Slutåkt!!!! (möte med farbror Blå)

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#46 Inlägg av Tyrannosaurus »

VifferJocke skrev:Men nu framgår för första gången sträckan som jag mättes på, och det är under 500 meter. Enligt länken ovan står det ju att man bör ha mätts under minst 500 meter för att få en korrekt mätning... Någon ide' o överklaga?
Exakt så här står det i domen:
"hastighet uppmättes till 84 km/tim då han framförde en motorcykel på en sträcka av 469 m på 20 sekunder."
Det beror på lite. Hur har dom mätt? Vad finns det för bevis? Eller är det ord mot ord? I så fall ska du hävda att du körde t.ex. 69,4 km/h (om det var en 70-väg).
Polisen älskar ojämna tal eftersom det låter mer trovärdigt så det är bara att komma med ett minst lika ojämnt. Om rätten frågar hur du har mätt svarar du "på samma sätt som polisen".
Att dom inte har mätt 500 meter kan också användas som argument.
Om jag "förlorar" överklagan, så måste jag väl betala advokatkostnad också? Är ju ingen astronomisk bötessumma det handlar om, men det känns som en principsak iaf... Tjurig halvfinne som man är... :wink:
Om du tar en advokat, ja. Vad säger Trafikjuristen? SMC har ett antal jurister knutna till sig som man som medlem kan rådfråga gratis.

Utöver det kostar det inget att överklaga och du får inte högre böter eller betala rättegångskostnad om du förlorar.

Såg du föresten inte när dom vände? För det går inte att mäta ett mötande fordon. Om polisen hävdar att det går så ska man begära fram detaljerna, vad dom har använt för mätpunkter mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

VifferJocke
Donator 2009

#47 Inlägg av VifferJocke »

Nope, såg inte när dom vände. Men dom har iaf inte mätt mig då vi möttes, utan polisen låg bakom mig när han gjorde mätningen. Ord mot ord är ju det som gäller i det här fallet. Vette f-n om jag orkar käfta emot längre. Kostar nog mer än det smakar... Ibland får man nog bara gilla läget. Är rätt kort om tid innan överklagan ska vara inne också. Håller precis på o flyttar, så det går åt en del tid & energi till det för tillfället. Men men... Får se hur jag gör.
Åker VFR-08, samt en DR 650 SE för grusbus.

Cryingcrimson
Medlem

Tråkigt...

#48 Inlägg av Cryingcrimson »

Folk må tycka att jag är besserviser eller torr och tråkig j-vel, men jag tycker att vissa uppvisar en väldigt non-chalant och tråkig inställning till fortkörning och att bli av lappen.

När man kör för fort (vilket jag också gör, typ hela tiden...) så gör man ett konkret val. Jag VET att när jag kör snabbare är tillåtet så finns det en risk att jag kan åka fast och betala böter eller i värsta fall blir av med körkortet.

Är säga till polismannen: "Jag visste inte hur fort det gick" motsv är bara larvigt, man vet visst...

Att inte skriva under ordnigsboten på plats är även det väldigt barnsligt.

Det enda du lyckas med är att förstoppa rättssystemet med onödiga processer, när polismän/kvinnor, åklagare, advokater, nämndemän och ordförande har BETYDLIGT viktigare att hålla på med än någon idiot som bara vill sätta sig på tvären för att han tycker sig vara orättvist behandlad. Dessutom går det åt onödiga skattepengar till dessa onödiga tvister.

Vad gäller polisens mätintrument och inställning till fortkörare så kan jag med ganska stor säkerhet berätta följande.

Man kan mäta med Laser. Det är VÄLDIGT nogrann. Vägverket utför besiktning på dem regelbundet så det ska hålla som bevis vid en eventuell rättegång. Ett protokoll förs även när man utför trafikkontroll med Laser.

Dessutom så får man en "rabatt" i lasern, dvs den hastighet som det skrivs på är faktiskt lägre än det man faktiskt körde, detta också för att vara på säkra sidan, och att man inte rapporterar någon felaktigt.

Med pilot systemet använder man fasta objekt längs med vägen som referens när man följer efter någon. Detta system MÅSTE kalibreras innan det änvands, också för att det ska hålla i en eventuell rättegång.

Man kan även följa efter fortköraren i en personbil i minst 1000 meter och samtigt notera den mista hastighet vederbörande och kört och rapportera därefter.

Självklart finns det poliser som kanske inte är så trevliga i sitt bemötande mot fortkörare, men gör det något? Man har ju ändå kört för fort, och därmed formodligen riskerat sitt eget liv eller någon annans liv, så då känns det ganska befogat att polisen är lite sur på en, eller?

Summa sumarum, har du kört för, skriv din ordningsbot och stå för det du gjort. Utgå från att mätningen är korrekt, polisen har ingen "egen vinning" i att "sätta dit" oskyldiga, det funkar inte så...

Så, nu har jag svammlat klart :D
Pax vobiscum

Honda VFR 750 F -91 Svart

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011

#49 Inlägg av TG »

@cryingcrimson

tror inte att någon här egentligen klagar över böterna som sådana...
jag betalade o var ledsen o så var det inte mer med det.... det jag o vissa kan tycka vara lite tråkigt är den energi som läggs på motorväg o 90 km/h väg borde läggas på 30 vägar istället.....

kör jag fort så betalar jag.... men mät på de vägar där barn korsar istället....

eller vad säger ni/du??????
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Karlsson
Donator 2011

#50 Inlägg av Karlsson »

Tegfors skrev:@cryingcrimson

tror inte att någon här egentligen klagar över böterna som sådana...
jag betalade o var ledsen o så var det inte mer med det.... det jag o vissa kan tycka vara lite tråkigt är den energi som läggs på motorväg o 90 km/h väg borde läggas på 30 vägar istället.....

kör jag fort så betalar jag.... men mät på de vägar där barn korsar istället....

eller vad säger ni/du??????
Jag håller med dig!

Sen tycker jag att dom kunde prioritera våldsbrott m.m. lite mera.
It's a tour, not a race... but don't get in my way while I'm touring!!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#51 Inlägg av Henning »

Polisen resonerar som så;
En krock på en 30-väg blir aldrig lika våldsam som en på en 90-väg. Därför är det viktigare följa upp hastigheterna på 90-vägar än 30-vägar...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#52 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Polisen resonerar som så;
En krock på en 30-väg blir aldrig lika våldsam som en på en 90-väg. Därför är det viktigare följa upp hastigheterna på 90-vägar än 30-vägar...

/H
Jag hoppas det var ironi. Eller?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#53 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:

/H
Nej. Allt enligt trafikpolisen i Stockholm.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#54 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:

/H
Nej. Allt enligt trafikpolisen i Stockholm.
Menar polisen bil-mot-bilkrock, eller bil-mot-mc edyl?

30-vägar innebär oftast skolor och barn i närheten, alt i särskilt tättbefolkade områden. Tycker att skadan är värre om man kör på ett barn, än om man kör omkull när man kör 120+ på 90-väg. Krockvåldet blir iofs större och farligare ju högre fart man har, men har man bara avåkningsyta (och inga jämrans staket på båda sidor...) borde det väl inte vara så farligt. Krock med andra fordon undantaget förstås.
===

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#55 Inlägg av Henning »

Jag vet inte vad de menar, men jag tycker nykterhet, avstånd mellan fordon och hastigheter 50 och under är viktigast att kontrollera.

Cryingcrimson
Medlem

30 sträckor och våldsbrott...

#56 Inlägg av Cryingcrimson »

30-sträckor kontrolleras mer än andra sträckor, men det finns ju inte hur många poliser som helst som kan kontrollera alla 30-sträckor samtidigt, och man kan ju inte heller strunta i vägar med högre hastigheter.

Vad gäller våldsbrott så kan man inte ens jämnföra det arbete som ligger till grund för en förundersökning gällande våld mot person motsv och det arbete som läggs ned mot trafikbrott, två helt olika världar.

Sen kanske jag borde poängtera att jag absolut inte menar att alla skulle förstoppa rättsystemet. En klar majoritet uppträder vuxet och skriver under på plats.

Ursäkta ifall jag var otydlig :wink:
Pax vobiscum

Honda VFR 750 F -91 Svart

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#57 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Jag vet inte vad de menar, men jag tycker nykterhet, avstånd mellan fordon och hastigheter 50 och under är viktigast att kontrollera.
Högerregeln är icke att förakta heller. Löjligt få som vet vad det innebär. :?
===

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#58 Inlägg av Tyrannosaurus »

@Cryingcrimson:
Man kan tycka mycket om fortkörning och att man ska kunna ta sitt "straff" utan att bråka om man bryter mot lagen, samtidigt håller jag fullständigt med Karlsson att "dom kunde prioritera våldsbrott mm. lite mera".

Men det finns betydligt mer invecklade aspekter på det. Polismännen är maktens "knektar" som ska göra sitt jobb, sen finns det olika typer av knektar:
1. De mer folkliga som "råkar" titta åt ett annat håll eftersom dom anser att det är löjligt att skriva på vissa saker.
2. Gestapotypen som anser att "om Der Führer har sagt att du ska ha lila skor så ska du ha det annars får du böter".
3. Allt däremellan.

Det gäller att komma ihåg att polisledningen är politiskt tillsatt. Hur många timmars polisiär yttre tjänst tror ni t.ex. att Stockholms länspolismästare Karin Götblad har? En inte helt okvalifiserad gissning är Noll.

