Bered väg för trafikförsäkringen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Bered väg för trafikförsäkringen

#1 Inlägg av elias »

Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Alming »

Att jag troligen får sälja antingen bil eller hoj snart.
kommer pröjsa närmre 15 tusen för dem tillsammans nu...
Hoppas det går vägen...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

blir väl dax att köra oförsäkrat snart ;) eller endast trafik ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#4 Inlägg av apex »

32 % är väl OK, men nästa steg är ju svårbedömt, minst sagt. Jag har 2 MC och 4 bilar..... :shock:

Det kan ju påverka prisbilden på begagnat ganska drastiskt, om folk inte har råd. En begagnad R1 är ju inte dyr t ex.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#5 Inlägg av Lt.Dan »

Intäkterna från skatten ska också delfinansiera de skattelättnader som riksdagen beslutade i höstas för att öka sysselsättningen.
Ja det verkar ju sunt :?
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Som grundläggande tanke tycker jag det är rätt att den som drar med sig en kostnad får betala densamma.

Vi är ett trafikantkollektiv. Det är viet.

Sen kan man ju ha åsikter om att andra kollektiv som ger kostnader också skall betala sig själva. För inte vill väl vi betala för dem?
Lika lite som de vill betala för oss...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Som grundläggande tanke tycker jag det är rätt att den som drar med sig en kostnad får betala densamma.

Vi är ett trafikantkollektiv. Det är viet.

Sen kan man ju ha åsikter om att andra kollektiv som ger kostnader också skall betala sig själva. För inte vill väl vi betala för dem?
Lika lite som de vill betala för oss...
Det stämmer att man kan se det på det sättet, men det finns två grundläggande tankesätt hur ett land och dess medborgares trygghet ska betalas:
1. Varje grupp betalar för sina egna kostnader och risker som t.ex. fordonsförare, rökare, skidåkare, takläggare, pensionärer, invandrare, ungdomar m.fl. m.fl. m.fl. Alltså ungefär som i USA och den som inte har försäkring får ingen vård.
2. Man har ett kollektivt socialförsäkringssystem som antingen kan utformas som en skatt eller som riktad allmän obligatorisk avgift som dras direkt på inkomsten och solidariskt betalar för allt. Fördelen med det senare systemet är att "kunden/medborgarna" kan ställa högre krav eftersom det är öronmärkta pengar där man vet vart de går. Skulle man sen inte få valuta för sina pengar tvingas företaget (statligt, privat, kooperativt eller vad som helst) frigöra pengar genom t.ex. exekutiv auktion.

Det man nu gör är att rycka ut en stor befolkningsgrupp och säga att: "Socialförsäkringen gäller inte för er utan ni ska betala extra för samma förmåner som alla andra har, men ni ska ÄNDÅ betala socialförsäkringen".

Om inte det här är lagbrott så det stänker om det så är det aldrig det. Det som ska/måste göras nu är att regering och riksdag nu definitivt ska anmälas till KU (Konstitutionsutskottet) http://www.riksdagen.se/templates/R_Sub ... _6373.aspx

Jag har skickat en liknande text i ett mail till SMC:s generalsekreterare Jesper "Galna Dansken" Christensen där jag också har erbjudit mig att hjälpa till. Även om jag personligen klarar mig rätt bra tack vare både min och hojens ålder (den går som "Classica" hos Bilsport & MC), men hur kul är det att bara köra själv?

Vi får hoppas att det händer något för nu är det fan dags att rUta till när politikerna beter sig som arselhål.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#8 Inlägg av Lt.Dan »

Henning skrev:Som grundläggande tanke tycker jag det är rätt att den som drar med sig en kostnad får betala densamma.

Vi är ett trafikantkollektiv. Det är viet.

/H
Javist, men nu ska regeringen delfinansiera skattelättnaderna som infördes i höstas.

Pengarna används inte till det som dom tas ut för.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#9 Inlägg av Henning »

Lt.Dan skrev:Javist, men nu ska regeringen delfinansiera skattelättnaderna som infördes i höstas.
Ja, alla skall ha vanilj till ett lågt pris. Den som vill ha mer får betala det det kostar.
Lt.Dan skrev:Pengarna används inte till det som dom tas ut för.
Skatter tas från ett och ges till annat. Det är det som gör det till skatt.
Annars skulle alla kostander medborgaren har till staten vara skatt. Så är det ju inte.
Ex en avgift går till syftet medan en skatt går till vad som helst.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#10 Inlägg av Lt.Dan »

Jag tror inte du förstår vad jag menar.

