Övervikt - lastviktfrågor

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Masen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 30, 2010 11:29

Övervikt - lastviktfrågor

#1 Inlägg av Masen »

Först och främst måste jag tacka för ett bra och intressant forum :D

Köpte mig en VFR750 -86 i måndags. Funderar lite på lastvikten på den. Jag och sambon är inga lättviktare och med all packning skulle jag tro att det blir 25 kg för mycket att åka med.
Är det farligt på nåt sätt? Ingen inspirerad körning utan lugn touring (semstertripp).

Dumm fråga kanske men det är min första hoj och körkortet är färskt.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#2 Inlägg av TG »

Ta det bara lugnt så går det nog bra ;)

Betänk att poliserna som överlastar sina pannor får wobbel över 200 km/h och de har duktig överlast....

Välkommen och grattis till ditt köp!!!

(passa på att presentera dig under "Jag och min VFR")
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Fast en intressant fråga är om fjädringens justering räcker till? Krävs kanske kraftigare grejor om inte vägenskaperna ska gå åt pipan alldeles?

Edit: stavar som ett ar--e...
Senast redigerad av tersan den ons jun 30, 2010 14:20, redigerad totalt 1 gånger.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#4 Inlägg av HondaHasse »

När vi åkte till Kiruna 2006 tror jag att vi hade ungefär den övervikten och det var inga problem alls. Det enda man kände det var när man skulle stanna att det sköt på lite extra och när man stannat att det var tungt att hantera, lite Guldvinge känsla :wink:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Akademikern
Medlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tis okt 27, 2009 00:17
Ort: Höganäs

#5 Inlägg av Akademikern »

Välkommen! Och som TG skrev, presentera dig gärna på "jag och min VFR.

Gällande övervikten på hojen, kan inte tänka mig att Polisen eller VV orkar lägga ner tid på att ta er till en testplats med våg.
Däremot, har minne sämre än en guldfisk, men jag tror att TG skrev nåt om att inte överlasta för er egen säkerhet, håll den lastvikt som är klassad för hojen. För er egen säkerhet.
Om Harley Davidson tillverkade flygplan, skulle du våga flyga då?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Övervikt - lastviktfrågor

#6 Inlägg av adrian_vg »

Masen skrev:Först och främst måste jag tacka för ett bra och intressant forum :D
Ingen orsak. ;-)
Masen skrev:Köpte mig en VFR750 -86 i måndags. Funderar lite på lastvikten på den. Jag och sambon är inga lättviktare och med all packning skulle jag tro att det blir 25 kg för mycket att åka med.
Är det farligt på nåt sätt? Ingen inspirerad körning utan lugn touring (semstertripp).
TG har en poäng, för din egen säkerhet. Kollade vikterna för mina viffrar. Det verkar inte vara mycket till last man kan få med om förare och passagerare väger kanske 90kg/pers.

VFR-97:
Totalvikt, kg: 430
Tjänstevikt, kg: 245
Max lastvikt, kg: 185

VFR-00:
Totalvikt, kg: 420
Tjänstevikt, kg: 250
Max lastvikt, kg: 170

En lösning är ju att resa lätt map packningen!

Masen skrev:Dumm fråga kanske men det är min första hoj och körkortet är färskt.
Man lär sig inget om man inte frågar. 8)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

vfr800
Donator 2007
Inlägg: 272
Blev medlem: tis jun 06, 2006 23:17
Ort: eskilstuna

#7 Inlägg av vfr800 »

Många i usa som kör vfr är ju lite på den tunga sidan och dom moddar med starkare fjäder bak och i gafflarna fram inga större kostnader om man ska åka med ständig maxlast eller strax över :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

vfr800 skrev:Många i usa som kör vfr är ju lite på den tunga sidan och dom moddar med starkare fjäder bak och i gafflarna fram inga större kostnader om man ska åka med ständig maxlast eller strax över :)
Vad kostar det? Tänk på att det är ganska gammal båge vi talar om. Bättre fjädringskomponenter kan kosta mer än hela bågen!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar