Asså nu jävlar, båda backspeglarna är spräckta!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Asså nu jävlar, båda backspeglarna är spräckta!
Kommer ut från jobbet och båda backspeglarna är spräckta.
Vad säger besiktningen om en spricka i backspegeln ? Kan man byta bara glaset eller måste man byta hela skiten ?
Vad säger besiktningen om en spricka i backspegeln ? Kan man byta bara glaset eller måste man byta hela skiten ?
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
spräckta speglar
Min högerspegel har varit spräckt i många år utan att dom klagat.
Så länge det inte saknas bitar och någon kan skära sig är det lungt.
Så länge det inte saknas bitar och någon kan skära sig är det lungt.
Re: Asså nu jävlar, båda backspeglarna är spräckta!
Vart de sönderslagna eller?Conseal skrev:Kommer ut från jobbet och båda backspeglarna är spräckta.
speglar
Vet inte riktigt, min båge blev snodd.
Det ät tre sprickor i den men inga bitar saknas.
Det är en lång histortia som tål att berättas många gånger till.
<OFF TOPIC MODE PÅ>
Hittades två dagar senare några mil väster om min parkering.
Mycket kablar var sönderklippta(smartpannorna hade börjat med att klippa startkabeln till tändningen så huvudsäkringen smällt så dom fick nog aldrig igång den, som hämnd snodde dom reläet till bränslepumpen)
Efter några timmars felsökning med några meter kabel, en multimeter och elschemat så kunde jag köra hem den igen.
Alla kåpor var spräckta utom dom under sadeln som var helt borta.
Den måste hoppat runt på ett lastbilsflak eller något eftersom den såg värre ut än fan själv.
Men jag kunde inte bli arg när jag hittade den eftersom jag faktiskt hittade den och var osäker på om den var helförsäkrad eller inte.
När jag kontaktade försäkringsbolaget började den riktiga cirkusen, bågen var försäkrad på farsan i skåne där jag inte bott på några år.
Eftersom försäkringsbolaget IF köpt upp Dial hade dom fått trassel med sitt datasystem och inte skickat ut någon räkning på flera år.
Farsan och jag trodde den andre betalat räkningen och misstänkte inget.
Men enligt bilregistret var den försäkrad på IF men dom kunde inte hitta den i sina papper.
Måååånga samtal blev det med allt högre chefer och till slut så skulle vi teckna försäkringen för det senaste året till en kostnad av nästan 10 lock.
OK vi teckande den och jag lämnade in den till hela hojen för en skadereglering.
Via hela hojen så får jag veta att försäkringsbolaget tycket att skadorna är orimliga och tänker väcka åtal för försäkringsbedrägeri om jag går vidare.
Blir skitförbannad men är inte sugen på en rättstvist och låter därför bli att anmäla skadan och byter ägare utan att ha betalat in försäkringsbeloppet.
Alla årens försäkringar tillsammans översteg faktiskt värdet på cykeln.
Hela hojen skruvar ihop cykeln hjälpligt, fixar kåpor, bromshandtag och tändningslås för en juste peng. Tack för det.
Ber dom samtidigt att kolla ventilerna när den ändå är där eftersom det aldrig är gjort.
Hämtar glatt ut den några dagar senare och drar till eskilstuna direkt.
På en mack halvvägs framme så stannar jag och upptäcker då att det droppar olja, inte så lite heller.
Häller på 1,5 liter och fortsätter färden i ett något lägre tempo(vad ska man göra, förrutom att köpa en stor dunk olja)
Bågen läcker mycket mindre om man kör sakta.
Tar mig så småningom tillbaka till stockholm och lämnar in cykeln eftersom jag tror det är bottenpluggen som läcker.
Det visar sig att ventilkåpspackningen sitter snett och det är därför.
Lite pinsamt.
Eftersom allt är av så kollar jag på insugsgummit på vänster bak förgasare och frågar:
-Ska det inte sitta på förgasaren och inte på sniskan?
Jo det ska det, förklarar mekanikern det har nog hoppat av pga en förgasarpuff eftersom han satt på den ordentligt.
Jag undrar vad det är och han drar en historia om att en förgasare kan baktända och pga övertrycket kan gummit hoppa av.
Själv funderar jag på exakt hur gigantiskt stort det trycket måste vara för att kunna fylla hela luftburken och välja att trycka ut förgasargummit som dessutom sitter fast med en slangklämma, istället för att gå ut via luftinsuget.
-Förgasarpuff, undrar jag lite förstrött det har jag aldrig hört talas om.
Mekanikern sidanom instämmer.
-Aldrig jag heller, hur sade du det gick till!
Jag börjar inse rövarhistoriens bredd men för att inte göra det hela mer pinsamt så går jag därifrån och förklarar att jag är tillbaka om en stund och ger dom arbetsro eftersom jag själv vet hur irriterande det kan vara med en förståsigpåare över axeln när man arbetar.
När jag kommer tillbaka så är allt fixat utan att det kostar en krona.
Sedan den dagen har jag alltid haft god service på stället och varit nöjd med allt dom gjort.
Fast jag handlar bara prylar där, mekar gör jag helst själv.
Jag har fått en hel del bra tips av dom genom åren.
Kan man annt än älska sin båge efter en sådan strapats
Det ät tre sprickor i den men inga bitar saknas.
Det är en lång histortia som tål att berättas många gånger till.
<OFF TOPIC MODE PÅ>
Hittades två dagar senare några mil väster om min parkering.
Mycket kablar var sönderklippta(smartpannorna hade börjat med att klippa startkabeln till tändningen så huvudsäkringen smällt så dom fick nog aldrig igång den, som hämnd snodde dom reläet till bränslepumpen)
Efter några timmars felsökning med några meter kabel, en multimeter och elschemat så kunde jag köra hem den igen.
Alla kåpor var spräckta utom dom under sadeln som var helt borta.
Den måste hoppat runt på ett lastbilsflak eller något eftersom den såg värre ut än fan själv.
Men jag kunde inte bli arg när jag hittade den eftersom jag faktiskt hittade den och var osäker på om den var helförsäkrad eller inte.
När jag kontaktade försäkringsbolaget började den riktiga cirkusen, bågen var försäkrad på farsan i skåne där jag inte bott på några år.
Eftersom försäkringsbolaget IF köpt upp Dial hade dom fått trassel med sitt datasystem och inte skickat ut någon räkning på flera år.
Farsan och jag trodde den andre betalat räkningen och misstänkte inget.
Men enligt bilregistret var den försäkrad på IF men dom kunde inte hitta den i sina papper.
Måååånga samtal blev det med allt högre chefer och till slut så skulle vi teckna försäkringen för det senaste året till en kostnad av nästan 10 lock.
OK vi teckande den och jag lämnade in den till hela hojen för en skadereglering.
Via hela hojen så får jag veta att försäkringsbolaget tycket att skadorna är orimliga och tänker väcka åtal för försäkringsbedrägeri om jag går vidare.
Blir skitförbannad men är inte sugen på en rättstvist och låter därför bli att anmäla skadan och byter ägare utan att ha betalat in försäkringsbeloppet.
Alla årens försäkringar tillsammans översteg faktiskt värdet på cykeln.
Hela hojen skruvar ihop cykeln hjälpligt, fixar kåpor, bromshandtag och tändningslås för en juste peng. Tack för det.
Ber dom samtidigt att kolla ventilerna när den ändå är där eftersom det aldrig är gjort.
Hämtar glatt ut den några dagar senare och drar till eskilstuna direkt.
På en mack halvvägs framme så stannar jag och upptäcker då att det droppar olja, inte så lite heller.
Häller på 1,5 liter och fortsätter färden i ett något lägre tempo(vad ska man göra, förrutom att köpa en stor dunk olja)
Bågen läcker mycket mindre om man kör sakta.
Tar mig så småningom tillbaka till stockholm och lämnar in cykeln eftersom jag tror det är bottenpluggen som läcker.
Det visar sig att ventilkåpspackningen sitter snett och det är därför.
