Omstoppning av ljuddämpare
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Omstoppning av ljuddämpare
Jag tror det är dags att stoppa om min ljuddämpare. Är det någon som har gjort det och som har några erfarenheter av vad man ska tänka på? Kan ni i så fall rekommendera något dämpmaterial?
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.
VFR800fi jubileumsmodell
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Re: Omstoppning av ljuddämpare
Det är inte så mycket att tänka på. Glasfibermattan som säljs i många hojbutiker funkar bra även om den är lite dyr.kenjo skrev:Jag tror det är dags att stoppa om min ljuddämpare. Är det någon som har gjort det och som har några erfarenheter av vad man ska tänka på? Kan ni i så fall rekommendera något dämpmaterial?
Dra runt silvertejp så sitter det kvar bättre. Silvertejpen tål dessutom värme rätt bra.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Är inte ståltråd bättre att hålla i hop stoppningen med? Silvertejp och plasten där i låter inte så värmetåligt, dessutom täpper det ju till mer!
Har ingen som helt erfarenhet av omstoppning ska sägas, så min kommentar är möjligen lite överdriven.
Varför stoppa om alls? Det blir ett mullrigare och rivigare ljud med lite sliten stoppning.
Har ingen som helt erfarenhet av omstoppning ska sägas, så min kommentar är möjligen lite överdriven.
Varför stoppa om alls? Det blir ett mullrigare och rivigare ljud med lite sliten stoppning.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det går att använda ståltråd eller stålnät, men dels måste det då vara rostfritt annars rostar det bort rätt snabbt (BTDT) eftersom det är en ganska aggressiv miljö inne i en ljuddämpare och dels är det lättare att jobba med silvertejp.adrian_vg skrev:Är inte ståltråd bättre att hålla i hop stoppningen med? Silvertejp och plasten där i låter inte så värmetåligt, dessutom täpper det ju till mer!
Man har tejpen sist bara för att hålla kvar/ihop stoppningen och då täpper den inte till.
Nja, skränigare möjligen. Ni som hörde min gamla megafondämp vet hur det kan låta, och då var det ändå så mycket stoppning i som fick plats vilket int betyder så mycket i sammanhangetVarför stoppa om alls? Det blir ett mullrigare och rivigare ljud med lite sliten stoppning.

Senast redigerad av Tyrannosaurus den mån nov 02, 2009 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- adrian_vg
- Kontakt:
Man lär sig nåt nytt varje dag! 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
===
===
Tack för tipsen!
Touringbutiken har ljuddämparull för 99 och 125 kr/förpackning, något att rekommendera? Hur mycket går det åt till en ljuddämpare, räcker det med en förpackning?
Touringbutiken har ljuddämparull för 99 och 125 kr/förpackning, något att rekommendera? Hur mycket går det åt till en ljuddämpare, räcker det med en förpackning?
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??
VFR800fi jubileumsmodell
VFR800fi jubileumsmodell
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det bör räcka med en, men det beror på hur stor ljuddämparen är. Jag klarade mig med en men då är dämparn ca. 43 cm lång och 100 mm i diameter, rätt smal mao. Å andra sidan behöver man inte packa fullt, det är viktigare täcka hela längden på innerröret.kenjo skrev:Tack för tipsen!
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal