Synkronisera förgasare, lite hjälp?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

Synkronisera förgasare, lite hjälp?

#1 Inlägg av moshh »

Tänkte försöka mig på att synkronisera förgasarna på hojen.
Först och främst, vilken av dessa ska jag använda mig av:

Manometer
Vakuummätare

Sedan, hur kopplar jag mätaren ihop med cylindern? Har en VFR750 -90. Står i instruktionsboken att jag behöver
en adapter men jag behöver nog ytterligare förklaring. Är det väldigt omständigt att endast använda en mätare?
Behöver jag köpa fyra stycken kan jag lika gärna lämna in den på verkstan. Det står att förgasarna justeras med
tre skruvar som befinner sig mellan förgasarparen. Måste förgasarna monteras av för att justeras?

Sedan måste jag fråga, är detta något jag borde ge mig på eller ska jag lämna in hos verkstad?
Jag är nyfiken av mig och gillar att meka.

Tack!
--------------------------
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90
2017-2022 Ducati Supersport S - 17

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Synkronisera förgasare, lite hjälp?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

moshh skrev:Tänkte försöka mig på att synkronisera förgasarna på hojen.

Manometer
Vakuummätare

Sedan, hur kopplar jag mätaren ihop med cylindern? Har en VFR750 -90. Står i instruktionsboken att jag behöver en adapter men jag behöver nog ytterligare förklaring. Är det väldigt omständigt att endast använda en mätare?
Behöver jag köpa fyra stycken kan jag lika gärna lämna in den på verkstan. Det står att förgasarna justeras med tre skruvar som befinner sig mellan förgasarparen. Måste förgasarna monteras av för att justeras?

Sedan måste jag fråga, är detta något jag borde ge mig på eller ska jag lämna in hos verkstad?

Tack!
Det är isf vakuummätaren du ska ha, men det blir nog inte bra ändå av flera anledningar.
- Du ändrar vakumet när du har mätaren inkopplad respektive inte.
- Eftersom mätaren hoppar runt en del när den är inkopplad så är det väldigt svårt att se när du har fått det synkront genom att koppla på en i taget.
- Du behöver som sagt adapters som är små rör som är gängade med fasta muttrar och O-ringar i ena änden för att kopplas på insugsrören (brukar sitta stjärnskruvar där på Honda).

Det finns färdiga kit att köpa som antingen klockor eller sådana http://www.carbtune.com

Troligen behöver du även en vinklad specialmejsel för att komma åt synkskruvarna på gasarna.

Man monterar inte av gasarna utan justeringen görs med motorn igång. Tror det finns en beskrivning i forumets meckguide.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Tyrannosaurus skrev:
moshh skrev:Tänkte försöka mig på att synkronisera förgasarna på hojen.

Manometer
Vakuummätare

Sedan, hur kopplar jag mätaren ihop med cylindern? Har en VFR750 -90. Står i instruktionsboken att jag behöver en adapter men jag behöver nog ytterligare förklaring. Är det väldigt omständigt att endast använda en mätare?
Behöver jag köpa fyra stycken kan jag lika gärna lämna in den på verkstan. Det står att förgasarna justeras med tre skruvar som befinner sig mellan förgasarparen. Måste förgasarna monteras av för att justeras?

Tack!
Förutom det Ödlan säger så bör det alltså vara en mätare per förgasare, annars blir det nog nära omöjligt att vara säker på att alla förgasare öppnar exakt lika.

Fast med tanke på att du låter lite tveksam... går hojen illa? Eller vill du göra detta bara för att se om du klarar det? Jag är van med bilar med två förgasare, och jösses vad tidigare ägare brukar ha skruvat bort sig... tänk då hur man kan ställa till det med fyra. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:Jag är van med bilar med två förgasare, och jösses vad tidigare ägare brukar ha skruvat bort sig... tänk då hur man kan ställa till det med fyra. :wink:
Det finns en genväg som praktiserades på bl.a. den första Honda CB750 från 1969 som hade fyra förgasare. Den hade dock inget länksystem och ingen brygga utan i stort sett fyra helt separat monterade förgasare med fyra vajrar och fyra tomgångsskruvar. Det enda som var ihoplänkat var chokespjällen och dom hade faktiskt en liten brygga för att hålla dom i läge.

