Viffer svårstartad när den är varm eller mycket varm

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#46 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:K&N:s filterolja är röd och väldigt tunn.
Japp, den är det!

Som sagt, på onsdag ska Gröna Faran bestyckas om. Hoppas det blir bättre än vad det är nu...

Kan fö tillägga att sen jag hällt Redline S1-vätskan har den startat ganska bra hela tiden samt inte "fyrtaktat" och bluddrat som innan. Kanhända har Redline gjort en del för förgasarna... Tror jag ska hälla i en till flaska innan jag tankar imorgon.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#47 Inlägg av adrian_vg »

Viffern inlämnad på ombestyckning igår. Ska bli klart under dagen. Passade också på att be snubbarna byta vätska och lufta bromsarna och kopplingen. Vätskan har en distinkt mörk färg... :?
Senast redigerad av adrian_vg den tor aug 20, 2009 08:31, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#48 Inlägg av OsiS »

spännande....

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#49 Inlägg av mator »

adrian_vg skrev: Tror jag ska hälla i en till flaska innan jag tankar imorgon.
Hmm. Du häller väl inte i en hel flaska till en tank.
Flaskan skall ju räcka till 140 liter. Blir lite väl mycket rött om du hinkar i en flaska :shock:

Jag sedan nyfiken på hur hojen kommer gå efter du bestyckat om den.
Om min hoj går bra efter bytet med laddregulatorn kommer jag slänga dit mitt micro tillsammans med en db-killer.

Föresten... någon som vet hur många db man kan sänka ljudet med en db-killer. Jag hade 105 db på senaste besiktningen. :? :?

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#50 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Hmm. Du häller väl inte i en hel flaska till en tank.
Flaskan skall ju räcka till 140 liter. Blir lite väl mycket rött om du hinkar i en flaska :shock:

Jag sedan nyfiken på hur hojen kommer gå efter du bestyckat om den.
Om min hoj går bra efter bytet med laddregulatorn kommer jag slänga dit mitt micro tillsammans med en db-killer.
Jo, en hel flaska till full tank. Den gick rätt bra efteråt. Inte så bra ett tag efter tankning två och då Redlinen försvunnit.

mator skrev: Föresten... någon som vet hur många db man kan sänka ljudet med en db-killer. Jag hade 105 db på senaste besiktningen. :? :?
Den sänker till laglig nivå. Räcker inte det, stoppa tillfälligt i lite ljuddämparull. Inte för mycket dock...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#51 Inlägg av Tommy Gsson »

När man gör en äkta Redline rengöring så kör man med enbart redline och spolar igenom systemet, kör igenom vätskan genom ett filter och runt igen.
Det går alldeles utmärkt att köra på det rent. I mina prov på div, bilar har jag konstaterat att det verkar lagom med en flaska till c:a 10-15 liter soppa, häll i kör igenom så att det är redline i förg./insp. låt stå ett dygn och verka, kör igen tills man uppnår önskat resultat. Brukar räcka med
2-3ggr. Man ska inte bara köra upp det på en gång utan låta det stå och verka. Kan tänka mig att det skulle funka bra att ha i förg. över vintern ska forska i det.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

adrian_vg skrev:Viffern inlämnad på ombestyckning igår. Ska bli klart under dagen. Passade också på att be snubbarna byta vätska och lufta bromsarna och kopplingen. Vätskan har en disktinkt mörk färg... :?
En smärre katastrof är kontentan efter dagens samtal med mekarna på Racerepairs.... En kort summering av dagens händelser, jag hämtade inte viffern idag, utan det blir imorgon torsdag ist. Lämnade iaf stället, hjälm mm på plats, så kan jag cykla ut och köra hem sen. Bilen är på verkstad för service. Saker blev lite komplicerade på mer än ett sätt denna vecka. :roll:

Dagens händelser i detalj enligt nedan:

Framåt tretiden ringde en av killarna från Racerepairs mig på jobbet, harklade sig och började med att säga att det inte ser så ljust ut... :shock:

Till att börja med, det satt originalmunstycken i gasarna. Förre ägaren har alltså inte bytt dessa i samband med monteringen av K&N-filtret. Vidare visade det sig att förre ägaren eller dennes mek har haft av kopparna på förgasarna och gjort nåt och sedan monterat på kopparna igen samt använt packningslim... :shock: :shock: Uppenbarligen har man inte litat på att gummiringen som redan sitter där ska hålla tätt av nån anledning.

Resultatet av packningslimmet var att det sköljts runt en del i förgasarna och täppt till här och var. Mekarna på Racerepairs berättade att de därför inte hunnit med att ombestycka viffern under de planerade tre-fyra timmarna, eftersom de först varit tvungna att få bort allt klet medelst tryckluft och skrap.

I samband med att de kollat stiften hade de också kollat kompen i höger bakre cylinder. Värdet där visade sig skilja uppåt femton procent (tio procent skillnad är för mycket generellt sett) mot de andra tre cylindrarna. Huruvida det berodde på att packningslim kommit in och gjort nåt med kolvringarna eller inte alt ventilstyrningen, kunde de uttala sig om utan att demontera toppen. När jag väl var på plats hos dem i verkstaden visade de mig det högra bakre tändstiftet som var helt igenkoksat nu och de propsade på att byta alla fyra så kan jag iaf få ut ca 100-200mil till i år.

I vilket fall, planen för tillfället är att de kollar kompressionen på alla andra cylindrarna till imorgon och ser om det är någon mer cylinder som är urspunkad. De sätter också i nya större munstycken, och går upp till 135 i ett första steg (något av en chansning, men en intelligent gissning som det sades), vilket verkar vara en generell standardökning man gör om man byter till öppnare luftfilter och slipon. På så vis kommer förhoppningsvis de "bra" cylindrarna att gå bättre och den högre bakre cyllen får gå fett som fanken bäst den vill till oktober och slutet av säsongen ungefär. Motorn kommer inte att gå optimalt, men någotsånär är iaf tanken.

Efter säsongsavslutningen kommer jag att lämna in viffern över vintern till Racerepairs och så får de göra en smärre motorrenovering med honing av cylindrar, kolvringsbyte och ventilstyrningar om så behövs fram till mars-april. Detta kommer att blir dyrt, men de mer eller mindre lovade att ha en avbetalningslösning i gång tills dess.

Jag vet inte hur uppenbart det är, men jag är rätt fäst vid min viffer. Med tanke på kostnaden alltså... En totalkostnad på ca 5500kr nu plus 10-15kkr för vintermeket för en mc värd kanske 35kkr är på gränsen sas. :cCry:

Enda positiva jag kan se i det hela är att förgasarna inte verkar ha råkat ut för gegg av bensinen som varit kvar i kopparna över vintern. En liten, liten antydan till kristaller men inte mer än så.

Fö undrar jag vad i helvetet förre ägaren och/eller meken tänkte på... Packningslim...??! Vad mer kan man vänta sig? Motorn trillar ur ramen?? :gnissla Ju mer jag tänker på det, ju mer känns det som att den ifyllda serviceboken är en förfalskning. Inte kan väl en motorfirma, eller ens en hobbymek, göra ett så uruselt jobb väl? En standard hobbymek av genomsnitt tar väl inte ens mig veterligen av förgasarkopparna för att göra nånting, då det är alldeles för avancerat och trångt på en viffer.

För att runda av, på förmiddagen idag var jag orolig för att det skulle vara nåt seriöst fel med min älskade Gröna Fara, nu är jag mest förbannad...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#53 Inlägg av Mister »

Usch, hade mina worst-case aningar, men ändå, trist.
Det är dyrt när man lämnar in för att göra sådana grejer. Samma pris som för gammal som ny hoj.... :(

För de pengarna som du nämner att du är uppe i efter renoveringen, så ta en funderare ifall det inte är billigare att sätta in en utbytesmotor. Brukar ibland bli det (just vfr vet jag ej, men brukar vara så på standard radfyror).

Edit: Skrev det ovan i hastigheten. Öppna motorn och hona med nya canringar är inga allvarliga saker, dock lite pyssel och kostar givetvis en del verkstadstid och timpeng + packningssats. Ifall byta motor iom det kan vara bästa priset ibland (speciellt vid växellåderenoveringar) pga snabbast/billigast verkstadspeng (eller delar när man pysslar själv).

Helt nästan utanför ämnet:om någon vet, please. Honda var relativt tidiga med nicasilbehandling på cyllarna. När kom detta på VFR motorer?
Senast redigerad av Mister den ons aug 19, 2009 21:14, redigerad totalt 1 gånger.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Mister skrev:Usch, hade mina worst-case aningar, men ändå, trist.
Det är dyrt när man lämnar in för att göra sådana grejer. Samma pris som för gammal som ny hoj.... :(

För de pengarna som du nämner att du är uppe i efter renoveringen, så ta en funderare ifall det inte är billigare att sätta in en utbytesmotor. Brukar ibland bli det (just vfr vet jag ej, men brukar vara så på standard radfyror).
Får en 800-motor med insprutning från 98-01 plats i 97:ans 750-chassi? Nån som vet? Nåt speciellt att tänka på? Effekten är ju någotsånär samma, så chassit borde väl rimligtvis hålla.

Vem säljer sånt förresten, motorer; skrotarna?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
mator
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån mar 17, 2008 14:00
Ort: Rönninge

#55 Inlägg av mator »

Fy tusan. När man minst anar det dyker trollen upp.
Håller tummarna för att det är bättre än vad mekarna tror.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#56 Inlägg av adrian_vg »

mator skrev:Fy tusan. När man minst anar det dyker trollen upp.
Håller tummarna för att det är bättre än vad mekarna tror.
Japp, håller med, men Mister har satt en tanke i mitt huvud... Fan... :? :roll: :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#57 Inlägg av Mister »

adrian_vg skrev:
Mister skrev:Usch, hade mina worst-case aningar, men ändå, trist.
Det är dyrt när man lämnar in för att göra sådana grejer. Samma pris som för gammal som ny hoj.... :(

För de pengarna som du nämner att du är uppe i efter renoveringen, så ta en funderare ifall det inte är billigare att sätta in en utbytesmotor. Brukar ibland bli det (just vfr vet jag ej, men brukar vara så på standard radfyror).
Får en 800-motor med insprutning från 98-01 plats i 97:ans 750-chassi? Nån som vet? Nåt speciellt att tänka på? Effekten är ju någotsånär samma, så chassit borde väl rimligtvis hålla.

Vem säljer sånt förresten, motorer; skrotarna?
Hade ett snack i förrfgår med en person ang, v4 projekt där motorn inte var intressant längre för mig.

Hursomhelst,
Annonsen är http://www.blocket.se/alvsborg/Motor_ho ... ?ca=21&w=3

Faktiskt relativt bra komplett, med diverse. Historiken köper jag ifall du snackar med honom! Trevlig kille verkar det vara, dock värmlänning...

Att det håller tror jag, men problemet är infästningar, ramplats och vad som är ändrat, det där vet jag inte.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#58 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Efter säsongsavslutningen kommer jag att lämna in viffern över vintern till Racerepairs och så får de göra en smärre motorrenovering med honing av cylindrar, kolvringsbyte och ventilstyrningar om så behövs fram till mars-april. Detta kommer att blir dyrt, men de mer eller mindre lovade att ha en avbetalningslösning i gång tills dess.
Det där med kolvringsbyte vet jag inte. Ringarna brukar hålla rätt länge, det är ventilerna som brukar säga upp sig betydligt tidigare. Men dom kan man slipa in om dom inte är sönderbrända.
Styrningarna går att mäta upp om dom är slitna eller ej.
Det kan gå att fastställa mer exakt vad/var felet ligger med ett "leak-down test". Det funkar ungefär som ett kompprov men man trycker in luft i cylindrarna och kan sen både via mätare och pysljud fastställa om det läcker genom ventilerna (in eller ut) eller genom ringarna. Men det är inte alla verkstäder som har sån utrustning.
Mister skrev:Öppna motorn och hona med nya canringar är inga allvarliga saker, dock lite pyssel och kostar givetvis en del verkstadstid och timpeng + packningssats.
Jo det är allvarliga saker, speciellt på en VFR då cylindrarna är en enhet tillsammans med över blockhalvan vilket innebär att motor måste ur ramen och blocket splittas = total isärtagning = har man ändå allt isär bör man titta över lager och packboxar också. Men oavsett vilket så är det = dyrt om en verkstad ska göra det. Jag gissar att 10-15 kkr är plus material.
Honing är f.ö. lite av en fuskrenovering eftersom honing leder till större kolvglapp vilket i sin tur leder till kortare tid tills det är dags igen. Den seriösa varianten är att borra till första ÖD och sätta i nya kolvar. Då får man i princip en ny motor, men det kostar.
adrian_vg (igen) skrev:En standard hobbymek av genomsnitt tar väl inte ens mig veterligen av förgasarkopparna för att göra nånting, då det är alldeles för avancerat och trångt på en viffer.
Nej precis. Varför tar man av kopparna om ma inte ska byta munstycken? Enda anledningen jag kan komma på är att den har stått med soppa i och att gasarna har blivit igensatta.

En utbytesmotor kan kan vara en idé. Jag har ingen aning om en 800FI motor passar i ramen, men även om den gör så är det en massa elektronik som ska på också, inte minst lambdasonder. Det skulle iofs gå att konvertera den till förgasare för rent maskinellt är det ingen skillnad på en förgasar- och en sprutmotor. Men hur kul är det att göra det.
Men om du skaffar en motor bör du försäkra dig om att den är frisk.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#59 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:en himla massa... Fö undrar jag vad i helvetet förre ägaren och/eller meken tänkte på... Packningslim...??! Vad mer kan man vänta sig? Motorn trillar ur ramen?? :gnissla Ju mer jag tänker på det, ju mer känns det som att den ifyllda serviceboken är en förfalskning. Inte kan väl en motorfirma, eller ens en hobbymek, göra ett så uruselt jobb väl? En standard hobbymek av genomsnitt tar väl inte ens mig veterligen av förgasarkopparna för att göra nånting, då det är alldeles för avancerat och trångt på en viffer.

För att runda av, på förmiddagen idag var jag orolig för att det skulle vara nåt seriöst fel med min älskade Gröna Fara, nu är jag mest förbannad...
Jag vet hur det känns... en anledning till att jag skruvar själv är att jag så gott som alltid blir förbannad när jag får tillbaka nåt jag lämnat in till s.k. proffs.

I övrigt lider jag med dig... enda trösten är att du när allt är över kommer att ha en hoj i betydligt bättre skick!
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#60 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Efter säsongsavslutningen kommer jag att lämna in viffern över vintern till Racerepairs och så får de göra en smärre motorrenovering med honing av cylindrar, kolvringsbyte och ventilstyrningar om så behövs fram till mars-april. Detta kommer att blir dyrt, men de mer eller mindre lovade att ha en avbetalningslösning i gång tills dess.
Det där med kolvringsbyte vet jag inte. Ringarna brukar hålla rätt länge,
Styrningarna går att mäta upp om dom är slitna eller ej.
Det kan gå att fastställa mer exakt vad/var felet ligger med ett "leak-down test".
Mister skrev:Öppna motorn och hona med nya canringar är inga allvarliga saker, dock lite pyssel och kostar givetvis en del verkstadstid och timpeng + packningssats.
Jo det är allvarliga saker, speciellt på en VFR då cylindrarna är en enhet tillsammans med över blockhalvan vilket innebär att motor måste ur ramen och blocket splittas = total isärtagning = har man ändå allt isär bör man titta över lager och packboxar också. Men oavsett vilket så är det = dyrt om en verkstad ska göra det. Jag gissar att 10-15 kkr är plus material.

Honing är f.ö. lite av en fuskrenovering eftersom honing leder till större kolvglapp vilket i sin tur leder till kortare tid tills det är dags igen. Den seriösa varianten är att borra till första ÖD och sätta i nya kolvar. Då får man i princip en ny motor, men det kostar.
- Pushar även jag för leak-down test, man får veta mycket mer över vad det är. Ingen direkt komplicerad utrustning och ta en koll med detta med Racerepairs

- Öpnna motorn, så brukar man ta ut den ur ramen, så med handhjälp så brukar det gå smidigt . Dock, får jag nog ta på mig dumstruten, har bara sysslat med stånkor och radfyror, så skrev utan eftertanke på v4:a. Det där med V4 formationen och konstruktionen ställer ju till det.... :oops:

- Borra upp för detta, hade jag själv nog inte gjort. Är snålänning och har lite annorlunda motorfilosofi :lol:

Har du någon aning när VFR kom med nicasilbehandlade cylindrar?, vilket jag misstänker de nyare modellerna har.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar