Bildrulletråden

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Bildrulletråden

#1 Inlägg av adrian_vg »

Dagens bildrullepris tycker jag ska gå till hantverkaren i en silvergrå pickup i Uppsala som på en sträcka av drygt 1km lyckades

* köra bakom mig i hastigheter mellan 50-70km/h och aldrig överstiga ett avstånd om 2m bakom mig.

* tvärbromsa och stanna med minimal marginal (högt rasslande dubbdäck) precis efter en rondell där jag släppte fram en gående på ett obevakat övergångsställe.

* göra en vänstersväng på min ytter över en tvåfilig väg där jag väntade på att fältet skulle bli klart, mitt framför en bil som kom från andra hållet och dessutom i hög fart och med lätt sladd.

* nästan klippa en cyklist en bit fram efter att han tvingat sig förbi mig.

* nästan klippa en gående som börjat gå över vägen på ett obevakat övergångsställe ytterligare en bit fram.

* köra om ett stort antal bilar i en kö på en smal väg med motgående trafik utanför en skola, som jag skulle ha tvekat att köra om med mc.

Var är alla trafikpoliser när man behöver dem?? Tyvärr har det blivit riskfritt att uppträda så i dagens trafik-Sverige. Fyll gärna på denna tråd. Ser fram emot fler drullar. :shock: :? Jag hoppas på att inte få höra om mc-drullar i tråden!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#2 Inlägg av Ocean »

Ja, herrejävlar...

VV kanske borde börja ge ut en svensk version av en sådan här----->
Bilagor
dive_safe_book.gif
dive_safe_book.gif (33.95 KiB) Visad 19536 gånger
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Ocean skrev:Ja, herrejävlar...

VV kanske borde börja ge ut en svensk version av en sådan här----->
Och bilisterna skulle bry sig om det?

Återkommande uppkörningsprov vart femte år för alla B-körkortsinnehavare eller dylikt skulle kanske funka. Då skulle man få bort de värsta syndarna och blinkning vid filbyte, sväng edyl skulle återigen komma åter som accepterat. Oturligt nog är återkommande uppkörningsprov samma sak som politiskt självmord för den politiker som föreslår det. Cynismen är djup härborta om skärmen...

Svärmor har jag för mig en gång sa att en undersökning av förarna i Sverige visade att 85% av alla förare i Sverige tror att de kör bättre än genomsnittet. En rundfrågning hemmavid samma tillfälle visade att det stämde. Alla närvarande vid middagen ansåg att de körde bättre än nötterna man dagligen stöter på ute på vägarna. Case closed. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Svärmor har jag för mig en gång sa att en undersökning av förarna i Sverige visade att 85% av alla förare i Sverige tror att de kör bättre än genomsnittet. En rundfrågning hemmavid samma tillfälle visade att det stämde. Alla närvarande vid middagen ansåg att de körde bättre än nötterna man dagligen stöter på ute på vägarna. Case closed. :lol:
Jo men så är det, du kan berätta för en bilist att hans fru är otrogen, men nåde dig om säger att han kör dåligt :roll:

Därför har jag gjort det till sport att tala om för såna bilister att det är dom som skapar statistiken... Eller som jag sa till en tysk i en vit fläskBMW på småvägarna söder om München som absolut skulle hålla på att bråka med oss hojåkare. Då sa jag på klingande tyska "om du vill leka med oss så får du köpa dig en bättre bil" :P
Det sista jag såg av honom var något som liknande ett vulkanutbrott :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jo men så är det, du kan berätta för en bilist att hans fru är otrogen, men nåde dig om säger att han kör dåligt :roll:
Att säga att nån kör illa är ju ett personligt påhopp juh! Till skillnad från att påstå att hans fru är otrogen. :roll:
Tyrannosaurus skrev: Därför har jag gjort det till sport att tala om för såna bilister att det är dom som skapar statistiken... Eller som jag sa till en tysk i en vit fläskBMW på småvägarna söder om München som absolut skulle hålla på att bråka med oss hojåkare. Då sa jag på klingande tyska "om du vill leka med oss så får du köpa dig en bättre bil" :P
Det sista jag såg av honom var något som liknande ett vulkanutbrott :lol:
Bra gjort!
:claugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#6 Inlägg av TG »

Tänkte klaga lite på en idiot i en liten silvrig peugot...
I lördags (förra veckan alltså) så var jag på väg söderut, vädrets makter var väl lite sisådär nådiga.. Jag lämnade E-tuna med barmark på vägen, hann inte mer än ett par mil innan det började snö så lätt... Eftersom jag då befann mig på en av sörmlands roligare hojvägar så beslöt jag mig för att stanna till o koppla in 4x4 på min terrano.. Det rullar på bra ca 50 mil, inga större klagomål på andra fordon som var ivägen förrutom några lastbilar som tycker att det är jäkligt lämpligt att köra om en annan lastbil bara för att de håller 91 o den de kör om 90.... :evil:

svänger av Hbg S.. ska sen svänga in mot Råå... Kan tilläggas att det nu ligger ca 10 cm snö på vägen... Jag kommer ikapp denna pugge, jag slår av... Slår på blinkersen i god tid... Går in i filen för att svänga av, närmar mig då denna bil lite eftersom han kryper i sin snigel o vitlökstinkande bil... Då tycker han att det är lämpligt att kasta sig in framför mig utan att blinka o med en hastighet på ca 45 och min är ca 80.... Tvärnit och breställ..... reder ut det men grymtar en del för mig själv... Vi svänger av åt samma håll i rondellen.. det blir två filer igen.. han håller ca 25 så jag går ut i vänster o kör om... Går in framför igen för jag ska åt höger i nästa trafikljus... gott om plats mellan bilarna när jag går in... Kommer till nästa där jag ska vänster.. Han ska då rakt fram och belönar då mig med det mest välkända tecknet i världen...

Tack för den idiot!!!
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#7 Inlägg av adrian_vg »

Fingret?? Men... Varför?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Körde bil med fru till Örebro i fredags för svärmors födelsdagsfirande och hem idag på em.

Observationer: I vanlig ordning

* saktade alla som redan körde i laglig hastighet ner ytterligare ca 10km/h inför alla fartkameror.

* körde bilisten längst fram i karavanerna på 2+1-vägarna minst 20km/h lägre än gällande max fartgräns. I övrigt torr och fin väg. Inte en tillstymmelse till halka. Man kör ju säkrare om man kör långsamt. Skitsamma att man retar upp alla andra bakom...

* är blinkers option.

* är det helt ok att på de sista 10metrarna på den tvåfiliga biten vrålande tvinga sig in framför ett fordon för att sen tvärbromsa framför släpet en bit fram...

* blixtlåsprincipen vid påfart på motorväg är för mesar.

* är accelerationsfält inför 110-motorväg ok att köra i 50 km/h på, för att sen när man är ute på motorvägen öka till 70 och ligga kvar där...

* är det ok att ligga kvar och krama mittlinjen när man ser att det är en lång karavan med bilar bakom och man själv kör i 65 på 90-väg. Att köra ut en bit på den mycket breda vägrenen och släppa förbi alla andra bakom som uppenbart tydligt vill om är absolut helt förbjudet.

Aaaaaargh!!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#9 Inlägg av apex »

Bildrullar eller ej, men kör man MC får man se upp med ouppmärksamma bilförare.

I USA är det ännu viktigare, eftersom man kör sin HD iklädd T-shirt och utan hjälm!! Köpte den här tröjan när jag var i USA i våras på M&M Leathers.
Bilagor
Bild 067.jpg
Bild 067.jpg (80.11 KiB) Visad 19342 gånger
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#10 Inlägg av Brother Wolf »

Jag råkade ut för en taxi i sommras som låg till vänster om mig och strax före (på Wasagatan),
plötsligt får han syn på en kund som står på trottoaren till höger,
så han kastar bil över och nästan klipper mitt framdäck (var riktigt glad för ABS som smattrade),
kör upp bredvid honom med uppfälld hjälm och frågar vad fan han håller på med.
Killen blir urförbannad på mig och börjar att skälla och ryta. Hade jag varit kund så hade jag inte satt mig i den taxin!

Idioter i trafiken finns det gott om! :(
BW

PS: Jag vill åxo ha en sådan t-shirt :D
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:I USA är det ännu viktigare, eftersom man kör sin HD iklädd T-shirt och utan hjälm!! Köpte den här tröjan när jag var i USA i våras på M&M Leathers.
Underbar tröja! Vill ha en jag också!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#12 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
apex skrev:I USA är det ännu viktigare, eftersom man kör sin HD iklädd T-shirt och utan hjälm!! Köpte den här tröjan när jag var i USA i våras på M&M Leathers.
Underbar tröja! Vill ha en jag också!
Jag med...
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#13 Inlägg av apex »

Haha, ja visst är den oemotståndlig, jag var tvungen att köpa en!!!

Men nu vet jag inte när jag ska ha den på mig. Utanpå MC-jackan när jag kör MC, när jag klipper trän i trädgården o grannarna kollar, när jag handlar på ICA Maxi....
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#14 Inlägg av TG »

apex skrev:Haha, ja visst är den oemotståndlig, jag var tvungen att köpa en!!!

Men nu vet jag inte när jag ska ha den på mig. Utanpå MC-jackan när jag kör MC, när jag klipper trän i trädgården o grannarna kollar, när jag handlar på ICA Maxi....
Varför måste det ena utesluta det andra???

Ordna en massbeställning??
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#15 Inlägg av apex »

På bröstet, med mindre text :lol:
Bilagor
Urklipp01.jpg
Urklipp01.jpg (89.8 KiB) Visad 19282 gånger
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Skriv svar