Varför ska vi som fordonsägare, i största allmänhet, betala "extra" till skattelättnaderna som infördes i höstas.

Borde inte alla "vi" i Sverige vara med och betala dessa.

Tycker bara att pengarna borde används till det dom är tänkta till, dvs trafikförsäkringen.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#11 Inlägg av Henning »

Lt.Dan skrev:Varför ska vi som fordonsägare, i största allmänhet, betala "extra" till skattelättnaderna som infördes i höstas.
Var och en skall betala så lite som möjligt till sånt de inte nyttjar, antar jag.
Lt.Dan skrev:Borde inte alla "vi" i Sverige vara med och betala dessa.

Tycker bara att pengarna borde används till det dom är tänkta till, dvs trafikförsäkringen.
Jo, men skatten går väl till de som redan idag är drabbade av skador sedan tidigare. För att slippa räkna när man skadas och vem som skall betala denna blir alla skadade omfattade av inräkningen till "kostnaden".

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#12 Inlägg av elias »

Jag tycker att de som får skador drabbade av rökning ska betala sin sjukvård själv. De kostar mångdubbelt mer än en trafikskada, de vet att de gör något farligt och fortsätter göra det. Nu är det iofs rätt hög skatt på tobak redan idag, men den kan bli högre!

Vad gäller hurvida man vill försäkra ett fordon utomlands? Tex ett land med mer gynnsamma regler?
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#13 Inlägg av Henning »

elias skrev:Jag tycker att de som får skador drabbade av rökning ska betala sin sjukvård själv. De kostar mångdubbelt mer än en trafikskada, de vet att de gör något farligt och fortsätter göra det. Nu är det iofs rätt hög skatt på tobak redan idag, men den kan bli högre!

Vad gäller hurvida man vill försäkra ett fordon utomlands? Tex ett land med mer gynnsamma regler?
NÄSTAN... så jag tycker rökare inte skall ha vård för skador relaterade till deras rökning om de inte själva betalar eller tagit en särskilld rökareförsäkring. Jag lovar det blir billigare försäkra en supersporthoj än en rökare.

Åter ämnet. Hur många här VILL betala för rökares vård?

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

elias skrev:Vad gäller hurvida man vill försäkra ett fordon utomlands? Tex ett land med mer gynnsamma regler?
Det borde gå, men då måste fordonet vara reggat i det landet + att det gäller lite andra regler som att det inte får köras i landet under hur lång tid som helst eller nåt.
Henning skrev:NÄSTAN... så jag tycker rökare inte skall ha vård för skador relaterade till deras rökning om de inte själva betalar eller tagit en särskilld rökareförsäkring. Jag lovar det blir billigare försäkra en supersporthoj än en rökare.
Jo men då ska den "rökareförsäkringen" vara obligatorisk och den som inte betalar får kravbrev från "RökareFörsäkringsFöreningen" som räknar fram försäkringen som om man röker Prince och inte alls Blend Ultra som är mycket svagare och mindre farliga.

Dessutom ska rökarna betala samma socialförsäkring på inkomsten som alla andra, skillnaden är bara att om dom inte skadas av rökning utan kanske får cancer av andra anledningar så ligger bevisbördan hos dom själva att bevisa att skadan INTE beror på rökningen.
Åter ämnet. Hur många här VILL betala för rökares vård?
Inte jag. Men jag vill inte heller betala för kostnaderna för fotbollshulliganer, vänsterhulliganer, högerhulliganer, islamisthulliganer, ungdomshulliganer eller invandrarhulliganer. Men tyvärr kan jag inte göra avdrag för det i deklarationen så jag har nog inte val :?

Men samtidigt som jag MÅSTE betala för all skit som jag inte är intresserad av så ska jag betala extra för mitt eget intresse och så dom andra slipper att dela med sig. Det är väl sånt som kallas solidaritet :? :roll: :evil:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#15 Inlägg av Lt.Dan »

Henning skrev: Åter ämnet. Hur många här VILL betala för rökares vård?

/H
Vad har det med ämnet att göra ? Det är väll inte rökare vi ska diskutera, eller?

Det höjning jag kommer att få på mina två bilar, två motorcycklar kommer inte att gå till trafikskadade utan till någon löjlig skattesänkning.

Det är det som gör mig så fruktansvärt upprörd.

Sen så kan jag garantera att den här tråden kommer att spåra ur.
Det gör nämligen all "trafikförsäkrings trådar".
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Skriv svar