Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#151 Inlägg av tersan »

lotek skrev:Såja, då var det dags igen. Idag vid pass 14:38 var jag tämligen nära att få möta min skapare..faktiskt var det så nära att jag först inte ens fattade vad som höll på att hända..när det är så nära att inte ens adrenalinet hinner komma..då är det nära.

Sannolikt hade det inte spelat ngn roll vilket fordon jag framfört, idag var det hoj, men utgången hade antagligen blivit densamma.

Jag väntar vid ett trafikljus, enda fordonet. Ljuset slår om, blir dessutom helt grönt innan jag lägger i växel och kör. Jag ämnar korsa en normalt kraftigt trafikerad väg(två filer i varje riktning)...men ngt stämmer inte..jag vet inte riktigt vad, men instinkt tar över och jag tvärnitar och stannar i den närmaste filen, alltså är vänsterfilen i närmaste korsande fri..det var tur för mig, en mindre Merca gör en undanmanöver och passerar i uppskattningsvis 80 från vänster. Först fattar jag ingenting, sen börjar jag köra igen och kommer in i den riktning och fil jag skulle mot. Då, äntligen börjar jag fatta vad som kunde hänt, växlar ner och hittar en plats att svänga runt på. Tror inte man får göra en sån sväng där, men just då ger jag blanka djävulen i det.
Var fan är polisen när de för en gångs skull behövs?? Ute och letar miniblinkers och miniskyltar eller?

Jag sätter av efter bilisten ifråga och kommer i kapp honom efter en 45-60 sekunder..ja, jag kör kanske något över lagstadgad hastighet eftersom jag fann det motiverat. Jag hade dessutom tur och hade grönt vid de ljus jag passerar. Dessutom flyttar bilarna sig av någon anledning..Kan bero på att de såg vad som hände..

Följer efter idioten och väntar på att han skall stanna någonstans..ville/vågade inte stanna honom direkt eftersom det tidigare saknade adrenalinet nu fanns på plats.
Efter en liten lugn tur på dryga 5 minuter stannar han och parkerar, det gör jag med, tar av mig hjälm och handskar och frågar vad i helvete han håller på med..svaret blev "oj, jag såg dig inte, det var inte meningen..jag skall inte köra mot rött fler gånger". Jag blev så paff över attityden, den totala oförståelsen för vad som höll på att hända och att han tydligen inte fattar eller skiter i att han försökt att döda mig, att jag inte kom mig för med varken den fysiska eller verbala attitydkorrigering jag förberett mig på..

Vad är det för fel på människor idag..? Luften gick ur mig och jag gav bara upp och åkte därifrån.
Kanske en poll varit på sin plats här..

A: Döda honom, hävda självförsvar alternativt hävda att jag inte såg honom?
B: Varför göra något alls..det hände ju inget?
C: Köp en trisslott och hoppas att turen fortsätter?

Måtte djävulen ta alla idioter...måtte det inte bli så nära igen. Det var för nära även för en adrenalinjunkie som mig.
I efterhand inser jag dessutom att om jag haft en bil bakom mig, finns en stor risk att han hade knuffat ut mig i nästa fil när jag tvärnitade..
Men vad f-n... killen tyckte alltså att det är ok att köra mot rött om det inte finns annan trafik? Jag som tyckte att det var illa nog att folk helt slutat stanna vid stopplikt (varje gång jag stannar är jag rädd att jag ska bli påkörd bakifrån...), men det här... :evil: Du har mitt fulla stöd för alternativ A, givetvis med förklaringen "jag såg honom inte".
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#152 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
lotek skrev:Såja, då var det dags igen. Idag vid pass 14:38 var jag tämligen nära att få möta min skapare..faktiskt var det så nära att jag först inte ens fattade vad som höll på att hända..när det är så nära att inte ens adrenalinet hinner komma..då är det nära.

Sannolikt hade det inte spelat ngn roll vilket fordon jag framfört, idag var det hoj, men utgången hade antagligen blivit densamma.

Jag väntar vid ett trafikljus, enda fordonet. Ljuset slår om, blir dessutom helt grönt innan jag lägger i växel och kör. Jag ämnar korsa en normalt kraftigt trafikerad väg(två filer i varje riktning)...men ngt stämmer inte..jag vet inte riktigt vad, men instinkt tar över och jag tvärnitar och stannar i den närmaste filen, alltså är vänsterfilen i närmaste korsande fri..det var tur för mig, en mindre Merca gör en undanmanöver och passerar i uppskattningsvis 80 från vänster. Först fattar jag ingenting, sen börjar jag köra igen och kommer in i den riktning och fil jag skulle mot. Då, äntligen börjar jag fatta vad som kunde hänt, växlar ner och hittar en plats att svänga runt på. Tror inte man får göra en sån sväng där, men just då ger jag blanka djävulen i det.
Var fan är polisen när de för en gångs skull behövs?? Ute och letar miniblinkers och miniskyltar eller?

Jag sätter av efter bilisten ifråga och kommer i kapp honom efter en 45-60 sekunder..ja, jag kör kanske något över lagstadgad hastighet eftersom jag fann det motiverat. Jag hade dessutom tur och hade grönt vid de ljus jag passerar. Dessutom flyttar bilarna sig av någon anledning..Kan bero på att de såg vad som hände..

Följer efter idioten och väntar på att han skall stanna någonstans..ville/vågade inte stanna honom direkt eftersom det tidigare saknade adrenalinet nu fanns på plats.
Efter en liten lugn tur på dryga 5 minuter stannar han och parkerar, det gör jag med, tar av mig hjälm och handskar och frågar vad i helvete han håller på med..svaret blev "oj, jag såg dig inte, det var inte meningen..jag skall inte köra mot rött fler gånger". Jag blev så paff över attityden, den totala oförståelsen för vad som höll på att hända och att han tydligen inte fattar eller skiter i att han försökt att döda mig, att jag inte kom mig för med varken den fysiska eller verbala attitydkorrigering jag förberett mig på..

Vad är det för fel på människor idag..? Luften gick ur mig och jag gav bara upp och åkte därifrån.
Kanske en poll varit på sin plats här..

A: Döda honom, hävda självförsvar alternativt hävda att jag inte såg honom?

Måtte djävulen ta alla idioter...måtte det inte bli så nära igen. Det var för nära även för en adrenalinjunkie som mig.
I efterhand inser jag dessutom att om jag haft en bil bakom mig, finns en stor risk att han hade knuffat ut mig i nästa fil när jag tvärnitade..
Men vad f-n... killen tyckte alltså att det är ok att köra mot rött om det inte finns annan trafik? Jag som tyckte att det var illa nog att folk helt slutat stanna vid stopplikt (varje gång jag stannar är jag rädd att jag ska bli påkörd bakifrån...), men det här... :evil: Du har mitt fulla stöd för alternativ A, givetvis med förklaringen "jag såg honom inte".
Det finns även ett alternativ D som jag tänkte ta till förra veckan.

I onsdags var det meningen att vi (fyra hojar) skulle åka till Sigtuna, Dammstugan och ta en fika.
Tog färjan Slagsta-Ekerö, skulle plocka upp en person vid Brommaplan och sen fortsätta norrut. EFtersom mina höfter vid det laget redan värkte till gudsägförbannelse valde jag att avvika och åka hemåt via Tranebergsbron och Essingeleden.

Långa jävla bilköer och en värkande kropp som inte vill lyda är ingen bra kombination för att köra mellan bilarna, så det blev till att låta fläkten gå på manuell och snällt stå i kön över bron tillsammans med två andra hojar. Nerför bron valde jag att lägga i friläge och bara rulla (gör så ibland både med bil och med hoj även när jag inte har ont) vilket ledde till att avståndet till de andra hojarna varierade lite. Detta resulterade i långa tutningar från en nerkabbad BMW och två blonda bimbos varje gång avståndet ökade lite.

Till en början brydde jag mig inte, men sen blev min reaktion på varje tutning ett finger. Det hjälpte dock inte och jag bytte taktik och släppte upp bilen på sidan om mig och ropade åt dem och frågade om dom hade bråttom på en meter tillsammans med några andra uttryck. Ingen reaktion, dom bara tittade rakt fram och jag började misstänka att deras små pipar hade pudrats med en del vitt pulver.

Synd (eller kanske tur för dom) att jag hade ont och svårt att röra mig då tanken att stanna framför dom, hoppa av, stäcka mig in i bilen, ta nyckeln och kasta den över bron kändes hägrade. Bråk, sprattel och klös från deras sida hade knappast hjälpt mot en hojåkare i full mundering :twisted:

Detta är alltså alternativ D. Ta nyckeln och kasta den så långt det går, helst över en bro, ut i ett dike, ner i en dagvattenbrunn eller liknande så att fanstygen får jobba för att komma från platsen.
Är man ett gäng kan man "vända" på bilen, har varit med om det live vilket ger en slags inre tillfredsställelse mot idioten :cdevil
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#153 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:Efter en liten lugn tur på dryga 5 minuter stannar han och parkerar, det gör jag med, tar av mig hjälm och handskar och frågar vad i helvete han håller på med..svaret blev "oj, jag såg dig inte, det var inte meningen..jag skall inte köra mot rött fler gånger". Jag blev så paff över attityden, den totala oförståelsen för vad som höll på att hända och att han tydligen inte fattar eller skiter i att han försökt att döda mig, att jag inte kom mig för med varken den fysiska eller verbala attitydkorrigering jag förberett mig på..
Menar du allvar? "Jag ska inte köra mot rött fler gånger"?? :shock:

Han har tydligen kört mot rött innan alltså... Jisses... :x :gnissla

Bra att du har nåt sorts sjätte sinne och stannade! :wink: Du såg väl nåt i ögonvrån/perifera seendet och ryggmärgsreflexen tog över. Det är det som skiljer en riktig erfaren motorcyklist från en som är fastsmetad på en bilgrill. Det svåra är att få "rätt" ryggmärgsreflex. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#154 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
Bra att du har nåt sorts sjätte sinne! :wink:
Nja, antagligen såg jag honom i ögonvrån utan att förstå riktigt vad det var jag såg , sen tog väl nån instinkt över...

Hade man varit en riktig Jedi med med ett sjätte sinne hade man ju bara gjort slarvsylta av honom med lasersvärdet istället :shock:

:hallådär Sluta editera i efterhand adrian..mina inlägg låter konstiga och som om jag inte läst dina, när du fyller på juh :)
Hela min signatur återfinns numera här..."Brasklapp"

Numera står en väääldigt Röd Daytona 675 :) i mitt garage..

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#155 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev::hallådär Sluta editera i efterhand adrian..mina inlägg låter konstiga och som om jag inte läst dina, när du fyller på juh :)
Man kommer inte på allt direkt. I efterhand inser jag ibland att det jag skrivit inte är helt entydigt och/eller oklart. Men, jag ska försöka skriva rätt på en gång from nu. ;-)
===

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#156 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:
lotek skrev::hallådär Sluta editera i efterhand adrian..mina inlägg låter konstiga och som om jag inte läst dina, när du fyller på juh :)
Man kommer inte på allt direkt. I efterhand inser jag ibland att det jag skrivit inte är helt entydigt och/eller oklart. Men, jag ska försöka skriva rätt på en gång from nu. ;-)
Tja, jag var väl rätt snabb på att svara iofs :D ..det var nog inte mer än en minut..men du kom ju fram till helt rätt slutsats av vad som hände 8)

People are more violently opposed to fur than leather, because it`s easier to harass rich women than motorcycle gangs....

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#157 Inlägg av Brother Wolf »

Har själv varit med om detta ett par gånger!
Ibland när jag kör på Essingeleden och skall köra om,
så stannar jag upp och backar undan, och vips så byter
bilen framför fil, utan att blinka!
Det är intressant att man kan fånga upp mikrosmå signaler
utan att man är medveten om det!

Skönt att du klarade dig, det har varit för mycket olyckor den senaste tiden!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#158 Inlägg av Mister »

lotek skrev: A: Döda honom, hävda självförsvar alternativt hävda att jag inte såg honom?

Alternativ A, men då är det nog bäst att inte skriva något...

Direkt polisanmälan att det är ett rattfyllo på vägen, som har gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafiken. Ta det direkt via telefon. Leder inte till mycket visserligen, men är iallafall en markering för idioten när uniformerna dyker upp.

Nu i efterhand får du väl ta alternativ C, och bjuda alla på en sjutusan till VRF-träff med alla dina framtida trisspengar :wink:

Btw, råkade ut för två olyckor med bil i början av 90-talet som ung spoling, där den andra föraren körde mot rött. Minns dem än idag kristallklart och båda gångerna fattade jag ingenting pga man får ju ingen som helst förvarning vad som hade hänt, förren efter smällen. Och det händer snabbt....
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#159 Inlägg av adrian_vg »

Jaha, så har man då råkat ut för säsongens närmaste rakning hittills. Skakar fortfarande i kroppen...

Situation som följer: Runt kvart - sextiden och kommer ut från baksidan på en mack (OKQ på Kungsgatan i Uppsala för dem som vet) och fortsätter in mot stan för att ansluta till Kungsängsgatan. En bil framför håller lätt inspirerad hastighet och jag är kanske 20-30m bakom i strax under 50.

I ögonvrån ser jag en turkos Hyundai Atos sticka ut fronten från parkeringen på ett av företagen på vänster sida, och blir därmed varse om den i god tid. Ser Atosen vänta in bilen framför och släppa fram den. Jag håller nu en knapp nålsbredd över 50, helt i sin ordning. Eftersom jag vet att bilister är drullar flyttar jag högerhanden till bromsgreppet och ser hur Atosen kör fram en halvmeter och stannar igen, han ser att jag är, om inte tätt bakom den andra bilen som han precis släppt fram så bra nära, allt är ok tänker jag och lämnar Atosen i ögonvrån.

Vad händer då tror ni? Jo, snubben glider sakta ut rakt framför...! Bromsberedskap, klämmer mjukt men kraftfullt och gör en älgsväng med lätt skrikande bakdäck. Marginal? Kanske en halvmeter på sin höjd.

Tack SMC för denna övning på avrostningen i våras!!

Blev så paff det stod helt stilla huvet'. En bit fram var det iaf rött ljus där Atosen stannade och där jag körde fram till mannen och skällde tvärs genom rutan; "Hur fan tänkte du nu??!". Killen i bilen ryggade bakåt och ursäktade sig! Han var otroligt ledsen och bad om ursäkt men han hade inte sett mig... Nähä...

Det hann bli grönt och rött igen, och då klev han ut och bad om ursäkt igen (jag var bakom honom i kön vid rödljuset) och ville analysera situationen. Japp, ni läste rätt! Han ville analysera detta, vi är ju trots allt i Uppsala, akademikerhuvudstaden i Sverige! Visste inte om jag skulle skratta, gråta eller bara ge honom fingret; han såg så patetisk ut i sin propra matchande turkosa pikéskjorta och sandaler med strumpor på... Finns ju inget att analysera, han såg mig men registrerade inte, precis som alla andra bilister jag råkat ut för hittills i år...

Först efteråt, efter några minuter och nån kilometer bort, började det skaka i kroppen av adrenalin... Jag lever iaf och kan skriva detta...
Senast redigerad av adrian_vg den ons sep 02, 2009 11:27, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
lotek
Medlem

#160 Inlägg av lotek »

adrian_vg skrev:Han var otroligt ledsen och bad om ursäkt men han hade inte sett mig... Nähä...
Där är den där käcka frasen igen..vad tittar folk egentligen på?? uppenbarligen inte efter andra trafikanter iaf..
Visst är det en härlig tröst att han är "ledsen".
Nåja, du klarade dig tack och lov, och redde upp situationen och ja, bankörning, avrostningar och egna övningar kan utan tveka rädda liv..det kanske även räddade bilisten.
Osäkert om han hade mått så bra av en VFR i sidan på en sån liten bil...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#161 Inlägg av adrian_vg »

lotek skrev:
adrian_vg skrev:Han var otroligt ledsen och bad om ursäkt men han hade inte sett mig... Nähä...
Där är den där käcka frasen igen..vad tittar folk egentligen på?? uppenbarligen inte efter andra trafikanter iaf..
Visst är det en härlig tröst att han är "ledsen".
Nåja, du klarade dig tack och lov, och redde upp situationen och ja, bankörning, avrostningar och egna övningar kan utan tveka rädda liv..det kanske även räddade bilisten.
Osäkert om han hade mått så bra av en VFR i sidan på en sån liten bil...
Du anar inte vilken lyckoskänsla jag rider på just nu, bara jag tänker på hur nära det var, och att jag kan skriva detta!!
Senast redigerad av adrian_vg den tis aug 25, 2009 17:45, redigerad totalt 1 gånger.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#162 Inlägg av adrian_vg »

Jag skrev aldrig att jag tutade i säkert tio sekunder strax efter inbromsningen. Snubben hade inte märkt nåt... :roll:
===

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Kontakt:

#163 Inlägg av OsiS »

Skönt att ha dig kvar Adrian, lite avis att du åtminstone kunda "prata" med honom, "mina" har alltid försvunnit innan jag hunnit lugna mig...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#164 Inlägg av adrian_vg »

OsiS skrev:Skönt att ha dig kvar Adrian, lite avis att du åtminstone kunda "prata" med honom, "mina" har alltid försvunnit innan jag hunnit lugna mig...
Hade svårt att bli av med honom i kön faktiskt, var smått irriterad just då. Fördelen med att köra mycket i stan iaf, bildrumlarna hinner inte undan! :twisted:

Lustigt stod en polismålad bil med en taxi en bort. Taxichaffisen såg sur ut. Skum dag idag måste jag säga...
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#165 Inlägg av adrian_vg »

Med min denna morgon nyinköpta grällt lysande gulfärgade reflexväst åker jag hem från jobbet idag. Kör in i en rondell. Väl inne i rondellen kör en kvinna med barn i bilen ut två meter rakt framför mig. Ställer mig på bromsen och får stopp en halvmeter från hennes dörr. Tutar argt. Ser henne rakt i ögonen, hennes tomma blick säger allt...

Vad mer är rimligt att göra? Vägverket anser att svaret på frågan är att utbilda motorcyklisterna mer.

Känner ni min frustration?

Edit: Skickade ett svar på en insändare i senaste Vi Bilägare. Återges på http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=33169#33169.

Edit2: Synligt nog? Västen jag har på bilden är en standard SMC-instruktörsväst. Min nuvarande väst som jag köpte imorse är betydligt starkare i färgen... Fotografi av Johan Beijer på http://www.evenmangsfoto.com.
Bild
===

Skriv svar