Rydh skrev:Efter ett par kraftiga inbromsningar så...
Inte vackert utan enkelkuts ...
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Minns faktiskt ett tillfälle från min ungdom som kunde slutat i tråkigheter. Åkte bakpå farsans cb650, puttrar fram på 50-väg i byn där vi bodde. Vi ser några av mina kompisar en bit fram och både jag och farsan ska spexa. På olika sätt. Jag genom att sträcka ut benen åt sidorna och farsan genom gaspådrag... Höll på att göra en kullerbytta bakåt
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Håller med till 100%adrian_vg skrev:
Passageraren ska precis som föraren knipa med knäna och spänna mag- och ryggmuskler när så behövs för att inte bonka i föraren. I brist på tank får passageraren knipa om förarens lår. Detta ställer krav på att föraren själv förankrar sig på ett bra sätt i hojen.
Om det funkar map kroppsstorlek och armlängd resp midjemått, kan passageraren hålla emot med händerna mot tanken vid bromsning.
Passagerarhandtag används för att surra fast packning på, som lyfthandtag vid vält hoj eller tex som ledhandtag när hojen ska ledas runt.
Att ha en passagerare att hålla sig i dessa handtag vid färd är att be om trubbel eftersom man i många fall får en helt fel kroppsbalans - bakåtlutad med sträckta armar utan möjlighet att kompensera för ev "situationer".
Passageraren behöver minst lika mycket utbildning som föraren om vikten av korrekt förankring i hojen. Passageraren kan inte förvänta sig att forslas fram och tillbaka som en icke-tänkande säck potatis i en fåtölj, utan måste vara aktiv i körningen också!
Dom få gånger tanten åker så gör hon precis så och det är stor skillnad vid inbromsning om hon sätter en hand i tanken.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Aha, jag har precis tvärtom i min erfarenhetadrian_vg skrev:Jag har noterat att många ovana passagerare mer eller mindre automatiskt greppar efter handtagen, medan de som varit med ett tag i stort sett alltid håller om föraren.
Varför det är så har jag ingen aning om. Nåt man lärt sig efter ett tag?
Oerfarna passagerare håller krampaktigt i föraren.
Och de som åkt innan, håller iaf en hand i handtagen bak för att inte åka fram vid bromsning
Helt rätt att passagerarna ska sitta som en"Ryggsäck"
lite off top som vanligt i tråden,,,hehe
mvh
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Du har rätt. För att återgå till ämnet, jag tycker faktiskt precis tvärtom. Viffern ser snyggare ut utan kuts och med handtagen monterade. Tycker dessutom att kutsen är i vägen när man ska glida runt i sadeln vid (mycket) aktiv körning.burnis skrev:lite off top som vanligt i tråden,,,hehe
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Min poäng, efter att ha ägt en v-tech, är att det var jäkligt krångligt att byta mellan kuts och utan på gen 5.
Skruva loss kutsen
Lossa sadeln
Skruva fast handtagen
I med pluggarna till kutsinfästningen
Fast med sadeln
Fast med skruvarna
Inte som på v-techen, av med sadeln, av med kutsen, på med sadeln.
Struntar man i stegen jag nämnde ovan så ser gen 5 ful ut
Skruva loss kutsen
Lossa sadeln
Skruva fast handtagen
I med pluggarna till kutsinfästningen
Fast med sadeln
Fast med skruvarna
Inte som på v-techen, av med sadeln, av med kutsen, på med sadeln.
Struntar man i stegen jag nämnde ovan så ser gen 5 ful ut
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Fan också, jag som tycker det ser rejs utadrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Har du sågat själv?Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Förra ägaren till kutsen har sågat, hade inte tvekat att göra det själv om det hade behövts. Fördelen med sågat är att man kan ha antingen handtagen på eller pakethållaren.Rydh skrev:Har du sågat själv?Donner skrev:Ser mer race ut med kutsen på, men bakdelen smalnar av så förbannat. Snyggast är med både kuts och handtag, fast det kräver lite moddning. Tur man har två kutsar
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Kommer en liten bild på skapelsen
- Bilagor
-
- Kuts.jpg (55.5 KiB) Visad 8409 gånger
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Smaken är som baken! Jag använder min viffer i vardagslag och har ibland paket bakpå, funkar inte om man ska ha kuts. Vill jag räjsposera köper jag en R1 eller en gixxer ist.Rydh skrev:Fan också, jag som tycker det ser rejs utadrian_vg skrev:Ser lite 80-tal ut med kuts på. Lite som man tänker sig en moddad RD125LC med kuts.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Ser ju jättebra ut det där. Om du, eller någon annan som läser, skulle gjort ingreppet, hur skulle ni gå till väga? Vad sågar man med? Är det inte risk att färgen släpper?Donner skrev:Kommer en liten bild på skapelsen
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Inte vackert utan enkelkuts ...
Plast är inget bra att såga i blir lätt spricker, jag brukar använda tryckluft slipen typ en stor dremel med en tagg boll på blir perfekta slipkanter