Fast det kanske är helgerån att wheela med en VFR? Något för simpla sporthojar
Upp med nosen på VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Upp med nosen på VFR
Finns det något universial svar på om man vill lära sig att wheela med en vfr? Mest nyfiken på hur man gör, för känner inte att det finns kraft nog att få upp den med bara gas.
Fast det kanske är helgerån att wheela med en VFR? Något för simpla sporthojar
Fast det kanske är helgerån att wheela med en VFR? Något för simpla sporthojar
Min går skitlätt och smidigt upp på ettan, tvåan däremot får man kämpa med.
Axa på ettan, vid 5-6k rpm släppa gasen så hojen niger lite sen ge gas igen. Då kommer hojen fint och odramatiskt upp på slangen. Sen är jag en dålig hjulare så jag kan bara åka ettan ut tills det är färdigt med det roliga.
Jag har lättare att hjula med viffern än vad jag hade med min 160bhp gixxer. Den hjula i tid och otid och skrämmde skiten ur mej och hjulande. Viffern är mjuk och följsam hela vägen upp.
Axa på ettan, vid 5-6k rpm släppa gasen så hojen niger lite sen ge gas igen. Då kommer hojen fint och odramatiskt upp på slangen. Sen är jag en dålig hjulare så jag kan bara åka ettan ut tills det är färdigt med det roliga.
Jag har lättare att hjula med viffern än vad jag hade med min 160bhp gixxer. Den hjula i tid och otid och skrämmde skiten ur mej och hjulande. Viffern är mjuk och följsam hela vägen upp.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Macaper:
Hur har det gått med wheelandet? Att kika på film på internet har nog inte gjort någon wheelie på gatan, endast skapat inspiration. Så ut med dej och öva öva öva och ladda upp egen film om wheelie proffsets tuffa skola.
Hur har det gått med wheelandet? Att kika på film på internet har nog inte gjort någon wheelie på gatan, endast skapat inspiration. Så ut med dej och öva öva öva och ladda upp egen film om wheelie proffsets tuffa skola.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Dag 1
Var tvungen att jobba rätt länge, så det blev inte så mycket tid över till wheelande. Tillbringade mest av kvällen att hitta ett bra ställe att öva på och att, på två hjul, leka och känna på rätt gas kontroll.
Provade med gas på 1an och visst vill den upp och titta lite på fåglarna, men tyvärr var det mer skådning av änder i vassen än svalor i himlen. Gillar inte att fläka runt på 10-11k rpm heller. Så efter en stund så gav jag upp "roll-on" och började leka med kopplingen istället och med 2an i från början.
Det skulle krävas all min viljeansträngning och mitt positivaste sinne för att säga att jag fick lyft i framhjulet
men skam den som ger sig. Fick mer och mer känsla för taiming och hur mycket gas och hur snabbt att släppa kopplingen så tror att nästa dag jag försöker så kan det bli lite fågelskådning.
Ska ju trots allt lära mig att wheela och att göra det kontrollerat och säkert, så skynda långsamt och lär lite i taget är min paroll gällande det här.
Återkommer med mer uppdateringar för den som är intresserad
Var tvungen att jobba rätt länge, så det blev inte så mycket tid över till wheelande. Tillbringade mest av kvällen att hitta ett bra ställe att öva på och att, på två hjul, leka och känna på rätt gas kontroll.
Provade med gas på 1an och visst vill den upp och titta lite på fåglarna, men tyvärr var det mer skådning av änder i vassen än svalor i himlen. Gillar inte att fläka runt på 10-11k rpm heller. Så efter en stund så gav jag upp "roll-on" och började leka med kopplingen istället och med 2an i från början.
Det skulle krävas all min viljeansträngning och mitt positivaste sinne för att säga att jag fick lyft i framhjulet
Ska ju trots allt lära mig att wheela och att göra det kontrollerat och säkert, så skynda långsamt och lär lite i taget är min paroll gällande det här.
Återkommer med mer uppdateringar för den som är intresserad
Kul. Men vad har du för viffer? Min reser sig redan vid 5k rpm och jag har då hela hojens register kvar att fågelskåda med.Macaper skrev:Dag 1
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Ser fram emot uppdateringen... jag har heller inte lyckats så bra med weeeeelandet... Fått upp den på gas på 1an några gånger, men kan inte säga att det kommer som på beställning...
När du hittat tekniken, upplys oss okunniga, eller i alla fall mig...
/K
Macaper skrev:Dag 1
Var tvungen att jobba rätt länge, så det blev inte så mycket tid över till wheelande. Tillbringade mest av kvällen att hitta ett bra ställe att öva på och att, på två hjul, leka och känna på rätt gas kontroll.
