
Vinda bromsskivor
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Vinda bromsskivor
De borde fungera .... Om nu Sorins web funkar 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Det är fixat, tack vare lite bistånd från Conseal.DevilsChild skrev:Vore ju kalas om bilderna till skivbromsbytar-guiden kunde fungera igen så man kan ta en titt där innan man sätter igång

http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=20&t=3094
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- DevilsChild
- Medlem
- Inlägg: 90
- Blev medlem: tor aug 11, 2011 20:50
- Ort: Åkersberga
Re: Vinda bromsskivor
Problemet åtgärdat!
Letade runt lite på nätet och hittade en begangnad
skiva från en 95:a som rullat 5500 mil (ca 1000 mil mindre än min). Levererad och klar så kostade den mig 810 kr. Att byta skivan var inte särskilt svårt, inte heller att montera de nya beläggen, men som vanligt så får det aldrig gå för enkelt att mecka. För när jag bara hade oken kvar att sätta fast så drog jag av den nedre bulten, jag kan inte förstå hur eftersom det aldrig blev något riktigt motstånd.
Jag trodde att det var oket som flyttade sig i sidled eftersom den ny beläggen var tjockare och att det måste anpassa sig efter detta, där av den fjädrande känslan när jag skruvade åt bultarna.
Som tur var så satt den biten som var kvar i oket så till att jag kunde få ut den med en polygrip. För övrigt så att hade jag skruvat i bulten så långt så att den tog emot nitarna i skivan, vet inte om det är normalt att man ska kunna det, men med tanke på hur lite kraft jag behövde använda för att få in bulten så långt så fick jag känslan av att dessa är aningen för långa.
Hur som helst, nu är hojen hel och vibrationerna har försvunnit. I morgon är det dags för en rejäl provtur och inkörning av de nya beläggen
Letade runt lite på nätet och hittade en begangnad

Jag trodde att det var oket som flyttade sig i sidled eftersom den ny beläggen var tjockare och att det måste anpassa sig efter detta, där av den fjädrande känslan när jag skruvade åt bultarna.
Som tur var så satt den biten som var kvar i oket så till att jag kunde få ut den med en polygrip. För övrigt så att hade jag skruvat i bulten så långt så att den tog emot nitarna i skivan, vet inte om det är normalt att man ska kunna det, men med tanke på hur lite kraft jag behövde använda för att få in bulten så långt så fick jag känslan av att dessa är aningen för långa.
Hur som helst, nu är hojen hel och vibrationerna har försvunnit. I morgon är det dags för en rejäl provtur och inkörning av de nya beläggen

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Får man rekommendera ett snart inköp av en momentnyckel från exvis Biltema? Jag har haft ganska stor användning av min. Mellanstorleken som funkar till det mesta på viffern brukar räcka.DevilsChild skrev:För när jag bara hade oken kvar att sätta fast så drog jag av den nedre bulten, jag kan inte förstå hur eftersom det aldrig blev något riktigt motstånd.
Som tur var så satt den biten som var kvar i oket så till att jag kunde få ut den med en polygrip. För övrigt så att hade jag skruvat i bulten så långt så att den tog emot nitarna i skivan, vet inte om det är normalt att man ska kunna det, men med tanke på hur lite kraft jag behövde använda för att få in bulten så långt så fick jag känslan av att dessa är aningen för långa.[/quote]
Låte lite kostigt att de skulle gå att skruva in så långt.
Bra att det löste iaf!

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- StigH
- Donator 2014
- Inlägg: 450
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 19:50
- Ort: Jönköping (utanför)
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Jobbar man med aluminiumlegeringar är en momentnyckel ett måste. Anser jag iaf.adrian_vg skrev:Får man rekommendera ett snart inköp av en momentnyckel från exvis Biltema? Jag har haft ganska stor användning av min. Mellanstorleken som funkar till det mesta på viffern brukar räcka.DevilsChild skrev:För när jag bara hade oken kvar att sätta fast så drog jag av den nedre bulten, jag kan inte förstå hur eftersom det aldrig blev något riktigt motstånd.
"Momentet i fingrarna", det har enbart moppefuckon. (Till verkstädernas stora glädje..

