Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

#1 Inlägg av Conseal »

Så har det hänt igen .. mc-handlarna har slagit till.
När jag fipplade med drivpaketsbytet så blidde det lite problem med kedjelåsningen.
Kollade med närmaste mcdelsmånglare vid jobbet (Sthlms MC Varuhus) vilka konstaterade att det inte fanns clipslås hos dem som passade min kedja .. de hade bara RK och DID (jag har en DC kedja). Fajn .. bra bemötande iallafall.
Kollade med Lelles där jag köpt kedjan .. såklart finns det inte clipslås till kedjan .. trevligt men ganska kort i tonen.
Ringde till AVA MC .. och clipslås görs inte till 530 och om det gjordes så kan man ju inte ha det för det är livsfarligt om man inte är dum i huvudet förstås ... MEN HALLÅ!
Nedslagen och nedbruten med gråten i halsen .. eller aja iallafall
Ringer som sista anhalt MC-Hörnan i Södertälje http://www.mc-hornan.se som konstaterar att det kanske inte går, iallafall inte med o-ring men kom in med en kedjebit så kollar vi.
Sagt och gjort .. åker dit med en avkapad stump och tamejfan .. RK har clipslås till 530-o-ringkedjor som passar perfekt på DC-kedjan

Summa sumarum .. dagens feta SHOUTOUT :!: går till Johan på MC-Hörnan i Södertälje :!:
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Så har det hänt igen .. mc-handlarna har slagit till.
När jag fipplade med drivpaketsbytet så blidde det lite problem med kedjelåsningen.
Kollade med närmaste mcdelsmånglare vid jobbet (Sthlms MC Varuhus) vilka konstaterade att det inte fanns clipslås hos dem som passade min kedja .. de hade bara RK och DID (jag har en DC kedja). Fajn .. bra bemötande iallafall.
Kollade med Lelles där jag köpt kedjan .. såklart finns det inte clipslås till kedjan .. trevligt men ganska kort i tonen.
Ringde till AVA MC .. och clipslås görs inte till 530 och om det gjordes så kan man ju inte ha det för det är livsfarligt om man inte är dum i huvudet förstås ... MEN HALLÅ!
Nedslagen och nedbruten med gråten i halsen .. eller aja iallafall
Ringer som sista anhalt MC-Hörnan i Södertälje http://www.mc-hornan.se som konstaterar att det kanske inte går, iallafall inte med o-ring men kom in med en kedjebit så kollar vi.
Sagt och gjort .. åker dit med en avkapad stump och tamejfan .. RK har clipslås till 530-o-ringkedjor som passar perfekt på DC-kedjan

Summa sumarum .. dagens feta SHOUTOUT :!: går till Johan på MC-Hörnan i Södertälje :!:
Det där hängde jag inte helt med på. Har du ett kedjelås (clipslås=kedjelås?) till din kedja? Isf varför?

Killen på jobbet med VX800:an sa att kedjelås bör man inte ha på lite motorstarkare maskiner, men att han själv hade det medan han körde iväg till verkstad som har ordentliga verkttyg att nita den. Har du också det bara temporärt på din maskin tills du nitat den ordentligt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Följde med nitlås till kedjan .. jag har ingenting vettigt att nita med .. och jag får inte iväg hojen utan kedja .. ni har jag satt dit ett clipslås vilket gör att jag kan köra iallafall.

Sedan är väl detta med clipslås inte hela världen .. bara att kolla lite oftare .. och sedan är väl inte viffern en direkt motorstark hoj om man jämför med övrigt utbud ;)

Kommer troligen hitta någon som pressar dit nitlåset inom kort .. eller så glömmer jag bort det.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Det där hängde jag inte helt med på. Har du ett kedjelås (clipslås=kedjelås?) till din kedja? Isf varför?

Killen på jobbet med VX800:an sa att kedjelås bör man inte ha på lite motorstarkare maskiner, men att han själv hade det medan han körde iväg till verkstad som har ordentliga verkttyg att nita den. Har du också det bara temporärt på din maskin tills du nitat den ordentligt?
När det var nytt med O-ringskedjor fanns det inga kedjelås utan dom såldes bara endlösa. Sen började det dyka upp skruvlås och nitlås, clipslåsen kom sist. Endlösa kedjor är ju det absolut bästa och säkraste men det handlade mest om att folk ville slippa riva ner svingen för att byta kedja.

Clipslåsen har blivit bättre men det är sant att dom fortfarande är osäkra och t.ex. inte tillåts inom racing, iaf inte utan att vara najade.

Ska man ha nitlås så kan man ha ett nitverktyg, att knacka till ett nitlås med en hammare (fick det tipset av en handlare för kamkedjebyte en gång men tog det inte) rekommenderas inte.

