Min Treo visade sig vara jättestor, och hittar inte den där gamla Ericson-nallen heller.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hjälpte till att byta ljuddämparinnehåll och avgaspackning på brorsonens 80-kubikare. Var ju förstås tvungen att provköra sen för att kolla resultatet... har inte kört vass tvåtakt sen moppeåren, men jösses vad kul det är när varvtalet närmar sig stratosfären...
Blev återigen sugen på att skaffa nåt lekfordon med grovmönstrade däck, låg vikt och rejäl fjädringsväg.
Pratar vi fortfarande 80cc? Kanske lite liten för dig?
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Pratar vi fortfarande 80cc? Kanske lite liten för dig?
Jag vill förstås ha nåt gatreggat... och fyrtakt är nog mest praktiskt ändå. Funderar på nån XT eller TT600, kostar ju inga stora pengar och verkar ha rätt stor buspotential.
Nånting i storleken 250-350cc är lite enklare när man ska lyfta upp hojen ur lerpölen. Men å andra sidan är en 600:a enklare att flytta på lerpölen med.
Jag tror dessutom att 2T är lite mer lättmekat, än en dito 4T, mindre ventiler och sk!t att fixa med.
===
adrian_vg skrev:Nånting i storleken 250-350cc är lite enklare när man ska lyfta upp hojen ur lerpölen. Men å andra sidan är en 600:a enklare att flytta på lerpölen med.
Jag tror dessutom att 2T är lite mer lättmekat, än en dito 4T, mindre verntiler och sk!t att fixa med.
Å andra sidan behöver man meka oftare med en tvåtaktare, så det jämnar ut sig.
Sen finns det väl inte så många gatreggade tvåtaktare på marknaden?
tersan skrev:Å andra sidan behöver man meka oftare med en tvåtaktare, så det jämnar ut sig.
Är inte det en myt?
tersan skrev:Sen finns det väl inte så många gatreggade tvåtaktare på marknaden?
Möjligen. 125:or finns väl 80- och 90-talare, typ Honda MTX, Yamaha DT-R mfl. Men det är kanske inte det du är ute efter.
===
tersan skrev:Å andra sidan behöver man meka oftare med en tvåtaktare, så det jämnar ut sig.
Är inte det en myt?
Myt och myt. Rent tekniskt slits en tvåtaktare på ett helt annat sätt, vilket kräver utbyte av väsentliga delar med jämna mellanrum. Om det sen är krångligare eller dyrare än att ställa ventiler kan man förstås diskutera kring. För egen del tycker jag att en fyrtaktare blir billigare i drift.
adrian_vg skrev:
tersan skrev:Sen finns det väl inte så många gatreggade tvåtaktare på marknaden?
Möjligen. 125:or finns väl 80- och 90-talare, typ Honda MTX, Yamaha DT-R mfl. Men det är kanske inte det du är ute efter.
Jag tänker mig minst 500 kubik, och fyrtakt. En 125a skulle jag kunna tänka mig i en vespa för jobbpendling.
Vad annat än Billiy Browns krävande lista och tomtens sång på slutet är bortklippt i Sverige??
===