Bränslepumpen on eller off?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Bränslepumpen on eller off?
På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
vfr1200fd
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Bränslepumpen on eller off?
Visst är det väl en kran? Du har ju reservläge på den också. Jag låter den alltid vara On.HandLegger skrev:På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
VFR750F -92, grön
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Bränslepumpen on eller off?
Ok, tack!tersan skrev:Visst är det väl en kran? Du har ju reservläge på den också. Jag låter den alltid vara On.HandLegger skrev:På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Jag har inte hunnit läsa på ännu. Jag fick med Haynes verkstadshandbok så jag får väl plugga på lite nu.
vfr1200fd
Re: Bränslepumpen on eller off?
Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Bränslepumpen on eller off?
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
vfr1200fd
Re: Bränslepumpen on eller off?
På min 91:a så är det inte vakuumkran. Men det kan variera tydligen, enda sättet är att du lyfter upp tanken i bakkant, och ser om det går en slang ifrån kranen till någon av insugen och som är tunnare än soppaslangen...HandLegger skrev:Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Bränslepumpen on eller off?
Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?blacken skrev:På min 91:a så är det inte vakuumkran. Men det kan variera tydligen, enda sättet är att du lyfter upp tanken i bakkant, och ser om det går en slang ifrån kranen till någon av insugen och som är tunnare än soppaslangen...HandLegger skrev:Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
vfr1200fd
Re: Bränslepumpen on eller off?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Bränslepumpen on eller off?
Intressant... Vad ger det för effekt? Var läcker soppan, den borde väl inte kunna komma nån annanstans än till cylindern? Och det borde väl isf visa sig när man startar upp den om det har hänt?blacken skrev:Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jag själv stänger aldrig av kranen och det funkar bra, men jag är andra sidan nybörjare och har sedan jag köpte hojen inte haft den stående längre än en vecka.
Honda VFR 750F -87
Re: Bränslepumpen on eller off?
Soppa i cylindern, ingen höjdare, för den rinner ner i tråget och "förbättrar" oljans förmåga att smörja,riktigadavid skrev:Intressant... Vad ger det för effekt? Var läcker soppan, den borde väl inte kunna komma nån annanstans än till cylindern? Och det borde väl isf visa sig när man startar upp den om det har hänt?blacken skrev:Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jag själv stänger aldrig av kranen och det funkar bra, men jag är andra sidan nybörjare och har sedan jag köpte hojen inte haft den stående längre än en vecka.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- HandLegger
- Medlem
- Inlägg: 159
- Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01
Re: Bränslepumpen on eller off?
Det stämmer, jag har sett det på en gammal gsx1100r.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
vfr1200fd
- riktigadavid
- Medlem
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
- Ort: Stockholm
Re: Bränslepumpen on eller off?
Okej, det kan jag köpa. Jag ska nog börja stänga av efter varje körning.
Honda VFR 750F -87
Re: Bränslepumpen on eller off?
ALLA motorer läcker genom kolvarna/kolvringarna om det rinner in sås i cylindrarna..HandLegger skrev:Det stämmer, jag har sett det på en gammal gsx1100r.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Bränslepumpen on eller off?
Stänger aldrig av bensinkranen mellan körningarna
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)
Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)
Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten

Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic
"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Bränslepumpen on eller off?
Snarare tvärs om eller lite blandat, när kranen står i ett läge hela tiden så fastnar den lite grann, när man sen vrider den så sliter man loss partiklar ur packningen. Men om man vrider den många gånger om dagen så kommer ju det rent mekaniska slitaget att slita ut den.HondaVFR skrev:Stänger aldrig av bensinkranen mellan körningarna
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)
Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten
Så det bästa är nog att vara en god svensk och vrida den lagom många gånger.

T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P