Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
MagnusFbg
Donator 2016
Inlägg: 54
Blev medlem: lör sep 24, 2011 18:40
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#1 Inlägg av MagnusFbg »

Hej alla kunniga Viffer-älskare.

Är lycklig hysfat ny på MC och nybliven ägare av en VFR 750 FR och tar för tillfället alla chanser att köra. Min plan är att ha MC'n igång hela vintern, dvs inte ställa av och vinterförvara. Vet dock inte om det finns några nackdelar med det. Som 40+are är försäkring inga problem ekonomiskt :wink:, men vet inte om det finns andra orsaker till att ställa bort cykeln för vintern?

Frågan,då; som i ämnesraden - tar motorcykeln skada av att köras i låga ute-temperaturer? Menar förstås inte om man kör i minusgrader och kör vält :mrgreen: Kommer ha igång motorn åtminstone en gång/vecka, även om vädret inte tillåter körning.
***************
VFR 750F '94 - Röd

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

MagnusFbg skrev:Hej alla kunniga Viffer-älskare.

Är lycklig hysfat ny på MC och nybliven ägare av en VFR 750 FR och tar för tillfället alla chanser att köra. Min plan är att ha MC'n igång hela vintern, dvs inte ställa av och vinterförvara. Vet dock inte om det finns några nackdelar med det. Som 40+are är försäkring inga problem ekonomiskt :wink:, men vet inte om det finns andra orsaker till att ställa bort cykeln för vintern?

Frågan,då; som i ämnesraden - tar motorcykeln skada av att köras i låga ute-temperaturer? Menar förstås inte om man kör i minusgrader och kör vält :mrgreen: Kommer ha igång motorn åtminstone en gång/vecka, även om vädret inte tillåter körning.
Rätt viskotet på olja och mjukare tändstift (NGK=8) så är det ingen fara, förutsatt att du har glykol i kylarvattnet också förståss.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3235
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#3 Inlägg av Donner »

Det man skall tänka på är att aluminium är känsligt för salt. Även om det är + grader ute och kanske fuktig vägbana så kan det ligga salt kvar som inte är så bra. Skall du köra så tvätta ofta och tänk på att vaxa hojen nu på hösten.

Att starta hojen en gång i veckan utan att köra är inte så bra, den extra bensinen som tar sig ner i oljan vid en kallstart är svår att bli av med om man inte kör hojen riktigt varm. Kondens i avgassystem, samma sak där. Då är det bättre att låta bli samt ha batteriet på underhållsladdning. 8)

Vet du att du inte skall köra på ett par månader så töm förgasarna och ha full tank för att motverka kondens i tanken.

Byt olja på hösten så hojen inte står med gammal förorenad olja.

Du skrev att du kommer att köra hela vintern men det finns ju ett par månader då det är omöjligt därav mina tips. :wink:

Men att köra i kallt väder ser jag inte som ett hinder, en vattenkyld motor får upp värme ändå pga termostaten, kanske låta motorn gå ett par min på tomgång innan du kör iväg samt tänka på att kalla däck är hala. :D
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#4 Inlägg av adrian_vg »

MagnusFbg skrev:Kommer ha igång motorn åtminstone en gång/vecka, även om vädret inte tillåter körning.
Undvik att starta motorn under vintern och bara köra på tomgång några minuter. Är inte bra för oljan. Ska du köra, kör, låt den inte stå på tomgång enbart. Resultatet kommer annars att bli olja som liknar kaffegrädde till våren.

Tänk på att bilisterna antagligen inte väntar sig en motorcykel på vägarna under vintern, så tänk åt dem och gör dig synlig så gott det går. Varselväst är kanske inte helt snyggt, men reflexränderna kommer att hjälpa dig, samtidigt som västen kommer att skydda dig från det värsta slasket.

Annars, vad Donner och Gsson skrev.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1547
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#5 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
MagnusFbg skrev:Kommer ha igång motorn åtminstone en gång/vecka, även om vädret inte tillåter körning.
Undvik att starta motorn under vintern och bara köra på tomgång några minuter. Är inte bra för oljan. Ska du köra, kör, låt den inte stå på tomgång enbart. Resultatet kommer annars att bli olja som liknar kaffegrädde till våren.

.
Men det är så svårt att avhålla sig. lgår var jag tvungen att starta upp viffern och lyssna på ljudet. Jag fattar inte....för det är lite konstigt....det är samma känsla fortfande som när man var liten med sin första hoj :mrgreen:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#6 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Men det är så svårt att avhålla sig. lgår var jag tvungen att starta upp viffern och lyssna på ljudet. Jag fattar inte....för det är lite konstigt....det är samma känsla fortfande som när man var liten med sin första hoj :mrgreen:
Jag vet. Jag startar den åtminstone en gång i midvintern, bara för att. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2167
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#7 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Men det är så svårt att avhålla sig. lgår var jag tvungen att starta upp viffern och lyssna på ljudet. Jag fattar inte....för det är lite konstigt....det är samma känsla fortfande som när man var liten med sin första hoj :mrgreen:
Jag vet. Jag startar den åtminstone en gång i midvintern, bara för att. :D
Hmmm...
Man skulle kanske sätta sprutt på extramotorn för att kunna torrgasa lite på vintern.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skadas MC'n av körning i låga ute-temperaturer?

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Man skulle kanske sätta sprutt på extramotorn för att kunna torrgasa lite på vintern.
Bygg ett enkelt snöplogschassi och hojka i extramotorn, så har du definitivt ett skäl att starta den i vinter. :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar