adrian_vg skrev:tersan skrev:adrian_vg skrev:Fanken vad dyra cbx-sexorna är på Blocket...
Wow! Några på den listan platsar helt klart i närmaste lexikon, som förklaring till ordet "optimist".
Minst sagt... Det var en av dem som hade 89000kr som utgångspris, men verkar ha sänkt det till 79000 eller nåt sånt. Nog för att modellen är intressant, men inte så intressant. >>8->
Förutom den du nämner så som verkligen har fantasipris (verkar nu har sjunkit till 70,000 om det är samma hoj) så är det ungefär där dom står. CBX har fått samlarvärde speciellt supersporten 78-80. Andra generationen 81-82 blev en kluns på 300 kg (den första vägde 255 kg) och var faktiskt mindre populär trots både bättre och stabilare fjädring och bromsar.
Sen finns det de som har tagit 2:a generationshojar och strippat dom för att få det bästa från två världar.
CBX750:orna är dock hyggligt prissatta, och några av dem verkar rackarns snygga och i bra skick.
Jo det var ju en CBX600E för 7500:- vilket kan vara intressant för den som vill ha en billig och underhållsfri hoj.
Troligen inte, det finns såna hojar. Det stog länge en CB1100R hos Wheeler Dealer med 50 ärliga mil på mätaren. Den gick senare för 70,000+ eller nåt vad jag hörde.
Det är rätt lätt att kolla om det är ärliga mil eller skruvad mätare och när det gäller extrema lågmilare så skulle det vara uppenbart.
Man ser ungefär på helhetsintrycket på lack, plast, svåråtkomliga skrymslen, nobbar och strävhet på gummin som fotpinnar, handtag, däck osv. Elsystemets tejpningar osv. Det kan helt enkelt inte ha hänt så mycket på så få mil.
Största problemet med en hoj som mer eller mindre har stått i 20 år är att den kan börja spruta olja när den startas, och om den startar och inte förgasarna är igensatta. Då är det första man får göra att riva motorn, gaffeln och bromsok och byta varenda packbox.
Detta under förutsättning att ägaren inte har gjort en ordentligt motorkonservering innan den parkerades, men sånt är extremt ovanligt utom för undertecknad som gör det varje höst

. Men för riktig långtidsparkering behövs det lite mer som t.ex. konserveringsolja och det skulle vara liiiite overkill när hojen ska stå i varmgarage över en vinter.
Enkelt svar, Ja! Det är klassiker och såna går upp i pris, naturligtvis beroende på skick, antal ägare och att man hittar rätt köpare. För en 20-årig sporthojåkare är dom ju iskalla, ingen ram, ingen motor, ingen fjädring, inga bromsar, ingen väghållning. Men för en entusiast som förstår värdet kan den vara värd en hel del.
Samma sak gäller f.ö. även dom klassiska VF:arna som också går upp i pris givetvis beroende på skick osv.
Kan ju nämna att min hoj blir dyr den dagen den ev. säljs. Den har iofs gått en bit, men att det i papprena står "Antal tidigare ägare: 0" är värt en del bara det

Men det återstår att se vad som händer, annars ska jag begravas med den