Jag hade en sån i början av 80-talet och det tog ett tag innan jag kom underfund med hur man skulle justera dom. Att justera med vakumklockor gick iofs något sånär, men efter en varvning så var all justering väck igen.
Lösningen var att skruva in allt i botten och sen skruva ut lika många varv på varje.. Det blir långt ifrån 100, men inte helt fel heller :wink:

Men på dagens hojar går det inte att göra så för där är en förgasare fast och sen justerar man dom andra efter den.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

#5 Inlägg av moshh »

tersan skrev: Förutom det Ödlan säger så bör det alltså vara en mätare per förgasare, annars blir det nog nära omöjligt att vara säker på att alla förgasare öppnar exakt lika.

Fast med tanke på att du låter lite tveksam... går hojen illa? Eller vill du göra detta bara för att se om du klarar det? Jag är van med bilar med två förgasare, och jösses vad tidigare ägare brukar ha skruvat bort sig... tänk då hur man kan ställa till det med fyra. :wink:
Nja den går inte illa vad jag vet, fast jag är ju inte jättesäker på hur en 100% synkad hoj känns heller.
Har dock märkt på sistone att hojen gärna hoppar och har sig när man startar från stillastående om man
är för okänslig på kopplingen, "kärringstart" dvs. Det är väl som sig ska men jag har inte märkt av detta
såpass påtagligt innan. Eller så har högerhanden kanske blivit sämre...
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem

#6 Inlägg av HondaVFR »

De erfarenheter jag har när förgasarna behöver en synkronisering
är :
- Ojämn tomgång/motorgång
- Varierande tomgångsvarv ( dvs ibland är tomgången för hög och ibland för låg
så man får justera tomgångsvarvet ofta )
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
moshh
Donator 2009

#7 Inlägg av moshh »

Okej, något sådant har jag inte märkt av, så jag kanske ska låta synkroniseringen vänta tills vidare :P
2008-2010 VFR 750F -87
2010-2017 VFR 750F -90

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#8 Inlägg av blacken »

Troligen behöver du även en vinklad specialmejsel för att komma åt synkskruvarna på gasarna.
Eller en väldigt liten Japansk värmetålig hand :D Fy fan vad det är varmt vid termostathuset..:)
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Eller en väldigt liten Japansk värmetålig hand :D Fy fan vad det är varmt vid termostathuset..:)
Gsson använde nån sorts mejsel med svanhals, när han ställde synkningen på min grönviffer. Pilligt och hett var det. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem

#10 Inlägg av HondaVFR »

moshh skrev:Okej, något sådant har jag inte märkt av, så jag kanske ska låta synkroniseringen vänta tills vidare :P
"Rör aldrig något som fungerar" är mitt koncept :wink:
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#11 Inlägg av tersan »

HondaVFR skrev:
moshh skrev:Okej, något sådant har jag inte märkt av, så jag kanske ska låta synkroniseringen vänta tills vidare :P
Klokt! Fast många tillämpar ju ingenjörens variant: "Om det fungerar, skruva isär för att ta reda på varför". :mrgreen:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

tersan skrev:
HondaVFR skrev:
Klokt! Fast många tillämpar ju ingenjörens variant: "Om det fungerar, skruva isär för att ta reda på varför". :mrgreen:
Eller det mer kända uttrycket: "If it ain't broken, don't fix it".

