse »

Vi håller tummar o tår att både du och hojen blir klara i tid och allt funkar som det ska på både dig o hojen!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#141 Inlägg av Tyrannosaurus »

(Vafan hände? Aha! Jag tryckte på "Ändra" instället för på "Citera". Äh skit samma, jag tar bort den gamla/nya/ändrade posten och lägger den som en ny.)
(Nehe! Den gick inte att ta bort, äh skit samma!)


Såder! Då är stötdämperiet återmonterat efter luftning hos AVA. Känns bra att beta av grejerna så att hojen närmar sig körbart skick och för varje grej man gör är det en grej mindre att göra kvar - Utsökt logik, eller hur? :lol:

Jag har noterat att Hondas Pro-link system inte verkar ha ändrats speciellt mycket på alla år, utan ser ut och funkar ungefär på samma sett idag som det gjorde -1984-1985.
Det introducerades iofs redan 1981 på CBX men fick sin nuvarande utformning med aluminiumklump under svingen med breda nållager 1984 istället för de tidigare gnisslande länkarna med smala bussningar.
Jag kan tänka mig att visa saker är ändrade som att t.ex. armen numera troligen är i aluminium istället för stål och att man kanske använder mindre material för att få det lättare, men i grunden är det nog fortfarande ganska likt. Men varför ändra på en konstruktion som funkar bra?

Nackdelen är väl att all el, batteribox mm. under soffan måste flyttas för att få upp dämpen. Men det gäller nog de flesta hojarna med centraldämpare.
När jag ändå hade batteriboxen ur så kunde jag också passa på att slipa och måla lite där ett tidigare Feltema-batteri hade läckt syra och bildat rost. Kör fortfarande med Feltema, men slutet, hoppas dom läcker mindre :twisted:

Var även på en hojskrot och kollade på omkopplare. Hittade en som var fin, men skruvhålsmöntret stämmer tyvärr inte. Ska kolla mer imorgon, men om det skiter sig så får jag försöka improvisera och har då två alternativ:
1. Behålla det som det är, men det är lite jobbigt att köra på mörk väg på natten på helljus => Möte => Klick => Svart => Helv***! => Klicka-klicka => Halvljus. Det känns inte helt säkert om man säger så :gnissla
Det skumma är att när jag testar i garaget så funkar det klockrent, så fort jag är ut och kör så strular det. Jag vet inte om det har gått troll i det eller om det är 80-tals tryckknappsvarianten som är gjord för att strula.
2. Montera min originalomkopplare som är en vippbrytare och troligen funkar bättre, men den har ingen ljusblinkknapp. Det skulle väl då vara om man kunde dra ut ett par tåtar ur omkopplaren och montera en extrem knapp i närheten.

Chokevajern löste sig iaf föredömligt och gratis.
När jag rotade runt i lådan med styromkopplare (jag har några eftersom jag har bytt dom två gånger tidigare) så hittade jag en chokevajer i riktigt bra skick. Faktum är att jag hittade två, men den andra var knäckt. Man kanske skulle börja slänga lite gammalt skrot, men ibland blir man glad att ha sparat lite bra-å-ha-grejer :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tyrannosaurus

#142 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:(Vafan hände? Aha! Jag tryckte på "Ändra" instället för på "Citera". Äh skit samma, jag tar bort den gamla/nya/ändrade posten och lägger den som en ny.)
(Nehe! Den gick inte att ta bort, äh skit samma!)


Såder! Då är stötdämperiet återmonterat efter luftning hos AVA. Känns bra att beta av grejerna så att hojen närmar sig körbart skick och för varje grej man gör är det en grej mindre att göra kvar - Utsökt logik, eller hur? :lol:

Jag har noterat att Hondas Pro-link system inte verkar ha ändrats speciellt mycket på alla år, utan ser ut och funkar ungefär på samma sett idag som det gjorde -1984-1985.
Det introducerades iofs redan 1981 på CBX men fick sin nuvarande utformning med aluminiumklump under svingen med breda nållager 1984 istället för de tidigare gnisslande länkarna med smala bussningar.
Jag kan tänka mig att visa saker är ändrade som att t.ex. armen numera troligen är i aluminium istället för stål och att man kanske använder mindre material för att få det lättare, men i grunden är det nog fortfarande ganska likt. Men varför ändra på en konstruktion som funkar bra?

Nackdelen är väl att all el, batteribox mm. under soffan måste flyttas för att få upp dämpen. Men det gäller nog de flesta hojarna med centraldämpare.
När jag ändå hade batteriboxen ur så kunde jag också passa på att slipa och måla lite där ett tidigare Feltema-batteri hade läckt syra och bildat rost. Kör fortfarande med Feltema, men slutet, hoppas dom läcker mindre :twisted:

Var även på en hojskrot och kollade på omkopplare. Hittade en som var fin, men skruvhålsmöntret stämmer tyvärr inte. Ska kolla mer imorgon, men om det skiter sig så får jag försöka improvisera och har då två alternativ:
1. Behålla det som det är, men det är lite jobbigt att köra på mörk väg på natten på helljus => Möte => Klick => Svart => Helv***! => Klicka-klicka => Halvljus. Det känns inte helt säkert om man säger så :gnissla
Det skumma är att när jag testar i garaget så funkar det klockrent, så fort jag är ut och kör så strular det. Jag vet inte om det har gått troll i det eller om det är 80-tals tryckknappsvarianten som är gjord för att strula.
2. Montera min originalomkopplare som är en vippbrytare och troligen funkar bättre, men den har ingen ljusblinkknapp. Det skulle väl då vara om man kunde dra ut ett par tåtar ur omkopplaren och montera en extrem knapp i närheten.

Chokevajern löste sig iaf föredömligt och gratis.
När jag rotade runt i lådan med styromkopplare (jag har några eftersom jag har bytt dom två gånger tidigare) så hittade jag en chokevajer i riktigt bra skick. Faktum är att jag hittade två, men den andra var knäckt. Man kanske skulle börja slänga lite gammalt skrot, men ibland blir man glad att ha sparat lite bra-å-ha-grejer :mrgreen:
En klen tröst kanske, men det finns karbidlampor :laugh
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#143 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:En klen tröst kanske, men det finns karbidlampor :laugh
Glappar dom mindre? :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#144 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:En klen tröst kanske, men det finns karbidlampor :laugh
Tänkte skriva nåt liknande, men nöjer mig med att skriva en varning om de "extrema" knapparna. Farliga saker de där! :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#145 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:En klen tröst kanske, men det finns karbidlampor :laugh
Glappar dom mindre? :P
:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Tyrannosaurus

#146 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:En klen tröst kanske, men det finns karbidlampor :laugh
Glappar dom mindre? :P
japp, bara att hälla i, tända och springa :)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#147 Inlägg av Tyrannosaurus »

Gjorde just ett inlägg till Macivers bromsproblem och kom på att det är dags att uppdatera mina egna förehavanden nu när jag har Internet igen (förtjänar en egen kommentar - tar det nedan).

Efter att i stort sett ha gett upp tanken på en annan styromkopplare (ingen respons på tråden viewtopic.php?f=3&t=5725 ) så har jag nog förlikat mig med tanken att montera originalomkopplaren som har en vippa istället för tryckknapp med originalglapp och sen ordna en liten separat knapp för ljustuta.

Sagt och gjort, ner i källaren för att leta rätt på originalet. Till att börja med kunde jag konstatera att Farbror Tjuv har varit i mitt källarförråd, men inte snott nått, utan bara vänt upponer på det mesta. Lådorna med originalhojdelar var dock orörda men omkopplaren fanns inte... Vafan? Jag tror inte på att boven har öppnat lådan, tagit en del som han förmodligen inte har den blekaste om vad det är och snyggt och prydligt ställt tillbaka lådan.
Så var är den? Ner i garaget... Jajjemensan! Jag hade hämtat ner den förra gången jag bytte omkopplaren och sen inte lagt tillbaka den. Nu ska jag bara invänta polarn som ska hjälpa mig att löda, för med tanke på hur stadig på hand jag är så skulle jag förmodligen blätta lödtenn över hela hojen om jag försökte.

Så... Under tiden har jag fixat bromsarna (på tal om Maciver), inte luftat utan bara tagit isär bussningarna, slipat och smort.

