Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Skillndaden är att V-tec slår in vid 6700 varv på de äldre modellerna.
Sedan på de nya sänktes varvtalet till 6200 har jag för mig. Kolla infotråden på forumet.
/Råttis
Sedan på de nya sänktes varvtalet till 6200 har jag för mig. Kolla infotråden på forumet.
/Råttis
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Meeeeeen
Heter
VTEC
E-ller k-ör n-i H-onda ?

Heter
VTEC
E-ller k-ör n-i H-onda ?




Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Va sa du v-tekk? Haha det kvittar väl så länge vi vet vad det handlar omLinusE skrev:Meeeeeen
Heter
VTEC
E-ller k-ör n-i H-onda ?
![]()
![]()
![]()

Jag var ute och körde den där VFR800X och där kände man minsann inte mycket av vtec så det är ganska bra maskerat på dom nyare cyklarna.
Ontopic....som Mister sa, köp så nytt som möjligt och försök få med en ventilkoll i priset.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Hur var X:en att köra Donner? är det en hybrid som kan funka som mellanting till viffern/ta:n?
Nån gång sjunker ju även dessa tillräckligt i pris
Nån gång sjunker ju även dessa tillräckligt i pris

Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Tycker oxå X låter lockande.
En 1200X hade jag mer än gärna haft
En 1200X hade jag mer än gärna haft

Linus Eriksson
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Honda Nörd !
VTEC heter de inte v-tec vtech v-tech
------------------------
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
ja X-tourern hade varit fin med
, men jag kör ju Varadero idag och nånstans så saknar man en smidigare och lättare hoj, får väl se vad framtiden utvisar, ekonomin är ej tillräcklig för byte ännu iallafall

Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Nja jag föll inte för den, tyckte den hade hög tyndpunkt och jag satt lite skumt på den. Skall dock ut och testa den igen nu när jag kört Transalp ett tag så man kan jämföra lite. Snygg hoj annars med en trevlig motor.Jimmy.S skrev:Hur var X:en att köra Donner? är det en hybrid som kan funka som mellanting till viffern/ta:n?
Nån gång sjunker ju även dessa tillräckligt i pris
Man kan nog säga att den är ett mellanting mellan VFR och Transalp faktiskt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
hmm blir mer o mer sugen på att provköra den, fast är den så ok som jag hoppas så är det bara dumt då det ökar suget på nytt
Ja du får skriva av dig igen Donner om du provkör igen, antingen här eller inne på XL-forumet 


Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Japp jag har en liten lista på hojar jag skall testa, GS800, Tiger800 och skall testa X800 igen såklartJimmy.S skrev:hmm blir mer o mer sugen på att provköra den, fast är den så ok som jag hoppas så är det bara dumt då det ökar suget på nyttJa du får skriva av dig igen Donner om du provkör igen, antingen här eller inne på XL-forumet


_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
låter som vettiga hojar 

Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Jag ska idag till Nilssons o kolla läget på en transalp där, se om jag hinner testa deras X800. Var ett tag sen jag körde den. Tyckte inte om den då kommer jag ihåg.Donner skrev:Japp jag har en liten lista på hojar jag skall testa, GS800, Tiger800 och skall testa X800 igen såklartJimmy.S skrev:hmm blir mer o mer sugen på att provköra den, fast är den så ok som jag hoppas så är det bara dumt då det ökar suget på nyttJa du får skriva av dig igen Donner om du provkör igen, antingen här eller inne på XL-forumet
När dom är nåt år gamla kanske man kan få dom för normala priser
Jag tycker att dom lite mindre hojarna är lättare och smidigare att manövrera så därför tittar jag inte på 1200 modellerna just nu.
Ska sen vidare idag har jag tänkt till Gerts, dom har ju rätt många demohojar. Där blir det provkörning av GS800 och så måste man ju testa deras BMW 1000RR

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Är det likadant på de nyare hojarna att VTEC inte fungerar förrän en viss temperatur uppnåtts?? ( 66 grader)
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön jun 02, 2013 09:44
- Ort: Göteborg / Gdansk
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Eftersom jag skapade den här tråden så tänker jag hålla mig till den istället för att skapa en massa nya trådar.
Nu är det höst och blev ingen VFR 800 i år. Åkte runt ca 500 mil på min Yamaha FZ6-N 06a och efter en resa till sverige (bosatt i Polen pga studier) så har jag insett att åka naken hoj från karlskrona till gbg (ca 35-40mil hem till mina föräldrar där jag bor) är inte något speciellt kul. max 100km/h var helt okej. 200km/h inga problem så länge det är under acceleration eller retardation. men nöta 110-140km/h utan acceleration var helt jävla värdelöst.
tittat lite på olika hojar så som FZ1-S (06a nyare) Bandit 1250 (07a nyare).
Men när jag kollar på Priser i landet där jag bor (Polen) så ligger priset för en FZ1-s eller bandit av årsmodell 06-08 i samma prisklass som en VFR 800 från 2002 med betydligt fler mil på mätaren. Det Känns ju som att VFR måste vara en relativt eftertraktad hoj med tanke på att den står sig såpass bra i andrahands-värde jämfört med betydligt nyare och snabbare hojar
Honda VFR 800 >2002 Blir nog nästa hoj, med Packväskor såklart!
Men när jag tänker på det hela så är ju faktiskt en hoj från 2002 12 år gammal (hoj kommer köpas när min fz6 e såld, dvs vintern 2013/14).
Bör jag satsa på en nyare hoj än från 02 kanske? nu pratar jag typ 05-06 eller är skicket viktigare än åldern? (dvs miltal och allmän skötsel)
Nu är det höst och blev ingen VFR 800 i år. Åkte runt ca 500 mil på min Yamaha FZ6-N 06a och efter en resa till sverige (bosatt i Polen pga studier) så har jag insett att åka naken hoj från karlskrona till gbg (ca 35-40mil hem till mina föräldrar där jag bor) är inte något speciellt kul. max 100km/h var helt okej. 200km/h inga problem så länge det är under acceleration eller retardation. men nöta 110-140km/h utan acceleration var helt jävla värdelöst.
tittat lite på olika hojar så som FZ1-S (06a nyare) Bandit 1250 (07a nyare).
Men när jag kollar på Priser i landet där jag bor (Polen) så ligger priset för en FZ1-s eller bandit av årsmodell 06-08 i samma prisklass som en VFR 800 från 2002 med betydligt fler mil på mätaren. Det Känns ju som att VFR måste vara en relativt eftertraktad hoj med tanke på att den står sig såpass bra i andrahands-värde jämfört med betydligt nyare och snabbare hojar
Honda VFR 800 >2002 Blir nog nästa hoj, med Packväskor såklart!
Men när jag tänker på det hela så är ju faktiskt en hoj från 2002 12 år gammal (hoj kommer köpas när min fz6 e såld, dvs vintern 2013/14).
Bör jag satsa på en nyare hoj än från 02 kanske? nu pratar jag typ 05-06 eller är skicket viktigare än åldern? (dvs miltal och allmän skötsel)
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
Du har nog svaret på din egen fråga. Att VFR är så pass dyr begagnad beror främst på att den håller länge och att ägarna oftast kör sansat och sköter om hojen.Jesper.n.a skrev:Det Känns ju som att VFR måste vara en relativt eftertraktad hoj med tanke på att den står sig såpass bra i andrahands-värde jämfört med betydligt nyare och snabbare hojar
...
Honda VFR 800 >2002 Blir nog nästa hoj, med Packväskor såklart!
Men när jag tänker på det hela så är ju faktiskt en hoj från 2002 12 år gammal (hoj kommer köpas när min fz6 e såld, dvs vintern 2013/14).
Bör jag satsa på en nyare hoj än från 02 kanske? nu pratar jag typ 05-06 eller är skicket viktigare än åldern? (dvs miltal och allmän skötsel)
För min egen del så värderar jag alltid skick högre än ålder.
VFR750F -92, grön
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: sön jun 02, 2013 09:44
- Ort: Göteborg / Gdansk
Re: Köpa VFR gen6: konvertera mph -> km/h
tersan skrev:Du har nog svaret på din egen fråga. Att VFR är så pass dyr begagnad beror främst på att den håller länge och att ägarna oftast kör sansat och sköter om hojen.
För min egen del så värderar jag alltid skick högre än ålder.
Det känns lite som det med. Hur pass viktig är Ventilkontrollen? Har för mig att jag läst att den ligger på 2400mil vilket låter ofta (men vad vet jag, på min fz6 är det 4800mil). Hur som. Hur viktigt är det att den är genomförd. Jag kommer ju köpa hoj av polak som i bästa fallet kan engelska, men när vi skall till o prata Engelsk-tekniska termer vet jag inte hur mycket säljaren kommer att förstå.
Det som ser lite "läskigt" ut är att svinget är bara 1 arm. det känns som att något slits extra mkt där, vet du om det är något speciellt man måste kolla på inom slitage på vfr 800 ?