Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTEC

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hampus_80
Medlem

Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTEC

#1 Inlägg av Hampus_80 »

Hej!

Nu har jag tagit bort ena slipon-ljuddämparen på min VFR 800 VTEC -03 och vilket maffigt ljud det blev! Precis lagom högt i mitt tycke, kör man lungt låter det inte så mycket - en glidare låter med effektavgassytem betydligt mer. På tomgång när motorn är varm låter V4:an lite som en V8 :)

Provade först att plocka bort båda ljuddämparna, men det blev lite väl hög ljudvolym. Lägst ljudvolym blev det när jag tog bort vänster ljuddämpare eftersom avgaserna vill gå lättaste vägen ut. Katalysatorn hjälper också till att ljuddämpa en del.

Tycker man det blir för högt ljud kan man eventuellt sätta någon blindning på halva röret för att få lite lägre ljudvolym. Jag funderar på att montera ett förlängningsrör i rostfritt så det blir lite snyggare. Vid besiktning monterar jag enkelt dit ljuddämparen och sätter i insatserna.

Bifogar en bild där man kan se hur det ser ut.
Foto0096.2.jpg
Foto0096.2.jpg (63.89 KiB) Visad 4422 gånger
VFR 800 VTEC med ABS - 2003. Leo Vince Slip-on, K&N-filter, värmehandtag, pakethållare med toppbox, mörktonad ruta. Underbart V4-ljud :)
Peugeot Speedfight 100 - 98 (2-takt). Som att köra trimmad moppe lagligt :)

Användarvisningsbild
dubbear
Medlem

Re: Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTE

#2 Inlägg av dubbear »

Ha!
Kan tänka mig att det låter
Man kan inte köra vilse om man skiter i var man är
Honda VTR 1000 99
Honda VFR 750 1991 (Såld)
Yamaha RD 250 1981 (Såld)

Bor på http://www.electrobear.com

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Tips om hur man får ett maffigare V4-ljud på VFR 800 VTE

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hampus_80 skrev:Hej!

Nu har jag tagit bort ena slipon-ljuddämparen på min VFR 800 VTEC -03 och vilket maffigt ljud det blev! Precis lagom högt i mitt tycke, kör man lungt låter det inte så mycket - en glidare låter med effektavgassytem betydligt mer. På tomgång när motorn är varm låter V4:an lite som en V8 :)

Provade först att plocka bort båda ljuddämparna, men det blev lite väl hög ljudvolym. Lägst ljudvolym blev det när jag tog bort vänster ljuddämpare eftersom avgaserna vill gå lättaste vägen ut. Katalysatorn hjälper också till att ljuddämpa en del.

Tycker man det blir för högt ljud kan man eventuellt sätta någon blindning på halva röret för att få lite lägre ljudvolym. Jag funderar på att montera ett förlängningsrör i rostfritt så det blir lite snyggare. Vid besiktning monterar jag enkelt dit ljuddämparen och sätter i insatserna.
Jag började skriva och sen tänkte jag "visst fan, april april", men så såg jag att tråden är startad 28 mars så då får jag bara hoppas att du inte menar allvar, för du får helt fel mottryck och sprutet lär få spelet i största allmänhet.

Lite som McDonalds Sveavägen på 80-talet. Folk bytte avgasystem till någon 4-1, tömde det på innehåll så det istället blev 4-0 och tyckte att hojen gick så ini bomben.
Jodå, det lät som om det gick i minst 300, men hojen gick defacto sämre.

Det blir förvisso mindre påverkan när man ändrar efter kollektorn och sprutet justerar sig själv till viss del, men du bör nog ta upp hojen i bänk, troligen montera PC och justera om du har tänkt köra sådär.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar