Verkar som om jag borde kolla upp vilka akrobatkonster man vill att den blivande motorcyklisten ska klara av...Rerun skrev:Min personliga åsikt är att garagevändningen var avsevärt enklare. Som du skriver anpassades den efter hojen; man skulle vända på samma diameter som hojens vänddiameter plus 20 cm.tersan skrev:Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.
Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade.
I dagens "raka konbana" har man 4 koner på rad, 4 m mellan dem, och 4 m efter den sista finns en linje som ej får korsas. Banan går att köra med VFR också, man måste bara ta ut svängarna ordentligt.
Uppkörning med VFR 800
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Övningskörde och körde upp på dessa banor 2005 med körskolans BMW R850R.Rerun skrev:Två lågfartsbanor (långsammare än Astrid, 98, med rullator):adrian_vg skrev:Verkar som om jag borde kolla upp vilka akrobatkonster man vill att den blivande motorcyklisten ska klara av...
En högfartsbana (50 km/h, varken mer eller mindre):
Med den blev banorna efter mycket övning rena barnleken.
Högfartsbanan var buskul tyckte jag, speciellt undanmanövermomentet!
Men, viffern känns som om den skulle vara lite osmidig i sammanhanget. Men jag har ju inte testat...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Viffern funkar iaf på undanmanöver i skarpt läge sas. Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=33008#33008. Däremot i konstgjorda situationer och med så lite plats...? På gatan har man oftast mer utrymme i sidled än på manöverprovet. Känns i vilket fall smått krystat, men vad vet jag, jag tog mitt kort 1991.faceplant skrev:Med den blev banorna efter mycket övning rena barnleken.
Högfartsbanan var buskul tyckte jag, speciellt undanmanövermomentet!
Men, viffern känns som om den skulle vara lite osmidig i sammanhanget. Men jag har ju inte testat...


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Sen är frågan om de här proven verkligen ska verka verklighetstrogna.adrian_vg skrev:Viffern funkar iaf på undanmanöver i skarpt läge sas. Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=33008#33008. Däremot i konstgjorda situationer och med så lite plats...? På gatan har man oftast mer utrymme i sidled än på manöverprovet. Känns i vilket fall smått krystat, men vad vet jag, jag tog mitt kort 1991.faceplant skrev:Med den blev banorna efter mycket övning rena barnleken.
Högfartsbanan var buskul tyckte jag, speciellt undanmanövermomentet!
Men, viffern känns som om den skulle vara lite osmidig i sammanhanget. Men jag har ju inte testat...![]()

Det kallas visserligen undanmanöver, men det verkar snarare vara en precisionsövning - man skall ju behålla konstant hastighet på 50 km/h genom hela banan (det är trixigt och man kör lätt omkull konen precis efter undanmanövern). I ett "skarpt läge" vill man vanligen sänka hastigheten. Vid krypkörning i "verkligheten" väljer man kanske att sätta ner foten om man är osäker, medan man på uppkörningen ska demonstrera att man behärskar fordonet även i väldigt låg fart.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Där har vi ett ämne för en helt egen tråd!Rerun skrev:Sen är frågan om de här proven verkligen ska verka verklighetstrogna.![]()
Det kallas visserligen undanmanöver, men det verkar snarare vara en precisionsövning - man skall ju behålla konstant hastighet på 50 km/h genom hela banan (det är trixigt och man kör lätt omkull konen precis efter undanmanövern). I ett "skarpt läge" vill man vanligen sänka hastigheten. Vid krypkörning i "verkligheten" väljer man kanske att sätta ner foten om man är osäker, medan man på uppkörningen ska demonstrera att man behärskar fordonet även i väldigt låg fart.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Precis! De här verkliga momenten vill man ju ska ingå i övningskörning/uppkörning:adrian_vg skrev:Där har vi ett ämne för en helt egen tråd!Rerun skrev:Sen är frågan om de här proven verkligen ska verka verklighetstrogna.![]()
Det kallas visserligen undanmanöver, men det verkar snarare vara en precisionsövning - man skall ju behålla konstant hastighet på 50 km/h genom hela banan (det är trixigt och man kör lätt omkull konen precis efter undanmanövern). I ett "skarpt läge" vill man vanligen sänka hastigheten. Vid krypkörning i "verkligheten" väljer man kanske att sätta ner foten om man är osäker, medan man på uppkörningen ska demonstrera att man behärskar fordonet även i väldigt låg fart.
- Shit, rullgrus mitt i kurvan!
- Nä, mobilpratartanten ser mig inte trots min väst och bara kör rätt ut!
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
- Passagerare som lutar åt fel håll i rondeller.
- Hänga på galen dansk MC-polis runt Söderåsen...
etc etc

VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Tre av grejorna ovan handlar om motorcyklistens eget ansvar och frivilligt inlärt kunnande (rullgrus, passageraren och den galna danska polisen). De andra handlar om bilistens attityd som man svårligen kommer åt utan hjälp av några axelbreda vänner och några justa järnrör. Vägverket, Transportstyrelsen eller vad de nu kallar sig denna vecka kan man inte lite på för hjälp med detta...tersan skrev:Precis! De här verkliga momenten vill man ju ska ingå i övningskörning/uppkörning:
- Shit, rullgrus mitt i kurvan!
- Nä, mobilpratartanten ser mig inte trots min väst och bara kör rätt ut!
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
- Passagerare som lutar åt fel håll i rondeller.
- Hänga på galen dansk MC-polis runt Söderåsen...
etc etc

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
som jag sa så har jag inte klarat just den ännutersan skrev: Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade.
får se om den sitter idag.
Det är löjligt mycket svårare med vfr än med
polarens cb1000ra.
Och då är jag ändock ovan vid den hojjen
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)
Bor på http://www.electrobear.com
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Sk-t samma vems ansvar det är, det är fortfarande praktiska situationer man som hojförare behöver kunna hantera (ja, några av dem tog jag upp med glimten i ögat...). Vi är nog överens om att de är mer verklighetsnära än att klara lågfartsmanövrar utan att sätta ner foten i backen?adrian_vg skrev:Tre av grejorna ovan handlar om motorcyklistens eget ansvar och frivilligt inlärt kunnande (rullgrus, passageraren och den galna danska polisen). De andra handlar om bilistens attityd som man svårligen kommer åt utan hjälp av några axelbreda vänner och några justa järnrör. Vägverket, Transportstyrelsen eller vad de nu kallar sig denna vecka kan man inte lite på för hjälp med detta...tersan skrev:Precis! De här verkliga momenten vill man ju ska ingå i övningskörning/uppkörning:
- Shit, rullgrus mitt i kurvan!
- Nä, mobilpratartanten ser mig inte trots min väst och bara kör rätt ut!
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
- Passagerare som lutar åt fel håll i rondeller.
- Hänga på galen dansk MC-polis runt Söderåsen...
etc etc
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Absolut!tersan skrev:Vi är nog överens om att de är mer verklighetsnära än att klara lågfartsmanövrar utan att sätta ner foten i backen?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Du verkar ha varit med om det...tersan skrev:Pröva att hålla dig i närheten av tillåten hastighet så får du se...Ocean skrev:Det problemet har jag aldrig upplevttersan skrev:
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Ja, jag testade att hålla skyltad fart en gång. Det tycks reta bilister ännu mer än när man kör... ööh, ska vi säga "lite mindre sansat"...adrian_vg skrev:Du verkar ha varit med om det...tersan skrev:Pröva att hålla dig i närheten av tillåten hastighet så får du se...Ocean skrev: Det problemet har jag aldrig upplevt
Att köra lagligt med bil leder däremot inte till några större reaktioner från andra bilister.

VFR750F -92, grön