Jag väntar bara på den dagen det även ska börja gälla i datavärlden. Men där ska det uppdateras hej vilt varesig det behövs eller inte och webbsidor ska innehålla mer och mer skit så att dom blir tyngre och tyngre att ladda och sen är det dags att uppdatera igen eftersom inget fungerar. Vart har den hederliga html-koden och kanske lite php och java för lite forum, formulär och valideringar tagit vägen? Det funkar ju alldeles utmärkt.

Men då kommer det som Tersan sa om ingenjörena in, men inte bara det. Många dataknuttar som tillbringar hela dagarna med att producera buggar skulle bli arbetslösa och det skulle även gälla överbuggen Microsoft :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#13 Inlägg av blacken »

Om du är lite "iskall" och inte rädd av dig, så kan du pröva med att köra knoten riktig varm (normalvarm) Blås ur den rejält ett par gånger, OBS inget övervarv!. Skruva opp tomgången till en 1800-2000 varv. Gör ett litet märke på knasaren och luft/bränsle skruven så du vet vart du började. Skruva ut (åt vänster/moturs) L/B skruven tills du hör att motorns varv börjar att förändras, skruva nu in (åt höger/medurs) den tills samma resultat hörs/märks, skruva tillbaka (moturs/vänster) den en liten bit, tills motorn låter "normalt". Repetera på alla förgasare. Obs, låt det inte gå för lång tid vid justeringen utan blås ur den mellan varje knasare. Och vrid sakta och försiktigt, på justerskruvarna, max ett 1/4 varv i taget. Och är det så att du behöver skruva mer än ett varv, kom ihåg hur många varv du vrider, och åt vilket håll du skruvade..

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#14 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:Om du är lite "iskall" och inte rädd av dig, så kan du pröva med att köra knoten riktig varm (normalvarm) Blås ur den rejält ett par gånger, OBS inget övervarv!. Skruva opp tomgången till en 1800-2000 varv. Gör ett litet märke på knasaren och luft/bränsle skruven så du vet vart du började. Skruva ut (åt vänster/moturs) L/B skruven tills du hör att motorns varv börjar att förändras, skruva nu in (åt höger/medurs) den tills samma resultat hörs/märks, skruva tillbaka (moturs/vänster) den en liten bit, tills motorn låter "normalt". Repetera på alla förgasare. Obs, låt det inte gå för lång tid vid justeringen utan blås ur den mellan varje knasare. Och vrid sakta och försiktigt, på justerskruvarna, max ett 1/4 varv i taget. Och är det så att du behöver skruva mer än ett varv, kom ihåg hur många varv du vrider, och åt vilket håll du skruvade..
Låt mig anta att du snackar om luftskruvarna/blandningsskruvarna nu. Det finns enklare sätt och man behöver varken varva till hårt eller dra upp tomgången.

Att utgå från där dom står fyller ingen funktion, dom kan står olika alla fyra. Börja istället med att skruva in alla i botten tills man känner ett motstånd (man får inte dra in dom hårt utan bara tills det tar stopp). Om det går trögt kan det vara idé att först dra ur skruvarna helt och spaya både dom och hålen med 5-56. Pass på och tappa inte bort de små fjädrarna, brickorna och O-ringarna som sitter på skruvarna. Om de sitter kvar i hålen kan man välja att försiktigt pilla ut dom med en tunn skruvmejsel eller låta dom sitta, men dom kommer nog ramla loss när man spayar in 5-56. Var noga med ordning när du sätter tillbaka allt, skruv, fjäder, bricka, O-ring.

Sätt sen alla i utgångsläget som brukar vara 3 varv ut från helt inskruvade och börja där vilket man kan göra med motorn avstängd. Ofta går hojen bra redan där och det kanske inte behövs mer justering.
Men för att finjustera startar man motorn och drar sen ut alla skruvarna 1/4 varv i taget (alltså alla fyra innan nästa steg). Varva till lite lätt och låt den sen gå ner på tomgång. Det som kommer att hända är att tomgången ökar en aning. Fortsätt och dra ut alla fyra skruvarna 1/4 varv i ett nytt set och se vad som händer osv.
Vid något läge kommer tomgången att bli orolig och börja vandra, det talar då om att du är för högt. Skriva då tillbaka skruvarna 1/4 varv till det läge där du senast hade stabil tomgång och stanna där. Ställ vid behov ner tomgången och var nöjd, justeringen är nu bra.

