Egenheter hos VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Egenheter hos VFR
Tyvärr så han jag bara köra ca en månad innan det var dags att ställa in pärlan för säsongen. Det var en månad fylld av glädje och jag trivs verkligen bra med hojen. Det var också en månad när jag upptäckte lite grejjer som jag undrar om dom är specifika för min hoj.
1. Dagen efter körning så har jag haft små fläckar under hojen, närmare bestämt strax under vänster fotpinne. Min första tanke var att det läckte olja eftersom att fläcken var "fet" och luktade lite oljigt. Men efter ett tag så såg jag ett samband, fläcken uppkom bara när hojen körts och sedan stått en natt. Dessutom har fläckarna alltid varit under motorns utgående axel där det av någon anledning inte sitter något skydd för kedjan, med resultat att kedjevaxet stänker upp mot avgasröret/motorn. Alltså är det antagligen kedjevax som ger fläckarna. (Oljenivån har jag kollat med jämna mellanrum och den är mer eller mindre konstant)
Är det flera som observerat fenomen?
2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig. Jag bara kört kåplös hoj innan så detta kanske är normalt på inkåpade motorer.
3. Centralstödet och dess fötter tycker jag är farligt nära kedjan (hö) och däckskanten (vä). Båda har ca en halv cm frigång. Jag har aldrig märkt eller sett tecken på att det tagit i, men jag tycker det är väldigt små toleranser. Kan det vara så att någon tidigare ägare monterat stödet fel, eller ska det vara så här?
Är det någon som känner igen sig i detta så får ni gärna träda fram.
1. Dagen efter körning så har jag haft små fläckar under hojen, närmare bestämt strax under vänster fotpinne. Min första tanke var att det läckte olja eftersom att fläcken var "fet" och luktade lite oljigt. Men efter ett tag så såg jag ett samband, fläcken uppkom bara när hojen körts och sedan stått en natt. Dessutom har fläckarna alltid varit under motorns utgående axel där det av någon anledning inte sitter något skydd för kedjan, med resultat att kedjevaxet stänker upp mot avgasröret/motorn. Alltså är det antagligen kedjevax som ger fläckarna. (Oljenivån har jag kollat med jämna mellanrum och den är mer eller mindre konstant)
Är det flera som observerat fenomen?
2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig. Jag bara kört kåplös hoj innan så detta kanske är normalt på inkåpade motorer.
3. Centralstödet och dess fötter tycker jag är farligt nära kedjan (hö) och däckskanten (vä). Båda har ca en halv cm frigång. Jag har aldrig märkt eller sett tecken på att det tagit i, men jag tycker det är väldigt små toleranser. Kan det vara så att någon tidigare ägare monterat stödet fel, eller ska det vara så här?
Är det någon som känner igen sig i detta så får ni gärna träda fram.
Re: Egenheter hos VFR
Att det blir fläckar under en hoj, är en naturlag, alla knotorer pinkar lite olja eller annan vätska efter ett tag, det bildas även kondens i alla kåpor och skrymslen på knarren, och som sedan när den rinner av tar med sig en del smuts på vägen ner, som kan bilda "skumma" fläckar under järnhästen. Det kan samlas "kedjevax" i sprängskyddet för kedjan vid framdrevet, och som kan börja att "laka ur" vid tillräcklig ackumulation av det. Eller det kan vara packboxen på uthående axel som har blivit "inkontinent" så att säga, och så länge det inte märks på oljenivån så är det inget att fästa sig vid.
Att tempen stiger lite vid låg fart och vid stopp i trafiken, är fullständigt normalt, det gör det på alla vätskekylda motorer..
Att tempen stiger lite vid låg fart och vid stopp i trafiken, är fullständigt normalt, det gör det på alla vätskekylda motorer..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Egenheter hos VFR
1. Normalt om det är "överskott" av kedjeolja/vax
2. Normalt vid drift
3. Har du kollat att kedjan är rätt spänd?
2. Normalt vid drift
3. Har du kollat att kedjan är rätt spänd?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Re: Egenheter hos VFR
Kedjan är aningen för slapp så jag skulle säkert kunna få lite bättre frigång om jag spände upp den. Men det skulle ändå vara dåligt med marginal i mina ögon, speciellt när man kör på låga varv så brukar ju kedjor ha en tendens till "hoppa".
Re: Egenheter hos VFR
Rätt spänd kedja slår inte i centralstödet, det kan jag garantera. Om den gör det ändå, då är det verkligen något helt galet och knäckt centralstöd har jag inte hört talats om innan på en viffer.DevilsChild skrev:Kedjan är aningen för slapp så jag skulle säkert kunna få lite bättre frigång om jag spände upp den. Men det skulle ändå vara dåligt med marginal i mina ögon, speciellt när man kör på låga varv så brukar ju kedjor ha en tendens till "hoppa".
Kedjan spänns även när du sätter dig på hojen, vilket ger en mer rättvis bild när man mäter spelet.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Egenheter hos VFR
Samma på min 00:a. Kedjan är rätt spänd. Det ska vara så.DevilsChild skrev:3. Centralstödet och dess fötter tycker jag är farligt nära kedjan (hö) och däckskanten (vä). Båda har ca en halv cm frigång. Jag har aldrig märkt eller sett tecken på att det tagit i, men jag tycker det är väldigt små toleranser. Kan det vara så att någon tidigare ägare monterat stödet fel, eller ska det vara så här?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Re: Egenheter hos VFR
Härligt, det verkar med andra ord som att allt är precis som det ska
- jenshenrik
- Medlem
- Inlägg: 345
- Blev medlem: fre feb 12, 2010 20:26
- Ort: Odense, Danmark
- Kontakt:
Re: Egenheter hos VFR
Punkt 1:
Om der kommer olie fra pakningen ved forreste kædehjul/aksel, er pakning defekt og muligvis også lejet.
Så må motoren afmonteres (og meget mere) og transmissionspakning/aksel byttes.
Det er "Projekt El Grande"...
Jeg har et sådan projekt och min hoj er slut for 2011...
Om der kommer olie fra pakningen ved forreste kædehjul/aksel, er pakning defekt og muligvis også lejet.
Så må motoren afmonteres (og meget mere) og transmissionspakning/aksel byttes.
Det er "Projekt El Grande"...
Jeg har et sådan projekt och min hoj er slut for 2011...
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Egenheter hos VFR
Alla vätskekylda hojar varierar i motortemp till skillnad mot bilar där mätaren går upp till mitten och stannar där oavsett om man kör landsväg eller står i kö i timmar.DevilsChild skrev:2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig. Jag bara kört kåplös hoj innan så detta kanske är normalt på inkåpade motorer.
Riktigt vad det beror på vet jag inte, men det kan finnas två förklaringar.
1. Hojar har mer exakt tempmätare.
2. Bilars större vätskevolym gör att det är lättare att hålla jämn temperatur.
3. En kombination av 1 och 2.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Egenheter hos VFR
Har du bytt kylarvätskan och sköljt ur hela kylsystemet? Jag har fått jämnare temp motorn på båda viffrararna jag gjort detta på.DevilsChild skrev:2. När motorn kommit upp i arbetstemp så har den väldigt lätt för att gå upp ytterligare i temp om jag kör under 40 eller står stilla vid ett rödjus. Tempmätarn går aldrig högre än till mitten så jag är inte orolig för att den ska gå varm, men jag tycker den verkar vara känslig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Re: Egenheter hos VFR
Kylarvätskan var enligt tidigare ägaren bytt på verkstad någon gång under sommaren, så på den punkten ska hojen vara grön.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Egenheter hos VFR
Kan man lita på att det är gjort då?DevilsChild skrev:Kylarvätskan var enligt tidigare ägaren bytt på verkstad någon gång under sommaren, så på den punkten ska hojen vara grön.
Senast redigerad av adrian_vg den tis nov 01, 2011 15:41, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Felstavning
Anledning: Felstavning
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Egenheter hos VFR
En annan "egenhet" med VFR är att ju mer man kör den, ju mer vill man köra den..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Re: Egenheter hos VFR
Det klart att det är svårt verifiera en sådan sak. Visserligen slår det mig nu att jag kan ha fått med ett kvitto på det verkstadsbesöket, ska kolla igenom mina papper ikväll.adrian_vg skrev: Kan man lita på att det är gjort då?
blacken skrev:En annan "egenhet" med VFR är att ju mer man kör den, ju mer vill man köra den..
Det är nog den ''sämsta" egenheten hos VFR. Jag har svår körabstinens redan nu
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Egenheter hos VFR
Vädret är ju juste. Vad är problemet? Ta ut bågen igen!DevilsChild skrev:Det är nog den ''sämsta" egenheten hos VFR. Jag har svår körabstinens redan nu
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!