Lite pinsamt.

Eftersom allt är av så kollar jag på insugsgummit på vänster bak förgasare och frågar:
-Ska det inte sitta på förgasaren och inte på sniskan?
Jo det ska det, förklarar mekanikern det har nog hoppat av pga en förgasarpuff eftersom han satt på den ordentligt.
Jag undrar vad det är och han drar en historia om att en förgasare kan baktända och pga övertrycket kan gummit hoppa av.
Själv funderar jag på exakt hur gigantiskt stort det trycket måste vara för att kunna fylla hela luftburken och välja att trycka ut förgasargummit som dessutom sitter fast med en slangklämma, istället för att gå ut via luftinsuget.
-Förgasarpuff, undrar jag lite förstrött det har jag aldrig hört talas om.
Mekanikern sidanom instämmer.
-Aldrig jag heller, hur sade du det gick till!
Jag börjar inse rövarhistoriens bredd men för att inte göra det hela mer pinsamt så går jag därifrån och förklarar att jag är tillbaka om en stund och ger dom arbetsro eftersom jag själv vet hur irriterande det kan vara med en förståsigpåare över axeln när man arbetar.
När jag kommer tillbaka så är allt fixat utan att det kostar en krona.
Sedan den dagen har jag alltid haft god service på stället och varit nöjd med allt dom gjort.
Fast jag handlar bara prylar där, mekar gör jag helst själv.
Jag har fått en hel del bra tips av dom genom åren.
Kan man annt än älska sin båge efter en sådan strapats

- Conseal
- Kontakt:
Ingen aning men båda är spruckna .. en vacker spricka tvärs över vardera spegel. Allt sitter på plats ... det skumma är att det ALDRIG rör sig annat än personal på väg till rökrutan där .. är precis utanför entrén till våra lokalerelias skrev:Vart de sönderslagna eller?Conseal skrev:Kommer ut från jobbet och båda backspeglarna är spräckta.

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
När jag tappade min båge så gick ena spegeln sönder och som gammal glasmästare så tyckte jag att jag kunde fixa det själv. Så jag skar till en ny spegel i 2mm spegelglas (samma tjocklek som originalet). Fick till en perfekt passform på första försöket och med lite trixande så fick jag fast den så det inte syntes att den var bytt. Efter jag var klar så ka jag spegeln i hallen för att montera den nästa dag. Efter sa: 20min hörde jag en smäll från hallen och när jag kommer ut så ser jag en spricka i spegeln och inser att det var lite för bra passform. Så en 2mm spegel kan spricka av sig själv om där är lite ont om utrymme.
Det låter inte som skadegörelse utan dom har nog spruckit av sig själv. Spänningar i glaset eller kanske solen har värmt upp godset fortare än spegeln. Skulle någon "arbetskamrat" slagit sönder speglarna så hade personen slagit mitt på spegeln och då hade det inte bara blivit en "fin" spricka.Conseal skrev:Ingen aning men båda är spruckna .. en vacker spricka tvärs över vardera spegel. Allt sitter på plats ... det skumma är att det ALDRIG rör sig annat än personal på väg till rökrutan där .. är precis utanför entrén till våra lokalerelias skrev:Vart de sönderslagna eller?Conseal skrev:Kommer ut från jobbet och båda backspeglarna är spräckta.
- Conseal
- Kontakt:
Precis det jag misstänker ... va förbi besiktningen och frågade vad som gäller för speglarna på mc. Fick bästa svaret någonsin.SkåneMicke skrev: Det låter inte som skadegörelse utan dom har nog spruckit av sig själv. Spänningar i glaset eller kanske solen har värmt upp godset fortare än spegeln. Skulle någon "arbetskamrat" slagit sönder speglarna så hade personen slagit mitt på spegeln och då hade det inte bara blivit en "fin" spricka.
"Äh det är inte så farligt .. den kommer inte gå igenom med spruckna speglar men skruva bara av dem för det är inget krav på speglar. Finns dom inte kan du inte få nedslag."

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*