blacken skrev:Om larmet inte ä'r ett originallarm så ska det inte behövas en raketforskare för att ta bort det. Troligtvis så kan du spåra ut vars den är inkopplad i elsystemet och helt sonika koppla bort den ifrån sin strömförsörjning, om fallet är så så är det en mycket enkel procedur.
NEJ, säger jag med stora bokstäver. Inte Datatool.
Larmet är monterat (oftast) av en larmtekniker. Alla sladdar är svarta så ett helvete att spåra, finns märkliga bryggor, minst tre grejer är borta (ECU, soppapump osv). Alltings jävelskap för att en tjuv inte ska kunna få igång hojen i lugn och ro. Detta är ju också ett vanligt larm i England får de får rätt bra försäkringsrabatt och ska då vad jag ha förstått vara också "korrekt" installerat.
Så jag ger rådet som jag fick när det gäller Datatool och är också det snabbaste och enklaste om man vill ta bort larmet. Köp en ny (eller begagnad men med utan larm, finns en del såna på eBay och det är skojeri) kabelstam billigt och byt. Går rätt snabbt
Angående hastighetsmätare så har jag haft en amerikansk hoj (Yamaha

) Där gjorde jag som Johner tipsar om. Hade röda markeringar på 30, 50, 70, 90 och 110.