Det förfarandet är ett stort "No,no" inte bra för motorn, Utan antingen ta ur stiften och sprayar/skvätter in färsk olja i cylindrarna och dra runt veven ett par varv sedan i med stiften. Och fyller spisen "överfull" med en billig tunn olja vid avställning, som du sedan tömmer bort vid vårservicen. Eller så kör du den med belastning tills den är varm. Inget annat!..Hela vintern har jag startat upp hojen 1 gång i veckan och låtit den stå och "puttra" en stund.
Ytterligare en oljediskussion
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Ytterligare en oljediskussion
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Har jag hört också, men varför är det inte bra?blacken skrev:Det förfarandet är ett stort "No,no" inte bra för motorn, Utan antingen ta ur stiften och sprayar/skvätter in färsk olja i cylindrarna och dra runt veven ett par varv sedan i med stiften. Och fyller spisen "överfull" med en billig tunn olja vid avställning, som du sedan tömmer bort vid vårservicen. Eller så kör du den med belastning tills den är varm. Inget annat!..
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
===
Motorn blir inte varm på "rätt sätt" så att säga, utan det bildas syror och annat smått och gott som inte är så bra för det mekaniska i knoten, samt att det blir mera kondens i oljan samtidigt, pga den "låga" temperaturen i motorn..adrian_vg skrev:Har jag hört också, men varför är det inte bra?blacken skrev:Det förfarandet är ett stort "No,no" inte bra för motorn, Utan antingen ta ur stiften och sprayar/skvätter in färsk olja i cylindrarna och dra runt veven ett par varv sedan i med stiften. Och fyller spisen "överfull" med en billig tunn olja vid avställning, som du sedan tömmer bort vid vårservicen. Eller så kör du den med belastning tills den är varm. Inget annat!..
Sen är det väl inte säkert att man får upp tillräckligt oljetryck på tomgång?blacken skrev:Motorn blir inte varm på "rätt sätt" så att säga, utan det bildas syror och annat smått och gott som inte är så bra för det mekaniska i knoten, samt att det blir mera kondens i oljan samtidigt, pga den "låga" temperaturen i motorn..adrian_vg skrev:Har jag hört också, men varför är det inte bra?blacken skrev:Det förfarandet är ett stort "No,no" inte bra för motorn, Utan antingen ta ur stiften och sprayar/skvätter in färsk olja i cylindrarna och dra runt veven ett par varv sedan i med stiften. Och fyller spisen "överfull" med en billig tunn olja vid avställning, som du sedan tömmer bort vid vårservicen. Eller så kör du den med belastning tills den är varm. Inget annat!..
Eller är det bara en gammal skröna? Detta problem borde väl bli värre om cykeln står lite kallt till eftersom viskositeten ökar och pumpbarheten sjunker...
- adrian_vg
- Kontakt:
På vissa (äldre) motorcyklar är det säkert så, men moderna brukar ha ett tillräckligt oljetryck även på tom tomgång.Tyro skrev:Sen är det väl inte säkert att man får upp tillräckligt oljetryck på tomgång?
Eller är det bara en gammal skröna?
Den vanligaste viskositeten i våra bågar är 10W/40. 10W garanterar att oljan fortfarande rinner vid ca 30 minusgrader. Viskositeten är inget problem.Tyro skrev:Detta problem borde väl bli värre om cykeln står lite kallt till eftersom viskositeten ökar och pumpbarheten sjunker...

===
===
Honda rekomenderar numera viskositet 10W30. Gäller från årsmodell 2010 och senare, tror jag.
Fast det viktigaste i vårt fall, eftersom vi har våtkoppling på våra hojar är att oljan har rätt JASO klassning.
Det här är Hondass egna olja.
http://www.hondamc.com/upload/19902/082 ... 010W30.pdf
Castrols delsyntettsolja Power 1 GPS 4T, där Honda rekomenderar viskositet 10W30.
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050247
Den här oljan använder jag, bara det bästa är bra nog åt min VFR.
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050245
Fast det viktigaste i vårt fall, eftersom vi har våtkoppling på våra hojar är att oljan har rätt JASO klassning.
Det här är Hondass egna olja.
http://www.hondamc.com/upload/19902/082 ... 010W30.pdf
Castrols delsyntettsolja Power 1 GPS 4T, där Honda rekomenderar viskositet 10W30.
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050247
Den här oljan använder jag, bara det bästa är bra nog åt min VFR.

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7050245
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Kontakt:
30??!M@rtini skrev:Honda rekomenderar numera viskositet 10W30. Gäller från årsmodell 2010 och senare, tror jag.

Som Tyrannosasurus säger "det är ju som vatten". 8-}
===
===
- Tyrannosaurus
- Kontakt:
Det är så jag brukar göra men den skillnaden att jag låter vevhuset stå tomt. I år har jag faktiskt slarvat med olja i burkarna, men å andra sidan står min hoj torrt och varmt i jämn temperatur i källarlokal så egentligen är det lite overkill att hålla på så. Men den har ju inte direkt mått dåligt av det hittills.blacken skrev:Det förfarandet är ett stort "No,no" inte bra för motorn, Utan antingen ta ur stiften och sprayar/skvätter in färsk olja i cylindrarna och dra runt veven ett par varv sedan i med stiften. Och fyller spisen "överfull" med en billig tunn olja vid avställning, som du sedan tömmer bort vid vårservicen. Eller så kör du den med belastning tills den är varm. Inget annat!..Hela vintern har jag startat upp hojen 1 gång i veckan och låtit den stå och "puttra" en stund.
Däremot vet jag inte om det där med olja i burkarna är så lyckat om hojen har katt (mjau

Nja sanning med modifikation.adrian_vg skrev:30??!M@rtini skrev:Honda rekomenderar numera viskositet 10W30. Gäller från årsmodell 2010 och senare, tror jag.
Som Tyrannosasurus säger "det är ju som vatten". 8-}
En gång i tidernas begynnelse körde nästan alla hojåkare på singel 30, men det var på den tiden multigradeoljorna var så värdelösa så det nästan inte fanns på världskartan och ord som syntet var inte uppfunnet

Numera kör väl de flesta på 10W-40, 20W-50 eller någon tunn blaskig syntet. Bilen vill t.ex. inte ha annat än syntetiskt tunt blask 5W-40 som verkligen närmast påminner om skitigt vatten

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Katt? det är för fi""""rDäremot vet jag inte om det där med olja i burkarna är så lyckat om hojen har katt (mjau