
Köp av VFR750F RC24 från 1988
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Köp av VFR750F RC24 från 1988
Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar! 

- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Hej.Motorcykeln i sig är i princip outslitlig, hade den gått 90.000mil så kan du oroa dig.Strejks skrev:Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar!
Böket är plasten som inte går att få tag på när den går sönder, men det går ju alltid att lösa med lagningar eller rent utav byta till några andra kåpor.
Så bara köp kör och var glad, du kommer att bli förundrad över vad en så gammal hoj kan prestera.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
https://www.youtube.com/watch?v=RKRFbUMX_FMStrejks skrev:Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar!
https://www.youtube.com/watch?v=KmqXem_SEOo
https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Tack för betryggande tips! Kåporna är inte något stort bekymmer för mig, eftersom det är en första hoj och jag räknar med att den kan komma att slitas lite mer än framtida hojar eftersom jag inte lärt mig allt mekande än och så.Tommy Gsson skrev:Hej.Motorcykeln i sig är i princip outslitlig, hade den gått 90.000mil så kan du oroa dig.Strejks skrev:Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar!
Böket är plasten som inte går att få tag på när den går sönder, men det går ju alltid att lösa med lagningar eller rent utav byta till några andra kåpor.
Så bara köp kör och var glad, du kommer att bli förundrad över vad en så gammal hoj kan prestera.
Tommy
Intressanta videor, tack! Jag har förstått att VFR-serien är oerhört älskad, men ingen av de där videorna berör den exakta modellen jag kollar på, nämligen vfr750f RC24 från 1988. Det jag inte riktigt lyckas reda ut, är om den har kvar vissa av problemen från VFR:ens föregångare, som nästan förstörde Hondas rykte? Jag förstår att de fixade till problemen till tidigt 90-tal och att hojarna då blev alldeles fantastiska, men var de fantastiska redan 1988 eller fanns vissa problem kvar?blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=RKRFbUMX_FMStrejks skrev:Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar!
https://www.youtube.com/watch?v=KmqXem_SEOo
https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM

Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Jodå, första länken, runt 0:37 så avhandlas din modellserie, Alla Viffrar är bra utan tidigare generationers dribbel men första hade en del dribbel, som åtgärdades på gen 3 (RC36) 1990-1993, sedan kom RC 36 II som är en lite omroddad modell. Ibland puritanisterna så är det RC 36 som är "the one" så att säga, det var med den serien som Viffern fick sitt grundmurade rykte att vara totalt skottsäker. Men det innebär inte att tidigare eller senare modellserier är sopiga eller dåliga, utan duger gott till att glatt puttra fram i grönsakerna med. Det finns några saker som brukar krångla, Förgaseriet är lite "bråkigt" ibland och inte så lättroddat så att säga. Laddningsregulatorn original suger fett, lönar sig att fixa eftermarknadslösningar, när den lunchar. Svårt med kåpdelar, men man kan fixa det med Lego o aceton när dom går sönder. Lite svåråtkomlig här o var, men det är i princip "standardfel" som i stort sett alla japsknarrar lider utav.Strejks skrev:Tack för betryggande tips! Kåporna är inte något stort bekymmer för mig, eftersom det är en första hoj och jag räknar med att den kan komma att slitas lite mer än framtida hojar eftersom jag inte lärt mig allt mekande än och så.Tommy Gsson skrev:Hej.Motorcykeln i sig är i princip outslitlig, hade den gått 90.000mil så kan du oroa dig.Strejks skrev:Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar!
Böket är plasten som inte går att få tag på när den går sönder, men det går ju alltid att lösa med lagningar eller rent utav byta till några andra kåpor.
Så bara köp kör och var glad, du kommer att bli förundrad över vad en så gammal hoj kan prestera.
Tommy
Intressanta videor, tack! Jag har förstått att VFR-serien är oerhört älskad, men ingen av de där videorna berör den exakta modellen jag kollar på, nämligen vfr750f RC24 från 1988. Det jag inte riktigt lyckas reda ut, är om den har kvar vissa av problemen från VFR:ens föregångare, som nästan förstörde Hondas rykte? Jag förstår att de fixade till problemen till tidigt 90-tal och att hojarna då blev alldeles fantastiska, men var de fantastiska redan 1988 eller fanns vissa problem kvar?blacken skrev:https://www.youtube.com/watch?v=RKRFbUMX_FMStrejks skrev:Hej alla VFR-älskare! Jag är inne på att köpa min första hoj nu och är väldigt intresserad av en VFR750F RC24 från 1988. Det som oroar mig är dock att den är 31 år och har gått 9000 mil... Tror ni det är ett dåligt köp som kommer kräva massa arbete eller blir det en bra första hoj? Den kostar 12 000 och har nästan nya däck och drivpaket. Skattebefriad och jättebillig försäkring, vilket passar mig som är en ung student i Stockholm. Ska mest ha den för skojs skull, då jag inte har något egentligt behov av en hoj! Tacksam för svar!
https://www.youtube.com/watch?v=KmqXem_SEOo
https://www.youtube.com/watch?v=obIxmkx2rEM
Eller kort o gott alla viffrar är bra och funkar överhövan bra, men som vanligt allt utvecklas med tiden. Liasom även perfektionism gör det, så du kan gott njuta av en cool sommar på en klassiker som med all sannolikhet kommer att funka klanderfritt (Fast Blackens lag #01 lag gäller ju " Allting kan djävlas, och det gör det hela tiden") men bortsett det så.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Tack så mycket, blacken! Det var precis den där informationen jag inte lyckades hitta någon annanstans. Slår nog till på hojen om den verkar bra vid provkörning etc. 