Skruvlås funkar bra men är lite dyra och duger bara en gång eftersom dom har brytbutlar. Det ser ut som en öppen länk med för långa pinnar. Man monterar låset med O-ringar och platta, + två långa muttar. Sen rullar man på hjulet så man får låset över bakdrevet och drar muttrarna jämt och för kung och fosterland (nåja man ska inte dra av dom). Sen bort med muttrarna och en hammare och knacka av dom två brytbultarna.

Har föresten inte VX800 kardan :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Fransson
Donator 2011
Inlägg: 379
Blev medlem: tis apr 10, 2007 18:13
Ort: hamneda.

#5 Inlägg av Fransson »

Bytte drivpaketet i förra veckan
Lossade svingaxeln knackade ut den ca 15mm så fick jag loss fotpinnefästet så jag kunne ta väck kedjan hel o åka till lokala mekaren
o nita den nya kedjan i rätt längd o montera den
VFR.800.-00
RÖD
SÅKLART

Användarvisningsbild
Jonten
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis okt 09, 2007 19:43
Ort: GBG

#6 Inlägg av Jonten »

Jag har clipsås på min. Känner mig inte ett dugg nervös med det.
Jonas

VFR750, XR600R Motard o en Kymco KXR

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#7 Inlägg av kennet »

Jonten skrev:Jag har clipsås på min. Känner mig inte ett dugg nervös med det.
Jag me, har ett nitlås som ligger i lådan sedan förra året då jag bytade drivpkt. och där kommer det att ligga, tror jag :?
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Följde med nitlås till kedjan .. jag har ingenting vettigt att nita med .. och jag får inte iväg hojen utan kedja .. ni har jag satt dit ett clipslås vilket gör att jag kan köra iallafall.

Sedan är väl detta med clipslås inte hela världen .. bara att kolla lite oftare .. och sedan är väl inte viffern en direkt motorstark hoj om man jämför med övrigt utbud ;)
Det underlättar onekligen om man slipper skaffa nitverktyg och så. Bra tips det där. FÅr tacka så mycket! :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

#9 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Har föresten inte VX800 kardan :wink:
Jo, men killen i fråga hade en kedjedriven maskin innan han skaffade sig sin nuvarande Yamaha Bulldog (som också har kardan om jag inte minns fel). Han mumlade nåt om att den kedjedrivna maskinen slingrade sig så och att han inte alls gillade den så han sålde den rätt snabbt. Tror inte han hade den mer än en säsong.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

kennet skrev:
Jonten skrev:Jag har clipsås på min. Känner mig inte ett dugg nervös med det.
Jag me, har ett nitlås som ligger i lådan sedan förra året då jag bytade drivpkt. och där kommer det att ligga, tror jag :?
Låg två lås i verktygsfacket på min viffer också. Verkar som om många har med sig ett extra för säkerhets skull. Dock fanns det ingen tång i facket, så det får jag skaffa sen. Tror det kan bli något lite krångligt att sätta på låset vid vägkanten annars. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Han mumlade nåt om att den kedjedrivna maskinen slingrade sig så och att han inte alls gillade den så han sålde den rätt snabbt. Tror inte han hade den mer än en säsong.
Nja, kedjehojar slingar sig knappast mer än kardanhojar, snarare tvärt om eftersom kardanen har en förmåga att vilja rör mer på bakfjärdingen såvida man inte har dom nyare konstruktionerna med dubbla knutar och momentstag likt BMW, Guzzi och nya Kawan ZX14 Concorse (eller GTR som det mindre fantasifulla namnet i Europa är).

Anledningen till att jag kör kardan är för att det är rent, underhållsfritt, inget rassel, enkelt och man slipper tänka på "stenkrossen" vid bakhjulet när det blir regn eller grusväg. Sen att jag ändå ogärna kör i regn eller på grusväg är en annan sak :wink:

Däremot skulle jag gärna ha en lättare och smidigare kardanhoj, det är därför jag har börjat titta lite snett på nya BMW hojarna. En kardanhoj som är riktigt ball är Guzzi MGS-01 Corsa, men förutom att den kostar 200- 250,000 så har den inget lyse.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Fett med reklam och en del ris men det bjuder jag på.

#12 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Nja, kedjehojar slingar sig knappast mer än kardanhojar, snarare tvärt om eftersom kardanen har en förmåga att vilja rör mer på bakfjärdingen såvida man inte har dom nyare konstruktionerna med dubbla knutar och momentstag likt BMW, Guzzi och nya Kawan ZX14 Concorse (eller GTR som det mindre fantasifulla namnet i Europa är).
Nej, det var inte kedjan han inte gillade, det var hojen i sig som han inte tyckte om och som slingrade sig.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar