Jo så är det, noterade samma sak när jag tog in min nuvarande bil. Men man behöver inte köra genom hallen två gånger vad jag förstår, utan dom gör allt på samma gång.StigH skrev:Reg bes-folket är överordnade Kontroll bes folket som saknar behörigheten att göra en reg bes så varför detta dubbeljobb?tersan skrev:Hmm... vad är det som är samma? Om inte regelverket ändrats på sistone så är det ju två helt olika regelverk. I praktiken brukar man dock göra bägge besiktningarna vid samma tillfälle, för det har man väl inte satt stopp för?StigH skrev:...Nåt geni inom byråkratikåren (som VI avlönar) har beslutat att reg bes inte godkänds som kontrollbesiktning, dvs man måste först göra en reg bes och därefter även en kontrollbes. Nästan samma jobb 2ggr..
Inser dock det omöjliga i situationen, det är bara att pynta..![]()
När jag gjort reg bes på bil/lb så har jobbet varit nästan identiskt. Man har vid reg bes varit lite petigare med att kolla att allt verkligen är original och att kolla ID.
Nåt måste man väl få för mellanskillnaden mellan 300 spänn (k-bes) och 970 (reg bes)...?
Sätter mig och väntar till all papperexercis är klar. Under tiden kan jag tvätta förgasarna på VF:n. Troligen helt igensatta.
Det var Piet som fixade det åt mig så jag var inte med. Men det gick snabbt och smärtfritt och jag fick även det glädjande beskedet att den har en nyare generation av bakaxel som är kraftigare.
Då var det mer strul när jag tog in hojen -87.
För kort bakskärm och eftersom det inte finns några fästen för en förlängare som Europamodellerna hade så fick jag improvisera. Godkänd reflex finns inbyggt i baklampan, så det var inget problem.
Efter två misslyckanden, för kort, fel, för klen och det gick inte att få dispens så blev det till slut en lastbilslapp, den som brukar sitta bakom tvillingmontaget bak, men på högkant och utspänd med en packrem så den inte skulle gå in i hjulet.
- "Det här borde jag inte godkänna för det är fan provokation", nästan skrek gubben