Aha, nu är jag med. Du får väl sluta meka då?Tyrannosaurus skrev:Men det är ju vad jag säger. Det spelar ingen roll vad jag har. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..."
Skulle jag byta fordon varje gång det strular så skulle jag bokstavligen byta oftare än folk byter kalsingar
BLÄHÄÄÄ! Mina kammar!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Nej men en -01:a. Det blev en BMW 325ti. Den är faktiskt varken dyrare i drift eller nämnvärt dyrare att ha än Calibran -92) som jag hade innan.Qwerty skrev:Låt mej gissa 05a?Tyrannosaurus skrev:. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..."
Det har väl inga större fel förutom att det kändes som om jag skulle tappa hjulen för någon vecka sen. Men det är troligen bromsarna som jag vet är slitna, men dom tar bra.
Den ska besiktas nästa vecka och innan dess tänker jag inte röra en skruv. Vi får se om den går igenom
Jo det är nog så. VF:en har nu hängt med i 22 år och den går än och har aldrig haft startproblem utom vid tre tillfällen. Det första var när jag tog den ur lådan, då hade den stått i något lager "over there" i två år (det är ju en -85:a) med soppa i förgasarna så det var rejält skitigt.När Volvo tillverkade Amazon så tillverkades den för att hålla i 20 år.
När Volvo tillverkade 850 så tillverkades den för att hålla i 7år.
När Volvo tillverkade XC60? Är vi nere på 5år eller mindre?
Fordon har tyvärr idag blivit en slit och släng produkt. Sen spelar det ingen roll om det är en Audi för 800´ eller en skoda för 150´. Det var inte som förr då man köpte en bil för att ha den i en lång tid framåt.
Tur att VFRen är tillverkad för att gå i arv mellan familje generationer. Kan gå som släkt klenod.
Vid de andra två tillfällena har batteriet varit slut.
Förmodligen är det inget större fel på grejerna, utan det är väl bara mott tålamod som har blivit kortare. Man blir ju inte yngre.
Jo om det vore så enkelt... Men vem ska göra det åt mig?adrian_vg skrev:Aha, nu är jag med. Du får väl sluta meka då?Tyrannosaurus skrev:Men det är ju vad jag säger. Det spelar ingen roll vad jag har. Jag har ganska nyligen köpt en ganska ny bil... "and what do you know..."
Skulle jag byta fordon varje gång det strular så skulle jag bokstavligen byta oftare än folk byter kalsingar
Nej jag lämnar inte in
Ventilerna fick jag hjälp med i helgen som var. Jag hade klarat det själv men blivit vansinnig. Dels är det ju skruv och mutterjustering vilket jag hatar och för att det inte ska vara för lätt så har Honda vanliga standardgängor istället för fingäng. Så man kan justera och tro man har fått det bra, sen när man drar åt så står det åt
Någon regel att spelet minskar eller ökar när man drar åt finns inte, utan det kan röra sig åt vilket håll som helst.
GammelSuzuki GSX har fingäng vilket är betydligt bättre ur den aspekten.
Honda hade ju tidigare så fina lösningar med shims respektive hydrauljustering på bl.a. CBX750F som varvade 11,000 och det höll, åså kör dom stenåldersvarianten på VF.
Det finns iofs en variant på CBX750F i Staterna som heter Nighthawk S som 16" hjul, vanliga stötdämpare bak och kardan. Det är mycket möjligt att den motorn skulle då att transplantera in i en CBX750F-ram
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Känns som om ett projekt är på gång snart...?Tyrannosaurus skrev:Honda hade ju tidigare så fina lösningar med shims respektive hydrauljustering på bl.a. CBX750F som varvade 11,000 och det höll, åså kör dom stenåldersvarianten på VF.
Det finns iofs en variant på CBX750F i Staterna som heter Nighthawk S som 16" hjul, vanliga stötdämpare bak och kardan. Det är mycket möjligt att den motorn skulle då att transplantera in i en CBX750F-ram
Men annars ja, hydrauljusterade ventiler och kuggdrivna kammar, det skulle ha varit en evighetsmaskin! Undrar vem som vågar vara först...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Uppdaterar lite.
