Hög tomgång och sedan fi-lampa
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Hög tomgång och sedan fi-lampa
Flyttade viffern idag pga städdatum och när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen stack tillgången upp till 4000 varv ett tag och sen ner på 2000 igen och fi -lampan tändes. Vad kan sånt här vara? Kan mycket väl vara någon felaktig felkod, men om det händer igen så misstänker jag att det faktiskt är något.
När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.
/R
Skickat från min H8324 via Tapatalk
När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.
/R
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
2000 rpm som tomgång? Det skulle kunna vara att nå`t glappar i en motorstyrningssensor, typ tomgångsmotorn, Lambdasensor, tempsensor, som antingen glappar eller är på "G" som det heter. Eller om du har roddat med styrboxen på något sättRhINO skrev:Flyttade viffern idag pga städdatum och när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen stack tillgången upp till 4000 varv ett tag och sen ner på 2000 igen och fi -lampan tändes. Vad kan sånt här vara? Kan mycket väl vara någon felaktig felkod, men om det händer igen så misstänker jag att det faktiskt är något.
När jag stängde av motorn och startade den igen så hade jag ingen felkod så det verkar ju vara något som alltid larmar.
/R
Skickat från min H8324 via Tapatalk



Senast redigerad av blacken den mån apr 15, 2019 00:36, redigerad totalt 1 gånger.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Just 2000-delen är hyfsat normalt vid kallstart, det är resten som är mer ovanligt. Den verkar ramla ner på 1500 någonstans när värmen gått upp.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Aha, men "när jag skulle ställa hojen på nya parkeringen" gav mig intrycket av att du hade kört en bit, därav mitt misstag.RhINO skrev:Just 2000-delen är hyfsat normalt vid kallstart, det är resten som är mer ovanligt. Den verkar ramla ner på 1500 någonstans när värmen gått upp.
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Ah, nä det var typ 200m mellan [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Var ute en sväng idag och inga tendenser så jag klassar in denna under "skum skit" tillsvidare.
/R
/R
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Har din modell en sån där skum tomgångsinställning som är beroende av att vax smälter?
Har ett vagt minne av att nån här på forumet hade problem med det för ett tag sen.
Har ett vagt minne av att nån här på forumet hade problem med det för ett tag sen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Japp, det skall vara någon termostatgrunka till fast den borde vara det som gör att det blir typ 2k varv istället för 1200-1500 som standardtomgången ligger på. Frågan är varför det spattade upp till 4k och sen FI. Aja, har inte hänt något mer och jag har kört till anställningsplatsen denna vecka.
/R
/R
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Hög tomgång tills vaxklumpen smälter?
Kan vaxets egenskaper ändras med åren till det sämre?
Spekulerar vilt!
Tomgången på min orange maskin ligger också på 2000 rpm innan den blir riktigt ordentligt varm. Det är fortfarande "förvår" och inte optimala temperaturer.
Kan vaxets egenskaper ändras med åren till det sämre?
Spekulerar vilt!
Tomgången på min orange maskin ligger också på 2000 rpm innan den blir riktigt ordentligt varm. Det är fortfarande "förvår" och inte optimala temperaturer.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Hög tomgång och sedan fi-lampa
Jo, så är det ju, men den "normalt högre" tomgången är 2000 varv, nu rasslade den upp till 4000 och sen kom FI-lampan. Men som sagt, den har inte gjort så mer så det kan ha varit något skumt bara.
/R
/R