Nästa!! Oljebyte i gaffeln. Tömma ut var inga problem. I med skruvarna igen (äldre hojar har ju avtappningsskruvar så man behöver inte ta loss hela gaffeln - fattar inte varför tillverkarna har rationaliserat bort dom?) vänster skruv snurrar = gängpaj *grymt, mutter-mutter* (är det därför tro?)

Fast nu är det så att vänster skruv är en väldigt kort historia (kort gänga) som sitter i locket till anti-diven så jag behöver inte riva gaffeln, bara anti-divelocket som sitter med fyra locktightade insexor (tur att det inte var stjärnskruv) och sen fixa helicoil. Kul att se hur det systemet ser ut invändigt, en fjäder, kolv som stänger oljeflödet vid kompression och två O-ringar, det var allt. Ena O-ringen var beställningsvara, men det är inte säsong än, så skit samma. Dessutom ska jag som sagt själv renoveras innan min säsong börjar.

Återstår när gaffeln och omkopplaren (byta chokevajer gör jag samtidigt) är fixade: Lite slip och lack på ena underkåpan, ihopmontering och sen borde hojen vara klar.

Ja just, jag skulle berätta om Internetet som försvann.
För nästan två veckor sen sa datorn "plupp" och hade inget Internet längre. Konstiga felkoder i start-up/GRUB, "WGET saknas", ingen IP-adress och ingen Nätmask.
Fram med min lilla och slöa 10" Notebook med Windows XP och skicka en bug-report till supporten. Jag har ju allt på samma lina från BBB numera och allt annat funkar ju inkl. Internet, både trådat och WiFi så dom kan jag inte skylla på.

Svaret tog tid och när det kom var det i stort sett bara ett konstaterade att det här OS:et gör inte så, "kolla kablar och nätverkskort".
Ringer en polare som kan lite UNIX/BSD/GNU mm.
Vi slår våra huvuden ihop och jag skriven in "sudo ifconfig re0 [datorns namn på nätverkskortet] och min IP-adress". Nu kommer infot upp, men tji Internet fortfarande.

Jag åker väl på att köpa ett nytt PCI Express nätverkskort, gissar att det integrerade på moderkortet har lunchat.
Men vi testar att byta kabel även om jag inte fattar varför en kabel jag inte har petat på skulle lägga ner helt plötsligt. Hänger dit en kabel på sidan om, och si Internet funkar. Ok, skickar den gamla kabeln till de sälla jaktmarkerna och sätter dit den nya permanent och Internet är stendött igen... Men vafan! :evil:

Vänta! Jag satte ju kabeln i en annan port på routern när jag testade. Vi byter port och se där! :D
Men innan man har gissat sig fram till att en port på routern har tackat för kaffet och gått hem och lagt sig...
Nu funkar det iaf, men varför ska alla konstiga datafel hända just mig? :cCry: :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#148 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nu funkar det iaf, men varför ska alla konstiga datafel hända just mig? :cCry: :twisted:
Om du hade använt ett annat operativsystem hade du inte dessa problem. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#149 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Nu funkar det iaf, men varför ska alla konstiga datafel hända just mig? :cCry: :twisted:
Om du hade använt ett annat operativsystem hade du inte dessa problem. :wink:
Hurru dataknutte, routern ligger utanför OS:et :wink:
Å andra sidan, om jag hade använt ett annat OS så hade jag haft andra problem som t.ex. virus, maskar, malware, spyware, krascher, you name it - BTDT.

På tal om det förresten, måste bara äckla mig lite :wink:
http://fossforce.com/2015/11/devil-bsd- ... nux-behind
http://fossforce.com/2015/12/linux-no-pc-bsd
https://opensource.com/life/15/12/bsd-d ... iew-pc-bsd
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyrannosaurus

#150 Inlägg av adrian_vg »

Jag har läst om Linus Torvalds attityd och sätt och är väl inte helt imponerad.

Vad som är värre är att andra kodare som ser upp till Linus, gör som han gör.
Det är inte okej, och kommer aldrig att vara, att tracka ner en person personligen för ett dålligt gjort jobb. Kritisera det dåliga jobbet, inte personen. Konstruktiv kritik är bra. FÖreslå hur det kan göras bättre.

På vilket sätt för det handlingen vidare att svära åt någon?

Det vore dessutom dumt att avfärda en ganska stor *nix-industri för att några personer inte fattar detta.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar