Bränslepumpen on eller off?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Bränslepumpen on eller off?

#1 Inlägg av HandLegger »

På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Bränslepumpen on eller off?

#2 Inlägg av tersan »

HandLegger skrev:På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Visst är det väl en kran? Du har ju reservläge på den också. Jag låter den alltid vara On.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Bränslepumpen on eller off?

#3 Inlägg av HandLegger »

tersan skrev:
HandLegger skrev:På alla mina andra hojjar har jag låtit bensinkranen stå i läge on, även under vinterförvaring.
Men vfr750´s kran är väl ingen kran, det är väl en eleltronisk avstängning av bränslepumpen?
Hur gör ni, låter ni den stå i on-läge även när hojjen står i garaget och vilar sig?
Visst är det väl en kran? Du har ju reservläge på den också. Jag låter den alltid vara On.
Ok, tack!
Jag har inte hunnit läsa på ännu. Jag fick med Haynes verkstadshandbok så jag får väl plugga på lite nu.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränslepumpen on eller off?

#4 Inlägg av blacken »

Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Bränslepumpen on eller off?

#5 Inlägg av HandLegger »

blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränslepumpen on eller off?

#6 Inlägg av blacken »

HandLegger skrev:
blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
På min 91:a så är det inte vakuumkran. Men det kan variera tydligen, enda sättet är att du lyfter upp tanken i bakkant, och ser om det går en slang ifrån kranen till någon av insugen och som är tunnare än soppaslangen...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Bränslepumpen on eller off?

#7 Inlägg av HandLegger »

blacken skrev:
HandLegger skrev:
blacken skrev:Det är olika kranar på dom en del har vakuumkran och en del andra har det inte. Har du vakuumkran så kan du låta den stå på hela tiden, har du det inte så ska man stänga av den vid längre uppehåll typ, långt fikabesök eller över natten.
Jag har ett vred (cirkelrunt). Det sitter rakt under vä styrhalva inskuret i kåpan.
Vet ej om det är vakum eller ej. Kanske någon annan vet, det är en 91a.
På min 91:a så är det inte vakuumkran. Men det kan variera tydligen, enda sättet är att du lyfter upp tanken i bakkant, och ser om det går en slang ifrån kranen till någon av insugen och som är tunnare än soppaslangen...
Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
vfr1200fd

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränslepumpen on eller off?

#8 Inlägg av blacken »

Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Bränslepumpen on eller off?

#9 Inlägg av riktigadavid »

blacken skrev:
Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..:)
Intressant... Vad ger det för effekt? Var läcker soppan, den borde väl inte kunna komma nån annanstans än till cylindern? Och det borde väl isf visa sig när man startar upp den om det har hänt?
Jag själv stänger aldrig av kranen och det funkar bra, men jag är andra sidan nybörjare och har sedan jag köpte hojen inte haft den stående längre än en vecka.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränslepumpen on eller off?

#10 Inlägg av blacken »

riktigadavid skrev:
blacken skrev:
Det finns ju en bensinpump. Om tändningen inte är på så borde väl ingen soppa komma förbi pumpen, alltså borde kranen kunna stå öppen, eller?
Jodå det kan läcka/sippra förbi, har jag märkt..:)
Intressant... Vad ger det för effekt? Var läcker soppan, den borde väl inte kunna komma nån annanstans än till cylindern? Och det borde väl isf visa sig när man startar upp den om det har hänt?
Jag själv stänger aldrig av kranen och det funkar bra, men jag är andra sidan nybörjare och har sedan jag köpte hojen inte haft den stående längre än en vecka.
Soppa i cylindern, ingen höjdare, för den rinner ner i tråget och "förbättrar" oljans förmåga att smörja, :D och det är dit som soppan rinner efter att den har "såsat" ner i cylindern..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HandLegger
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: sön jun 19, 2011 18:01

Re: Bränslepumpen on eller off?

#11 Inlägg av HandLegger »

Det stämmer, jag har sett det på en gammal gsx1100r.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
vfr1200fd

Användarvisningsbild
riktigadavid
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: fre maj 13, 2011 19:41
Ort: Stockholm

Re: Bränslepumpen on eller off?

#12 Inlägg av riktigadavid »

Okej, det kan jag köpa. Jag ska nog börja stänga av efter varje körning.
Honda VFR 750F -87

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Bränslepumpen on eller off?

#13 Inlägg av blacken »

HandLegger skrev:Det stämmer, jag har sett det på en gammal gsx1100r.
De hojjarna drar en väldig massa olja, runt 1 liter/100 mil.
Jag drar slutsatsen att dessa gamla sukkor har så stora toleranser
mellan kolvringar och cylinderfoder att soppan kan leta sig ner.
Men Honda har inte sådana toleranser vad jag vet.
Hmm...detta blev svårt. Soppakran på - soppakran av, det är frågan.
ALLA motorer läcker genom kolvarna/kolvringarna om det rinner in sås i cylindrarna..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Bränslepumpen on eller off?

#14 Inlägg av HondaVFR »

Stänger aldrig av bensinkranen mellan körningarna
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)

Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten :roll:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Bränslepumpen on eller off?

#15 Inlägg av Tommy Gsson »

HondaVFR skrev:Stänger aldrig av bensinkranen mellan körningarna
Inga problem haft med det
Stängs bara av under vinterförvaringen ( då för att inte riskera
ev liten tillförsel av bensin i de dränerade förgasarna)

Skulle gissa att slitaget och ev uppkommande läckage i bensinkranen
kan öka om man öppnar och stänger den stup i kvarten :roll:
Snarare tvärs om eller lite blandat, när kranen står i ett läge hela tiden så fastnar den lite grann, när man sen vrider den så sliter man loss partiklar ur packningen. Men om man vrider den många gånger om dagen så kommer ju det rent mekaniska slitaget att slita ut den.
Så det bästa är nog att vara en god svensk och vrida den lagom många gånger. :)
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar