Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Adrian_vg - Lång dags färd mot fnatt

#2026 Inlägg av tersan »

Mister skrev:Italienska ingenjörer tänker inte som tyska eller japanska ingenjörer...
Tack o lov, skulle jag vilja säga. Italienare har bensin i blodet på ett helt annat sätt, och får jag välja mellan italiensk känsla och tysk perfektion tar jag det förstnämnda alla dar i veckan. :wink:
Tysk eller italiensk mat? Autobahn eller SS1 förbi Spezia? Wagner eller Verdi? Bosch eller Weber? Ja, ni fattar... :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#2027 Inlägg av adrian_vg »

Har fått tips om lite andra banker och bolån, som inte är lika kallsinniga som min nuvarande bank (Swedbank) till att låna mig några mille.
Får jag positivt besked om detta blir det ingen Tuono alls, utan köpebostad ist. Måste sänka vår bokostnad på nåt sätt, att pröjsa nästan 13000 kr/månad funkar inte i längden... :gnissla

Jo, jag fladdrar som en fjäril mellan saker och ting... :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2028 Inlägg av tersan »

Nu vet jag inte vad en vettig bostad (hus eller lägenhet förresten?) kostar i Uppsala, men att låna liiiiite till för en motorcykel borde inte vara omöjligt.

Å andra sidan börjar jag få lite nä-nu-när-jag-skaffat-villa-volvo-barn-har-jag-inte-tid-eller-råd-med-mina-gamla-intressen-längre-varning. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2029 Inlägg av adrian_vg »

Det var ju en tanke förstås.
Effen Tersan... :huvet
===

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2030 Inlägg av adrian_vg »

Precis talat med en "snäll" bank. De var mycket diplomatiska när jag berättade vad jag ville och hur mycket jag hade.

Får trösta mig med en Tuono bara verkar det som. :)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2031 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Precis talat med en "snäll" bank. De var mycket diplomatiska när jag berättade vad jag ville och hur mycket jag hade.
Jag hoppas att jag nån gång hamnar i ett sånt ekonomiskt läge att jag kan tala om för banktjänstemannen framför mig vad jag egentligen tycker att de kan göra med sina regler och policys. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2032 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
adrian_vg skrev:Precis talat med en "snäll" bank. De var mycket diplomatiska när jag berättade vad jag ville och hur mycket jag hade.
Jag hoppas att jag nån gång hamnar i ett sånt ekonomiskt läge att jag kan tala om för banktjänstemannen framför mig vad jag egentligen tycker att de kan göra med sina regler och policys. :wink:
:tummenupp

Tydligen måste man vara ganska tät från början för att kunna sänka sina boendekostnader. Oh, well... En Tuono med ABS är väl en bra tröst antar jag. :wink:
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#2033 Inlägg av blacken »

Det enda man ångrar är det man inte testat. :wink:
Mja, en sanning med modifikation, jag ångrar inte, att jag inte testade syra när det begav sig :)...
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2034 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:
Det enda man ångrar är det man inte testat. :wink:
Mja, en sanning med modifikation, jag ångrar inte, att jag inte testade syra när det begav sig :)...
:roll: :mrgreen:
===

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#2035 Inlägg av Mister »

Tyrannosaurus skrev:
Sen, har jag haft rotaxaprilian (pegaso), mer icke meckarvänlig hoj får man nog leta efter. Italienska ingenjörer tänker inte som tyska eller japanska ingenjörer :fakta
Rotax är iofs ett österrikiskt företag, men det kanske är kombinationen österrikisk motorteknologi inklätt i italienska kläder som gör det svårmeckat
Helt spot on!

