Debatt om regskylt fram

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

Debatt om regskylt fram

#1 Inlägg av stilo »

Nu kommer det med all sannolikhet bli så att alla hojåkares dröm slår in till kommande säsong...

Äntligen skall det bli en nummerskylt fram!!

Vägverket har skickat en remiss där dom planerar en lagändring...

För nummerskylten fram lär ju rädda hundratals liv...hmm


Men bilåkarna är ju helt felfria...

Att prata mobil när man kör är väl ingen som helst fara...

Och att göra körkortsprov på äldre "gubbar" skall väl inte behövas, dom klarade ju det 1930 vad e problemet egentligen...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det där förslaget är så osannolikt dumt att man undrar vad förslagsställaren har fått istället för hjärna?

Jag har skrivit ett par inlägg på SMC:s forum om saken http://forum.svmc.se/showthread.php?t=1222 (inlägg #20 sid.2 och #24 sid.3)

Jag har också skickat ett mail till Maria Nordqvist på SMC med förslag om remissvar.

Enligt Maria är det inte aktuellt med ägaransvar och då uppkommer ju frågorna på vilket sätt skulle nummerskylten fram:
1. Sänka farten?
2. Rädda liv?
3. Förbättra trafiksäkerheten?
4. Minska buskörande?
5. Identifiera föraren?
6. Överhuvudtaget ge några effekter alls?
osv.

Det finns iofs en lösning. Om man samtidigt förbjuder användning av heltäckande hjälmar, skydds- och solglasögon, halsdukar, hjälmhuvor, snusnäsdukar, Buff, olika former av vindskydd, imskydd, facemask mm. DÅ men inte annars skulle nummerskylten fram möjligen (tveksamt) kunna ändra på något.

Det skulle väl iofs inte förvåna mig om hjärndöda politiker inte bara skulle avskaffa hjälmlagen utan dessutom förbjuda användandet av hjälm vilket onekligen skulle sänka hastigheterna eftersom det skulle vara klart otrevligt att köra fort utan hjälm.
Det är bara att titta på alla HD-åkare i Staterna. INGEN kör med hjälm, jag såg iaf inte en enda när jag var där för några år sen. Men dom körde å andra sidan så långsamt att man nästan ville skjuta på. Men det är alltså ENBART HD-åkare, ALLA andra kör med hjälm.

Förutom det här kommer jag inte på ETT ENDA syfte med vad en nummerskylt fram skulle göra för nytta, utom att möjligen sätta någon arbetslös utredare i arbete och bränna lite skattepengar.

Måste föresten också kommentera det här:
stilo skrev:Att prata mobil när man kör är väl ingen som helst fara...
Det är inte att PRATA i mobilen som är farligt (det är inte farligare än att prata med en passagerare i bilen), utan att slå nummer, leta efter luren när det ringer, SMS:a, bläddra i telefonboken, WAP:a, ta kort, MMS:a, surfa på nätet, leka med bilstereons finesser, byta CD-skiva, leka med GPS:en, titta på DVD, gräva i handskfacket, leta rätt på ungjävelns napp :wink:, värma välling osv. osv. och kort sagt göra allt utom att köra bil när man kör bil :shock:

Tillbedjarna av den allsmäktiga handsfreeguden ska också få sig en känga. För det ENDA en handsfree hjälper är att man slipper leta efter luren när det ringer och att man kan hålla ratten 10 i 2 när man snackar (vilket jag ändå aldrig gör). Men det tar inte bort några av de andra faktorerna såvida man inte har röststyrning på allt.

F.ö. håller jag med om allt du säger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

bordsvatten
Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor aug 16, 2007 21:11
Ort: Tvååker

#3 Inlägg av bordsvatten »

ägaransvar kommer de också var inte orolig..om inte annat uppfinner dom snart genomskinliga hjälmar :roll: .... Frågan är hur man löser placeringen, de snackas om att sätta den längsgående med framskärmen men då syns den inte i kamerorna ändå och täcka lampor går så klart inte. vem ska betala fästen mm , jo vi mc ägare.. De är nog bättre att operera in ett chip i nacken så har dom koll på en alltid..
Jag är beroende av livet, utan de hade jag dött...

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#4 Inlägg av Qwerty »

Fram för mer förbud och lagar. Än är inte den sista komunist staten död.

Regskylt fram, chip i nacken. Då vet man vem som körde och vem som ska straffas för att låna ut hojen till denne.


