Biltemas väskor

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Biltemas väskor

#1 Inlägg av lakrissmurfen »

Hej,

Är det någon på detta forum som har testa att använda Biltemas sadelväskor och tank väska?

Jag vet att många är anti biltema i Sverige men jag har tex deras handskar och är grymt nöjd med dom, mycket bekvämare än vissa av dom "riktiga" MC handskarna jag också testat.

Då jag inte kommer använda väskorna mer än kanske 2-3 ggr per år så vet jag inte om jag vill lägga mycket mer än 400-500
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

Tankväskan testad med nöjt resultat, enda som stör är bärvänligheten när den är fullpackad. Har funderat på att ta remmarna som sitter på för att fästa väskan i hojen( behövs inte) och göra bärremmar av ( sy fast under dragkedjan.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Robert
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: tis apr 21, 2009 12:45
Ort: Malmö

#3 Inlägg av Robert »

hej,
Jag köpte Biltemas tankväska, den för 249 pix, och jag har bara gott att berätta. Magneterna är starka (utan att repa lacken tack vare gummi) och du behöver inte oroa dig att den ska behövas bindas fast. Dragkedjor gör att du besämmer faktiskt steglöst mellan 15-30 liters volym (tror jag det var). Toppen har ett kart-fack. Du kan ta loss själva väskan om du vill låta basen sitta kvar. Och använder du endast basen så är där faktiskt en karthållare till (så du kan använda den utan själva väskan)

Jag har endast använt den under 32 mil 8) men än så länge så ser jag inget fel på den. Mycket prisvärd.
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#4 Inlägg av lakrissmurfen »

Vad kul att höra. Blir nog till att ta en tur ut till Biltema nästa gång jag är hemma i Uppsala.

Använder ni några av Biltemas andra produkter?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
jockenicken
Donator 2009
Inlägg: 125
Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
Ort: Trollhättan

#5 Inlägg av jockenicken »

lakrissmurfen skrev:Vad kul att höra. Blir nog till att ta en tur ut till Biltema nästa gång jag är hemma i Uppsala.

Använder ni några av Biltemas andra produkter?
Bromsbelägg (ditsatta för ca 2 timmar sen).
Första hjälpenkudde (ligger under sitsen).
Well, I taught that weeping willow how to cry cry cry...
______________________________________

VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#6 Inlägg av lakrissmurfen »

jockenicken skrev:
lakrissmurfen skrev:Vad kul att höra. Blir nog till att ta en tur ut till Biltema nästa gång jag är hemma i Uppsala.

Använder ni några av Biltemas andra produkter?
Bromsbelägg (ditsatta för ca 2 timmar sen).
Första hjälpenkudde (ligger under sitsen).
Bra att veta inför nästa byt av beläggen. Upplever du någon skillnad gemfört med märkes beläggen?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
jockenicken
Donator 2009
Inlägg: 125
Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
Ort: Trollhättan

#7 Inlägg av jockenicken »

lakrissmurfen skrev:
jockenicken skrev:
lakrissmurfen skrev:Vad kul att höra. Blir nog till att ta en tur ut till Biltema nästa gång jag är hemma i Uppsala.

Använder ni några av Biltemas andra produkter?
Bromsbelägg (ditsatta för ca 2 timmar sen).
Första hjälpenkudde (ligger under sitsen).
Bra att veta inför nästa byt av beläggen. Upplever du någon skillnad gemfört med märkes beläggen?
Har inte hunnit testa dom än, men kolla här.. http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=1680
Well, I taught that weeping willow how to cry cry cry...
______________________________________

VFR 800 FI -00

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Bra väskor eller billiga väskor?

Vill man ha bra väskor så är det bara Bagster som gäller, men dom är dyra. Hade det funnits till min så hade jag haft det.

Iofs behöver dyrt inte alltid vara lika med bra. En polare kör en Triumph Sprint ST (förra generationen). Hade köpte det ny och köpte till de svindyra originalväskorna.
Jodå, dom sitter som berget och rymmer mycket, men som han själv säger: "Det är omvänd Gore-tex, dom släpper in vatten men inte ut" :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#9 Inlägg av Göingen »

lakrissmurfen skrev:Vad kul att höra. Blir nog till att ta en tur ut till Biltema nästa gång jag är hemma i Uppsala.

Använder ni några av Biltemas andra produkter?
Jag köper olja och filter på Biltema, har även Biltemas olja i gaffelbenen. Deras vaxschampoo är också bra.
Däremot undviker jag deras kedjespray, tyckte inte det var någon höjdare. Enda fördelen är priset.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#10 Inlägg av lakrissmurfen »

Tyrannosaurus skrev:Bra väskor eller billiga väskor?

Vill man ha bra väskor så är det bara Bagster som gäller, men dom är dyra. Hade det funnits till min så hade jag haft det.

Iofs behöver dyrt inte alltid vara lika med bra. En polare kör en Triumph Sprint ST (förra generationen). Hade köpte det ny och köpte till de svindyra originalväskorna.
Jodå, dom sitter som berget och rymmer mycket, men som han själv säger: "Det är omvänd Gore-tex, dom släpper in vatten men inte ut" :lol:
Bra eller billiga det är ju frågan. Jag kommer som sagt inte anävnda dom så mycke men vill ju gärna att dom sitter kvar på hojen efter några mil :)
Sen är det ju som du skriver att dyrt är inte alltid samma sak som bra!!
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#11 Inlägg av marinmo »

Hur är regntåligheten för tankväskan, någon som vet? 249 kronor är ett väldigt bra pris, men det spelar ingen roll om det regnar in! :) Ska definitivt köpa första hjälpen dock ...

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

marinmo skrev:Hur är regntåligheten för tankväskan, någon som vet? 249 kronor är ett väldigt bra pris, men det spelar ingen roll om det regnar in! :) Ska definitivt köpa första hjälpen dock ...
Följer med ett regnöverdrag.
T.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Använder ni några av Biltemas andra produkter?
Till viffern:
Bromsklossar fram: OK, kört på bana och gata. Med rätt inkörning är dessa klossar bra.
Oljefilter: OK
Olja: OK
Tankskydd: OK
Kedjeolja: Suger stort. Blir långa gröna strängar som flyger av och sätter sig överallt. Obs! Jag menar verkligen överallt!
Tvättplugg: Ok, men fick skära av ca två tredjedelar för att få tätt mellan plugg och ljuddämpare. Borde ha valt den mindre modellen från början, men orkade inte åka tillbaka och byta. ;-)

Till vinterhojen:
Oljefilter: OK
Olja: OK
Offroadstövlar: OK, men spännena blir spröda i kyla. Bröt av ett, reklamerade det och fick två nya spännen gratis samt en uppmaning att vara försiktig med stövlarna i kyla... :rolleyes: Har skruvat i ca fem skruvdubbar i sulan på vardera stöveln med resultatet att ena stöveln läcker lite nu, men oj vilket grepp man har när man kliver av järnstaketet! :D
Kedjeolja: Se viffern ovan.
Cykeldator: OK, fick aldrig fast magneten i hjulet fram, men monterade datorn och klippte sladdarna och fick den klocka jag från början ville ha. :)

Till frun:
Öppen hjälm: OK, frun klaustrofobisk i integralhjälmar...
Skyddsjacka: OK. Tänkte köpa ett ryggskydd åt henne egentligen, men rätt storlek fanns inte, så vi kollade på skyddsjackan ist som visade sig ha ett inbyggt ryggskydd i rätt storlek. Skyddsjackan funkar bra med det tio år gamla skinnstället som inte har skydd på axlar/armbågar/knän mer än ett uppbyggt lager av skumplast (tänk sängmadrass, men tunnare).
Knäskydd: OK, men glider en del neråt när man går med dem på.

Till bilen:
För mycket att räkna upp här...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#14 Inlägg av lakrissmurfen »

adrian_vg skrev:
lakrissmurfen skrev:Använder ni några av Biltemas andra produkter?
Till viffern:
Bromsklossar fram: OK, kört på bana och gata. Med rätt inkörning är dessa klossar bra.
Oljefilter: OK
Olja: OK
Tankskydd: OK
Kedjeolja: Suger stort. Blir långa gröna strängar som flyger av och sätter sig överallt. Obs! Jag menar verkligen överallt!
Tvättplugg: Ok, men fick skära av ca två tredjedelar för att få tätt mellan plugg och ljuddämpare. Borde ha valt den mindre modellen från början, men orkade inte åka tillbaka och byta. ;-)

Till vinterhojen:
Oljefilter: OK
Olja: OK
Offroadstövlar: OK, men spännena blir spröda i kyla. Bröt av ett, reklamerade det och fick två nya spännen gratis samt en uppmaning att vara försiktig med stövlarna i kyla... :rolleyes: Har skruvat i ca fem skruvdubbar i sulan på vardera stöveln med resultatet att ena stöveln läcker lite nu, men oj vilket grepp man har när man kliver av järnstaketet! :D
Kedjeolja: Se viffern ovan.
Cykeldator: OK, fick aldrig fast magneten i hjulet fram, men monterade datorn och klippte sladdarna och fick den klocka jag från början ville ha. :)

Till frun:
Öppen hjälm: OK, frun klaustrofobisk i integralhjälmar...
Skyddsjacka: OK. Tänkte köpa ett ryggskydd åt henne egentligen, men rätt storlek fanns inte, så vi kollade på skyddsjackan ist som visade sig ha ett inbyggt ryggskydd i rätt storlek. Skyddsjackan funkar bra med det tio år gamla skinnstället som inte har skydd på axlar/armbågar/knän mer än ett uppbyggt lager av skumplast (tänk sängmadrass, men tunnare).
Knäskydd: OK, men glider en del neråt när man går med dem på.

Till bilen:
För mycket att räkna upp här...
Bra lista. Kan dock INTE rekommendera korven på Btema i Uppsala ;)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:Bra lista. Kan dock INTE rekommendera korven på Btema i Uppsala ;)
Har aldrig provat den. Inte bra alls? :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar