Uppkörning med VFR 800

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:
tersan skrev:Men var inte den gamla garagevändningen enklare än dagens vändning? Förr anpassades väl utrymmet till hojens vändradie, idag är måtten fasta för hela konbanan inklusive yttre gränser.

Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade. :wink:
Min personliga åsikt är att garagevändningen var avsevärt enklare. Som du skriver anpassades den efter hojen; man skulle vända på samma diameter som hojens vänddiameter plus 20 cm.
I dagens "raka konbana" har man 4 koner på rad, 4 m mellan dem, och 4 m efter den sista finns en linje som ej får korsas. Banan går att köra med VFR också, man måste bara ta ut svängarna ordentligt.
Verkar som om jag borde kolla upp vilka akrobatkonster man vill att den blivande motorcyklisten ska klara av...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Verkar som om jag borde kolla upp vilka akrobatkonster man vill att den blivande motorcyklisten ska klara av...
Två lågfartsbanor (långsammare än Astrid, 98, med rullator):
Bild

Bild

En högfartsbana (50 km/h, varken mer eller mindre):
Bild
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#18 Inlägg av faceplant »

Rerun skrev:
adrian_vg skrev:Verkar som om jag borde kolla upp vilka akrobatkonster man vill att den blivande motorcyklisten ska klara av...
Två lågfartsbanor (långsammare än Astrid, 98, med rullator):
Bild

Bild

En högfartsbana (50 km/h, varken mer eller mindre):
Bild
Övningskörde och körde upp på dessa banor 2005 med körskolans BMW R850R.
Med den blev banorna efter mycket övning rena barnleken.
Högfartsbanan var buskul tyckte jag, speciellt undanmanövermomentet!

Men, viffern känns som om den skulle vara lite osmidig i sammanhanget. Men jag har ju inte testat...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Med den blev banorna efter mycket övning rena barnleken.
Högfartsbanan var buskul tyckte jag, speciellt undanmanövermomentet!

Men, viffern känns som om den skulle vara lite osmidig i sammanhanget. Men jag har ju inte testat...
Viffern funkar iaf på undanmanöver i skarpt läge sas. Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=33008#33008. Däremot i konstgjorda situationer och med så lite plats...? På gatan har man oftast mer utrymme i sidled än på manöverprovet. Känns i vilket fall smått krystat, men vad vet jag, jag tog mitt kort 1991. :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:
faceplant skrev:Med den blev banorna efter mycket övning rena barnleken.
Högfartsbanan var buskul tyckte jag, speciellt undanmanövermomentet!

Men, viffern känns som om den skulle vara lite osmidig i sammanhanget. Men jag har ju inte testat...
Viffern funkar iaf på undanmanöver i skarpt läge sas. Kolla http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=33008#33008. Däremot i konstgjorda situationer och med så lite plats...? På gatan har man oftast mer utrymme i sidled än på manöverprovet. Känns i vilket fall smått krystat, men vad vet jag, jag tog mitt kort 1991. :roll: :wink:
Sen är frågan om de här proven verkligen ska verka verklighetstrogna. :roll:
Det kallas visserligen undanmanöver, men det verkar snarare vara en precisionsövning - man skall ju behålla konstant hastighet på 50 km/h genom hela banan (det är trixigt och man kör lätt omkull konen precis efter undanmanövern). I ett "skarpt läge" vill man vanligen sänka hastigheten. Vid krypkörning i "verkligheten" väljer man kanske att sätta ner foten om man är osäker, medan man på uppkörningen ska demonstrera att man behärskar fordonet även i väldigt låg fart.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Sen är frågan om de här proven verkligen ska verka verklighetstrogna. :roll:
Det kallas visserligen undanmanöver, men det verkar snarare vara en precisionsövning - man skall ju behålla konstant hastighet på 50 km/h genom hela banan (det är trixigt och man kör lätt omkull konen precis efter undanmanövern). I ett "skarpt läge" vill man vanligen sänka hastigheten. Vid krypkörning i "verkligheten" väljer man kanske att sätta ner foten om man är osäker, medan man på uppkörningen ska demonstrera att man behärskar fordonet även i väldigt låg fart.
Där har vi ett ämne för en helt egen tråd! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Rerun skrev:Sen är frågan om de här proven verkligen ska verka verklighetstrogna. :roll:
Det kallas visserligen undanmanöver, men det verkar snarare vara en precisionsövning - man skall ju behålla konstant hastighet på 50 km/h genom hela banan (det är trixigt och man kör lätt omkull konen precis efter undanmanövern). I ett "skarpt läge" vill man vanligen sänka hastigheten. Vid krypkörning i "verkligheten" väljer man kanske att sätta ner foten om man är osäker, medan man på uppkörningen ska demonstrera att man behärskar fordonet även i väldigt låg fart.
Där har vi ett ämne för en helt egen tråd! ;-)
Precis! De här verkliga momenten vill man ju ska ingå i övningskörning/uppkörning:

- Shit, rullgrus mitt i kurvan!
- Nä, mobilpratartanten ser mig inte trots min väst och bara kör rätt ut!
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
- Passagerare som lutar åt fel håll i rondeller.
- Hänga på galen dansk MC-polis runt Söderåsen...
etc etc

:wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#23 Inlägg av Ocean »

tersan skrev:
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
Det problemet har jag aldrig upplevt :wink:
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Precis! De här verkliga momenten vill man ju ska ingå i övningskörning/uppkörning:

- Shit, rullgrus mitt i kurvan!
- Nä, mobilpratartanten ser mig inte trots min väst och bara kör rätt ut!
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
- Passagerare som lutar åt fel håll i rondeller.
- Hänga på galen dansk MC-polis runt Söderåsen...
etc etc

:wink:
Tre av grejorna ovan handlar om motorcyklistens eget ansvar och frivilligt inlärt kunnande (rullgrus, passageraren och den galna danska polisen). De andra handlar om bilistens attityd som man svårligen kommer åt utan hjälp av några axelbreda vänner och några justa järnrör. Vägverket, Transportstyrelsen eller vad de nu kallar sig denna vecka kan man inte lite på för hjälp med detta... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem
Inlägg: 278
Blev medlem: fre maj 22, 2009 14:51
Ort: Göteborg

#25 Inlägg av dubbear »

tersan skrev: Dubbear, slalombanan är nog den som är "svårast", så klarar du den med en VFR är vi överbevisade. :wink:
som jag sa så har jag inte klarat just den ännu
får se om den sitter idag.
Det är löjligt mycket svårare med vfr än med
polarens cb1000ra.
Och då är jag ändock ovan vid den hojjen
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#26 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Precis! De här verkliga momenten vill man ju ska ingå i övningskörning/uppkörning:

- Shit, rullgrus mitt i kurvan!
- Nä, mobilpratartanten ser mig inte trots min väst och bara kör rätt ut!
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
- Passagerare som lutar åt fel håll i rondeller.
- Hänga på galen dansk MC-polis runt Söderåsen...
etc etc

:wink:
Tre av grejorna ovan handlar om motorcyklistens eget ansvar och frivilligt inlärt kunnande (rullgrus, passageraren och den galna danska polisen). De andra handlar om bilistens attityd som man svårligen kommer åt utan hjälp av några axelbreda vänner och några justa järnrör. Vägverket, Transportstyrelsen eller vad de nu kallar sig denna vecka kan man inte lite på för hjälp med detta... :roll:
Sk-t samma vems ansvar det är, det är fortfarande praktiska situationer man som hojförare behöver kunna hantera (ja, några av dem tog jag upp med glimten i ögat...). Vi är nog överens om att de är mer verklighetsnära än att klara lågfartsmanövrar utan att sätta ner foten i backen?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#27 Inlägg av tersan »

Ocean skrev:
tersan skrev:
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
Det problemet har jag aldrig upplevt :wink:
Pröva att hålla dig i närheten av tillåten hastighet så får du se... :P
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#28 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Vi är nog överens om att de är mer verklighetsnära än att klara lågfartsmanövrar utan att sätta ner foten i backen?
Absolut!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
Ocean skrev:
tersan skrev:
- Stressad bilist som ligger 2 cm bakom på vajerräckesväg.
Det problemet har jag aldrig upplevt :wink:
Pröva att hålla dig i närheten av tillåten hastighet så får du se... :P
Du verkar ha varit med om det... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#30 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
Ocean skrev: Det problemet har jag aldrig upplevt :wink:
Pröva att hålla dig i närheten av tillåten hastighet så får du se... :P
Du verkar ha varit med om det... ;-)
Ja, jag testade att hålla skyltad fart en gång. Det tycks reta bilister ännu mer än när man kör... ööh, ska vi säga "lite mindre sansat"...
Att köra lagligt med bil leder däremot inte till några större reaktioner från andra bilister. :?
VFR750F -92, grön

Skriv svar