Justering av framhjul?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Justering av framhjul?
Hej. har ett vagt minne av att man ska justera vänster gaffelben på vfr:en vid montering av framhjulet. Någonting med att man ska stoppa in ett bladmått på varje sida av bromsklossarna, och sedan justera benet (vänster) på stickaxeln därefter. Eller minns jag fel??
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det brukar stå något om det i instruktionsboken, men jag har aldrig gjort det och hittills har det funkat bra ändå sen 1976 

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Inte jag heller. Kände inte ens till det.Tyrannosaurus skrev:Det brukar stå något om det i instruktionsboken, men jag har aldrig gjort det och hittills har det funkat bra ändå sen 1976
Har det nåt att göra med spelet mellan bromsbelägg och skiva?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Oken är ju flytande och rör ju på sig en hel del i sidled. Varför är det måttet viktigt isf?Tommy Gsson skrev:Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Precis min tanke också, och att man bara ska göra det på vänster ben. Lite lattjo tyckas det, men man skulle gärna vilja varför..adrian_vg skrev:Oken är ju flytande och rör ju på sig en hel del i sidled. Varför är det måttet viktigt isf?Tommy Gsson skrev:Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Mysko. Vi får vänta och höra vad Gsson eller Tyranosaurus har att komma med som förklaring!blacken skrev:Precis min tanke också, och att man bara ska göra det på vänster ben. Lite lattjo tyckas det, men man skulle gärna vilja varför..

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Benen är ju fjädrande uppåt, så dom bör ju justera sej själv när man monterar hjulaxeln. Det dom menar är kanske om det skiljer mycket mellan benen i längd så att säga så blir fjädringsegenskapen skum, då den ena fjädern (inne i gaffelbenet) är mer ihoptryckt än den andra. Eller tänker jag fel?
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jo bromsoken är flytande men "justeringen" ska vad jag förstår vara till för att centrera skivorna i oken när oken är i nolläge på sin flytbussning.adrian_vg skrev:Mysko. Vi får vänta och höra vad Gsson eller Tyranosaurus har att komma med som förklaring!blacken skrev:Precis min tanke också, och att man bara ska göra det på vänster ben. Lite lattjo tyckas det, men man skulle gärna vilja varför..
Mening är alltså att man ska kunna justera detta genom att dra lite i ena gaffelbenet, men hur det där funkar i verkligheten har jag ingen aning om för när man drar fast hjulet drar man det ju mot distanser. Så det finns bara ett läge hur det ska sitta annars blir det ju glapp.
Det enda är väl om hjulet har en fastskruvat axel som man fäster med överliggare i benen, då kan det ju faktiskt gå att justera lite.
Jag har iaf aldrig justerat på någon typ av framhjulsmontering. På den nuvarande hojen skruvar man in axeln i motsatta sidans gaffelben tills det tar stopp och drar sen i en låsskruv för axeln. Så där går det inte att justera någonting men det finns ändå ett bladmått för ändamålet i verktygssatsen


Men som sagt "beats me" och inte bryr jag mig heller. Men det står mycket dumheter i instruktionsboken...
- "Varning! Att köra med sidostödet ute kan vålla kroppskada". Förvisso sant men svaret är "åfan - tell me something I didn't know"

Man bör ha i åtanke att instruktionsboken är skriven av nybörjare för nybörjare.
- "När knappen B trycks in ljuder signalhornet"

- "Varning! Bensin är brandfarligt (lys inte med en tändsticka för att kolla nivån i tanken)"

Osv.
Tanken är alltså att man drar benet utåt/inåt inte uppåt/neråt. När hjulet inte är fastskruvat kan det ju flexa någon millimeter.Donner skrev:Benen är ju fjädrande uppåt, så dom bör ju justera sej själv när man monterar hjulaxeln. Det dom menar är kanske om det skiljer mycket mellan benen i längd så att säga så blir fjädringsegenskapen skum, då den ena fjädern (inne i gaffelbenet) är mer ihoptryckt än den andra. Eller tänker jag fel?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Det där lät ännu skummare tycker jag! Känner du till vad nolläget antas vara för oket?Tyrannosaurus skrev:Jo bromsoken är flytande men "justeringen" ska vad jag förstår vara till för att centrera skivorna i oken när oken är i nolläge på sin flytbussning.
Jag har överliggare på Edwins framaxel. Tyckte inte att det gick att justera alls. Antingen sitter axeln rätt, dvs åtdraget och fast, eller inte. Verkar inte finnas några mellanlägen. Iaf inte som jag märkte.Tyrannosaurus skrev:Det enda är väl om hjulet har en fastskruvat axel som man fäster med överliggare i benen, då kan det ju faktiskt gå att justera lite.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Nolläge är väl när man inte tar i handtaget. Tittar man på oket så rör det sig lite när man drar i bromsen och går tillbaka (till nolläge) när man släpper.adrian_vg skrev:Det där lät ännu skummare tycker jag! Känner du till vad nolläget antas vara för oket?Tyrannosaurus skrev:Jo bromsoken är flytande men "justeringen" ska vad jag förstår vara till för att centrera skivorna i oken när oken är i nolläge på sin flytbussning.
Det där med flytande ok är vanligast på ok som bara har kolvar på ena sidan av skivan (bl.a. Hondas dubbelkolvsok).
Igår när jag skrev kom jag inte på rätt ord "över-nånting"...adrian_vg skrev:Jag har överliggare på Edwins framaxel. Tyckte inte att det gick att justera alls. Antingen sitter axeln rätt, dvs åtdraget och fast, eller inte. Verkar inte finnas några mellanlägen. Iaf inte som jag märkte.Tyrannosaurus skrev:Det enda är väl om hjulet har en fastskruvat axel som man fäster med överliggare i benen, då kan det ju faktiskt gå att justera lite.


"Justering av framhjul" påminner föresten om frågan om flygplan: Var sitter spaken som gör att vingarna går fortare?



Eller som tanten som skulle beskriva en chopper: "Såna där motorcyklar med långa framhjul"

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Jag måste ändå fila lite på beläggen pga gnissel, ska kolla om ett tag. Får återkomma då.Tyrannosaurus skrev:Nolläge är väl när man inte tar i handtaget. Tittar man på oket så rör det sig lite när man drar i bromsen och går tillbaka (till nolläge) när man släpper.
Det där med flytande ok är vanligast på ok som bara har kolvar på ena sidan av skivan (bl.a. Hondas dubbelkolvsok).
Senast redigerad av adrian_vg den fre mar 05, 2010 18:04, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Det måste vara ett spel emellan för att få rörelsemån på oket, så att inte oket i "ändläge" kan kan trycka skivan åt sidan.adrian_vg skrev:Oken är ju flytande och rör ju på sig en hel del i sidled. Varför är det måttet viktigt isf?Tommy Gsson skrev:Spelet mellan bromsskiva och ok. Gäller både höger och vänster sida.
T.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P