Provade med gas på 1an och visst vill den upp och titta lite på fåglarna, men tyvärr var det mer skådning av änder i vassen än svalor i himlen. Gillar inte att fläka runt på 10-11k rpm heller. Så efter en stund så gav jag upp "roll-on" och började leka med kopplingen istället och med 2an i från början.
Det skulle krävas all min viljeansträngning och mitt positivaste sinne för att säga att jag fick lyft i framhjuletmen skam den som ger sig. Fick mer och mer känsla för taiming och hur mycket gas och hur snabbt att släppa kopplingen så tror att nästa dag jag försöker så kan det bli lite fågelskådning.
Ska ju trots allt lära mig att wheela och att göra det kontrollerat och säkert, så skynda långsamt och lär lite i taget är min paroll gällande det här.
Återkommer med mer uppdateringar för den som är intresserad
Ja Ja, åk ni jag kommer 
2006a, 800 vtec. Drog upp den idag när jag var ute och köpte lunch om misstagQwerty skrev:Kul. Men vad har du för viffer? Min reser sig redan vid 5k rpm och jag har då hela hojens register kvar att fågelskåda med.Macaper skrev:Dag 1
Snackade med en kompis idag som har wheelat med en Goldwing
Du ser nu kommer den upp på bara gas mycket tidigare. Lite mer övning jur man sitter och varv mm så kommer den jättelätt.Macaper skrev:Dag 2
Jag tycker själv inte om att rappa på kopplingen, sliter på lameller och på kopplingskorgen. Båda är dyra, iof så slits lameller endå.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Dag 2
Kan inte säga något om vinkel, men var högre än tidigare idag. Tog ett steg tillbaka och började om på 1an, fast den här gången med varsam hantering av koppling och gas i kombination.
Körde på 3.500rpm med stadig gas och foten redo på bakbroms. Kopplade ur mycket lite med bara 2 fingrar på kopplingshantaget för att ha bra grepp om styret, nålen studsade upp till runt 7000rpm och jag släpte snabbt, men en mjuk och följdsam rörelse och nosen stack till väders. Inga ryck, ingen dramatik, rakt upp. Fjädrade till på bakbromsen lite lätt och gav sedan mer gas för att få ner hjulet mjukt. Gissningsvis var jag enhjuling i 15-20m. Nytt personligt rekord.
Lyckades upprepa det här med något som kan likna kontroll några fler gånger, men kände att gaskontrollen och 1an är för precis, i alla fall för mig. Så uppgraderade till start på tvåans växel, men la mig på 4.500rpm efter ett tag (3.500 är för lite). Uppgrepade samma sak som på 1an, men inte samma resning. Visst lyfter sig hjulet, men behöver högre start varv eller snabbare kopplingshantering, men ska smälta framgången jag har gjort hittills och känna att jag skaffar mig "full" kontroll på mina små "nickningar" innan jag försöker få upp den högre och göra längre wheelies.
Tills nästa gång.
Kan inte säga något om vinkel, men var högre än tidigare idag. Tog ett steg tillbaka och började om på 1an, fast den här gången med varsam hantering av koppling och gas i kombination.
Körde på 3.500rpm med stadig gas och foten redo på bakbroms. Kopplade ur mycket lite med bara 2 fingrar på kopplingshantaget för att ha bra grepp om styret, nålen studsade upp till runt 7000rpm och jag släpte snabbt, men en mjuk och följdsam rörelse och nosen stack till väders. Inga ryck, ingen dramatik, rakt upp. Fjädrade till på bakbromsen lite lätt och gav sedan mer gas för att få ner hjulet mjukt. Gissningsvis var jag enhjuling i 15-20m. Nytt personligt rekord.
Lyckades upprepa det här med något som kan likna kontroll några fler gånger, men kände att gaskontrollen och 1an är för precis, i alla fall för mig. Så uppgraderade till start på tvåans växel, men la mig på 4.500rpm efter ett tag (3.500 är för lite). Uppgrepade samma sak som på 1an, men inte samma resning. Visst lyfter sig hjulet, men behöver högre start varv eller snabbare kopplingshantering, men ska smälta framgången jag har gjort hittills och känna att jag skaffar mig "full" kontroll på mina små "nickningar" innan jag försöker få upp den högre och göra längre wheelies.
Tills nästa gång.
Suverän rapportering!!
Nu blir man ju riktigt taggad att åka ut och prova...
/K
/K
Ja Ja, åk ni jag kommer 