tersan skrev:
Mister skrev:Italienska ingenjörer tänker inte som tyska eller japanska ingenjörer...
Tack o lov, skulle jag vilja säga. Italienare har bensin i blodet på ett helt annat sätt, och får jag välja mellan italiensk känsla och tysk perfektion tar jag det förstnämnda alla dar i veckan. :wink:
Tysk eller italiensk mat? Autobahn eller SS1 förbi Spezia? Wagner eller Verdi? Bosch eller Weber? Ja, ni fattar... :D
Bra poäng :) En italienare tänker inte på hur smidigt det ska vara underhålla grejerna, men de kan iaf bygga hojar med körglädje. :D
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#2036 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Har fått tips om lite andra banker och bolån, som inte är lika kallsinniga som min nuvarande bank (Swedbank) till att låna mig några mille.
Får jag positivt besked om detta blir det ingen Tuono alls, utan köpebostad ist.
Jaha? Och jag trodde att du hade tagit ditt "förnuft till fånga" :wink: och beställt en RC213V-S :mrgreen:
Måste sänka vår bokostnad på nåt sätt, att pröjsa nästan 13000 kr/månad funkar inte i längden... :gnissla
Det är ju förfan omänskligt bara för att ha tak över huvudet och ändå inte äga nåt. Alltså pengar som bara går upp i rök :cAngry:

Får trösta mig med en Tuono bara verkar det som. :)
Kan du inte tala om för banken att iom att du har fast jobb (om jag har fattat det rätt) som troligen är ganska välbetalt för att kunna dega upp 13 papp per månad, förmodligen plus el, TV, Internet mm. åså tillkommer mat, bensin, kläder osv. så lär du nog inte ha några som helst problem att kunna betala av ett lån som lär ha betydligt lägre fast månadskostnad. Dessutom jobbar väl fru Adrian också.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2037 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
Kan du inte tala om för banken att iom att du har fast jobb (om jag har fattat det rätt) som troligen är ganska välbetalt för att kunna dega upp 13 papp per månad, förmodligen plus el, TV, Internet mm. åså tillkommer mat, bensin, kläder osv. så lär du nog inte ha några som helst problem att kunna betala av ett lån som lär ha betydligt lägre fast månadskostnad. Dessutom jobbar väl fru Adrian också.
Var vad jag tänkte också, men tydligen är jag lite naiv inom det området. :roll:

Korrekt, fru Adrian_vg jobbar också, men är (uppenbarligen) kvinna och inte så välbetald dessvärre. Tillkommer två barn också.

Blev iaf vederbörligen upplyst om kostnaderna som inte syns när man ska ansöka om lån, som pantbrev (375 kr + 3% av köpesumman), lagfart (825 kr + 1,5% av huspris).
Räknat på ett bostadsrättskedjehus vi spanat lite på med ett ungefärligt slutpris på ca 3 mille blir det 90 kkr + 45kkr, dvs runt 150kkr bara i pappersexcercis...

Kommer nog aldrig att bli klok på bostadsmarknaden i Sverige och bankernas tänk. :huvet
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#2038 Inlägg av tersan »

Aha, bostadsrätt. Då blir det lite värre, eftersom säkerheten ur banksynpunkt är sämre.
Att köpa ett hus för samma peng skulle troligen vara enklare, fast ett problem i bägge fallen är att det idag krävs en kontantinsats på 15% (om jag inte missminner mig).
Mao ord ska du ut med 450 + 150 tkr mer eller mindre kontant, och det är ju inte helt enkelt.

Inte konstigt att bostadsmarknaden är trög idag när det nästan är omöjligt att komma in som ny husägare pga kostnaderna. Samtidigt som det byggs för lite, och det som ändå byggs är påkostat med höga hyror/priser. :roll:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#2039 Inlägg av adrian_vg »

Jepp, minst 15%. Bankmänniskan aviserade en höjning dessutom för att bostadsmarknaden var så osäker.
===

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015

#2040 Inlägg av andreas »

Om en bank är kinkig kan det vara värt besväret att kolla med fler. När jag separerade och vi skulle sälja huset och köpa två lägenheter var det först tvärnej från flera banker på idén att först köpa lägenheter och sedan sälja hus. Förnuftsargument, som att vi lätt hade råd med tre boenden under ganska lång tid spelade ingen roll när vi kontaktade via webben. Den tredje eller så banken vi kollade med träffade vi direkt och då var det självklart att vi ju inte kunde sälja huset utan att ha någonstans att bo. Försklara situationen och vilken boendekostnad ni klarar nu så är det inte omöjligt att någon av bankerna nappar.

Och tar man verkligen ut lagfart på ett bostadsrättsradhus? Det trodde jag hade med ägandet att göra och man äger inget mer än medlemskapet när man har bostadsrätt.
VFR1200F DCT -10

Skriv svar