E10 bränsle

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
VFRCarlsson
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jan 11, 2011 09:47
Ort: Säter

E10 bränsle

#1 Inlägg av VFRCarlsson »

Nu skall tydligen 95 oktan bort och ersättas av E10 med ännu mer etanol-skit iblandat. Är det någon som vet om våra hojar pallar med den soppan eller måste man leta upp mackar som fortfarande säljer 98 oktan?
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#2 Inlägg av adrian_vg »

VFRCarlsson skrev:Nu skall tydligen 95 oktan bort och ersättas av E10 med ännu mer etanol-skit iblandat. Är det någon som vet om våra hojar pallar med den soppan eller måste man leta upp mackar som fortfarande säljer 98 oktan?
Va'? Vaddå? När? Hur vet du det?

Edit: Så länge man har en insprutare kan den antagligen kompensera. Hoppas jag...

Edit2: "From January 2011 all 95 octane fuel in Finland is E10. 98E5 octane fuel is also available." Från http://en.wikipedia.org/wiki/E10_fuel#Availability.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#3 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
VFRCarlsson skrev:Nu skall tydligen 95 oktan bort och ersättas av E10 med ännu mer etanol-skit iblandat. Är det någon som vet om våra hojar pallar med den soppan eller måste man leta upp mackar som fortfarande säljer 98 oktan?
Va'? Vaddå? När? Hur vet du det?

Edit: Så länge man har en insprutare kan den antagligen kompensera. Hoppas jag...
Nä, en insprutning funkar inte så... :wink: Dessutom är det mer än energiinnnehållet som påverkas av en ökad etanolinblandning, t ex så tål inte alla komponenter i olika bränslesystem etanol.

Läge att höja kompen och tanka v-power istället? 8)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#4 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Nä, en insprutning funkar inte så... :wink: Dessutom är det mer än energiinnnehållet som påverkas av en ökad etanolinblandning, t ex så tål inte alla komponenter i olika bränslesystem etanol.

Läge att höja kompen och tanka v-power istället? 8)
Tänkte på oktanskillnader, där kan en insprutare kompensera, väl?

Elaka tungor påstår att det högre oktantalet i V-power beror på mer etanol i den bensinen. :?:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
VFRCarlsson
Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: tis jan 11, 2011 09:47
Ort: Säter

Re: E 10 bränsle.

#5 Inlägg av VFRCarlsson »

adrian_vg skrev:Va'? Vaddå? När? Hur vet du det?

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo ... 8583149.ab
"Kan man så ska man, om man inte kan så försök."

Användarvisningsbild
KLACKEN
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: ons nov 12, 2008 19:35
Ort: FINLAND

Re: E 10 bränsle.

#6 Inlägg av KLACKEN »

From.nyår så försvann 95 här i finland så nu kör jag alla maskiner på 98 istället,är lite rädd för biverkningar om jag skulle köra på E10
1/2 V4

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3240
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#7 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Tänkte på oktanskillnader, där kan en insprutare kompensera, väl?

Elaka tungor påstår att det högre oktantalet i V-power beror på mer etanol i den bensinen. :?:
Om insprutningen har knacksensor, även reglerar tändningen, och är mappad för det, ja...

Hmm... funkar inte ens V-power? Kanske ska kolla om vi har personalrabatt på Aspen då...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: E 10 bränsle.

#8 Inlägg av Jimmy.S »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Tänkte på oktanskillnader, där kan en insprutare kompensera, väl?

Elaka tungor påstår att det högre oktantalet i V-power beror på mer etanol i den bensinen. :?:
Om insprutningen har knacksensor, även reglerar tändningen, och är mappad för det, ja...

Hmm... funkar inte ens V-power? Kanske ska kolla om vi har personalrabatt på Aspen då...
äää, v-power är ju ren racesoppa juu dom har ju bara hällt i ett par korkar toulen ;)

För övrigt så tror jag inte det är så nyttigt för förgasare med e85 pga beläggningar som ökar, men bekymmret med beläggningar försvinner ju när man tankar b-95 ibland så ökad risk för beläggningar med 5% större inblandning är nog minimal, men idag är väl innehållet redan runt 5% på soppan har jag för mig? frågan är hur pass rikt en förknasarhoj går på 12000rpm så det klarar den minskade energi innehållet med ytterligare 5% sprit?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#9 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Om insprutningen har knacksensor, även reglerar tändningen, och är mappad för det, ja...
Har inte alla insprutare det? Trodde det var en del av managementsystemet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2246
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#10 Inlägg av HondaHasse »

Finns ett forum för etanol, finns mycket att läsa i ämnet. Körde min gamla förgasar Audi på 50% etanol utan bekymmer men sen höjde de ju priset på etanolen så sen var det inte lönt.

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
StigH
Donator 2014
Inlägg: 450
Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
Ort: Jönköping (utanför)
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#11 Inlägg av StigH »

HondaHasse skrev:Finns ett forum för etanol, finns mycket att läsa i ämnet. Körde min gamla förgasar Audi på 50% etanol utan bekymmer men sen höjde de ju priset på etanolen så sen var det inte lönt.
Har kört en Volvo (insprut) på upp till 40% inblandn av E-85 - men då var stiften verkligen blekvita efter långkörning. =alldeles för magert.
20% är helt Ok tycks det...
Vi har väl uppåt 5% etanol i soppan redan idag? Spec vintertid.
Bensinbolagen tjänar ju på det, de får hälla i 5% oskattad soppa i bensinen och ta betalt som för 100% skattad..
Ren förtjänst för dem.

(Helt OT men under min studietid låg bensinpriset under kronan.. och då brukade jag tanka 50-60% motorfotogen á 30öre/liter när jag skulle hem till föräldrarna..25mil. När man kom fram fick man tanka i 10liter 100oktan för att förbättra startmöjligheterna när motorn blev kall.. :roll:
Samma problem dyker upp - bara olika lösningar!!)
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#12 Inlägg av adrian_vg »

StigH skrev:Vi har väl uppåt 5% etanol i soppan redan idag? Spec vintertid.
Är inte det sommarbensin, med mer etanol i? På vintern är det mindre etanol för att förbättra kallstartegenskaperna.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2169
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: E 10 bränsle.

#13 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
StigH skrev:Vi har väl uppåt 5% etanol i soppan redan idag? Spec vintertid.
Är inte det sommarbensin, med mer etanol i? På vintern är det mindre etanol för att förbättra kallstartegenskaperna.
Nej.
Mera sprit på vintern så man inte fryser. (eller iallafall så att inte fukten i soppan fryser).
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Blåviffer
Medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: fre aug 06, 2010 20:03
Ort: Borås

Re: E 10 bränsle.

#14 Inlägg av Blåviffer »

StigH skrev:
HondaHasse skrev: Bensinbolagen tjänar ju på det, de får hälla i 5% oskattad soppa i bensinen och ta betalt som för 100% skattad..
Ren förtjänst för dem.
Japp. Det är väl det som blir största skillnaden. Hojen kommer dra ännu mer men man kommer få betala samma literpris :evil: Fast annars är det väl inget att oroa sig för vifferns skull? Verkar otroligt att skillnaden mellan 5% eller 10% etanol skulle vara avgörande annars. Annars finns alkylatbensin (till båtar och gräsklippare) som inte får innehålla etanol. Fast det känns som att det kanske blir lite väl dyrt :-)
Yamaha XT1200Z Super Teneré -11
Honda VFR 800Fi -00 // Inbytt

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: E 10 bränsle.

#15 Inlägg av adrian_vg »

Blåviffer skrev:Annars finns alkylatbensin (till båtar och gräsklippare) som inte får innehålla etanol. Fast det känns som att det kanske blir lite väl dyrt :-)
Vad kostar alkylatbensinen egentligen?? Har aldrig köpt sånt, vi har en handjagare här hemma.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar