Har läst en del här på forumet om era varvtal vid olika hastigheter, och reagerat på att vissa ligger på ca 5000 varv på 50-väg osv.
Tänkte göraen enkel mall som ni kan fylla i om ni verkligen vet vilket varvtal ni har vid en viss hastighet och vilken växel ni då ligger på.
Har inte mina egna värden i huvudet, men de kommer!
Touring på motorväg 110kmh (GPS) 4900rpm på 6'an, behöver jag köra om så går jag ner till 4'an.
Helt orginal så måste man ligga på vissa varv i olika hastigheter för att motorn skall gå riktigt bra, efter flapper och pair så tänker man mycket mindre på det, jag ligger generellt på lägre varvtal nu än tidigare utan problem, sen är det bara att växla ner om man behöver kraft.
VFR800FA71-07
Flapper valve mod guide: viewtopic.php?t=1004, PAIR valve mod guide: viewtopic.php?t=1021
RTG, Hugger, Fenda, Leo Vince, Arai "there is a difference"
Hedlund skrev:Hmm.. Helvete vilka varvtal ni ligger på..
Jag brukar sällan komma över 4000varv på 50 och 70-vägar, kör jkag på för hög växel?
Helt klart.
Instämmer också. På 6:an är 4000 = 120, 5000 = 150, 6000 = 180, 7000 = 210, 8000 = 240, 9000 = 270 och 10000 = 300 så det räcker en stund
Sen är det såhär, över 250 har jag aldrig varit även om motorn vill mer, men det vill inte ramen och då bangar föraren eftersom vägen börjar bli för smal
I vinter blir det lite genomgång av fjärdrings- och ramkomponenter. Men jag tror inte det går att göra så väldigt mycket ändå även om lite kan gå att förbättra. Eller som polaren föreslog att svetsa bursving. Problemet är nog snarare vad svingen ska fästas i, så jag är inte säker på att det är svingen som är den svaga länken.
Under 8k är onödigt att åka när man är ute och kör.
Ligger man och nöter mil på motorväg eller annan 90väg så ligger man alltid på högsta möjliga växel.