Tänker köpa en VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Tänker köpa en VFR
Hej, skall titta på och förhoppningsvis köpa en sån i helgen.
Vad skall jag titta efter, vad finns det för vanliga fel?
Vad skall jag titta efter, vad finns det för vanliga fel?
Vad är det för årsmodell ? Jag vet att på tidigare modeller så har en del haft problem med att spänningsregulatorn, den blir för varm och går sönder. Sen så tycker jag personligen att gen 6 (02 och nyare) har ett "modernare" utseende (nu blir jag väll antagligen hängd här i forumet
) Men alla har vi ju olika smak och tur är väll det 

Nu vet jag inte vilken årsmodell du tittar på men fram t.om -87 (tror jag det var) så hade dom lite problem med för trånga oljekanaler till topparna så dom käkade kamaxlar. Detta är bara ett problem om man inte låter motorn komma upp i arbetstemperatur innan man gasar på. -88 och framåt var detta problem åtgärdat så faller cykeln dig i smaken så slå till! 

VFR750F -87
Semper in primis
Semper in primis
Jag tycker skicket på hojen säger mer än div service böcker. Bedöm skicket och hur du tror den är körd, servad och behandlad, oftast så stämmer det överens.
Efersom modellen är känd för att bara rulla och rulla och rulla så kan du lägga krutet på att kika på bromsar, lack och tillbehör. Sen kikar du efer servicebok och dokumenterad service. Många VFRer har fått tjäna sina mästare som touringhoj och därför rullat ett par tusen mil. Därför har många rullat långt. Å en touringkörd hoj har ju fått gått långa dags etapper och då få kallstarter och varvstoppskörande, dvs en med lite fler mil kan vara bättre än en med färre.
Efersom modellen är känd för att bara rulla och rulla och rulla så kan du lägga krutet på att kika på bromsar, lack och tillbehör. Sen kikar du efer servicebok och dokumenterad service. Många VFRer har fått tjäna sina mästare som touringhoj och därför rullat ett par tusen mil. Därför har många rullat långt. Å en touringkörd hoj har ju fått gått långa dags etapper och då få kallstarter och varvstoppskörande, dvs en med lite fler mil kan vara bättre än en med färre.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
Hej, jag köpte hojen, som var en -89.
Röd.
Jag är dock lite bekymrad. Skall besiktiga den på onsdag denna veckan.
Ljudnivån är ganska livlig. Det är inte orginalsystem på den.
Vad det är för system vet jag inte.
Men hur kan jag göra för att få ner ljudnivån inför besiktningen?
Går det att trycka ner något?
Har aldrig pillat med ljudnivån på en MC förr...
Är det orginal med 4-1 system på VFR -89 eller hade dem orginal 2 dämpare?
Röd.
Pilla in diskbollar som består av stålnät i ljuddämparen inifrån (från kröken) häng dom i en bit ståltråd så du kan rycka ur dom sen.Alming skrev:Hej, jag köpte hojen, som var en -89.
Röd.
VFR'en tyvärr såld.
TAck för tipset. får prova det om jag får underkänt.
Lyssnade när kompisen drog iväg och provkörde, den väsnas inte så fruktansvärt mycket. hör ju värre varje dag ute på vägarna.
De kanske byter dämpare tillbesiktning men men.
OK, så det var 2 orginal. Och hur godkänt är det med 4-1 då? OK eller inte OK.
Lyssnade när kompisen drog iväg och provkörde, den väsnas inte så fruktansvärt mycket. hör ju värre varje dag ute på vägarna.
De kanske byter dämpare tillbesiktning men men.
OK, så det var 2 orginal. Och hur godkänt är det med 4-1 då? OK eller inte OK.
- Roosterman
- Medlem
Alla system är mer eller mindre godkända;)
Det gäller bara att få ner ljudnivån till maximalt 103dB vid ett för hojen specat varvtal...
Regbesiktade en tyskimorterad Suka en gång med ett hemmabyggt avgas bestående av en Simon billjuddämpare=)
Inga probs.
/Loud pipes save lives =)
Det gäller bara att få ner ljudnivån till maximalt 103dB vid ett för hojen specat varvtal...
Regbesiktade en tyskimorterad Suka en gång med ett hemmabyggt avgas bestående av en Simon billjuddämpare=)
Inga probs.
Burn baby, BUUUURN =)
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
VFR800Fi-01 + KLX650R-99
Ok, jag hoppas verkligen att det går igenom.Roosterman skrev:Alla system är mer eller mindre godkända;)
Inga probs.
Det kanske inte är någon fara alls med ljudet, men jag blev överaskad av nivån, för jag har inte själv haft en hoj med mycket ljud förrut. Haft tysta cyklar

Det ger sig i morgon!
Man hörs ju när man kommer och därför blir folk mer uppmärksamma = kanske spar nått liv?Henning skrev:"Loud pipes save lives"
Myternas myt...
Den som kan påvisa någon form av belägg för att detta skulle vara sant vinner en riktigt j-a stor stark.
/H

Fast å andra sidan om alla vore som jag, dvs vrider nacken av sig för att se vad det är för nått skoj som kommer brummandes och kanske tar lite väl mycket uppmärksamhet från vägen så kanske det inte vore så bra.
Hojen såld
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Kontakt:

OK, ge dig själv tre olika exempel där öppna rör kan ha förhindrat en olycka:
A) Omkörning på motorväg?
B) Skymd korsning där bilist skall/skulle svänga vänster?
C) Gående vid skymt övergångsställe?
MÖJLIGEN kan en gående, om han annars är MC-förare, tänka sig att här kommer en R-hoj farande, bäst jag ser mig för lite extra...
Tyvärr, jag tror inte på devisen.

Eller har du fler förslag på incidentscenarion?
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!