Jag kommer aldrig montera en skylt på min hoj fram. Antingen får jag böter konstant, eller så emigrerar jag till ett land där man inte lever efter Stalins lära.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#5 Inlägg av apex »

OT

VTI har konstaterat att prata i mobil sänker uppmärksamheten, man fokuserar på samtalet. Det gäller oavsett om man har handsfree eller ej. Man gjorde tester i simulator, exet var med.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
tjvfr800
Donator 2008
Inlägg: 196
Blev medlem: sön jul 22, 2007 18:50
Ort: Järfälla, Stockholm

#6 Inlägg av tjvfr800 »

Har nån sett hur stor skylten kommer att vara enligt förslaget ?, det är ju ingen ny ide med regskylt fram,
kommer ni ihåg från förr när det satt en regskyllt längsgående ovanpå framskärmen.
Bild
BSA Blue Star
Bild
1933 B.S.A. Motorcycle 600c M33

Har för mig att jag sett nummerskyltar fram på MC's från andra länder,
typ klistermärke fram och en vanlig skylt bak.

Nä regskylt på MC fram. Vilket trams, kan dom inte sänka pensionsåldern på vägverket, det måste ju vara nån gammal stofil som kommit på nåt så här stolligt.

Info från svt: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=rubrik
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#7 Inlägg av JohanL »

Hela regskyllt fram disskusionen är bara fånig på sitt sätt.

Som konstateras i denna tråd och länkade sidor/inlägg. Det finns ingen säker och funktionell skyllt och plats på en MC.

Statestik är och förblir livsfarlig. Plåtpoliser är bra på att samla på sådan.
Samtigt är flera MC och BIL förare för bra på att skapa fel statestik i dessa enkla mätverktyg.
Att "leka" på olika sätt med MC eller något annat kan man göra på säkra platser där sådant hör mer hemma.

Med ett eventuellt införande av ägar ansvar så risken för att tappa körkortet skulle fösvinna kan jag inte tänka att det kan ha några positiva effekter.
Det finns allt för många mer för mycket pengar som inte skulle behöva riskera "någonting".

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

tjvfr800 skrev:Har nån sett hur stor skylten kommer att vara enligt förslaget ?, det är ju ingen ny ide med regskylt fram,
kommer ni ihåg från förr när det satt en regskyllt längsgående ovanpå framskärmen.
Det längsgående skylten på framskärmen fanns bara i England. I Sverige vad det en tvärmonterad skylt oftast ovanför framlampan framför mätarna. Det var på den tiden med dom gamla skyltarna med länsbokstav. Jag kommer ihåg dom skyltarna men det var långt innan jag körde själv, för så gammal är jag inte :P
Nä regskylt på MC fram. Vilket trams, kan dom inte sänka pensionsåldern på vägverket, det måste ju vara nån gammal stofil som kommit på nåt så här stolligt.

Info från svt: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2 ... pos=rubrik
Sen är som var frågan hur den ska monteras. Jag kan tänka mig att stofilena VägWaffe har tänkt sig en enradig bilskylt som ska monteras med fästen i t.ex. kåpglasskruvarna så skylten kommer ovanför framför/ovanför lysena. Snyggt så det förslår men det skiter väl VV i, och fästena får vi uppfinna själva, den ska sitta där och gör den inte det blir det 10,000 kr i straffskatt (förlåt, böter).

Påminner mig att det i debatten när hojarna fortfarande fick åka runt med den gamsla tvåradiga som var stor somn en ladugårdsvägg var det någon som gjorde en bild med en monkeybike eller minimoto som hade blivit stoppad av polisen och en pratbubbla: "Det bryr jag mig inte om, skylten ska vara 55x45 cm".

Det hela påminner lite om när jag skulle regbesikta hojen. Den skulle ha stänklapp, det fanns inga fästen (USA modell) men det sket dom i, den skulle ha stänklapp annars blev det inget godkännande.
Efter två försök som fortfarande inte var godkända:
1. För kort.
2. För sladdrig.

Så ilsknade jag till, fick tag på en lastbilslapp som sitter bak vid tvillingmontaget :twisted: . Gjorde hål i gummit och monterade den på höjden i regskyltshållaren och satte spännrem i packhållaren så den dels inte skulle gå in i bakhjulet och dels inte slita ner bakskärmen.

Den tog inte i backen, men det var inte många millimeter ifrån. In på besiktningen och bilprovarens kommentar: "Det här borde jag egentligen inte godkänna, för det här är provokation". Men han hade inget val, för det var en stänklapp, den satt fast och fungerade :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar