Hjälmtest i Plus på TV

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Anders
Donator 2009

#16 Inlägg av Anders »

Jag tyckte faktiskt att det var hojbranchfolket som gjorde en klen insats i programmet.
När vi typ var 5:e år figurerar lite i TVmedia (och det inte gäller en olycka) kunde det vara läge att utnyttja det till att visa oss lite seriösa o kanske höja hojåkarnas status i bilisternas ögon.
Grahns kille lyckades iallafall inge vidare med sitt projekt.
VFR750 5-56 deluxe årsmod 1987
BMW R25 -51

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017

#17 Inlägg av Mister »

Anders skrev:Grahns kille lyckades iallafall inge vidare med sitt projekt.
Skrattretande dåligt faktiskt.

Nolan hjälmen klarade inte uppfylla normen som den är godkänd till, integral eller ej. Den var inte godkänd.

Bättre hade det varit, varför inte hjälmen klarade spec. Något som de som distrubutör hade kunnat ta upp med sin leverantör. Där deras leverantör hade kunnat undersöka saken närmare. Istället för att slå blint ifrånsig.

För de som missade programmet så finns det här:
http://svtplay.se/v/1583021/plus/plus_s ... del_1_av_6

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#18 Inlägg av fbkforever »

Måste säga att MC-folket klarade sig inte så bra tyckte jag, kändes som om de fick tunghäfta. Nolan representanten klarade sig sämst, han var ju bedrövlig när han började ljuga.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#19 Inlägg av Henning »

fbkforever skrev:Måste säga att MC-folket klarade sig inte så bra tyckte jag, kändes som om de fick tunghäfta. Nolan representanten klarade sig sämst, han var ju bedrövlig när han började ljuga.
MC-Folket som tidning var inte representerad. SMC var med i form av Maria Nordqvist.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#20 Inlägg av fbkforever »

Henning skrev:
fbkforever skrev:Måste säga att MC-folket klarade sig inte så bra tyckte jag, kändes som om de fick tunghäfta. Nolan representanten klarade sig sämst, han var ju bedrövlig när han började ljuga.
MC-Folket som tidning var inte representerad. SMC var med i form av Maria Nordqvist.

/Henning!
Menade inte Tidningen utan folket från mc-världen :?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#21 Inlägg av Henning »

fbkforever skrev:
Henning skrev:

/Henning!
Menade inte Tidningen utan folket från mc-världen :?
Hur menar du? Vilka hade tunghäfta? Jag tycker de flesta var ganska talföra och sakliga...
Till och med Drapkin stod för sin sak och förde sin åsikt så långt han fick.

/H

[EDIT] Jag har nu kollat asnittet en gång till och finner ingen stå med tunghäfta... Jag tycker alla är på och står för sin sak. De tilltaklade får inte ens svara färdigt.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:[EDIT] Jag har nu kollat asnittet en gång till och finner ingen stå med tunghäfta... Jag tycker alla är på och står för sin sak. De tilltaklade får inte ens svara färdigt.
Har sett avsnittet nu. Lite besviken på Sverker, kändes som om han hade bråttom till nåt och ville skynda på allt. Folk fick verkligen inte tala till slut. Snubben från Grahns/Nolan såg mest beklämd och strykrädd ut...

Manfred var lugn som en filbunke, kudos! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#23 Inlägg av fbkforever »

Nolangubben börjar med att ljuga och sen ser han som adrian_vg sa strykrädd ut. Han från mc-nytt börjar svamla om andra testnormer som vi inte vet om de är mycket bättre, en del tycker de är sämre. Sen har vi han på slutet som har väldigt svårt att svara på varför de drar så mycket soppa. Tunghäfta var väl kanske fel ord, Tycker det kändes lite krystat.
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#24 Inlägg av Henning »

Testnormen är det viktigaste av allt!
Lidls, Biltemas och en hjälm med inskjutbart visir får säljas tack vare för slapphänta normer!

Den senare debatten handlar inte om hjälmar, kanske därav jag inte förstod vad du menade. :) Vi talade inte om samma grej.

/H

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#25 Inlägg av fbkforever »

Henning skrev:Testnormen är det viktigaste av allt!
Lidls, Biltemas och en hjälm med inskjutbart visir får säljas tack vare för slapphänta normer!

Den senare debatten handlar inte om hjälmar, kanske därav jag inte förstod vad du menade. :) Vi talade inte om samma grej.

/H
Så kan det va ibland :)

Sen kan man ju alltid diskutera vilken testnorm som är bäst. Där finns det ju delade läger :?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#26 Inlägg av Henning »

fbkforever skrev:

/H

Sen kan man ju alltid diskutera vilken testnorm som är bäst. Där finns det ju delade läger :?
Man SKA diskutera det!
Man ska också förstå att debatten mot olika normer förs av dem som inte klarar dem!

Vilken norm förespråkar du själv?

/Henning!

Användarvisningsbild
fbkforever
Donator 2010

#27 Inlägg av fbkforever »

Henning skrev:
fbkforever skrev:

/H

Man SKA diskutera det!
Man ska också förstå att debatten mot olika normer förs av dem som inte klarar dem!

Vilken norm förespråkar du själv?

/Henning!
Efter det jag har läst om de båda(har ju inte läst allt) så fördrar jag nog ECE 22.05, men jag tycker inte man skall ha fasta testpunkter. Det bästa vore om man testade slag lite vart som helst på hjälmen.
Snell tycker jag inte verkar rimlig, hur ofta ramlar jag och slår i huvudet två gånger på exakt samma ställe?
VFR750F-90 såld!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#28 Inlägg av Henning »

Förstå att ECE 22.05 är en norm som låter hjälmtillverkarna göra precis så dåliga hjälmar att de precis går igenom. Tillverkaren får SJÄLV välja vilken hjälm som skall tas till test OCH han får välja VEM som skall testa den! Står det E13 i din hjälm är den testad i Luxemburg som inte har något eget testinstitut. Kusligt ofta är billiga kineshjälmar märkta E13. En slump?

/H

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem

#29 Inlägg av Rerun »

Henning skrev:Står det E13 i din hjälm är den testad i Luxemburg som inte har något eget testinstitut.
En hjälm märkt med E13 är certifierad i Luxemburg, och eftersom de inte har ett testinstitut måste den vara testad i ett annat land.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Kontakt:

#30 Inlägg av Henning »

Rerun skrev:
Henning skrev:Står det E13 i din hjälm är den testad i Luxemburg som inte har något eget testinstitut.
En hjälm märkt med E13 är certifierad i Luxemburg, och eftersom de inte har ett testinstitut måste den vara testad i ett annat land.
Varför väljer alla de billigatse hjälmtillverkarna att göra det i just Luxemburg då?

/H

Skriv svar