Checklista för vinterförvaring

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
tobbo166
Medlem

Checklista för vinterförvaring

#1 Inlägg av tobbo166 »

Hej!

1. Hälla lite 2-taktsolja i bensinen på en VF1000F, 1984:a vid sista körningen för säsongen. Hur många procent?
2. Full tank.
http://www.calsci.com/motorcycleinfo/StorageList.html
- vad menar han med Fuel stabilizer (punkt 5)?
3. Rengöring och vaxning.
4. Underhållsladda batteriet 1 gång i månaden? Vad menas exakt med "underhållsladda" - antar det är skillnad på om man har en traditionell laddare eller en intelligent laddare? Vilket är att föredra (måste man dra ur batteriet varje gång, är det inte det de intelligenta laddarna gör?)?, funderar nämligen på en Clas Ohlsson laddare för +400 kr (s.k. "intelligent"). Är den att rekommendera?
5. Max lufttryck i däcken.
6. Inte alls starta och "torrgasa", utan låta den stå hela vintern.
7. http://www.calsci.com/motorcycleinfo/StorageList.html
Punkt 7: Remove the air filter, start the engine and spray the specified amount of EngineFogging Oil into the airbox. This will coat the inside of the engine to prevent condensation and rust.
Vad är EngineFogging Oil?
8. http://www.calsci.com/motorcycleinfo/StorageList.html
Punkt 8:
Menar han köra tills motorn stannar efter att man stängt av soppakranen? Bra?
9. Rengör och smörj kedjan, kan man ta vad som helst eller modellspecifik olja?

Har jag glömt något, är något fel? Den kommer förvaras i ett icke-uppvärmt garage.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: Checklista för vinterförvaring

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

1. Behövs inte, men töm förgasarna (finns avtappningsskruvar i botten).
2. Behövs inte heller. ska hoej står ett år kan man istället tömma tanken helt, i med lite olja och skaka om. Fuel stabilizer är nåågon slags tillsats som gör att soppan håller oktanen. Jag har aldrig använt det och har aldrig haft problem. Brukar åka och tanka och kolla däckstrycket bland det första jag gör på våren.
3. Ja.
4. Skaffa gärna en Ctek-laddare. Clas Ohlssons smarta laddare (Safir) är samma som Ctek XS3600 men med något lägre maxkapacitet. Den kan du koppla in och glömma.
5. Ja.
6. Det finns olika skolor. Jag brukar hålla i lite olja i tändstiftshålen, ca. tre pumptag på en oljekanna, veva runt några varv med starten (dödaren av off-läge), tillbaka med stiften och sne låta stå.
7. ingen arning. Rengöring/byte av luftfilter ingår i vanlig service. K&N eller skumgummifilter är tvättbara. Pappersfilter går att blåsa med tryckluft, annars byter man. VF1000 har pappersfilter original, men det finns K&N originalutbyte.
8. Det är möjligt, men tömmer man förgasarna behöver man inte göra så.
9. Kedjespray. vill man rengöra en O-ringkedja kan man använda fotogen, det skadar inte O-ringarna.

Men du har glömt några punkter.

10. Töm motoroljan och byt oljefilter. Man behöver inte hälla i nu olja eftersom den ändå bara kommer att ligga i tråget. Men glöm för Guds skulle inte att fylla på olja på våren innan du startar :shock:
11. Kleta på lite gaffelolja på gaffelbenen ovanför avskraparna och gunga några gånger. Det håller gummit friskt, överflädet kan du torka av.
tobbo166 skrev:Har jag glömt något, är något fel? Den kommer förvaras i ett icke-uppvärmt garage.
Inga problem om du följer det här. Avsluta gärna med att lägga på en filt eller något av tyg över hojen. Inte plastkapell eftersom det kan bildas kondens under det.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Förvaring ? Har för mig att det var träff vid donken på Sveavägen i mellandagarna förra året :)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#4 Inlägg av Brother Wolf »

Har min på jobbet, stort runt garage med massor av plats att köra runt i! Jag ställer aldrig av min :D

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#5 Inlägg av Excalibur105 »

Om man förvarar hojen i varmgarage då?
Har ju tre olika typer av hojar :D, mycket att komma ihåg och ta hänsyn till.
-VFR med insprut
-GPZ med förgasare
-Marauder (puts och gnid hoj)

Brukar slå i lite STP i hojarna och låta de gå en liten stund så det går igenom hela systemet, men har det någon positiv inverkan på förgasarmotorer?
GSX1300R Hayabusa -08
Såld:Honda VFR 800 -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Excalibur105 skrev:Om man förvarar hojen i varmgarage då?
-VFR med insprut
-GPZ med förgasare
Ingen skillnad om den står varmt (det gör min också). Det är bara viktigare om den står kallt. För att hålla injektorerna i trim kan man slå i lite injektorcleaner, diesel eller 2-taktsolja som smörjer upp och gör rent inför sista starten efter tvätt.
Brukar slå i lite STP i hojarna och låta de gå en liten stund så det går igenom hela systemet, men har det någon positiv inverkan på förgasarmotorer?
Menar du STP i oljan eller i soppan?
Det förstnämnda ska du nog vara försiktig med, med tanke på våtkopplingen. I det andra fallet är det helt ok även för förgasare, med dom bör du tömma sen ändå.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009

#7 Inlägg av Brother Wolf »

Nu har jag ställt undan min för vintern :cry:
För mycket is på vägarna för att jag skall känna mig lugn! :?

Kommer dock att köra runt i garaget ett par gånger i månaden,
så att olja och allt annat för röra på sig :D

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#8 Inlägg av Excalibur105 »

Tyrannosaurus skrev:
Excalibur105 skrev:Om man förvarar hojen i varmgarage då?
-VFR med insprut
-GPZ med förgasare
Ingen skillnad om den står varmt (det gör min också). Det är bara viktigare om den står kallt. För att hålla injektorerna i trim kan man slå i lite injektorcleaner, diesel eller 2-taktsolja som smörjer upp och gör rent inför sista starten efter tvätt.
Menar du STP i oljan eller i soppan?
Det förstnämnda ska du nog vara försiktig med, med tanke på våtkopplingen. I det andra fallet är det helt ok även för förgasare, med dom bör du tömma sen ändå.
STPn brukar åka ner i soppan, oljan byter jag innan vintern om den inte är skapligt ny redan.
GSX1300R Hayabusa -08

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009

#9 Inlägg av stefan »

Vad är vitsen med att tömma förgasaran? Jag har aldrig gjort det på någon hoj tidigare och inte upplevt några problem.

MVH Stefan
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

stefan skrev:Vad är vitsen med att tömma förgasaran? Jag har aldrig gjort det på någon hoj tidigare och inte upplevt några problem.
Att slippa ärgning. Munstyckena är av koppar (eller mässing, men det kan ärga bra det med) och bensinen är ganska aggresiv.

Det är när den står, bensinen dunstar som fäller ut sina ämnen som ärg kan uppstå.

Troligen är det ingen fara när hojen bara står några månader. Men jag har sett igengäggade förgasare och det är ett helvete att få rent. Då tömmer jag hellre och slipper tänka på det.

På våren är det sen bara att kortsluta kabeln till pumpreläet så man kan fylla upp gasarna utan att behöva nöta ihjäl batteriet med startmotorn.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#11 Inlägg av Excalibur105 »

Funkar det att ha avstängd soppa kran och sen starta upp hojen och låta den gå tills det är slut i slangarna eller måste man in och tömma förgasarna manuellt? (Jag är bekväm/lat utav naturen :wink: )
GSX1300R Hayabusa -08

Användarvisningsbild
stefan
Donator 2009

#12 Inlägg av stefan »

Borde funka, frågan är ju bara hur mycket styk pumpen tar. Men du har väl sprut på din??? Då är det ju inget problem

//S
CBR 600rr -07

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

stefan skrev:Borde funka, frågan är ju bara hur mycket styk pumpen tar. Men du har väl sprut på din??? Då är det ju inget problem
Precis, Vtec har sprut, det finns inga koppar att tömma på en sån. Det är bara att stänga av motorn och glömma.

Men som sagt, man kan gärna slå i en skvätt injectorcleaner, diesel eller 2-taksolja i tanken, det mår spridarna bra av.
Det är även bra för förknasare, även om jag själv alltid glömmer det :wink: . Men jag tömmer dom å andra sidan alltid på vintern.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Excalibur105
Donator 2010

#14 Inlägg av Excalibur105 »

Jag tänkte mer på de andra två hojarna, hondan har redan gått i ide.
Blir det samma sak om man kör med avstängd soppa kran som att tömma dem manuellt?
GSX1300R Hayabusa -08

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#15 Inlägg av TG »

Excalibur105 skrev: (Jag är bekväm/lat utav naturen :wink: )

Inte bara du, människan är lat av naturen, annars hade vi aldrig uppfunnit exempelvis hjulet :D Som ju är något vi alla uppskattar
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Skriv svar