Nä några nya projekt blir det nog inte eftersom mina projekt tenderar att bli så
dyra.
Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt

Hur som helst står jag nu äntligen i startgroparna. I stort sett allt är ihopsatt, vaxat och polerat, ny olja i, batteriet i och laddat (tog aldrig ur det i höstas, har bara fyllt och laddat), gamla ljuddämparen med tysta insatsen på (än så länge, ska besikta och har ingen db-killer till den nya än).
På måndag hinner jag tyvärr inte och sen verkar det naturligtvis bli pissväder och jag tar inte premiärturen i piss
Nä några nya projekt blir det nog inte eftersom mina projekt tenderar att bli så
Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt
Hur som helst står jag nu äntligen i startgroparna. I stort sett allt är ihopsatt, vaxat och polerat, ny olja i, batteriet i och laddat (tog aldrig ur det i höstas, har bara fyllt och laddat), gamla ljuddämparen med tysta insatsen på (än så länge, ska besikta och har ingen db-killer till den nya än).
På måndag hinner jag tyvärr inte och sen verkar det naturligtvis bli pissväder och jag tar inte premiärturen i piss
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Så inte en VFR alltså? Kolla http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bm ... md=th&sp=1. Du borde vara i rätt ålder för såna här.Tyrannosaurus skrev:Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt![]()
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jo gärna VFR med kardanadrian_vg skrev:Så inte en VFR alltså? Kolla http://www.blocket.se/hela_sverige?q=bm ... md=th&sp=1. Du borde vara i rätt ålder för såna här.Tyrannosaurus skrev:Jag är sugen på något lättare och smidigare, men samtidigt vill jag inte frångå kardandriften. Det finns iofs ett antal hojar som uppfyller det, men det blir det små och klena motorer också som t.ex. NTV650 Revere (med enkelsving) eller XLV750R för mer offroadstuk eller... Åså kan man bygga en ny ram runt min motor åså kan man... Fan nu börjar fantasin dra iväg igen... Iofs inte fantasi utan fullt möjligt, men ack så dyrt![]()
Det skulle väl vara en sån här då
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ ... ?ca=10&w=3
Men den är för dyr att försäkra, dessutom knappt nämnvärt lättare och smidigare än min.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det kostar på att ligga på topp!Tyrannosaurus skrev:Jo gärna VFR med kardanMen det bidde ju inget av den där VFR1000F/GT med V5:a som visades i MCN.
Det skulle väl vara en sån här då
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ ... ?ca=10&w=3
Men den är för dyr att försäkra, dessutom knappt nämnvärt lättare och smidigare än min.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det gör jag redan. Skulle jag börja räkna ihop hur mycket jag har kostat på den här hojen så skulle jag bli mörkräddadrian_vg skrev:Det kostar på att ligga på topp!Tyrannosaurus skrev:Jo gärna VFR med kardanMen det bidde ju inget av den där VFR1000F/GT med V5:a som visades i MCN.
Det skulle väl vara en sån här då
http://www.blocket.se/ostergotland/BMW_ ... ?ca=10&w=3
Men den är för dyr att försäkra, dessutom knappt nämnvärt lättare och smidigare än min.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det gör jag redan. Skulle jag börja räkna ihop hur mycket jag har kostat på den här hojen så skulle jag bli mörkräddTyrannosaurus skrev:Det kostar på att ligga på topp!
Är inte det Sanningen så säg...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Idag har jag äntligen provkört nya ljuddämparen.
Det blev mycket bättre än den gamla skränmegafonen. Dovare och lite tystare/mjukare ljud, det metalliska skränet är borta och hojen verka gå bättre. Vridet är nog ungefär samma men på högvarv verkar den svara och skjuta på bättre vilket är logiskt eftersom den nya dämparen har bättre flöde med konisk övergång från 2½" slutröret (där alla har gått ihop till ett) till 2" dämparrör utan en massa kanter som gaserna studsar emot som var fallet med den gamla.
Sen är det en annan sak att jag har kommit på mig själv att köra som en k*****g

I långkurvan från Hökarängen/Tyresövägen ner mot Nynäsvägen riktning mot stan hade jag och en polare rekordet på 80-talet, den styr jag mig nästan igenom. Trodde inte jag hade blivit så gammal

Får hoppas på att det beror på kombinationen nytt framdäck, grav ringrost (måste vara gravrost
) och halvtaskig syn.
Jag har hittat ett företag som sätter i färgade och slipade glas i valfria/egna bågar för ca. 500-600 kr. Ska fixa till ett par Velodrom glajer att ha under hjälmen, kanske fotokromatiska om dom har det.
Återkommer med tips när jag har resultatet.
Viktig fråga:
Någon som vet om fotokromatiska glas funkar under visiret?
Kollade föresten först med en specialoptiker om dom kunde slipa Velodromglasen, jodå, 4000 kr - för vanlig enkelslipning?
No way!
Det blev mycket bättre än den gamla skränmegafonen. Dovare och lite tystare/mjukare ljud, det metalliska skränet är borta och hojen verka gå bättre. Vridet är nog ungefär samma men på högvarv verkar den svara och skjuta på bättre vilket är logiskt eftersom den nya dämparen har bättre flöde med konisk övergång från 2½" slutröret (där alla har gått ihop till ett) till 2" dämparrör utan en massa kanter som gaserna studsar emot som var fallet med den gamla.
Sen är det en annan sak att jag har kommit på mig själv att köra som en k*****g
I långkurvan från Hökarängen/Tyresövägen ner mot Nynäsvägen riktning mot stan hade jag och en polare rekordet på 80-talet, den styr jag mig nästan igenom. Trodde inte jag hade blivit så gammal
Får hoppas på att det beror på kombinationen nytt framdäck, grav ringrost (måste vara gravrost
Jag har hittat ett företag som sätter i färgade och slipade glas i valfria/egna bågar för ca. 500-600 kr. Ska fixa till ett par Velodrom glajer att ha under hjälmen, kanske fotokromatiska om dom har det.
Återkommer med tips när jag har resultatet.
Viktig fråga:
Någon som vet om fotokromatiska glas funkar under visiret?
Kollade föresten först med en specialoptiker om dom kunde slipa Velodromglasen, jodå, 4000 kr - för vanlig enkelslipning?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Tyvärr inte... jag har såna glas, och så fort det kommer nåt i vägen (fönsterruta, bilruta, hjälmvisir etc) så håller de sig i normalläge. Min lösning var först lösa solclips, men numera har jag ett mörkt pinlockvisir.Tyrannosaurus skrev:Viktig fråga:
Någon som vet om fotokromatiska glas funkar under visiret?
Linser och lösa solglasögon funkar förstås också, men jag vill inte ha linser...
VFR750F -92, grön
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Ok, tack för det snabba svaret. Då vet jag att det tyvärr inte är något att satsa på.tersan skrev:Tyvärr inte... jag har såna glas, och så fort det kommer nåt i vägen (fönsterruta, bilruta, hjälmvisir etc) så håller de sig i normalläge. Min lösning var först lösa solclips, men numera har jag ett mörkt pinlockvisir.Tyrannosaurus skrev:Viktig fråga:
Någon som vet om fotokromatiska glas funkar under visiret?
Något annat dom nu äntligen är på gång är dessa http://www.chromogenics.se
Jag har känt till dom ett tag men ringde dom häromdan och frågade hur det går... Jodå det är på gång, troligen i höst, men i första steget bara till Lazer-hjälmar, i nästa steg snackas det om pinlockvisir.
Funktionen kommer att styras med två knappar på vänster sida och ett litet batteri.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Det där skulle jag vara spekulant på!Tyrannosaurus skrev:Något annat dom nu äntligen är på gång är dessa http://www.chromogenics.se
Jag har känt till dom ett tag men ringde dom häromdan och frågade hur det går... Jodå det är på gång, troligen i höst, men i första steget bara till Lazer-hjälmar, i nästa steg snackas det om pinlockvisir.
Funktionen kommer att styras med två knappar på vänster sida och ett litet batteri.
Om nu inte Plus och/eller Henning kommer fram till att hjälmen blir mindre krocksäker med ett sånt visir...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Spinoff från UU i Uppsala.tersan skrev:Det där skulle jag vara spekulant på!
Senast redigerad av adrian_vg den tor jul 16, 2009 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!