CBX

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

CBX

#1 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Det finns även en CBX750F som också hade en motsvarighet i Staterna (nästan) som heter CB700/750 Nighthawk S som var någon hemlig skapelse med kardan i stort sett identisk motor som CBX750F och faktiskt inte ful alls.
Bild
http://www.hondanighthawks.net

Dessa hojar 600/650/700/750 Nighthawk och några till har en mycket intressant teknisk lösning med hydrauliska ventillyftare och därmed servicefria. Såna önskar jag det var på VF:en, tänk att slippa riva halva hojen bara för att ställa ventilerna.
Vet inte varför Honda slutade med den tekniken för vad jag vet hade systemet inga brister och klarade 10,000 rpm. På hojsidan har dom det bara kvar idag på Goldwing sexan.
Jag kollade på en en CBX1000 i samband med att fadren och jag skulle skaffa en hoj att övningsköra på. CBX:en var en sån där med halvkåpa men såg så stor ut (sittställningen). Dessutom var just den ganska fransig i kanterna. Men jäklar vad motorn vad maffig!

CBX750F är en annan båge jag kollade på innan jag bestämde mig för viffern. De CBX:ar som fanns var väl gamla och slitna. Men den "underhållsfria" motorn är intressant. Den sägs vara skön att köra; så nära nakenhoj man kan komma trots kåpan.

Fanken att kul hojjar är minst 20år gamla och i de flesta fall mogna för skroten alt renovering... De hojjar man träffar på i sina informativa år är tydligen de man stannar med. På gott och ont. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

Re: CBX

#2 Inlägg av adrian_vg »

Fanken vad dyra cbx-sexorna är på Blocket...

http://www.blocket.se/li?ca=10_s&q=cbx& ... &aws=&awe=
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Fanken vad dyra cbx-sexorna är på Blocket...
Wow! Några på den listan platsar helt klart i närmaste lexikon, som förklaring till ordet "optimist".
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
Wow! Några på den listan platsar helt klart i närmaste lexikon, som förklaring till ordet "optimist".
Minst sagt... Det var en av dem som hade 89000kr som utgångspris, men verkar ha sänkt det till 79000 eller nåt sånt. Nog för att modellen är intressant, men inte så intressant. >>8->

CBX750:orna är dock hyggligt prissatta, och några av dem verkar rackarns snygga och i bra skick.
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#5 Inlägg av adrian_vg »

http://www.blocket.se/vi/15942648.htm?ca=10_s&last=1

Skruvad mätare?

Iofs hade min fars R100RT-91 inte gått mer än 1800mil, men 956mil verkar lite väl...

Edit: Denna var det, från 89kkr till 65kkr. http://www.blocket.se/vi/15469395.htm?ca=10_s

Kan sexorna verkligen ha så bra andrahandsvärde??
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Kolla vad folk vill ha för sina Honda CX500C, en helt ointresant motorcykel för precis varenda tänkbar köpare.

http://www.blocket.se/li?ca=10_s&th=1&q ... &aws=&awe=

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

För mig som är ganska färsk hojägare är prisbilden på motorcyklar rent generellt ett fullkomligt mysterium. :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Kolla vad folk vill ha för sina Honda CX500C, en helt ointresant motorcykel för precis varenda tänkbar köpare.

/H
Spänner mellan 7kkr upp till nästan 30kkr. Kan inte riktigt relatera här, menar du att just den modellen är veteranig och därför betingar ett högre pris i vissa fall?
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:För mig som är ganska färsk hojägare är prisbilden på motorcyklar rent generellt ett fullkomligt mysterium. :?
Det är inte utan att man börjar undrar hur i helskotta priset/andrahandsvärdet bestäms, och av vem...

På Bil och MC i Fellingsbro när jag skulle kolla efter en FJ1200-93 (osäld än) de hade där, insåg jag att den var väl skabbig för sitt pris (ca 34000kr). Sen hade de en vit VFR750 från 1990 med drygt 12000mil på mätaren som var skitfin, och som jag sen köpte, och en röd VFR750 från 1993 med ungefär hälften på mätaren men som var ganska småskrapad och inte alls lika fin i lacken. Min vita gick på 28500kr och den röda (som fortfarande är osåld) går på 27900kr.

Vad spelar egentligen mest roll på en beggad mc? Kan ni exvis rangordna dessa:

* Märke (Ex Honda)
* Modell (Ex VFR705F)
* Motorstorlek
* Årsmodell
* Skick
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#10 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Det är inte utan att man börjar undrar hur i helskotta priset/andrahandsvärdet bestäms, och av vem...
Vad många säljare inte har insett är att utbudet överstiger efterfrågan i de allra flesta fallen. I det läget är det köparen som bestämmer priset...

Kombinera en dimmig uppfattning om övriga objekt på marknaden, med en total okunskap om dagsaktuell prisbild och en allt annat än självkritisk bild av den egna hojens skick... et voila: en CBX med renoveringsbehov för 50 lapp! :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#11 Inlägg av tersan »

Henning skrev:Kolla vad folk vill ha för sina Honda CX500C, en helt ointresant motorcykel för precis varenda tänkbar köpare.

/H
En liiiiten kontrollfråga bara.... är det här samma CX500 som du har på din drömhojslista?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
Minst sagt... Det var en av dem som hade 89000kr som utgångspris, men verkar ha sänkt det till 79000 eller nåt sånt. Nog för att modellen är intressant, men inte så intressant. >>8->
Förutom den du nämner så som verkligen har fantasipris (verkar nu har sjunkit till 70,000 om det är samma hoj) så är det ungefär där dom står. CBX har fått samlarvärde speciellt supersporten 78-80. Andra generationen 81-82 blev en kluns på 300 kg (den första vägde 255 kg) och var faktiskt mindre populär trots både bättre och stabilare fjädring och bromsar.
Sen finns det de som har tagit 2:a generationshojar och strippat dom för att få det bästa från två världar.
CBX750:orna är dock hyggligt prissatta, och några av dem verkar rackarns snygga och i bra skick.
Jo det var ju en CBX600E för 7500:- vilket kan vara intressant för den som vill ha en billig och underhållsfri hoj.
Troligen inte, det finns såna hojar. Det stog länge en CB1100R hos Wheeler Dealer med 50 ärliga mil på mätaren. Den gick senare för 70,000+ eller nåt vad jag hörde.
Det är rätt lätt att kolla om det är ärliga mil eller skruvad mätare och när det gäller extrema lågmilare så skulle det vara uppenbart.
Man ser ungefär på helhetsintrycket på lack, plast, svåråtkomliga skrymslen, nobbar och strävhet på gummin som fotpinnar, handtag, däck osv. Elsystemets tejpningar osv. Det kan helt enkelt inte ha hänt så mycket på så få mil.

Största problemet med en hoj som mer eller mindre har stått i 20 år är att den kan börja spruta olja när den startas, och om den startar och inte förgasarna är igensatta. Då är det första man får göra att riva motorn, gaffeln och bromsok och byta varenda packbox.
Detta under förutsättning att ägaren inte har gjort en ordentligt motorkonservering innan den parkerades, men sånt är extremt ovanligt utom för undertecknad som gör det varje höst :wink: . Men för riktig långtidsparkering behövs det lite mer som t.ex. konserveringsolja och det skulle vara liiiite overkill när hojen ska stå i varmgarage över en vinter.
Edit: Denna var det, från 89kkr till 65kkr. http://www.blocket.se/vi/15469395.htm?ca=10_s

Kan sexorna verkligen ha så bra andrahandsvärde??
Enkelt svar, Ja! Det är klassiker och såna går upp i pris, naturligtvis beroende på skick, antal ägare och att man hittar rätt köpare. För en 20-årig sporthojåkare är dom ju iskalla, ingen ram, ingen motor, ingen fjädring, inga bromsar, ingen väghållning. Men för en entusiast som förstår värdet kan den vara värd en hel del.

Samma sak gäller f.ö. även dom klassiska VF:arna som också går upp i pris givetvis beroende på skick osv.
Kan ju nämna att min hoj blir dyr den dagen den ev. säljs. Den har iofs gått en bit, men att det i papprena står "Antal tidigare ägare: 0" är värt en del bara det :)
Men det återstår att se vad som händer, annars ska jag begravas med den :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:

/H
En liiiiten kontrollfråga bara.... är det här samma CX500 som du har på din drömhojslista?
Inte jag, men Henning verkar ha den lite skumma smaken att ha med en CX500 på sin dräggellista. :D
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Jo det var ju en CBX600E för 7500:- vilket kan vara intressant för den som vill ha en billig och underhållsfri hoj.
Eeek!! Ingen CBX600E i familjen!
Enkelt svar, Ja! Det är klassiker och såna går upp i pris, naturligtvis beroende på skick, antal ägare och att man hittar rätt köpare. För en 20-årig sporthojåkare är dom ju iskalla, ingen ram, ingen motor, ingen fjädring, inga bromsar, ingen väghållning. Men för en entusiast som förstår värdet kan den vara värd en hel del.
Jag tycker: Det som ligger CBX1000 i fatet, den med kåpan, är att den ser gammal ut. Den nakna modellen ser helt ok ut även idag. Kåpor är så trendkänsligt, liksom lackeringar.

Det är det jag gillar med VFR. En VFR har nästan oavsett årsmodell modernt utseende!

Fast viffrarna verkar inte öka i pris. Min 90:a gick på knappt 30kkr. Kan bara spekulera i vad nypriset var 1990...
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#15 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Inte jag, men Henning verkar ha den lite skumma smaken att ha med en CX500 på sin dräggellista. :D
Håller med, men det finns faktiskt två CX:ar som inte är helt fel. Den ena är det lite sportigare varianten som gick under beteckningen "Eurosport" och den andra den sexiga CX650 Turbo som TurboOlle köpte.

Fan vad den går, och gubben var ju inte rädd att gasa heller. En 60-årig gubbe som körde skiten av alla på stan. När man åkte genom en rondell eller nåt så kunde han komma och fläska om hela gänget på utsidan med dubbelt så mycket nerlägg och sladd.
Helt osannolik man. Men som han själv sa "jag är inte rädd för att dö" 8)

Sätter ihop två svar i samma inlägg.
adrian_vg skrev:Jag tycker: Det som ligger CBX1000 i fatet, den med kåpan, är att den ser gammal ut. Den nakna modellen ser helt ok ut även idag. Kåpor är så trendkänsligt, liksom lackeringar.
Det håller jag med om. CBX kåpan som även fanns på CB900F2 och som originaltillbehör till bl.a. min hoj är inte heller speciellt bra utan skapar kraftig turbulens bakom glaset. I någon test jämfördes det med att någon står och slår en säck potatis i huvudet på en :lol:
Fast viffrarna verkar inte öka i pris. Min 90:a gick på knappt 30kkr. Kan bara spekulera i vad nypriset var 1990...
Viffrarna är fortfarande för nya för att få klassikerstatus. Dessutom kan det ligga dem i fatet att dom kan ha sålts i för stora upplagor.
Om/när dom slutar tillverkas och ett stort antal är bortkraschade, då kanske dom kommer börja gå upp. Den som lever får se.

Men det finns några modeller, givetvis RC30 och RC45 som nästan kan kosta hur mycket som helst för fina oraceade exemplar, men även Interceptor modellen (1:a generation). Den ser i grunden ut som en vanlig 1:a generationare, men där slutar likheterna. Några synliga skillnader är magnesiumfärgade motorkåpor, andra mätare, racelack mm. Den är såpass snygg, speciell och ovanlig, faktiskt även i Staterna där den såldes så den verkar stå sig.

Hittar ingen bra bild på den, men det här får duga så länge.
Bild
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar