adrian_vg skrev:De nya motorcyklisterna av idag känner inte till nåt annat än att hojen ska ha ABS. Körskolehojarna har alla ABS numera.
Personligen anser jag att ABS och allt annat anti-allt-möjligt borde kopplas ur på körskolefordon, både hojar och bilar, så folk lär sig köra ordentligt istället för att tro blint på diverse elektroniskt lull-lull som ska rädda dom i alla lägen. Men det kanske skulle bli för dyrt med tanke på alla skrotningar. Eller vem vet, det kanske skulle bli mindre skrotningar om folk fick lära sig att köra ordentligt.
adrian_vg skrev:ABS är bra.
Spelar ingen roll hur bra man är, det kommer ändå alltid en situation där man får panik och kramar och trycker på bromsarna som effen.
Det räcker med att ABS räddat _en_ gång för att det ska vara värt det.
Jag håller med, ABS och allt annat anti-krafs är bra att ha. Jag har inget sånt på hojen och på en tidigare hoj för många år sen har jag nog gjort en av dom vådligaste bromsningarna i historien och hållit mig på hjulen.
Gamla E4 nånstans mellan Linköping och Järna innan nya vägen var byggd. Tvåfiligt, lagom krokigt, full mutter, den "hääär" bra väghållningen som hojarna hade på den tiden, hade kommit efter polarna lite och skottade på i 140 eller nåt. Över ett svagt backkrön + svag kurva... Där var det stillastående kö med polarna i en bred klump längst bak. Ingen vägren, möte till vänster och krondike till höger. Jag tror jag såg Gud i det läget och bromsa för kung och fosterland. Jag tror jag låste framhjulet 2-3 gånger och märkte att hojen började glida omkull men hade sinnesnärvaron att släppa lite så den rätade upp åså på'n igen och fick stopp.
Otroligt vad man hinner tänka mycket i ett sånt läge, det kändes ju inte speciellt lockande varken att köra in i polarnas hojar, mötande bilar eller krondiket. Sånt glömmer man inte av nån anledning trots att det var i slutet av 70-talet.
Hur som, bilen har anti-allt, t.o.m. anti-skoj, så det går inte ens att sladda runt med den på isgata (bak/rätthjulsdrivet) när allt är inkopplat och om man försöker så säger den bara "bluuuäää!", all effekt försvinner och det blir mindre kvar än i en moppe
Men faktum är att trots det litar jag inte på det och vid vinterkörning på hal väg gäller det klassiska ägget och små rattrörelser, utom när jag vill leka lite, trots att jag vet att systemet griper in rätt tidigt.
Det är samma sak med ABS:en i bilen. Jag vet inte, men det är nåt som gör att jag har väldigt svårt för att bara klampa på bromsen och hålla kvar när det är halt. Ryggraden vill släppa, men jag tror att jag har lyckats övertala den att inte göra det

På tal om elektroniskt lull-lull så har den även bromsassistans, så byter man pedal tillräckligt fort så bromsar den fullt även om man inte trycker fullt.
blacken skrev:Mja den är "lite" överreklamerad, för på grus är den värdelös och som tidigare nämnt man slappnar av i en övertro på "teknikens under" att den ska fixa alla ens misstag, så mina "5 cent" är att det är liten fördel för ej ABS om man är tränad. ABS är snarare en "krycka" än en genväg om man ska resonera i dom banorna.
ABS eller inte, jag hatar grus när jag sitter på hojen. Jag vet inte varför, men den här hojen känns som att det är punka på båda däcken när jag kör grusväg.
adrian_vg skrev:Här kommer en anekdot apropå räddande elektronik:
Det påminner mig om killen på en S1000RR som kom på Knix, när BMW-modellen var ny.
Just detta ex av S1000RR hade _all_ extrautrusning monterat, anti-allting och lite till.
Killen gick omkull på tredje eller fjärde varvet och såg helt oförstående ut, för elektroniken skulle ju göra att man inte kunde gå omkull.
Till nästa pass hade han justerat diverse inställningar - och gick omkull igen.
Efter det, blev han ordentligt sur - på hojen, som inte utförde sin grej som utlovat av tillverkaren...
Ja, än är väl inte den sista idioten född
Det påminner mig faktiskt om två andra anekdoter:
1. En kille som hade en Corvette fick höra att Honda CBX (6:an) var det värsta som fanns, sålde bilen och köpte en ny CBX trots att han aldrig hade kört hoj förr (hojkortet på köpet på den tiden). Han hann inte köra många meter förrän han hade klotat. Jag tror han klotade 3-4 gånger på en månad eller nåt. Han hann väl inte med mer för den stod ju på verkstan och skulle repareras mellan varje gång
2. Vid ett tillfälle när jag kom till Skoglunds MC-center som låg på söder invid Folkungagatan så satt den en kille i kavaj och lågskor på en ny hoj ute vid korsningen och skruvade på nåt under gashandtaget (finns inget att skruva på där). När jag kom fram till verkstadsnerfarten stod hela gänget meckar där med armarna i kors och tittade bort mot honom.
- Är det nåt fel på hans hoj? Frågade jag.
- Nä, han kan inte köra hoj, sa dom och asgarvade.
Åter till trådstartarens fråga:
Jag skulle vilja se den som börjar fråga efter ABS om jag skulle få för mig att sälja hojen. Å andra sidan skulle jag knappast sälja den till nån amatör som inte vet vad som är fram eller bak på en hoj
