Skillnad att köra de olika generationerna?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Falk
Donator 2010
Inlägg: 72
Blev medlem: sön mar 16, 2008 17:59
Ort: Bromma
Kontakt:

Skillnad att köra de olika generationerna?

#1 Inlägg av Falk »

Nu är jag igång med lite funderingar igen... 8)

Vad säger expertpanelen, hur stor skillnad är det körmässigt mellan "första generationen" och 90-93 samt 94-97-generationerna?
Jag kamperade ju en gång i tiden ihop med en av de allra första 86'orna som jag la en massa mil med. Upplever jag 90-93 hojarna som mycket modernare än 86'an och är det någon ytterligare skillnad körmässigt till 94-97?

Vilken ska man sikta in sig på om man lägger sig på en 25-35kkr budget? Vilken är mest pang för pengarna.
mvh / Lasse Falk

Inte längre nå'n vit RC36 -90'a. 20-årig klassiker.

Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skillnad att köra de olika generationerna?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Falk skrev:Nu är jag igång med lite funderingar igen... 8)

Vad säger expertpanelen, hur stor skillnad är det körmässigt mellan "första generationen" och 90-93 samt 94-97-generationerna?
Jag kamperade ju en gång i tiden ihop med en av de allra första 86'orna som jag la en massa mil med. Upplever jag 90-93 hojarna som mycket modernare än 86'an och är det någon ytterligare skillnad körmässigt till 94-97?

Vilken ska man sikta in sig på om man lägger sig på en 25-35kkr budget? Vilken är mest pang för pengarna.
Jag hade en 90:a först, men sålde den pga att växellådan kändes väldigt racklig. Var rädd att den skulle paja. Numera har jag en 97:a.

Skillnaden är inte jättestor tycker jag, det är mest utseendet. En helvit 90-93 med via fälgar är väldigt sexigt. ;-)

Under skalet har för mig att modellen som kom 1990 la till en del vikt jmfm modellerna innan, och att man sen bantade bort en del igen på nya generationen som kom 1994. Nya generationen från '94 ökade också på lite kusar som parat med lite mindre vikt gör accelerationen bättre. Det handlar inte om mycket, ett par tre hk om jag minns rätt, inte mer.

Priserna varierar vilt. Min 90:a gick hos handlare på knappt 29kkr. Se http://home-skynet.servehttp.com/images ... D_5896.JPG. Min 97:a på runt 35-36kkr.

Privata priser borde vara runt 3-4kkr lägre skulle jag tro. Kolla på Blocket!

Allmänt brukar sägas att generationen 94-97 är den bästa i vifferfamiljen. En åsikt jag delar, och tycker jag personligen, den sista "riktiga" VFR:en, dvs med 750cc och kuggdrivna kammar. :D

Ska man se praktiskt på köpet är en senare årsmodell bättre generellt, kan vara lite småsvårt att hitta (delar och) tillbehör till 90-93, om det skulle behövas. Mycket är restat och måste beställas med påföljande väntetider.
Senast redigerad av adrian_vg den mån apr 20, 2009 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#3 Inlägg av Fransson »

Måste lägga till att 94-97 är sista modellen med 750cc motor 98-01 sista med kuggdrivna kammar :evil: :D
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Fransson skrev:Måste lägga till att 94-97 är sista modellen med 750cc motor 98-01 sista med kuggdrivna kammar :evil: :D
Absolut. Ledsen om jag inte var helt klar ang kuggdrivna kammar.

Min personliga åsikt om "sista riktiga VFR:en" kvarstår. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Badget
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: tor apr 26, 2007 23:55
Ort: Umeå

Re: Skillnad att köra de olika generationerna?

#5 Inlägg av Badget »

adrian_vg skrev:Allmänt brukar sägas att generationen 94-97 är den bästa i vifferfamiljen. En åsikt jag delar, och tycker jag personligen, den sista "riktiga" VFR:en, dvs med 750cc och kuggdrivna kammar. :D
Har faktiskt aldrig någonsin stött på det uttalandet tidigare. Och då har jag läst det mesta jag kommit över om VFR:en.
Nu ska vi ju inte göra det här till någon tävling om vilken som är den bästa årgången, men jag föredrar nog 98-01, det är enligt mig den sista modellen än så länge som ser bra ut och förmodligen även har bäst prestanda.

Edit. Nu blev quoten knasig.

Adminedit .. nu är quoten fixad ;)

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

samma, samma...

#6 Inlägg av JohanL »

Det skiljer i princip inget på motorerna. 90 -97.
Annat avgas (mellankammaren), andra förgasare 36 vs 34 semi-flatside, Mekdrift vs elhastighetsmätare, samt lite wire o dyligt.

Skillnaden tycker jag är att 94-97 motorn drar jämnare i hela registret. Den äldre har lite mer av ett lågregisterområde och högregisterområde med en liten dip där emellan. Den äldre kan upplevas kvickare då den går på lite påtagligare i övergången mot högregistret men det är enbart upplevelsen. Den silkeslenare nya motorn går på minst lika bra. Bara inte lika uppenbart. Då det är samma basmotor så är det väl kanske inte så konstigt.

Det är för övrigt inget problem att sätta förgasare från en nyare på en äldre och tvärt om.

Den äldre har bredare bakfälg. Den bredd som senare blev standard bredd för dimention 180/55 17. Fungerar även på smalare fälgen.

Finns lite skillnader på fjädering där vissa justeringsmöjligheter infördes redan på 93:an som även kom med samt lite till på 94:a å framåt.

Du blir definitiv nöjd med vilket som. Dom är så lika att många skulle ta fel om man kunde blindtesta...
Tror att du har mer att vinna på att hitta ett bra exemplar. Med ev extrautrustning som du önskar.
/Johan

Användarvisningsbild
Falk
Donator 2010
Inlägg: 72
Blev medlem: sön mar 16, 2008 17:59
Ort: Bromma
Kontakt:

#7 Inlägg av Falk »

Tack för alla synpunkter så här långt. :)

En VFR av de senaste årsmodellerna är uteslutet eftersom jag lurar på att knycka pengarna till hojinköp ur familjens matkassa. Så mitt tak ligger väl nå'nstans mellan 90 och 95 års modell. *duckar för brödkaveln som viner genom luften*
Jag får rikta in mig på att hitta ett "bra exemplar" i min prisklass.

Jag återkommer ev. med fler "dumma frågor". :D 8)
mvh / Lasse Falk

Inte längre nå'n vit RC36 -90'a. 20-årig klassiker.

Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#8 Inlägg av Henning »

Falk skrev:Jag återkommer ev. med fler "dumma frågor". :D 8)
Det finns nog inga sånna frågor egentligen. :)

Frågor kan ställas på ett dumt sätt... Tror jag,. :)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skillnad att köra de olika generationerna?

#9 Inlägg av adrian_vg »

Badget skrev:Har faktiskt aldrig någonsin stött på det uttalandet tidigare. Och då har jag läst det mesta jag kommit över om VFR:en.
Inte? Du har kanske tittat för mycket på generationen 98-01 (eller var det 02??)? ;-)

Mer info om 94-97-modellerna, inkl en liten review, på http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... f%2096.htm.

Ännu mer på http://www.vfr750.co.uk/bikereviews/bikereviews.htm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Falk skrev:Jag återkommer ev. med fler "dumma frågor". :D 8)
Det finns inga dumma frågor. Frågor tänker inte. ;-)

I vilket fall, du kan inte misslyckas med en 95:a. Alla 94-97:or är bra, om du inte köper ett uppenbart vrak.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#11 Inlägg av Hulk »

Min bror har en 90:a och jag en 95:a.
Min är naturligtvis bäst 8) men 90:an är skön den med. Man sitter lite lägre på 90:an och den känns lite smidigare i kurvorna.
VFR750-95

Användarvisningsbild
Falk
Donator 2010
Inlägg: 72
Blev medlem: sön mar 16, 2008 17:59
Ort: Bromma
Kontakt:

#12 Inlägg av Falk »

Var idag och klämde och kikade på en -90'a. Provkörde en liten sväng och måste säga att den kändes ganska ok. Nu var det ju ett tag sedan jag i någon större omfattning tutade runt på en VFR senast, men jag tyckte att den här 90'an kändes lite sävligare i rektionerna än min gamla 86'a (med 16" hjul)... Totalintrycket var helt ok... *funderar*

Vit 90'a:

Bild
mvh / Lasse Falk

Inte längre nå'n vit RC36 -90'a. 20-årig klassiker.

Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Falk skrev:Var idag och klämde och kikade på en -90'a. Provkörde en liten sväng och måste säga att den kändes ganska ok. Nu var det ju ett tag sedan jag i någon större omfattning tutade runt på en VFR senast, men jag tyckte att den här 90'an kändes lite sävligare i rektionerna än min gamla 86'a (med 16" hjul)... Totalintrycket var helt ok... *funderar*

Vit 90'a:
Denna generation är vansinnigt snygg!

Din reaktion om sävligheten är "normal". 16" är mer lättstyrt. Man försakar en del av reaktionerna med ett 17"-hjul, men i mitt tycke är det helt ok kompromiss.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Falk skrev:Var idag och klämde och kikade på en -90'a. Provkörde en liten sväng och måste säga att den kändes ganska ok. Nu var det ju ett tag sedan jag i någon större omfattning tutade runt på en VFR senast, men jag tyckte att den här 90'an kändes lite sävligare i rektionerna än min gamla 86'a (med 16" hjul)... Totalintrycket var helt ok... *funderar*

Vit 90'a:
Denna generation är vansinnigt snygg!
Precis, det är den snyggaste generationen. Den bästa är 800FI. Sen gick det utför, tyngre, kedjedrivna kammar, ett Vtec-system som inte gör någon större nytta.

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte... En eldriven V750 kanske? 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Fredrik P
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: fre mar 07, 2008 23:13
Ort: Halmstad

#15 Inlägg av Fredrik P »

De e hemskt va ni ska ha gamla cyklar alla :wink:
Självklart e det den nya generationens VFR man ska ha, modernare design, snyggare, säkrare med Abs å CbS? (heter de va) å JA v-tec systemet gör sitt oxå. I och för sig, ni gamla "gubbar"( :wink: ) kanske inte följer med i utveckligen och vill åka omkring på gamla grejer. :lol: :lol: :lol:
Okey, om man inte har pengar till att köpa nya generationens cykel då förstår jag er.

Ska väl kanske inte va för självsäker eftersom jag inte kört nån annan vfr än den jag har från 2004.
Vfr 2004:a BLÅ

Skriv svar