Tyrannosaurus skrev:adrian_vg skrev:Precis talat med en "snäll" bank. De var mycket diplomatiska när jag berättade vad jag ville och hur mycket jag hade.
Kan du inte tala om för banken att iom att du har fast jobb (om jag har fattat det rätt) som troligen är ganska välbetalt för att kunna dega upp 13 papp per månad, förmodligen plus el, TV, Internet mm. åså tillkommer mat, bensin, kläder osv. så lär du nog inte ha några som helst problem att kunna betala av ett lån som lär ha betydligt lägre fast månadskostnad. Dessutom jobbar väl fru Adrian också.
Var vad jag tänkte också, men tydligen är jag lite naiv inom det området.
Korrekt, fru Adrian_vg jobbar också, men är (uppenbarligen) kvinna och inte så välbetald dessvärre. Tillkommer två barn också.
Blev iaf vederbörligen upplyst om kostnaderna som inte syns när man ska ansöka om lån, som pantbrev (375 kr + 3% av köpesumman), lagfart (825 kr + 1,5% av huspris).
Räknat på ett bostadsrättskedjehus vi spanat lite på med ett ungefärligt slutpris på ca 3 mille blir det 90 kkr + 45kkr, dvs runt 150kkr bara i pappersexcercis...
Kommer nog aldrig att bli klok på bostadsmarknaden i Sverige och bankernas tänk.