@Cryingcrimson:
Man kan tycka mycket om fortkörning och att man ska kunna ta sitt "straff" utan att bråka om man bryter mot lagen, samtidigt håller jag fullständigt med Karlsson att "dom kunde prioritera våldsbrott mm. lite mera".
Men det finns betydligt mer invecklade aspekter på det. Polismännen är maktens "knektar" som ska göra sitt jobb, sen finns det olika typer av knektar:
1. De mer folkliga som "råkar" titta åt ett annat håll eftersom dom anser att det är löjligt att skriva på vissa saker.
2. Gestapotypen som anser att "om Der Führer har sagt att du ska ha lila skor så ska du ha det annars får du böter".
3. Allt däremellan.
Det gäller att komma ihåg att polisledningen är politiskt tillsatt. Hur många timmars polisiär yttre tjänst tror ni t.ex. att Stockholms länspolismästare Karin Götblad har? En inte helt okvalifiserad gissning är Noll.
Så att nobba en fortkörning handlar inte om att bråka med den enskilde polismannen, jävlas med systemet att i största allmänhet eller inte kunna ta sitt "straff" utan i många fall om civil olydnad.
Bara för att det inte ska bli något missförstånd. Civil olydnad är inte av "reclaima" och slå sönder stan som vänsterhuliganer ägnar sig åt, det är vandalism, utan att bekämpa idiotiska lagar genom att t.ex. nobba påföljder, några exempel på sådant är TPB, fortkörning, olika anordningar för att dölja skylten för extra vägskatter och fartkameror och att köra lite extra fort och visa dom fingert när man kommer på hoj.
Olika lagar är många gånger inte baserade på fakta och vetenskap, utan på tyckande och/eller högljudda lobbygrupper.
Hastighetgränserna är nu ändrade till 10 km/h intervaller och vi fick genom dyra kampanjer reda på att det gör vägarna säkrare. Vad skulle vara säkrare om jag kör i 100 istället för 110? Med det resonemanget skulle det väl bli ännu säkrare med 5 km/h intervaller?
Andra liknande grejer är att skylla på klimatet att det skulle bli mindre CO2 om man kör långsammare. Men då borde jag köra 180 jämt eftersom hojen drar mindre soppa i 180 än i 110 (det är faktiskt sant

)
Det senast aprilskämtet i maj såg jag i gårdagens Metro. Nu ska man äta klimatsmart så det blir mindre CO2, alltså dra ner på löken och ärtsoppan
Att det under vikingatiden var så varmt att de odlade spannmål och grönsaker på Grönland och att Island var täkt med lövskogar berodde väl på den stora mängden bilar... Eller om det var ärtsoppan. Inför den senaste istiden hade väl djuren varit väldigt "klimatsmarta".
Vill man ha lite mer fakta kan man bl.a. kolla här
http://www.moderna-myter.se (det är en blogg, men den är underbyggd med stora mångder faktalänkar).
Nästa steg är det där som Henning var inne på.
En krock på en 30-väg blir aldrig lika våldsam som en på en 90-väg. Därför är det viktigare följa upp hastigheterna på 90-vägar än 30-vägar...
Vilket kan sammanfattas med VägWaffes bull
det är farten som bryter och knäcker.
Nej det är inte farten, det är de snabba stoppen (eller som det heter på Engelska:
It's not the fart that kills, it's the smäll

)
Visst, kör man in i en bergvägg i 100 så gör man sig mer illa än om man gör samma sak i 30. Å andra sidan, ska man absolut in i bergväggen så är det bättre att köra i 200 så det blir ordentlgt gjort
Men samtidigt som dom snackar om säkerhet så smälls det upp fler och fler fasta och hårda hinder längs vägarna, för att inte tala om gruset och s.k. "vägrensförstärkningar" och "snabellagningarna" av vägar där dom häller på lika tjära, skyflar på lite grus (gärna grått och fint som inte syns) och åker därifrån.
Slutsats: Jag nobbar alltid fortkörning och gör allt för att överbelasta ett sjukt system. Om fler gjorde det så skulle systemet krascha vilket kanske skulle resultera i lite vettigare verklighetsnära lagar. Idag är det så att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så anser pollitikerna alltid att det är verkligheten det är fel på, allt annat vore ju en prestigeförlust.
Det är med fortkörning som men parkeringsböter, det räknas in i kommunernas och statens budgetar. Tänk om man räknande med ett visst antal bankrån och mord på samma sätt? Sjukt är bara förnamnet när man budgeterar med att folk begår brott. Tänk om alla ett helt år körde helt lagligt, inte parkerade fel och kanske inte körde bil alls utan ställde av bilarna. Tänk vilket inkomstbortfall...
Jag skulle kunna hålla på att skriva om det här ämnet hur länge som helst, men jag pallar inte.