Men jag följer gärna vidare debatt i ämnet.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Ta-daah! Tack Conseal!Invalido skrev:var är popcornsymbolen när man behöver den???
Bättre bärighet d.v.s. oljan hänger kvar bättre. Alltså inte filmen, den är 1 my tjock, utan oljelagret. Synteter är ofta halare vilket iofs gör att motorn snurrar lättare och spar kanske lite soppa, men oljan rinner också av lättare. Hänger ni med?adrian_vg skrev:Vad skulle annars förklara det minskade slamret då?Tommy Gsson skrev:Mineraloljor är ju inte tjockare om dom har samma grad.
Popcornsymboler... Äsch...![]()
Låter mer som en zenfilosofisk-fråga.Tyrannosaurus skrev:En extremt hal olja som förvisso iaf i teorin smörjer bättre men å andra sidan rinner av fortare men efterlämnar en stark tusendelsfilm.
Eller en olja som kanske smörjer marginelt sämre men stannar kvar på metallen bättre som ett lager där den gör nytta istället för att ligga i tråget.
Kan vara tillfälligheter och att den kan ha varit på gång.Tommy Gsson skrev:Fortsättning.
Nu har startmotorkopplingen börjat strula! Började direkt när den tjockare oljan kom i, reagerade inte först då mitt batteri har strulat lite men med nya batteriet kvarstod problemet. Kan vara tillfälligheter. Men hur skulle en tjockare oljefilm kunna orsaka mera motstånd? Vi talar om garagevärme ca:15grader (var tusan är grad symbolen?) strular även med varm motor.
Den missar (snurrar fritt) och när den tar så går det tungt /hugger emot.Tyrannosaurus skrev:Kan vara tillfälligheter och att den kan ha varit på gång.Tommy Gsson skrev:Fortsättning.
Nu har startmotorkopplingen börjat strula! Började direkt när den tjockare oljan kom i, reagerade inte först då mitt batteri har strulat lite men med nya batteriet kvarstod problemet. Kan vara tillfälligheter. Men hur skulle en tjockare oljefilm kunna orsaka mera motstånd? Vi talar om garagevärme ca:15grader (var tusan är grad symbolen?) strular även med varm motor.
Tappar den eller hänger den kvar?
Om den släpper så är det sannolikt rullarna. Byta startmotor är ju rätt enkelt och har du en som är ok så kan du på det sättet utesluta om t.ex. kolen börjar ta slut.Tommy Gsson skrev:Den missar (snurrar fritt) och när den tar så går det tungt /hugger emot.Tyrannosaurus skrev:Kan vara tillfälligheter och att den kan ha varit på gång.Tommy Gsson skrev:Fortsättning.
Tappar den eller hänger den kvar?
Sen kommer den plötsligt i rätt läge och då hoppar hojen igång.
Jag får väl lov att ta startmotorn från min extramotor så kan jag felsöka på den trasiga sen.
Brukar inte dataknuttar tjäna rätt bra?adrian_vg skrev:Blää... Då var räkningarna betalda denna månad också. Nu ska jag åka och köpa olja på Biltema och göra slut på det sista av löningen typ...
Frågan är om du får en delsyntet eller om oljan skär sig ungefär som att blanda mjölk och vinäger.Funderar på att köpa två liter syntetisk racingolja och två liter single-grade 50 och blanda, alltså göra min egen delsyntet. Tycker racingoljan på 10W/40 är lite väl tunn när motorn är mycket varm till het efter hård körning.
Nån som ev har koll på hur tjock oljan blir om man blandar en single grade 50 med 10W/50?
Jag är statsanställd, så nej. Men tack för komplimangen.Tyrannosaurus skrev:Brukar inte dataknuttar tjäna rätt bra?adrian_vg skrev:Blää... Då var räkningarna betalda denna månad också. Nu ska jag åka och köpa olja på Biltema och göra slut på det sista av löningen typ...
Hade en tanke åt det hållet också, men jag tror inte att det borde vara nåt problem.Tyrannosaurus skrev:Frågan är om du får en delsyntet eller om oljan skär sig ungefär som att blanda mjölk och vinäger.adrian_vg skrev:Nån som ev har koll på hur tjock oljan blir om man blandar en single grade 50 med 10W/50?
Ah! En Harley VFR Davidson!adrian_vg skrev:Tappade också oljepluggbrickan i spilloljedunken... Får sätta på en till hösten.
Japp, hade inget val... Spilloljedunken är av typen utan tillräckligt stort hål att kunna få ner handen i och känna runt med. Får skaffa en ny bricka på Lelles eller så på måndag. Den var ganska deformerad ändå, och tätheten kan diskuteras om det gjorde nån nytta alls.Tyrannosaurus skrev:Ah! En Harley VFR Davidson!adrian_vg skrev:Tappade också oljepluggbrickan i spilloljedunken... Får sätta på en till hösten.
Du är medveten om att det är den brickan som gör det tätt? Jag har tappat både bricka och plugg i tråget ett antal gånger, men det är bara att fiska upp och avfetta.
En VFR som pissar oljaadrian_vg skrev:Vaddå "Harley VFR Davidson" förresten?? Förstår inte...