Friläge mellan 5:an och 6:an?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Friläge mellan 5:an och 6:an?

#1 Inlägg av Sälle »

Jag köpte min VFR800Fi -98 tidigt i våras och har hunnit rulla ca:150 mil än så länge. Vid två tillfällen har jag varit lite slö i foten när jag växlat upp och fått i ett friläge mellan 5:an och 6:an. Vad jag har förstått så ska det inte finnas något friläge där så min fråga är om man ska oroa sig över att växellådan inte är frisk och kan rasa när som helst eller...
Viffen har gått ca:3500mil totalt.

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Finns inget friläge mellan 5:an & 6:an ... har ingen erfarenhet av mc lådor ...
Här är ett utdrag ur manualen

Bild

Länk till hela serviceboken finns här http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=457
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Re: Friläge mellan 5:an och 6:an?

#3 Inlägg av Henning »

Konsultera din lokale Hondadoktor!

Jag skulle inte gasa runt massa i onödan, men nåt omedelbart rashot föreligger nog inte.

Men kolla upp det, ett tips och råd.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det beror på hur det friläget uppstår.
Hoppar växeln ur? Alltså när du lägger i växeln och gasar på, åker den ur och motorn säger WOAAAAMMM? Möjligen följt av ett RRRRRRRT från lådan.

Eller är det bara när du växlar och släpper kopplingen åså finns det ingen växel där.

Om det är det förstnämnda så är det problem med klackarna och/eller gafflarna i lådan och sånt behöver isf åtgärdas rätt snabbt annars kan man "tappa" aktuell växel/växlar och den/dom blir helt enkelt obrukbara och man får hoppa förbi. Men det är ovanligt att det händer med 5:an och 6:an, utan det är oftast 2:an som ligger i riskzonen om man har våldat växellådan.

Det sisnämnda däremot kan ibland hända vid lite slarvig växling och behöver inte tyda på något fel om det inte händer ofta/hela tiden och utgör ett stort problem vid körningen.
Det kan vara så enkelt att du kanske behöver justera ner pedalen lite för att få mer kraft när du lägger i växlarna.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#5 Inlägg av Sälle »

Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Då är det nog inget att oroa sig över.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 295
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#7 Inlägg av burnis »

SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Har åxå fått i "friläge" några gånger...inte kul :( ...men jag tror de var mellan 4-5:an....när man typ växlar snabbt som fanken
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#8 Inlägg av tedman »

SkåneMicke skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Samma hände mig när jag hämtade hem hojen, fick hjärtat i halsgropen och tänkte att nu är man blåst.
Snackade sen lite med svärfar och han hade upplevt samma sak på någon av sina tidigare hojar.
Har inte märkt något nu på vårturerna, växlar lite mer "bestämt" också.

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#9 Inlägg av Henkan »

Tror inte du behöver oroa dig, har råkat ut för det lite då och då. Verkar som att det finns ett litet microskopiskt friläge mellan 5:an och 6:an, kan det möjligtvis vara så att man använder samma grejor som i de 5-växlade lådorna och bara lägger på ett drev och därmed får ett litet glapp ??? Min teori till någon säger något annat i alla fall......

Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

Henkan skrev:Tycker det har inverkan vilken olja man kör på oxo, första sommaren jag hade min märkte jag inte så mycket men förra sommaren körde jag på en annan olja och fick bla denna egenskap på köpet. Nu har jag bytt till en annan olja igen och tycker att lådan funkar mycket bättre. Kan tillägga att min är en -90 och har rullat 9900 mil så det är kanske är lite olika.
Oljan som fick din låda att funka bättre, vilken var det? Märke och tjocklek mm, allt är av intresse!

Började på en ny tråd, eftersom jag inte såg denna först. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?p=16033#16033

TPF.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#11 Inlägg av Henkan »

Den heter "Q8 SBK Racing".
Och är en SAE 15W-50 olja.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf

Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010
Inlägg: 129
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:55
Ort: Uddevalla

#12 Inlägg av fbkforever »

Sälle skrev:Sexan har aldrig hoppat ur utan det ha bara hänt två gånger och båda gångerna har jag inte varit "bestämd" när jag växlat.
Har hänt för mig med några gånger, och då har jag växlat ganska slött :?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

Henkan skrev:Den heter "Q8 SBK Racing".
Och är en SAE 15W-50 olja.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... Racing.pdf

Jag kan verkligen rekommendera den, lättare att växla och jag tycker motorn går tystare utan skrammel.
Juste! Tack för infon.

Försökte växla mer bestämt på minituren efter jobbet, men hittade iaf ett fri läge mellan 6 och 5, eller om det var mellan 5 och 4. Det var å andra sidan det enda friläget jag hittade och enda gången det hände. Växla upp verkar funka alltid, bara man knycker till bestämt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar