Batteri?? Laddregulator??

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

Batteri?? Laddregulator??

#1 Inlägg av psalmroth »

Hej jani heter jag tänkte kolla om ni har nån koll på ett underligt problem för mig i alla fall.

Var o köpte mig en vfr 94 för en 8 veckor sen.
Hann köra ´5 gånger innan nåt konstigt hände.
Startade hojjen som vanligt o körde iväg,körde en 10 minuter innan jag stannade,sen när jag skulle åka iväg igen så kunde jag inte ens vrida nyckeln i första taget,låter lite konstigt,men efter nåra gånger så gick det bra...men....när jag kommit till ON läge så lös inga lampor på instrumenten+klockan nollställd gick inte heller starta..
Tog mig en funderare...vred nyckeln nåra gånger o helt plötsligt lös allting jätte bra igen och åkte iväg.Trodde dock det va en engångs händelse,men icke sa nicke.
Kom till syrran o parkerade o skulle självklart testa om det hände igen.och efter det startar den inte.
Det som jag tycker e konstigt e att digitalklockan är på när nyckeln är i off läge och när jag vrider till ON så dunstar den bort efter en sekund.


Efter detta fenomen så hysta jag in lite kontaktspray i tändningslåset,slipade till kontakterna till + och - och laddade batteriet.
Hojjen startade nästa dag utan nåra problem,men nu e vi där igen...3 veckor har gått.

Det började idag,såg att hastighetsmätaren,glappade,stannade alltså helt ibland,o sen hitta den farten igen,sen kanske jag körde i fem minuter o kom till rödljus o skulle sätta i växeln då dog den.
Sen var det typ 5 minuter man såg klockan o tempmätaren orkade lyfta sig lite,men efter dom minuterna så var det hel dött
Försökte springa igång hojjen,hände ingenting,så nu står den i stan o lider utan bevakning :(

Skall inatt efter jobbet dra o ta bort batteriet o ladda upp den tills imorn bitti,o testa igen.Kommer förmodligen gå igång som sist med.
Alltså sist när jag laddat batteriet så gick den igång.
Så jag har väl haft den typ 3-4 veckor igång lite då o då.och idag tvär död.
magkänslan säger ju ladd regulatorn,hmmm...

Tråkigt att man inte vågar åka på längre sträckor pga detta.Vet att ladd regulator e ett vanligt fel me dessa hojjar,Men snälla ni som kan eller haft nåt liknande,skriv gärna nåt.Alla svar uppskattas.Och saknar ut till vägarna på att hejja på alla glada mc förare :D

// Jani 30 från götet

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#2 Inlägg av kennet »

Hmm låter som du har vajsing med tändningslåset, troligen tändninskontakten som sitter i botten på själva låset, du sprayade ju det med kontaktspray och då funkade det ett tag, prova att rycka runt nyckeln i låset och se om det händer något 8)
Utan hoj tyvärr

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av psalmroth »

Ok tack skall testa o kolla igenom hela tändningslåset.
Mer info tack :)

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#4 Inlägg av Alming »

Hej!
Välkommen. kul med folk från gbg.


Är laddningsregulatorn sönder, finns stor risk att den laddar för mycket.
Då kan batteriet koka, och vätskan dunsta bort.
DÅ har du dålig laddning, eftersom batteriets kapacitet blir sämre.

Kontrollera batteripolerna igen. Jag har märkt precis samma symptom, inget händer när jag vrider på nyckeln, men vissa funktioner går igång, som klockan mm. Då hade jag dålig kontakt på polerna.

Nästa gång du får igång hojen (oavsett vad det är) mät då upp så att du inte har högre laddspänning är ca 14.5V, då är troligen regulatorn sönder.

Mvh Johan i göteborg
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av psalmroth »

phew sikken grej,åkte in till stan nyss direkt efter jobbet,klockan e nu 01.50 :D o regnade som bara den.
Fick starta hojjen med startkablar via bilen,den ville inte gå alls,så det var bara in med choken o ge den mycket gas o inga ljus,kändes som jag var knight rider som skulle väcka hela stan :D
Kom hem till slut i alla fall,stängde choken o då dog den lika fort o ville inte starta mer...måste ju bara vara ladd regulatorn??eller va tycker ni??

Men nu e hojjen i förvar i alla fall,det e huvudsaken.Skriv gärna om det lutar åt laddregulatorn för er med.Försökte förresten med kontakt spray innan i tändningslåset osv utan resultat med.

Annars får ni ha en underbar midsommar,o njut utav regnet...eller solen menar jag :D mvh// Jani

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#6 Inlägg av psalmroth »

Förresten e det denna jag skall ha i så fall,om det nu är laddregulatorn??

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :middle:uk

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#7 Inlägg av Alming »

Har du knas med laddningen, så ger det sig om du mäter. men kolla också batteriet, så att du har vätska i det.

Går vätskan under blycellerna, så tappar du grymt mycket effekt, och dessutom förstör du batteriet. (detta är alltså ett följdel av trasig regulator men kan bli dåligt även om regulatorn funkar)
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#8 Inlägg av Hulk »

Jag köpte min på eBay på en liknande sida men från tyskland. Jag var lite osäker över om det var rätt modell så jag mailade innan jag köpte & frågade om den var till VFR -95 och svaret var ja, så då beställde jag & den kom i ett vadderat kuvert 3 dagar senare för 580 sek, helt ok!

Det skiljde dock lite på avståndet mellan hålen på regulatorn. Du ser ju på eBay att den passar många olika modeller men orginal har troligen Honda haft två eller fler mått mellan hålen men på pirat-regulatorerna har man ett & samma mått för alla då regulatorn i sig är den samma.

Jag satte fast regulatorn i svetsskruven på ena sidan & markerade sedan var det hålet skulle vara för den andra sidan (där man har svetsmutter till lös skruv). Sen var det bara att borra ett hål och montera dit regulatorn med skruv & vanlig mutter på den sidan. 8)

Jag skulle inte köra mer med min hoj om regulatorn är dålig, det kan bli dyrt, läs min story i "Jag & min VFR".
VFR750-95

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#9 Inlägg av psalmroth »

Så nu fick jag laddat batteriet.
Slängde den i hojjen och mätaren visade 11.85
Sen starta jag hojjen och det visade 11,95-12.05
Sen så gasade jag till 3000 varv respektive 5000 och då gick den kanske fram till 12,15-12,20.

Så har nån något att tillägga mig,annars tar jag o beställer in en laddregulator.. tackar för visat intresse // Jani

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#10 Inlägg av JohanL »

psalmroth skrev:Så nu fick jag laddat batteriet.
Slängde den i hojjen och mätaren visade 11.85
Sen starta jag hojjen och det visade 11,95-12.05
Sen så gasade jag till 3000 varv respektive 5000 och då gick den kanske fram till 12,15-12,20.

Så har nån något att tillägga mig,annars tar jag o beställer in en laddregulator.. tackar för visat intresse // Jani
Det är för lågt. Det borde vara ca 13.5 - 14.4v när den laddar fullt. Det bör du ha haft redan vid 3000v/min. På tomgång kan det vara lägre men givetvis ska det vara högre än batterispänning innan start.

Regulatorn har en trefas diodbrygga så den kommer mycket troligt att fungera så att viss laddning sker. Mest troligt med för liten effekt.
Ett intressant test även om det inte löser problemet.:
Mät samma spänningar som tidigare men slå av belysningen som är klart största förbrukaren. Det är ganska troligt att du då får en till synes riktig laddspäning. Men givetvis saknas effekten så slå på lyset så sjunker spänningen.

Felet som överladdade batterier och brända elsystem är när spänningsreferensen i regulatorn går sönder så den inte kommer att göra någon begränsning av spänningen, då kan det gå illa. Ju mindre last och högre varvtal gör det mer troligt för skador.
(Enbart diodbryggan fungerar i regulatorn.)

Felet som bristfällig laddning är vad jag vet klart vanligast.
Regulatorn begränsar då minst en fas för tidigt vilket ger att en för liten effekt går ta ur laddsystemet. 1/3 eller mindre av effekten går att ta ur laddsystemet. (Någon tyristor eller styrreferens för den är defekt)

Montera nya regulatorn med något lämplig värmeledande material/massa mot raminfästningen för att förbättra värmeavledningen.