Grundidé är alltså att skruvarna ska vara så långt ut som möjligt med fortfarande ge en stabil tomgång.
Om man tittar i verkstadshandboken ("Service Manual"/"Shop Manual") så finns det något som kallas "Idle Drop Procedure"... Glöm det! Det har med det s.k. "Emision Control System" att göra och funkar inte i verkligheten.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#15 Inlägg av blacken »

Tyrannosaurus skrev:
blacken skrev:Om du är lite "iskall" och inte rädd av dig, så kan du pröva med att köra knoten riktig varm (normalvarm) Blås ur den rejält ett par gånger, OBS inget övervarv!. Skruva opp tomgången till en 1800-2000 varv. Gör ett litet märke på knasaren och luft/bränsle skruven så du vet vart du började. Skruva ut (åt vänster/moturs) L/B skruven tills du hör att motorns varv börjar att förändras, skruva nu in (åt höger/medurs) den tills samma resultat hörs/märks, skruva tillbaka (moturs/vänster) den en liten bit, tills motorn låter "normalt". Repetera på alla förgasare. Obs, låt det inte gå för lång tid vid justeringen utan blås ur den mellan varje knasare. Och vrid sakta och försiktigt, på justerskruvarna, max ett 1/4 varv i taget. Och är det så att du behöver skruva mer än ett varv, kom ihåg hur många varv du vrider, och åt vilket håll du skruvade..
Låt mig anta att du snackar om luftskruvarna/blandningsskruvarna nu. Det finns enklare sätt och man behöver varken varva till hårt eller dra upp tomgången.

Att utgå från där dom står fyller ingen funktion, dom kan står olika alla fyra. Börja istället med att skruva in alla i botten tills man känner ett motstånd (man får inte dra in dom hårt utan bara tills det tar stopp). Om det går trögt kan det vara idé att först dra ur skruvarna helt och spaya både dom och hålen med 5-56. Pass på och tappa inte bort de små fjädrarna, brickorna och O-ringarna som sitter på skruvarna. Om de sitter kvar i hålen kan man välja att försiktigt pilla ut dom med en tunn skruvmejsel eller låta dom sitta, men dom kommer nog ramla loss när man spayar in 5-56. Var noga med ordning när du sätter tillbaka allt, skruv, fjäder, bricka, O-ring.

Sätt sen alla i utgångsläget som brukar vara 3 varv ut från helt inskruvade och börja där vilket man kan göra med motorn avstängd. Ofta går hojen bra redan där och det kanske inte behövs mer justering.
Men för att finjustera startar man motorn och drar sen ut alla skruvarna 1/4 varv i taget (alltså alla fyra innan nästa steg). Varva till lite lätt och låt den sen gå ner på tomgång. Det som kommer att hända är att tomgången ökar en aning. Fortsätt och dra ut alla fyra skruvarna 1/4 varv i ett nytt set och se vad som händer osv.
Vid något läge kommer tomgången att bli orolig och börja vandra, det talar då om att du är för högt. Skriva då tillbaka skruvarna 1/4 varv till det läge där du senast hade stabil tomgång och stanna där. Ställ vid behov ner tomgången och var nöjd, justeringen är nu bra.

Grundidé är alltså att skruvarna ska vara så långt ut som möjligt med fortfarande ge en stabil tomgång.
Om man tittar i verkstadshandboken ("Service Manual"/"Shop Manual") så finns det något som kallas "Idle Drop Procedure"... Glöm det! Det har med det s.k. "Emision Control System" att göra och funkar inte i verkligheten.
Tja, varje meck, blir salig på sin egen skruvmejsel. sägs det..:)

Skriv svar