petjo46 skrev:Oljeuppsamlaren under cykeln och tog bort oljeskruven. Det rann fint ut och när det runnit klart körde jag skruvmejseln genom filtret för att få bort detta.
Ett tips.
Köp en oljefilteravdragare, en sån där som ser ut som en jättestor hylsa. Finns både original och eftermarknad. Dom finns hos diverse hojtillbehörsfirmor, kanske också hos Biltema och är inte speciellt dyra.
Fördel 1. Man slipper hacka in en skruvmejsel och riskera att missa med ännu fler fina nya ord som följd.
Fördel 2. Man slipper riskera att det kommer in skräp i motorn från det söderhackade filtret eller plåten.
Fördel 3. Man kan använda verktyget till att dra åt också och slipper klämma händer och bränna sig på en "förhoppningsvis" varm motor och kommentera det med dom där orden igen
Glömde jag något??
Ja... pluggjäveln... oljan rann in och efter en stund (ca 3 liter) märkte jag att plattorna vid min ingång där MCn stod parkerad började bli nersölade av olja. Det rann väldigt fint ut, ungefär med samma takt som jag hällde i....
Kom på många nya fina ord som inte lämpar sig i närheten av barn eller personer med hjärtproblem.
Jag råkade faktiskt ut för något liknande vid det senaste oljebytet. Men det blev iaf inte lika dyrt.
Man ställer en uppsamlare (ofta en uppskuren 5-litersdunk) under motorn, drar ur oljepluggen och låter det rinna medan man gör något annat.
Vänder mig om efter ett tag och konstaterar att det mesta av oljan ligger som en stor pöl på garagegolvet. Hur åt alla hornförsedda varelser gick det där till?
Jodå, locket till den uppskurna dunken satt på, men det visar sig att gängdelen på locket var av och någon vänlig själ (vi är flera som delar på hojgaraget) hade bara "lagt dit" locket över gängorna som hölls kvar enbart av den feta ytan.
Precis som du gick det åt en del ord som skulle fått Hin Håle him self att hålla för öronen och springa därifrån. Så jag har full förståelse för hur det måste ha låtit när all dina fina nya olja rann ut på backen.