Så att nobba en fortkörning handlar inte om att bråka med den enskilde polismannen, jävlas med systemet att i största allmänhet eller inte kunna ta sitt "straff" utan i många fall om civil olydnad.
Bara för att det inte ska bli något missförstånd. Civil olydnad är inte av "reclaima" och slå sönder stan som vänsterhuliganer ägnar sig åt, det är vandalism, utan att bekämpa idiotiska lagar genom att t.ex. nobba påföljder, några exempel på sådant är TPB, fortkörning, olika anordningar för att dölja skylten för extra vägskatter och fartkameror och att köra lite extra fort och visa dom fingert när man kommer på hoj.

Olika lagar är många gånger inte baserade på fakta och vetenskap, utan på tyckande och/eller högljudda lobbygrupper.
Hastighetgränserna är nu ändrade till 10 km/h intervaller och vi fick genom dyra kampanjer reda på att det gör vägarna säkrare. Vad skulle vara säkrare om jag kör i 100 istället för 110? Med det resonemanget skulle det väl bli ännu säkrare med 5 km/h intervaller?

Andra liknande grejer är att skylla på klimatet att det skulle bli mindre CO2 om man kör långsammare. Men då borde jag köra 180 jämt eftersom hojen drar mindre soppa i 180 än i 110 (det är faktiskt sant :) )
Det senast aprilskämtet i maj såg jag i gårdagens Metro. Nu ska man äta klimatsmart så det blir mindre CO2, alltså dra ner på löken och ärtsoppan :lol:

Att det under vikingatiden var så varmt att de odlade spannmål och grönsaker på Grönland och att Island var täkt med lövskogar berodde väl på den stora mängden bilar... Eller om det var ärtsoppan. Inför den senaste istiden hade väl djuren varit väldigt "klimatsmarta".
Vill man ha lite mer fakta kan man bl.a. kolla här http://www.moderna-myter.se (det är en blogg, men den är underbyggd med stora mångder faktalänkar).

Nästa steg är det där som Henning var inne på.
Vilket kan sammanfattas med VägWaffes bull det är farten som bryter och knäcker.
Nej det är inte farten, det är de snabba stoppen (eller som det heter på Engelska: It's not the fart that kills, it's the smäll :wink: :lol: )

Visst, kör man in i en bergvägg i 100 så gör man sig mer illa än om man gör samma sak i 30. Å andra sidan, ska man absolut in i bergväggen så är det bättre att köra i 200 så det blir ordentlgt gjort :wink:

Men samtidigt som dom snackar om säkerhet så smälls det upp fler och fler fasta och hårda hinder längs vägarna, för att inte tala om gruset och s.k. "vägrensförstärkningar" och "snabellagningarna" av vägar där dom häller på lika tjära, skyflar på lite grus (gärna grått och fint som inte syns) och åker därifrån.

Slutsats: Jag nobbar alltid fortkörning och gör allt för att överbelasta ett sjukt system. Om fler gjorde det så skulle systemet krascha vilket kanske skulle resultera i lite vettigare verklighetsnära lagar. Idag är det så att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så anser pollitikerna alltid att det är verkligheten det är fel på, allt annat vore ju en prestigeförlust.

Det är med fortkörning som men parkeringsböter, det räknas in i kommunernas och statens budgetar. Tänk om man räknande med ett visst antal bankrån och mord på samma sätt? Sjukt är bara förnamnet när man budgeterar med att folk begår brott. Tänk om alla ett helt år körde helt lagligt, inte parkerade fel och kanske inte körde bil alls utan ställde av bilarna. Tänk vilket inkomstbortfall...
Jag skulle kunna hålla på att skriva om det här ämnet hur länge som helst, men jag pallar inte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023

#59 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Henning skrev:Jag vet inte vad de menar, men jag tycker nykterhet, avstånd mellan fordon och hastigheter 50 och under är viktigast att kontrollera.
Högerregeln är icke att förakta heller. Löjligt få som vet vad det innebär. :?
Högerregel, nån sån finns inte :wink: . Däremot så ska den som kommer från vänster släppa fram den som kommer från höger, man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter :lol:
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#60 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:
adrian_vg skrev:Högerregeln är icke att förakta heller. Löjligt få som vet vad det innebär. :?
Högerregel, nån sån finns inte :wink: . Däremot så ska den som kommer från vänster släppa fram den som kommer från höger, man har inga rättigheter i trafiken bara skyldigheter :lol:
Äh, har man bytt namn på det också? Kallas inte det för högerreglen, eller rycker du bara i min kedja? ;-)

Annars ja, finns inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Löjligt få i trafiken som minns det... :roll:
===

Skriv svar