Hej!
Jag har haft problem med att starta min VFR -89 senaste tiden. Startmotorn snurrar på bra men vill inte "hugga in" och dra runt motorn. Jag misstänkte något med startmotorkopplingen. Jag demonterade och hittade lite sprickor i godset (se bifogad fil). Misstänker att det är problemet. Var får man tag på en ny? Kanske någon här på forumet som har en till övers? Som vanligt står jag med en delvis demonterad hoj när säsongen börjar
Tacksam för tips/Per
Bilagor
startmotorkoppling.jpg (125.55 KiB) Visad 16561 gånger
Var det inte en annan medlem på forumet som också hade samma problem nyligen? Tror han fick tag på en ny beggad startmotorkoppling via en forummedlem.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Var det inte en annan medlem på forumet som också hade samma problem nyligen? Tror han fick tag på en ny beggad startmotorkoppling via en forummedlem.
Exakt samma problem som jag har. Hittat en bra begagnad på Hojbiten.se för 800:-. Ny i butik finns för ca 2000:-, Ny på Ebay ca 1300:- plus frakt.
Så det löser sig nog.
/Per
Glöm inte att även byta rullar/tryckare/fjädrar (500.-) som förmodligen är anledningen till att den spricker, blir för mycket utrymme vid bakslag. Finns en snubbe på ett engelskt forum som svetsar grejerna, betyder för mig att det går att göra, funderar på att ta min gamla till nån firma ihop med en tårta och be dem tiga ihop. Ang priser.. På ebay ska den kosta som beg runt 200 + frakt. På skroten i Sverige kostar den som nämnt 800-1000. -89 till 97 ska tydligen vara samma. De tidigare har annorlunda yttre krans till tändningen. Och glöm inte att beställa ny packning
Jag misstänker att felet uppstår för att fästskruvarna har lossnat, och kransen har börjat att röra sig lite. Om man kollar så kan man se tydliga skador/märken på hålen för fästskruvarna..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken skrev:Jag misstänker att felet uppstår för att fästskruvarna har lossnat, och kransen har börjat att röra sig lite. Om man kollar så kan man se tydliga skador/märken på hålen för fästskruvarna..
Skulle kunna vara en förklaring det med. Det blir ett spel som tillåter rörelse/krafter som inte borde vara.
Hej!
Köpte den på Hojbiten. Fungerar perfekt efter montering. En av fästskruvarna satt löst vid demontering så det kan mycket väl vara orsaken till skadan. nästa fel är hastighetsmätarvajern, tog i för hårt vid montering.... never ending story.....
Är det svårt att byta startmotorkopplingen på en VFR750 från 86-87? Eller måste man plocka isär halva motorn för det?
Tänkte om man som normalt begåvad amatör är "the man for the job" så att säga?
Badget skrev:Är det svårt att byta startmotorkopplingen på en VFR750 från 86-87? Eller måste man plocka isär halva motorn för det?
Tänkte om man som normalt begåvad amatör är "the man for the job" så att säga?
Inte så svårt, tänk bara på att momentdra skruvarna och änvända loctite till dom.
Lägg ner hojen på sida så behöver du inte ens tömma motorn på olja, använd en 35-40cm hög låda/pall etc, och lägg styrändpluggen på.
T.
Badget skrev:Är det svårt att byta startmotorkopplingen på en VFR750 från 86-87? Eller måste man plocka isär halva motorn för det?
Tänkte om man som normalt begåvad amatör är "the man for the job" så att säga?
Nee, så svårt är det inte gör som Herr gsson säger, eller tappa ur oljan i en ren burk innan. bara. Men var noga med bultarna till kåpan, två av dom är längre, dom som sitter vid /genom styrtapparna. Och att skaffa en ny packning till kåpan är också att rekommendera, fukta den lätt med 5.56 eller liknande innan montering bara..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Det drygaste är att skrapa bort den gamla packningen. Byt olja i samband med mecket så slipper du fippla med nerläggning. Köp grejer på ebay så slipper du snikna skrothandlare, ringde runt när jag skulle ha en och 1000:- + frakt är ocker. Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis men vi lever kvar i stenåldern på många andra.
Det var svårt att få tag i en ny startmotorkoppling till min 86a så jag har nu svetsat (TIG) ihop de 3 bitarna av min spruckna koppling.
Jag var tvungen att lägga en liten svets i kanten på plåthöljet också för att säkra tändpunkten (givarklackarna sitter i plåthöljet).
Just nu fungarar allt jättebra och det har inte startat så bra sen den var ny