Problem med rödljus?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Problem med rödljus?
Nån mer än jag som upplever att en del rödljus inte känner av hojen och därför inte slår om?
Jag kör mott rött dagligen pga av detta.
Har stannat flertalet gånger och provat men ljuset slår inte om förens det kommer en bil bakom mig.
Så vad gör man?, jag tar det det försiktigt, ser mig om och åker ändå.
Tur det inte är alla som gör så utan bara ett fåtal.
Jag kör mott rött dagligen pga av detta.
Har stannat flertalet gånger och provat men ljuset slår inte om förens det kommer en bil bakom mig.
Så vad gör man?, jag tar det det försiktigt, ser mig om och åker ändå.
Tur det inte är alla som gör så utan bara ett fåtal.
Hojen såld
Men allvarligt talat, är de dumma i huvudet, hur har de tänkt att man ska göra annars då? Bara stå där som ett fån, tänk om det är sent på kvällen och knappt några bilar ute som man kan få "hjälp" av.Henning skrev:Det där råkade jag ut för, körde efter nån minut ända, då med en polis i nacken...
Efter att ha bevisat det inte reagerat på hojen lät polisen mig åka mot att jag aldrig gjorde om det.
Vilket jag ju AAAALLLDRRIIIIGG gjort igen sen..
/H
Nej de ä ba å åk säger jag! (självklart med försiktighet & uppmärksamhet)
Hojen såld
Kollade detta med en trafiklärare för ett tag sen eftersom jag själv hamnat i den situationen.Henning skrev:Det där råkade jag ut för, körde efter nån minut ända, då med en polis i nacken...
Efter att ha bevisat det inte reagerat på hojen lät polisen mig åka mot att jag aldrig gjorde om det.
Vilket jag ju AAAALLLDRRIIIIGG gjort igen sen..
/H
Han sa att givetvis får man köra ändå, om man iaktar försiktighet, eftersom ljuset kan ses som trasigt.
MEN man skulle informera ansvarig för vägavsnittet att det inte fungerar, så de får ställa om känsligheten på ljuset. t.ex vv i den kommunen.
Jag hade problem med ett trafikljus i Västerås tidigare. Det är fixat sedan något år tillbaks. Vad jag gjorde var att när jag rullade över de frästa spåren i gatan strax innan ljusen drog jag in kopplingen och tryckte på startknappen. På VFR'en är det ingen problem eftersom selenoiden inte drar när motorn är igång, startmotorn snurrar fritt. Det extra magnetfältet (det är i alla fall min hypotes) gjorde att ljuset slog om till grönt. 

VFR800-98 Svart
-
- Medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: lör jul 08, 2006 13:57
KAnske VFR
En eventuellt blivande VFR köpare ger ett råd.
Kontakta dem som sköter om lyserna.
JAg har gjort det med ett ljus vid Stigs Center i Gbg samt ett ljus i Mölnlycke.
I göteborg var det inga problem
Fick ett svar strax efter att de justerat känsligheten och bad mig höra av mig om det inte räckte!
Det är säkert bara en lite potentiometer som de justerar med.
Ljuset i Mölnlycke blev bättre men inte bra. Och då chatade jag många gånger innaa något hände alls.
Kontakta dem som sköter om lyserna.
JAg har gjort det med ett ljus vid Stigs Center i Gbg samt ett ljus i Mölnlycke.
I göteborg var det inga problem
Fick ett svar strax efter att de justerat känsligheten och bad mig höra av mig om det inte räckte!
Det är säkert bara en lite potentiometer som de justerar med.
Ljuset i Mölnlycke blev bättre men inte bra. Och då chatade jag många gånger innaa något hände alls.
-
- Medlem
- Inlägg: 3
- Blev medlem: lör jul 08, 2006 13:57
Ljuset i Mölnlycke
Det ena ljuset verkar ha blivit bättre, det första, men det sista innan motorvägen skall jag mejla om igen.
Kör ju Africa twin = högre från backen
Kör ju Africa twin = högre från backen