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Du syftar till till tidigare VF-modellers sk "chokladkamsmotorer".Strejks skrev:Det jag inte riktigt lyckas reda ut, är om den har kvar vissa av problemen från VFR:ens föregångare, som nästan förstörde Hondas rykte?
VFR kom till för att lösa det problemet och rädda ryktet.
Som av en händelse byggde Honda också en helt ny modern motorcykel runt den nu helt skottsäkra motorn.
I korthet, köper du en väl underhållen VFR, oavsett miltal, så har du en kär vän för en lång tid framåt.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Låter härligt, tack så mycket! Det enda som oroar nu är väl förgasaren som blacken skrev om, men jag är som sagt ganska inne på denna hoj nuadrian_vg skrev:Du syftar till till tidigare VF-modellers sk "chokladkamsmotorer".Strejks skrev:Det jag inte riktigt lyckas reda ut, är om den har kvar vissa av problemen från VFR:ens föregångare, som nästan förstörde Hondas rykte?
VFR kom till för att lösa det problemet och rädda ryktet.
Som av en händelse byggde Honda också en helt ny modern motorcykel runt den nu helt skottsäkra motorn.
I korthet, köper du en väl underhållen VFR, oavsett miltal, så har du en kär vän för en lång tid framåt.

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Ingen orsak och tack för påminnelsen. Har undrat lite över vad som bråkar med förgasarna.Strejks skrev:Låter härligt, tack så mycket! Det enda som oroar nu är väl förgasaren som blacken skrev om, men jag är som sagt ganska inne på denna hoj nu
Blacken, kan du utveckla detta?
Jag hade problem själv med förgasarna på min gen 94-97, men det visade sig att förra ägaren bytt munstycken så hojen gick fetare och därmed koksade igen motorn så tillsvida att kolvringarna kilades fast i sina spår om man inte körde ordentligt, dvs inget fiskörande(1) utan varva ur och kör hojen som ingenjörerna på Honda ursprungligen avsåg(2).
(1) Fiskörande kan definieras som att köra på sjätte växeln i 50 km/h och med passagerare.
(2) Tvåan max i stadstrafik, var inte rädd för 6000 rpm. Växla upp vid 8000-9000 rpm. Trean är en transportväxel tills man får i fyran på 70-vägar och högre. Sexan funkar på motorvägstransporter i minst 110 km/h. Ja, motorerna tål det.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Om jag refererar till min 88:a så kunde jag köra i 50 på sexan, accelerera ifrån det mesta i stan och hade aldrig några problem med förgasarna.
Men det blev ju andra förgasare 90 när den kom med den klena enkelsvingen.
Om jag ska summera mina erfarenheter ifrån jag skaffade 88:an så ville jag ha 88-89 då bakfjädring framgaffel blev bättre, man fick 17" hjul med samma bromsar som var kvar till 97 (skivorna byttes till 94) nackdelen är lite smala fälgar vilket gör att man inta kan välja så många däck och i mitt fall så blev den klassiker försäkrad det året.
Så byt till mosfet regulator typ yamma R1 så kommer den bara att gå.
Tommy.
Men det blev ju andra förgasare 90 när den kom med den klena enkelsvingen.
Om jag ska summera mina erfarenheter ifrån jag skaffade 88:an så ville jag ha 88-89 då bakfjädring framgaffel blev bättre, man fick 17" hjul med samma bromsar som var kvar till 97 (skivorna byttes till 94) nackdelen är lite smala fälgar vilket gör att man inta kan välja så många däck och i mitt fall så blev den klassiker försäkrad det året.
Så byt till mosfet regulator typ yamma R1 så kommer den bara att gå.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Min gen 90-93 hade aldrig förgasarproblem trots 12000+ mil på mätaren.
Däremot en växellåda som lät tveksam. Kan ha varit fel olja i eller knappt nån alls.
Däremot en växellåda som lät tveksam. Kan ha varit fel olja i eller knappt nån alls.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Dom KAN sade jag, men har lagt märke till att iallafall på Gen 3 så är förgasardribbel en regel när dom har snurrat över 5000 - 7000 mil, symptom? Hackig gång, vill inte funka eller dra under 3000 varv, hoppig på låga varvtal, som gör smygkörning näst intill omöjlig, knackande ljud i koppling som upphör när man drar in kopplingshandaget, luktar surt, om avgaserna, går surt vid varm motor.Det enda som oroar nu är väl förgasaren som blacken skrev om
Orsak/er vad knacket anbelangar så är det till 99% att förgasarna inte är synkade, det andra beror på att den får för mycket sås, som kan bero på att äldre original nålventiler är av en sorts gummiblandning, som är med all sannolikhet ej tolerant mot den höga halten av brännjack i såsen som vi har idag, även flottörnivåer kan vara felaktiga.
Misstänker att gummit blir så hårt att det inte orkar täta mot ventilsätet pga bränsletrycket. Även gummitätningarna för chokefunktionen härdar med åren och blir lite inkontinenta, kan då vara läge att hysta in bränslenålar/chokegummitätningar som tål sponken i såsen, även nålsätena bör man byta samtidigt. Trottelnålarna slits och levererar ojämn sås tillförsel till insugen. och på det så är då även ventilerna ej korrekt inställda. så kan det dribbla ibland. Och då så kan det löna sig att investera i en förgasarenoveringssats, och rodda till knaseriet. Man bör även kolla luftfiltret att det är rent
Om man roddar allt det däringa. så funkar "bettan" som hon ska. Men det är "lite" dribbligt att göra dom roddningarna som vanligt på allt som japsarna bygger, antagligen en hämnd för att dom torskade WW II

Nu ska du inte bli skrämd, för allt dribblar förr eller senare, det är inget onormalt på "rörliga ting", underhåller du "Bettan" och sköter service och underhåll som du ska, så få du se att Viffer är en knarr som ger i förhållande till andra märken, sin ägare väldigt lite huvudvärk, den har av all världen samlade motorjournalister och andra "förståsigpåare" epitetet "världens bäst knarr" av en anledning. Och får du dribbel, så har du alltid det fruktansvärt eminenta forumet "VFR Forum" att konsultera vid behov.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Alla dom Gen 3 jag har ägt, hade strul med förgaseriet, verkar som det är ett typfel på den serien helt enkelt, surrade med mecken på "hjulet" när det låg i nejden, och han höll med om det, även att man lätt kunde diagnostisera symptom, så är dom apmariga att komma till tals med. Enklast är att tjacka tjoflöjtanspretans nya förgasare, som typ kanske har gått max 1000 mil. Eller totalrenovera hela bryggan, o det e vare sig billigt eller lätt..adrian_vg skrev:Min gen 90-93 hade aldrig förgasarproblem trots 12000+ mil på mätaren.
Däremot en växellåda som lät tveksam. Kan ha varit fel olja i eller knappt nån alls.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Tackar! Låter som vanligt slitage i mina öron.blacken skrev: Dom KAN sade jag, men har lagt märke till att iallafall på Gen 3 så är förgasardribbel en regel när dom har snurrat över 5000 - 7000 mil, symptom? Hackig gång, vill inte funka eller dra under 3000 varv, hoppig på låga varvtal, som gör smygkörning näst intill omöjlig, knackande ljud i koppling som upphör när man drar in kopplingshandaget, luktar surt, om avgaserna, går surt vid varm motor.
Orsak/er vad knacket anbelangar så är det till 99% att förgasarna inte är synkade, det andra beror på att den får för mycket sås, som kan bero på att äldre original nålventiler är av en sorts gummiblandning, som är med all sannolikhet ej tolerant mot den höga halten av brännjack i såsen som vi har idag, även flottörnivåer kan vara felaktiga.
Misstänker att gummit blir så hårt att det inte orkar täta mot ventilsätet pga bränsletrycket. Även gummitätningarna för chokefunktionen härdar med åren och blir lite inkontinenta, kan då vara läge att hysta in bränslenålar/chokegummitätningar som tål sponken i såsen, även nålsätena bör man byta samtidigt. Trottelnålarna slits och levererar ojämn sås tillförsel till insugen. och på det så är då även ventilerna ej korrekt inställda. så kan det dribbla ibland. Och då så kan det löna sig att investera i en förgasarenoveringssats, och rodda till knaseriet. Man bör även kolla luftfiltret att det är rent
Om man roddar allt det däringa. så funkar "bettan" som hon ska. Men det är "lite" dribbligt att göra dom roddningarna som vanligt på allt som japsarna bygger, antagligen en hämnd för att dom torskade WW II![]()
Nu ska du inte bli skrämd, för allt dribblar förr eller senare, det är inget onormalt på "rörliga ting", underhåller du "Bettan" och sköter service och underhåll som du ska, så få du se att Viffer är en knarr som ger i förhållande till andra märken, sin ägare väldigt lite huvudvärk, den har av all världen samlade motorjournalister och andra "förståsigpåare" epitetet "världens bäst knarr" av en anledning. Och får du dribbel, så har du alltid det fruktansvärt eminenta forumet "VFR Forum" att konsultera vid behov.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Köp av VFR750F RC24 från 1988
Aha, du läser med dina öron du, har alltid misstänkt att du har dina hyss.Låter som vanligt slitage i mina öron.

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02