/Johan

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#11 Inlägg av Kaiko »

psalmroth skrev:Så nu fick jag laddat batteriet.
Slängde den i hojjen och mätaren visade 11.85
Sen starta jag hojjen och det visade 11,95-12.05
Sen så gasade jag till 3000 varv respektive 5000 och då gick den kanske fram till 12,15-12,20.

Så har nån något att tillägga mig,annars tar jag o beställer in en laddregulator.. tackar för visat intresse // Jani

Så här mellan dukning och sillen ska jag skriva några rader.

JohanL har helt rätt angående spänningen vid laddning.
Dock funderar jag lite över att du har bara 11,85V på ett fulladdat batteri, det borde ligga omkring 12,7V, det skulle kunna tyda på att batteriet är kasst. Dvs generatorn orkar inte driva upp spänningen till full laddspänning, 13,5-14,4V.
Problemet ligger då i att lokalisera problemet.
-Kolla voltmetern mot en bil, tändning av: ca 12,7V på batteriet, över 2000rpm: ca 13,5-14,4V. Har du inte de spänningarna så funkar nog inte voltmetern som den ska.
-OK ovan: Kolla laddaren:anslut den mot bilbatteriet, då borde du få minst 13V, alla fall en spänningsökning mot den första testen. Får du inte det är troligen laddaren kass.
-Ok ovan: Ladda hojbatteriet en gång till. Du ska ha en spänning på över 13V när batteriet är fulladdat med laddaren ansluten 12,7 utan laddare. Får du inte det är förmodligen batteriet kasst.
-Ok ovan: I med batteriet i hojen igen, starta, varva lite och mät: över 13,5V OK allt är löst. Annars: kolla spänningen från generatorn: lokalisera kablarna (3st) från denna, på min 2002:a är de gula. Startahojen. Mät mellan de tre med voltmetern inställd på AC volt. Du ska mäta tre varianter: 1-2, 2-3 och 1-3. Vilket håll spelar ingen roll. Nu ska du ha tre st lika spänningar (ganska lika iallafall). Har du dessa är generatorlindningarna ok.
-Då återstår bara laddningsregulatorn som felkälla.

Voila !

Nu tar vi oss sup i midsommar.

En liten finsk snapsvisa för er som inte kan:





















NU!

Kippis!
Vroom Vroom

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#12 Inlägg av psalmroth »

aahaahahaha kiitos hirveesti avusta :D
Men e ju mycket möjligt att batteriet blivit kasst pga,jag startat den med bilbatteri osv med väl.Har ett nytt batteri men vill inte förstöra den med.Väntar tills jagfått min regulator som jag inte hittat än :(
Den länken jag skickade,han skickar bara till uk och tyskland :( typiskt min tur :(

nauttikaa auringosta :D = Njut utav solen :D

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av Alming »

psalmroth skrev:aahaahahaha kiitos hirveesti avusta :D
Men e ju mycket möjligt att batteriet blivit kasst pga,jag startat den med bilbatteri osv med väl.Har ett nytt batteri men vill inte förstöra den med.Väntar tills jagfått min regulator som jag inte hittat än :(
Den länken jag skickade,han skickar bara till uk och tyskland :( typiskt min tur :(

nauttikaa auringosta :D = Njut utav solen :D
Är det samma spänning på batterierna så är det ingen större fara.
12V är 12V.

Du skrev att ditt batteri var fulladdat vid testet. Då ska du inte vara säker på att hojen laddar mer än 12.4 V, eftersom det inte behöver mer.
Bra är att regulatorn inte laddade för mycket iaf.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#14 Inlägg av psalmroth »

Fick beställt den från england ändå tydligen,väntar ivrigt på posten varje dag :D
Men skriver info om hur mätvärderna ser ut efter jag monterat dit laddregulatorn och ett helt nytt batteri :D

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#15 Inlägg av psalmroth »

Hej fick min laddregulator idag från uk för 73 pund,monterade dit den o mätte lite.
Laddade min helt nya batteri i 10 timmar,o monterade dit batteri o laddregulator.
mc inte igång så visade den 13.47
mc igång 15.04 (tomgång)
o när ja gasade lite så blev det typ 14.70.
Va tycker du eller ni om detta,kan jag våga mig ut o åka utan att vara rädd om att hojjjen stannar igen????
MVH// jANI :D

Skriv svar