Har en 3/8" som funkar till det mesta. Swedol har fö en utmärkt konverteringssats för olika dim 1/4 3/8 1/2"
Necessity is supposed to be the mother of invention, but desperation works even better...
VF750C --82-83
VF750C --82-83
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Bra att du nämnde det! Biltemas mellannyckel har en liten 1/4 anslutning som inte funkar med de lite större hylsorna, så en adapter kan vara på sin plats.StigH skrev:Har en 3/8" som funkar till det mesta. Swedol har fö en utmärkt konverteringssats för olika dim 1/4 3/8 1/2"
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vinda bromsskivor
Ähhh! momentnyckel är för fikusar, en riktig karl och meck drar till det blir blodsmak i käften, Det är lagom åtdraget då.Får man rekommendera ett snart inköp av en momentnyckel från exvis Biltema?

Skämt åsido aluminium ska man alltid vara försiktig med. Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Är grafitpasta juste att ha i närheten av bromsdelar?blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Har för mig att nån på forumet sagt att det enda man ska ha nära bromsarna är silikonfett, och sparsamt av det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Man kan har lite fett på gängorna, men som sagt sparsamt. Själv använder jag sällan fett om gängorna är rena och är dom inte rena brukar jag spruta på lite 5-56.adrian_vg skrev:Är grafitpasta juste att ha i närheten av bromsdelar?blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..
Har för mig att nån på forumet sagt att det enda man ska ha nära bromsarna är silikonfett, och sparsamt av det.
Sen behöver man inte ha momentnyckel till allt om man har lite känsla

Momentnyckel är dock ett måste när man skruvar motor, typ toppbultarna. Nackdelen med momentnycklar äör att de ofta är så långa så man tappar känslan och är det en dålig eller paj momentnyckel så kan man då dra sönder.
En regel jag brukar följa:
M6 = Liten 8+10 lednyckel och grepp med två fingar och handstyrka, eller 1/4" spärrskaft.
M8 = Handstyrka med lite underarm och max 3/8" spärrskaft.
M10 = Underarmsstyrka 3/8" eller 1/2" spärrskaft.
M12 och över = Där kan man nästan ta i så man skiter på sig, men allt är relativt

Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Vinda bromsskivor
Inga som helst problem med det, underförstått att man inte ska ha det på dom ytor som ska bromsa så att sägaÄr grafitpasta juste att ha i närheten av bromsdelar?

Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Vinda bromsskivor
Har dragit bromsskivebultarna med momentnyckel som föreskrivits i denna suveräna tråd. Dom ska dras med 23Nm som rekommenderas i handboken..lite längre ner i texten står det 20Nm..så jag drog 18Nm och med torra gängor. Drog även hjulaxelbulten till 52nånting..ska vara 59Nm enligt bok. Gaffelbensbultar(pinch) dras till 19-20Nm..ska vara 22 osv. Inte så orolig att det lossnar..har gjort så förut.
Nitarna på mina nästan nya EBCskivor stänker jag på lite penetrationsolja(Presto) från Swedol i förebyggande syfte för att dom inte ska fastna och orsaka skevhet. INGET skivbromslås
Nitarna på mina nästan nya EBCskivor stänker jag på lite penetrationsolja(Presto) från Swedol i förebyggande syfte för att dom inte ska fastna och orsaka skevhet. INGET skivbromslås

Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Vinda bromsskivor
Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget...vroom skrev:INGET skivbromslås


Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Vinda bromsskivor
Skulle nog aldrig förlåta mig själv..men det fanns väl en baktanke hos den lilla människan som "uppfann" detta j-a hänglåsadrian_vg skrev:Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget...vroom skrev:INGET skivbromslås![]()

Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Vinda bromsskivor
Antagligen så har uppfinnaren av skivbromslåset, en släkting eller polare som tillverkar bromsskivor till MC...vroom skrev:Skulle nog aldrig förlåta mig själv..men det fanns väl en baktanke hos den lilla människan som "uppfann" detta j-a hänglåsadrian_vg skrev:Aha! Du är varken den förste eller den sista att göra det misstaget...vroom skrev:INGET skivbromslås![]()
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Vinda bromsskivor
Åtdragningsmomenten som finns angivna i verkstadshandböcker är för rena torra gängor (i de allra flesta fall). Smörjer du gängorna kan du dra sönder bultar och eller förstöra gängorna för då kan du belasta bulten mer än specificerat på grund av den lägre friktionen från smörjningen. Så smörj inte om det inte står specifikt att det skall smörjas i verkstadshandboken...blacken skrev:Och det skadar inte med att man gör noga ren gängorna och smörjer med passande smörjmedel, jag har alltid använt grafitpasta genom åren, och det har funkat klockrent för en..