Ställa av en årsförsäkrad hoj

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Ställa av en årsförsäkrad hoj

#1 Inlägg av elias »

Tja!

Funderar på att "sälja" min hoj till pappa eller mamma över vintern, för att på så sätt kunna "ställa" av den. Betalar 465:- /månaden nu.. kan man då "bara" ha den garageförsäkrad för en mindre summa över vintern är det guld.. :)

Någon som har erfarenhet eller låter alla ha sina kort ståendes "på" vintern igenom?
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#2 Inlägg av danhak »

För lite att tjäna och för mycket krångel för att det ska vara lönt.
En extra bonus med att ha den påställd är ju om detkulle bli nån fin varm solig dag i januari februari.. då är det ju bara att plocka ut hojen å köra... :)
hojlös

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#3 Inlägg av Karlsson »

Jag ställer inte av min. Den är så billig i försäkring.
1250:- hel/hel :D
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#4 Inlägg av kennet »

Ställer inte av min heller 1482:- hel/hel :D
Senast redigerad av kennet den tis sep 25, 2007 18:05, redigerad totalt 1 gånger.
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
marhall
Donator 2008
Inlägg: 10
Blev medlem: mån aug 27, 2007 19:27
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av marhall »

tänkt samma sak min kostar 7700:- /hel/hel
samt att jag kan inte ha min hemma på vinter så även om vädret e fint så blir det ingen körning suck

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#6 Inlägg av Batte »

Det är en lockande tanke. Min kostar 7024kr hel/hel.
Dock kan det ju bli problem vid en eventuell krash om hojen står på farsan. Många tidigare ägare kan ju va en nackdel vid försäljning oxå...
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det ska inte vara några problem att ställa av en årsförsäkrad hoj. Det är bara att ringa in avställningen till VV så blir försäkringen vilande automatiskt. Sen när man ställer på tas den upp igen.
Försäkringsbolagen gillar det inte men kan inte göra något åt det.

Specialförsäkringar som Bilsport & MC:s Classica är däremot lite annorlunda eftersom den bara kan betalas helår.

Däremot får gärna herrarna Karlsson (1250:- hel/hel) och kennet (1482:- hel/hel) gärna berätta vad ni har för avtal att försäkra 90-tals VFR för dessa summor. Är det via MHRF eller liknande?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#8 Inlägg av stilo »

Dom flesta försäkringarna idag är av typ "helårsförsäkring", exempelvis Bilsport-mc och Hondas egna försäkring.
Dvs ställer du av hojen så avslutas inte försäkringen...enda alternativet är som antyds att "sälja" hojen.
Detta är ju inget försäkringsbolagen "accepterar" men man lär ju aldrig åka dit för det, du sålde ju helt enkelt hojen till pappa för att du tröttnat på att köra hoj, men sen ångrade du dig till våren när vädret blev så fint... :lol:
Sen om man sätter det i system och gör det varje vinter så vet i sjutton hur dom skulle agera...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#9 Inlägg av kennet »

Tyrannosaurus skrev:Det ska inte vara några problem att ställa av en årsförsäkrad hoj. Det är bara att ringa in avställningen till VV så blir försäkringen vilande automatiskt. Sen när man ställer på tas den upp igen.
Försäkringsbolagen gillar det inte men kan inte göra något åt det.

Specialförsäkringar som Bilsport & MC:s Classica är däremot lite annorlunda eftersom den bara kan betalas helår.

Däremot får gärna herrarna Karlsson (1250:- hel/hel) och kennet (1482:- hel/hel) gärna berätta vad ni har för avtal att försäkra 90-tals VFR för dessa summor. Är det via MHRF eller liknande?
Folksam via MHRF har jag och som blivande klassiker, kruxet är att man måste ha en annan mc försäkrad som veteran som i detta fall en BSA GF -51 som kostar 328:- hel/hel :D och att man är med i en motorklubb 8)

Kolla här http://www.mhrf.se/index.php?show=premi ... ack=1&x=y3
http://www.mhrf.se/?f=
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#10 Inlägg av Karlsson »

Tyrannosaurus skrev: Däremot får gärna herrarna Karlsson (1250:- hel/hel) och kennet (1482:- hel/hel) gärna berätta vad ni har för avtal att försäkra 90-tals VFR för dessa summor. Är det via MHRF eller liknande?
När jag ringde runt och kollade priser så hamnade jag slutligen hos IF.
Jag gav dem reg.nr och sa att den går som sporttouring.
-Den går inte in i våran sporttouring-lista...
-Nähä..??
-..men däremot går den in i touring 1-listan..
-Jasså..?
..så det blir 1200:-
-I månaden?
-Nej, om året...

Så den fick det bli. :D Den gick upp 50:- i våras. :roll:
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#11 Inlägg av elias »

stilo skrev:Dom flesta försäkringarna idag är av typ "helårsförsäkring", exempelvis Bilsport-mc och Hondas egna försäkring.
Dvs ställer du av hojen så avslutas inte försäkringen...enda alternativet är som antyds att "sälja" hojen.
Detta är ju inget försäkringsbolagen "accepterar" men man lär ju aldrig åka dit för det, du sålde ju helt enkelt hojen till pappa för att du tröttnat på att köra hoj, men sen ångrade du dig till våren när vädret blev så fint... :lol:
Sen om man sätter det i system och gör det varje vinter så vet i sjutton hur dom skulle agera...
Nackdelen är väl hurvida det ser bra ut att den haft så många ägare.. iofs kan man kolla att storyn med försäljningarna stämmer.. men vet inte om det är värt det i slutändan.

Karlsson, 1200:-? Hur lyckades du med det??
Min hojj fyller 10 nu - en 97:a - kommer det spela någon roll vad gäller premie?
Bild

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011
Inlägg: 525
Blev medlem: fre jun 29, 2007 17:31
Ort: Vintrosa

#12 Inlägg av Karlsson »

Karlsson, 1200:-? Hur lyckades du med det??
Min hojj fyller 10 nu - en 97:a - kommer det spela någon roll vad gäller premie?
Den ligger i: Mc fr.o.m. 11år och förare fr.o.m. 35år.

Törs inte spekulera hur jag hamnade i touring1...men någon gång ska man väl få ha lite tur! :D
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Karlsson skrev:
Karlsson, 1200:-? Hur lyckades du med det??
Min hojj fyller 10 nu - en 97:a - kommer det spela någon roll vad gäller premie?
Den ligger i: Mc fr.o.m. 11år och förare fr.o.m. 35år.

Törs inte spekulera hur jag hamnade i touring1...men någon gång ska man väl få ha lite tur! :D
Det där verkar helt osannolikt.
Touring 1 i trafikzon 3-7 blir 1375 kr. hel/hel enligt tabellen. Det är hojar typ Goldwing och liknande.
http://www.hondamc.com/homc/templates/Page____5379.aspx

Du är säker på att den inte är reggad som EU-moppe? :lol:
Jag pröjsar jag 1600 kr hel/hel, med Bilsport & MC Classica.
stilo skrev:Detta är ju inget försäkringsbolagen "accepterar" men man lär ju aldrig åka dit för det, du sålde ju helt enkelt hojen till pappa för att du tröttnat på att köra hoj, men sen ångrade du dig till våren när vädret blev så fint...
Sen om man sätter det i system och gör det varje vinter så vet i sjutton hur dom skulle agera...
Det största problemet är nog inte försäkringsbolaget utan snarare andrahandsvärdet som kan bli lidande när hojen kanske har haft 10-20 ägare på 5-10 år.
Det går iofs att kolla i historiken att den har gått inom familjen men det ser ändå inte bra ut och kan verka menande på värdet.

På min står det "tidigare ägare, 0" (om jag får skryta lite :wink: ). Trots att det är en gammal hoj som har gått långt så höjer sånt värdet ganska rejält om den dessutom är i bra skick.
Sen återstår det att se om jag någonsin kommer att sälja den. Någon ny Blackbird-Sabre lär nog inte komma och BMW K1200S är ett stort frågetecken även om det nog är en jävligt bra hoj som deffinitivt ska provköras.

I vinter ska iaf hojen få sig en liten genomgång för att skapa bättre vägegenskaper, bekvämare körställning och ta ner ljudnivån lite samtidigt som flåset nog blir bättre.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#14 Inlägg av elias »

OT: ta NER ljudnivån? :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:OT: ta NER ljudnivån? :lol:
Jo men jag sa "lite" :lol:
Det handlar mest om att det ska blir lite dovare och mindre skränigt = större volym och grövre rör 8)
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar