Off-topic tråden del7

Här snackar vi om sånt som inte är mc-relaterat såsom film, musik och hemelektronik.

Moderator: adrian_vg

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

Re: Off-topic tråden del7

#181 Inlägg av tersan »

StigH skrev:
Tommy Gsson skrev:Och det är polisen som avgör vad som är vinterväglag, inte du.
Finns prejuridicerande som säger att det är vv under 5+ grader.
T.
Då slapp jag skriva det.. :roll:
Den polis jag frågade sade att "det avgör jag, och är det nära noll och fuktigt så = vinterväglag..
Låter ju som en charmig polis... not. Vad jag vet så är det inte polisen som bestämmer vad som är tillåtet eller inte och hur olika lagar/regler ska tolkas.

Men jag är lite nyfiken på var jag hittar de omtalade prejudikaten? Jag har letat lite men inte hittat nåt som säger nåt annat än vad Transportstyrelsen anser. Som jourhavande paragrafryttare skulle det vara bra att veta vad som gäller ifall man blir stoppad nån gång...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#182 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Appropå däck ... Jag som kör hoj när det är blött och 1 grad och inte har dubbat ... Är jag olaglig då eller är det bara bilister?

Finns inga lagar ang vinterdäck på motorcyklar. Jag kollade. Å andra sidan, att köra mc under den kallare delen av året utan att ha på vinterdäck, är lite som att leka med elden, typ. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#183 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:farao vad kallt det var..:)
Geggigt också. Inga vurpor hoppas jag...?
nää det var lugnt, men en lattjo grej var det, så länge det inte blåste så var det fint grepp men så fort det började att blåsa, så bidde framdäcket "sladdrigt" och "kasigt" och ville driva av i vindens riktning. Man kanske ska byta till ett annat märke och design?.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#184 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Appropå däck ... Jag som kör hoj när det är blött och 1 grad och inte har dubbat ... Är jag olaglig då eller är det bara bilister?

Finns inga lagar ang vinterdäck på motorcyklar. Jag kollade. Å andra sidan, att köra mc under den kallare delen av året utan att ha på vinterdäck, är lite som att leka med elden, typ. 8*)

Jag kommer nog sluta snart iofs .. men det var 1 grad när jag åkte i morse och 3 grader och regn när jag kom hem så därav frågan.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#185 Inlägg av blacken »

Man kan undra varifrån Honda fick idèn till "Vifferns" kamdrivning :D Eller om det var tvärtom kanske :lol:

Bild

Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#186 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:nää det var lugnt, men en lattjo grej var det, så länge det inte blåste så var det fint grepp men så fort det började att blåsa, så bidde framdäcket "sladdrigt" och "kasigt" och ville driva av i vindens riktning. Man kanske ska byta till ett annat märke och design?.
Kanske börja med att kolla däcktrycket? :) Nej, seriöst, när det blåste i går vandrade Edwin ganska bra i sidled. Några av orsakerna kan vara att de nabbade däcken är instabilare på hårt uderlag som asfalt. En annan orsak är antagligen att jag håller för hårt i styret för att jag inte kan klämma åt om tanken ordentligt med knäna - tanken är för smal. När sen vinden blåser på armarna ger man styrimpulser mest hela tiden. :?

Conseal skrev:Jag kommer nog sluta snart iofs .. men det var 1 grad när jag åkte i morse och 3 grader och regn när jag kom hem så därav frågan.
I Uppsala vet jag att man börjat salta på vissa sträckor, mest broar och så. Antar att det är samma sak åt ditt håll. Att du vågar ta ut viffern i saltslask, eller tvättar du av den varje dag? :)
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#187 Inlägg av blacken »

Njaa, det var inte att knarren flyttade sig i sidled som vanligt, utan att det var som framdäcket liasom gled/kasade på ett sätt som inte är likadant som vid en kraftig sidvind, ungefär som på is snarare fastän "segare". Och så fort det slutade att blåsa så var det bra grepp, skitskumt har aldrig upplevt liknande tidigare. å andra sidan så är det första gången jag kör på det däcket vid den temperaturen/väglaget. (Metzler nånting,nånting)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#188 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:å andra sidan så är det första gången jag kör på det däcket vid den temperaturen/väglaget. (Metzler nånting,nånting)
Jag har för mig att Metzeler kör med en hårdare gummiblandning. Kanske det du ser.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#189 Inlägg av blacken »

Undrar jag ifall det finns däck med sugkoppar som har en ispigg i? Skulle vara behändigt i denna årstid. Det skulle i allafall ge en intressant "ljudbild" vid färd på vått underlag. :lol:

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#190 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Undrar jag ifall det finns däck med sugkoppar som har en ispigg i? Skulle vara behändigt i denna årstid. Det skulle i allafall ge en intressant "ljudbild" vid färd på vått underlag. :lol:
"plopp-plopp-plopp-plopp..." :lol:
===

Användarvisningsbild
Seth
Medlem

#191 Inlägg av Seth »

jaha ännu en "halkan orsalade" olycka igår. väldigt vad lätt det är att skylla på annat...
"Bättre än HD"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#192 Inlägg av adrian_vg »

Seth skrev:jaha ännu en "halkan orsalade" olycka igår. väldigt vad lätt det är att skylla på annat...
Dubbdäck borde förbjudas, så att man inte invaggas i falsk säkerhet och tvingas att "känna efter" om vägen verkligen tillåter 110 km/h eller inte... :x
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#193 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Seth skrev:jaha ännu en "halkan orsalade" olycka igår. väldigt vad lätt det är att skylla på annat...
Dubbdäck borde förbjudas, så att man inte invaggas i falsk säkerhet och tvingas att "känna efter" om vägen verkligen tillåter 110 km/h eller inte... :x
Dubbdäck kan jag tycka är rätt ok, men alla dessa elektroniska "hjälp"-system... :evil: Backvarnare har medfört att folk inte längre vrider på huvudet när de backar, tack vare GPS behöver man inte titta på vägen, och med antisladdsystem så är det bara att gasa och svänga oavsett väglag... när det sen går åt h-e så vet man inte vad man ska göra eftersom man aldrig råkat ut för nåt otäckt tidigare. Å andra sidan har man väl alltid tre liv till sitt förfogande innan det är game over? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#194 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Dubbdäck kan jag tycka är rätt ok, men alla dessa elektroniska "hjälp"-system... :evil: Backvarnare har medfört att folk inte längre vrider på huvudet när de backar, tack vare GPS behöver man inte titta på vägen, och med antisladdsystem så är det bara att gasa och svänga oavsett väglag... när det sen går åt h-e så vet man inte vad man ska göra eftersom man aldrig råkat ut för nåt otäckt tidigare. Å andra sidan har man väl alltid tre liv till sitt förfogande innan det är game over? :wink:
Hjälpsystemen är på gränsen till fördummande tycker jag. De hjälper i en nödsituation, men är inte säker på att de används på det viset, utan för att öka hastigheten på alla underlag. Tror inte det var tänkt så från början... :?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#195 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
Nee, dom behövs för det finns förhållanden som kräver dubbdäck. Annars så åker man av, oavsett hastighet. Men vad som skulle behövas är att lära "kreti och pleti" hur man kör på vinterväglag. Man undra vart det blev av det beryktade halkbaneprovet som var sååå "bäst" och "livsnödvändigt"? Är inte det kvar?
Eller vart tog det sunda förnuftet vägen? Klarade det inte av EU:s "världsbästa" regelverk? så dom tog bort det...

Låst